Tagok >> Jack >> 156 SW 2.0 JTS >> Blog
- Típus:156 SW 2.0 JTS
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2003
- Színe:fekete
A mai nappal elvettem a pálya szűzességét az autónak. Régebben, mikor még Lancia-m volt nem voltak ilyen népszerűek ezek a rendezvények(nem is lehetett nyílt napokról hallani), később meg nem volt hozzá megfelelő autóm(motorral jártam fent sokszor). Így adta magát a lehetőség, új a futómű is, tehát irány a ring. Mikor kiértem találkoztam cartársakkal, sajnos egyikük leírta a technikát, ezért a pályát is renoválták, állt a rendezvény. A regisztráció 2perc volt, rendesek voltak, beengedtek a lassú csoportba(150le alatt), így szerencsémre nem kellett a tükröt vizslatnom 20 percig, hogy épp melyik oldalról kerül ki valaki, mint a pocsolyát.A majdnem 1 órás szünet után engedték fel a 2-es csoportot, ami a 150le feletti kategóriát jelenti. Itt ment Blade Csörivel a jobb1-en. Jól mentek nagyon, egy körét mértem csak, de az is 2:23 volt:-). A mérés után autóba ültem, felsorakoztunk a box bejáratához. Belépő és karszalag ellenőrzés után a box közepétől indították a kocsikat. Előttem twingo sport állt, mellettem egy 147-es alfa 1.6ts felirattal. Gondoltam majd jókat fogok itt kergetőzni a népekkel. Hát nem így lett.... 5-ös csoportokban engedtek fel a pályára, ami annyit jelentett, hogy az ötös boly eleje én voltam. Az előlem induló csoport egyik suzukiját az első kőrben utol is értem, ugyan ebben a kőrben pedig a mögöttem indulók közül megelőzött egy toyota(?), aztán soha többet nem találkoztam senkivel, csak a hűtő körömben engedtem el 1-2 autót.
Tapasztalatok:
Az eibach pro-system erre az élmény autózásra tökéletes! A kanyarokat nagyon kulturáltan veszi, az elkottázott kanyarokban jóindulatúan sodródik, jellemzően 4 kerékkel. A michelin pilot sportok rövid idő alatt felmelegedtek, gyakorlatilag a második kőrtől lehetett büntetni a kanyarokat. Hasznomra volt, hogy nem először vagyok a hringen, de a motoros féktávokat el lehetett felejteni, a megfelelő kanyarsebesség kiválasztása a mansel kanyarban még az utolsó kőrömben sem volt teljesen jó(lehetett volna jobban is erőltetni).
A fék viszont szegénykém nagyon nem erre van kitalálva. Amúgy is egy közepesen gyenge betét van az elejében, amit már városi racingolásnál is sikerült megmelegítenem annyira, hogy ne akarjon 100% teljesíteni. Számítottam is rá, hogy a 3. kőrt azt hűtéssel fogom tölteni. A harmadik kőrben a célegyenes végi féktávon már baromi kemény volt a pedál, és a hatékonyság is visszaesett, a kocsiban pedig erőteljes fékszag volt, de ezt szem előtt tartva még mentem egy jót, majd megtettem a hűtőkőrt.
A folytatás is hasonlóan jól ment, leszámítva a sárga zászlós integetést. Egy bmw kiparkolt a fűre, emiatt el kellett vennem a gázt, de szt leszámítva megint tök egyedül autókázhattam a leintésig. A levezető kőrön bekapcsoltam a klímát ( a motort hűtse az összes ventillátor), lehúztam az ablakot( csöpögött rólam a víz), a féket pedig próbáltam nem használni, hűljön le az is rendesen mire beérek a parkolóba.
Mikor lejöttem egy piros 156 állt a 147-esek helyén, Public Enemy volt az akivel kerék csere közben jól eldumáltunk. A köridők jók lettek az autóhoz képest, 2:41, 2:40, 2:40, stb. Ami öröm, hogy a féktávokat közepesen kényelmesre véve sikerült ezeket az időket hozni, plusz nincs az időkben óriási szórás, 2másodpercen belül van az összes tiszta kőr.
Végeredmény:
A féket azt a következő pályanapra mindenképpen ki kell cserélni valami egészségesebbre, mert a gyári cucc egyáltalán nem alkalmas 2 kőrnél többre. A másik pedig, hogy a felső fordulatszám tartományokban megint hiányoltam a pacikat. Húz-húz, de valahogy nekem nyúlós-taknyos a teteje, nem is szívesen kínoztam 6000-6300 fölé. Erre kéne még valami gyógyír!
Csináltam felvételt, az üres járatot kiszedtem:
part1
part2
Már az első pár méter is megdöbbentő volt! A kocsiban ülve is alacsonyabbnak tűnt az egész, kívülről pedig a kerékívek árulkodtak az átalakításról. Kerékcsere és beállítás után fantasztikus élmény lett a vezetése! A kormányzás nagyon precíz lett, a kormány minden apró rezdülése mond valamit az autó hihetetlen közvetlenséggel reagál. A kanyarok olyan jól támadhatóak, hogy félelmetes. Tipikusan a "megmondom az 5 forintos melyik felével van a földön".A komfort 80%-a eltűnt, viszont a kanyarsebességem borzasztóan megnőtt! A párom mikor először beült, nem érezte a változást. Egyenes úton vagy jobb minőségű főúton nem érezni a változást, de amint kicsit is rázósabb lett az út, a cd megakadt és a párom is recsegő hangon közölte, hogy most rázzuk ki épp a vesekövét.... Nos ezt a mellékhatást is könnyen elviselem, ha pedig megunom a cd ugrálását akkor egy transmiterrel azt is lehet orvosolni.:-)
Kinek ajánlanám az ültetett futóművet?
Akit nem érdekel a kényelem, olyan helyen lakik ahol az közút elfogadható minőségű, és elfogadja a futómű egyéb alkatrészeinek gyorsabb amortizációját.
Mivel mindent érezni most a futóműben, a legkisebb lógás is azonnal kiderül. Az axiál csuklókkal a futóműves birkózott egy keveset(melegítgette lánggal is), és azt már régebben is tudtam, hogy egyszer cserés lesz, hát most el jött az ideje...
Ahogy felkerültek a téli kerekek, az autót imbolygósnak és esetlennek éreztem(azért ez csak ballonosabb). A michelinek jól tapadtak minden körülmények között, de autópályás tempónál egy huplinál behimbálózott a kocsi,ezért eldöntöttem lengéscsillapítókat kell cserélnem rövidesen. Az árakat vizsgálva vagy valami lowbudget gátlót láttam, vagy ahogy kezdtem a mélyére leásni, kezdtek előkerülni a komolyabb gyártók egyre drágább cuccai. Már nem akartam monroe-t, sachs touringokkal szemezgettem. Sok jót hallottam róla, mindenki isteníti, plusz az ára is arra engedett következtetni, hogy ez lehet a legjobb utcai választás. De amint összeadtam a 4 gátló árát, olyan szám jött ki amin meglepődtem... A hátsó rugók is csere érettek lennének, mert az autó úgy néz ki általában, mintha 2 zsák cement lenne a csomagtartóban,bár ezt sokan vitatták, ennek ilyennek kell lennie. Ha abból is meg kell vennem az újat, akkor az horror, a bontottal meg sokra nem megyek. Persze akkor 4 rugó is kell, ha cserélem akkor már alacsonyabb legyen(de mennyivel?). Egy angol fórum oldaláról eljutottam az alfisti.net -re. Ott épp akciós volt az eibach pro-system, ami nekem ideálisnak tűnt a maga 30/30mm-es ültetésével. Némi számítással és levelezéssel oda jutottam, hogy meg is rendeltem. 7nap alatt megjött, boldogan nyitottam ki. Ránézésre is baromi masszív volt mind a rugó, mind a gátló. Sajnos porvédő és a felütközésgátló nem része a csomagnak, így azt itthon vettem meg.
Karácsony után az autó elkezdett melegen rángatni. Hirtelen gázadásra betorpant, be-be rángatott, majd elkezdett húzni. Mindezt olyan 2-3000 fordulat között, utána kisimult. Orvosolni úgy lehetett, hogy elvettem a gázt, majd finom gázadagolással próbáltam gyorsítani. A probléma elkezdett súlyosbodni: a hiba jelentkezésekor kigyulladt a motor control lámpa, sípolt a műszerfal, hibaüzenet villogás, mindezt már akár hidegen is. Mikor rákezdett, gyújtás le, újraindít: csönd. Minden megy tovább...
Igazából olyan volt a probléma, hogy együtt tudtunk élni: ha nem nyomtam hirtelen gázt, nem kezdett sípolni. :-)
Egyik szabadnapomon kimentem Osziékhoz, hogy olvassuk ki a hibaüzenetet, kíváncsi vagyok mi lehet a rángatás oka. Rém egyszerű volt: 4. henger gyújtótekercs.
Unokatesóm beszerezte és be is szerelte a trafót, s láss csodát, az alfa újra a régi lett! Tetszés szerint nyomkodhatom a gázpedált, nincs sípolás-villogás-rángatás.
A 15-ös keréken lévő téligumi garnitúra már semi-slick kategóriába esett, így biztos volt az új téligumi vásárlása. Átolvastam a téligumi teszteket, megnéztem az árakat és elkezdtem keresni a legjobb ajánlatot. Egy kedves barátomnak megemlítettem, hogy szeretnék gumit venni, így Ő ajánlotta a strauszgumi-t, mivel neki nagyon sokat segítettek már, jók az áraik, plusz van valami michelin téli akciójuk is... Felhívtam Gergőt, a gumis műhely tulaját, aki olyan jó árat mondott 4db michelin A4-re, hogy azonnal kértem időpontot. A3 volt az előző autómon is, tehát ismerem a képességeit a guminak,az A4 csak jobb lehet! A michelin téligumi akciója pedig az volt, hogy 4db gumi vásárlása esetén 9000ft OMV üa utalványt adnak ajándékba.
A téligumit Ausztriában sikerült is üzemi körülmények között tesztelni. 11%-os havas emelkedőt úgy abszolválta a kocsi 4 személlyel, hogy a kipörgésgátló meg sem nyikkant!
Régebben is írtam már, hogy hiányzott pár ló a ménesből akik egy részét a megfelelő üzemanyag kiválasztásával sikerült visszaterelni a motortérbe. A következő lépés a szívás-kipufogás fejlesztése lenne, hátha megkerül a forgalmiban szereplő teljes létszám. A unix születésnapom alkalmából jóárasította az összes K&N cuccát, ami félárat jelent náluk. Boldogan fizettem ki érte cca 11000 ft-ot, mivel motoros múltamat tekintve tisztában voltam egy ilyen légszűrő pozitív hatásaival. Párhuzamosan beszereztem 4db "felsőpolcos" platina verseny gyertyát(állítólag az...NGK BKR6EVX), így együtt kicserélve úgy érzem meglett mind a 166 ló, sőt szerintem egyik-másik a távollétük során le is ellett párat(sokat nem, azért nem lettek 200-an...). Alul a nyomatékkal eddig sem volt gond, fent hiányoztak a lovacskák. Na ők értek haza! Sportlégszűrőt mindenkinek!!!
Elmentem kipufogóshoz is, aki megállapította, hogy 60-as rendszer van gyárilag alatta, sokkal nagyobb nem kell alá. A katalizátort nem tudjuk megszüntetni, mert előtte-utána van szonda(cserélhetjük verseny kat.-ra=150e ft). MAx egy jó végdobot tudunk tenni amitől jobb lesz az öblítése, de hangosabb is lesz+választhatok vmi riszrossz véget rá. Azt én nem akarom, tehát marad a gyári rendszer. Ezzel is jó a hangja nagyon!
A nyaraláskor Zalaegerszeg melletti kanyargóban megszólalt a kocsi eleje. Mondjuk nem csodálkoztam rajta, olyan volt az út minősége, hogy 80 felett valamelyik kerék mindig a levegőben volt. A kopogó zaj jobbról is és balról is jött, épp melyik oldalnak volt kedve megszólalni. Hazaérve megnéztük és a stabilizátor volt szegénykém, illetve a jobb felső lengőkar. A stab szilentet külön lehet cserélni, de ha lúd legyen kövér: rudat is adjunk neki+ a felső lengőkar is bekerült! És a poltergeist eltünt a futóműből....
A 15" téli gumis kerék a kezdetekre jó volt, de mindenképp szeretem volna egy szép 17-es kereket. A GTA felni lett az egyik kiszemelt, majd a GT gyönyörű toora felnije. A bontós barátomnak volt is egy ilyen, de kicsit leharcolt volt és sokra tartotta. Hirdettek újpesten egy toora formulát 68e-ért, amit felpróbáltunk, de nem volt az igazi....Keresgélésemnek az lett a vége, hogy a bontós barátom visszahívott: megcsináltatja a GT felnit és amennyit adok érte annyiért az enyém! Mondtam 68-ért van toora formula, akkor legyen annyi. Megbeszéltük! Bódogság!!!! Elment a kerék a felnishez, gyönyörűen leszinterezve kaptam meg. Ennyiért ajándék volt a 4 új felni.
Gumit már könnyű volt mellé vásárolni. A váltóméretekkel operáltam kicsit, de végül a 225/45R17 lett ,és michelin pilot sport . Nem új, de tökéletes!
A komfort nem sokat változott, viszont olyan kanyarsebességem lett, hogy a párom áthajlott az ölembe az autópálya feljáratnál!
Az első pár száz km után, mikor felszáll a rózsaszínű köd, elmúlik az újdonság varázsa, kezdett kirajzolódni a kép, hogy vmi nincs rendben a motor erejével. Alul a nyomatékkal nem is volt gond, városi tempónál hibátlan volt. Viszont amint összeakadtam egy versenyzővel és elhagyta a mutató a 4000/min tartományt, mintha valami expandert húznék ki, csak forgott, nyöszörögve kúszott fel a mutató a 7000-es tartomány közelébe. Keserves volt, és tudtam ez így nem maradhat. Kiderült a 95-ös benzin nem ebbe való( unokatesóm ezzel így járt, ettől úgy csörömpölt gyorsításkor,mintha beleszórtam volna egy marék sörétet a blokkba), a gyár is 98-ast ír. A lukoil tart már csak 98-ast és az auchan. Az auchanba szerintem tejért menjen mindenki, az a 98-as nem egy nagy szám. A lukoilos benzinnel viszont a 3soros expanderből kiszedtünk rögtön egy sor rugót! A csörgés elmúlt varázsütésre, a fogyasztás is 0,2l-t csökkent 2 napra.... Kiüttettem a hibakódot, zavart a kilátásban. Lambdajel elégtelenség volt a tünete. A 95-öst nem akarta, a 98-sal már semmi baja nem volt a lambdának. Bár ebben nem vagyok biztos,minden esetre nem írt ki új hibát, az üzemanyag váltásnak tudom be a hibajel megszűnését.
Amint leparkoltam a kocsit otthon, hívott is az unokatesó. Van egy állítható novitec toronymerevítő jó áron. Persze hogy kell! Azonnal be is csavaroztuk. Kicsit sajnálom is, hogy ilyen gyorsan megtörtént, mivel így nem lett viszonyítási alapom, hogy mennyit változott tőle a kocsi merevsége. Anno (kr.u. 1992 körül) a fiat ritmo 125tc mikor megkapta a merevítést, teljesen megváltozott karosszéria merevsége(kis túlzással: nem nyílt ki az ajtó a padkára parkoláskor). Hallottam másoktól, hogy a merevítőt mikor berakta nem nyikorgott tovább a műszerfal. Nekem most tavasszal kezdett nyöszögni, tehát nem sok köze volt a tmerevítőnek hozzá.....