Mutasd

>> Esemény2024-07-12

Egy rövid Eger környéki túrának indult a dolog, de a szervezők visszaléptek. Közben tovább adtam a hírt Kornélnak, aki továbbgondolta a túrát északabbra és a melegre való tekintettel beiktatott egy vízparti pihenőt is. Ez volt a fix pont. Többi része szabadon választott ki-ki autója szerint.

Nehezen indult a nap, sőt már az éjszaka is nyugtalanul telt, fáradtan keltem. 6 órai indulás. Át a városon, M5-re fel. A szatymazi pihenő előtt szólt az autó, jobb hátsó kerék nyomása esett, csak 2.0 bar. Bassza meg, defekt? Pihenő felújítás miatt zárva. Tempót visszavettem. Következő lehajtó a balástyai. A falu szélén van egy benzinkút, odáig bírja ki, talán még gumis is akad, és akkor nem ugrik a napi program.

A kerékben tényleg csak 2.0 bar volt, felfújtam, átnéztem a gumit, semmi idegen anyagot nem tapintottam. Vissza a pályara, majd lesz valahogy. Többször nem szólt, nyomás rendben volt. Hát ez hogy?

Az M5-öt Újhartyánnál el kellett hagyni torlódás miatt. 405, M4, M0, M31, M3.
Hatvan után egy Huracan szakította meg a monoton autózást. Csinálta az utat, rátapadtam. Már majdnem elértük a lehajtót Eger felé, amikor lassult a sor, elakadásjelzők villogtak, egy furgon állt bele a belső szalagkorlátba, alkatrészei beterítették az utat. Páran megálltak, a Lamboval elslisszantuk a szabad sávban.

Eger után számítottam a kanyarokra, de meglepődve vettem észre, hogy a 25-ös utat már ezen a szakaszán is újítják. 3 vagy 4 lámpás terelés volt, hosszan egy sáv, torlódás, várakozás. Mónosbél felé tisztult az út. Balaton, Ózd, Putnokon tankolás. Eltelt az idő a sok szarakodással, kevesebb maradt a hegyekre.

Szirk felé szokásos, szinte üres utakon lehetett haladni. 28-30 fok volt a hegyekben, tapadt a Pirelli, harapott a Brembo, nem finomkodtam egészen Turcsokig. Ott éreztem, hogy elmelegedett, visszavettem a tempóból.

Jolsva, Csetnek, Veszverés, Nyilas, Hollópatak, Telgárt. Itt megáltam megcsodálni a viaduktot és kajáltam végre. Már majd rosszul lettem az éhségtől, de nem volt időm szusszanni. A reggeli csúszások miatt ki kellett hagynom a 66-os út Szepesvéghely felé vezető izgalmasnak ígérkező szakaszát.

14 órára érkeztem Imrikfalvára, Kornél is akkor érkezett. Jól esett a felfrissülés a tóban, pihenő a parton. 16 után fotó az autókról, indulás. 533-as felé mentem, kis kitérővel Novoveská Huta felé Szomolnoknak vettem az irányt. Rohamos ütemben fogyott a benzin és elszalasztottam egy útbaeső kutat. Valamiért azt gondoltam Szomolnokon is lesz lehetőség tankolni. Hát nem volt, így Stószra nem tudtam elmenni, legalább is azonnal.

Irány Rozsnyó, Dénesen át. 30 literrel indultam vissza Stószra. Kár lett volna kihagyni azt a szakaszt. A műszerfalon ezúttal a G-mérő volt középen. Lassulás 0.74, kanyarban 0.79 volt az érték. Utcai körülmények között ez már bőven az élvezetes de szerintem még biztonságos tartomány. A technika ezt tartósan elviseli, tudja. Jó kis autó ez, a fék is jól szerepelt.

Hazafelé a gyorsabb utat választottam. E58, Nagydaróc, 71, 21, M3 stb. Az M5-ön még egy torlódás várt. Egy furgon teljes terjedelmében lángolt a leállósávban. Durva.

1172 km

>> Szerviz2024-07-11

Alfacity napján jelezte az autó, hogy ellenőrizzem a fékbetéteket. A májusi ellenőrzés alapján számítottam erre.
Kézenfekvő lenne a gyári betéteket megvenni, de az áruk nagyon magas, még úgy is, hogy szerelékkel együtt adják.
Bújtam a különböző fórumokat, milyen alternatívák vannak. Végül a Brembot választottam, többen gyárinak írták. Próba szerencse.
A tárcsák elbírnak még egy betétet, azokat nem cseréltem.
Az első fékhez való szerelékkel sajnos beszoptam 2x is. A betétekkel együtt rendelt csomag hiányosan érkezett. A másnap vásároltból pedig csak a csavart tudtam használni. A csapok nem mentek bele a furatba, a rugós lemezen a gyárinak volt még egy plusz füle, ezért a régieket raktam vissza.

Bejáratást megcsináltam. Fékhatás olyan, mint korábban. Teszt holnap következik.
37477 km

>> Szerviz2024-05-02

A jobb első kerék az új gumival 90 km/h-nál vibrációt okozott. Ekkor tudatosult bennem, hogy a régi gumival is megvolt ez, csak 160-nál.
Elvittem görgőztetni.
Két benyomódás is volt a felnin egymással szemben. Egy nagy tojás volt a belső oldala.
Javítható volt, most szépen fut.

 
>> Autóápolás2024-04-30

Gumicsere alkalmával megnéztem az autót alulról.
A splitter karcolásai gyarapodtak. Az elején lévő karcok gyanítom nyitott állapotában keletkeztek.
Meglepődtem a bal oldali katalizátor sérülésén. Az is leért valahol, fura.
Hátsó lökhárító rései és az alsó borítás tele apró kaviccsal.
Első lökhárító tele rovarral még a 2498-as útról. Ilyen sokáig még sosem kellett mosni, egyedül nem is bírtam :)
Motortér megnyugtatóan poros, sehol nyoma szivárgásnak. Viszont a meleg szép lassan amortizál: a csövekre tekert textil illetve szigetelő szalagok válnak le és a levegő bevezető csatorna is megrepedt az olajbetöltő mellett.
A légszűrőház gumibakjai pedig átszakadtak, így az egész a motor tetején nyugszik. Javítani kell.

 
>> Szerviz2024-04-29

Eljött a gumicsere ideje.
A csomagtartó csak egy gumi befogadására alkalmas, a többit az utastérbe, a lehajtható hátsó ülésre kellett betenni. Legalább valahogy befért :)

A kerekeket magam szereltem le. Döbbenten láttam az állapotukat. Erre mondják, hogy ki van fizetve. Ez az utolsó túra hozadéka. Előtte nem volt ennyire durva. Rendesen elfogyott, különösen a belső blokkok sínylették meg.

3. képen jobb első, kilátszó szövet.
4. jobb első felülete
5. egyik hátsó belső fele, blokkok teljesen eltűntek, az eltérő színű a hordozó réteg
6. hátsó felülete, hordós

Ha már lekerültek a kerekek, megmértem a féktárcsák és betétek vastagságát.
Tárcsák kopása (mm):
BE 0.66, JE 0.56, JH 0.45, BH 0.42
Betétek vastagsága 3.9-4.0 mm között egységesen.
Jobb első felnim sajnos kapott, nem kerek a belső fele. Ki lett egyensúlyozva, próba után derül ki, jó lesz-e vagy el kell vinnem görgőztetni.

35085 km, ebből legalább 10% Race, 70% autópálya, maradék vegyes országút, város.
Mondhatnám, hogy kiváló a gumikezelésem, de egyúttal köszönöm az őrangyalomnak ezt a defektmentes 35kkm-t :D

 
>> Esemény2024-04-11

Kihasználtam a száraz meleg áprilisi időt és elvittem a Q-t egy szlovákiai túrára a gyári szerelésű, kopáshatáron lévő gumi utolsó tizedmillimétereinek elmorzsolásához..
Emellett egy olyan útvonalat is szerettem volna találni, amely összeköti a korábbi bevált helyszíneket a márciusban felfedezettel.
Ehhez összeállítottam egy ígéretesnek tűnő útvonaltervet.
Itthoni szakaszt gyorsan le akartam tudni, hogy a kinti utakra több idő maradjon.
Cél Bánréve. M5-M0-M31-M3-21-23-25-Ózd. Ózd előtt még mindig le van zárva a 25 egy szakasza, így Bekölce felé kellett kerülni.

Bánréve után Tornalja, Deresk (1. kép), Szirk (2. kép), Turcsok, vissza Szirk, majd ismét Turcsok párszor. Az út mentén megritkították a fákat, ijesztő volt a sok tuskó. Miután rosszullétig kanyarogtam, megálltam pár kép erejéig (3. kép), majd az 526-oson indultam tovább nyugat felé.

Egy darabig jó az út Nyusta felé, élvezetesek a kanyarok, de utána romlik a buroklat minősége, ez csökkenti az élményt. Klenócon megálltam enni pár falatot. Ismerős volt a főtér, a 156-tal is itt áltunk meg az első szlovákiai felfedező túrán (4. kép). Az 526-oson egészen Herncsvölgyig mentem. Habár eredetileg Rimakokván le akartam térni a
2724-esre. Majd legközelebb.

Herencsvölgy után 529-esen északra. A Forgácsfalva - Feketebalog szakasz kiváló (5., 6. kép). Új aszfalt, széles út, gyors kanyarok. Annyira tetszett, hogy mennem kellett még egy oda-visszát. Gyönörű táj, a Magas-Tátra megigéző (5.kép Breznóbánya felé).

Breznóbányán tankoltam, utána Garamolaszkánál tovább északra a 72-es úton Királylehota felé. Felejthető szakasz sajnos. Utána 18-ason mentem tovább nyugat felé. Lipótszentmiklósnál tettem egy kitérőt észak felé a kilátás miatt (8. kép). Rózsahegynél rákanyarodtam az 59-esre délnek. Ez az út több szakszon is felújítás alatt volt félpályás útzárral, lámpás tereléssel. Emiatt mély nyomot nem hagyott bennem. Egyetlen pozitívum, hogy a 6 lámpás szakaszból 5-ben én indultam elsőként a lámpától, így két lámpa között zavartalanul haladhattam lényegében egyedül.

Az 59-esről letérve a 14-esen folytattam utam. Ez nagy csalódás volt. A burkolat vacak és még fehér is. Az út ugyan széles, de a kanyarok nagyok és sűrűn követik egymást. Előzni lehetetlen. Megvolt egyszer, elég ennyi.

Ezután 65-ösön délre. Sima főút, haladós. Ahogy elértem a Garamot, letértem a 2492-es útra, hogy elérjem az 51-es utat. Na végre egy kis izgalom. A Szinpetri - Szin szakaszhoz hasonlítanám. Gyors szakasz. Tetszett, oda-visszát mentem és kajálni is itt álltam meg egy viadukt alatt (9., 10. kép).

Bélabánya után a 2538-ason irány Szklenófürdő. Ez kivételesen jó szakasz, már a márciusi túrán is bebizonyosodott. Először elmentem majdnem Geletnekig. Az egy gyorsabb szakasz, de gondoltam a Q-val jó lesz. Egyszer elment, de visszatértem a Szklenó - 51-es szakaszra, az az igazi. 2 oda-vissza után már annyi rovar lett a szélvédőn, hogy alig láttam ki. Közben a gyomrom is felfordult és a nap is lement. Ideje volt haza indulni.

Selmecbánya után az 524-es úton indultam tovább, csakúgy mint legutóbb. A kanyarkövető fényszóró prímán teszi a dolgát. Ez az út is megérne egy oda-visszát.
Bátnál tértem le az 1551-esre, Zsember után 1550, Hontmarót után 66 (seggem a ...), Hont Mo. 2-es főút, Rétságon tankoltam, M2, M0, M5.

Ez a selmecbányai térség messze van a nagy kedvenc rozsnyóitól, és sajnos közte nincs annyi élvezetes út, hogy megérné a kettőt összekötni. Viszont külön-külön járható szerintem. A rózsnyói térség több lehetőséggel kecsegtet, azonban távolságot tekintve kb. egyforma messze van. Mindkét esetben 300 km-t kell autóznom az első izgalmas kanyarig, ha Rózsnyó felé Egertől számítom az izgalmat. Ha viszont szigorúan a szlovák szakasz távolságát nézem 60-80 km-rel többet kell autózni a kanyarokért.

Így vagy úgy, párszor meg fogom még tenni ezt is, azt is. Nagy kanyar volt a mai. Ennyit még nem mentem egyszerre túra kapcsán. Kimerítő volt.

 
>> Esemény2024-03-20

Székesfehérváron volt programom és úgy alakultak a dolgok, hogy a Q-val tudtam menni. Az autópályákat ezúttal elkerültem. Kellett valami izgalmasabb útvonal.
Reméltem, elég meleg lesz a Pirelliknek, de sajnos odafelé 8-9 fok kevésnek bizonyult. Be kellett érnem egy szolid tempós Bátaszék - Bonyhád oda-visszával.
Vissza úton már melegebb volt, 12-15 fok, napsütés. Ekkor már jobban működtek a gumik. Megálltam Dégen a kastélynál szusszanni, majd irány a dombság. Kurd után Lengyel felé remek út vezet a dombon át az erdőben. Egyedül a fehér aszfalt rondít bele az összképbe. Nagyon csúszós.
Egy útja éppen 300 km felett volt. Távban és időben is hosszabb, mint pályán. De pont ez a plusz adja az élményt és a szabadságot.

 
>> Szerviz2023-12-28

Ezek az olaszok még egy gumit is milyen gyönyörű hangzású szavakkal tudnak elnevezni.

Lassan elkopiknak az első szerelésű gumik. A hátsónál belül már kopásjelzőn fut, az elsőkben még van 0.5 mm :D.
AR gumik beszerzése a Q csoport tapasztalatai alapján nehézkes, az elsőké különösen. Egy ideje nézegetem a kínálatot és az übbepek előtt feljött egy találat. Minden paraméter stimmelt. Érdeklődtem a gyártási idő felől: ha 3 évnél idősebb, azt jelzik, pontosabbat nem tudnak mondani. Szóval lutri, de 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldhető. Megrendeltem.

Elég spéci gumi, kis szériás gyártás, gondolom évente egyszer állítják rá a gyártósort. Amit akkor kiadnak, azt lehet vásárolni. A hátsó 1 éves lesz, amikor használatba veszem, az első friss gyártás. Ha tavasszal veszem is ezt kaptam volna. Talán a hátsóból lenne áprilisban friss, de így is hamarabb kopik el, mint hogy megöregedne.

Hasznos profil csupán 5 mm!

Egy túrát tavasszal még lenyomok a használt gumikkal, hogy kimaxoljam az élettartamát. De szépen teljesített eddig is, 32 ekm-nél jár a számláló.

>> Autóápolás2023-11-06

Az autóra és a garázsra is ráfért a mosás. Csillog-villog.

>> Egyéb2023-10-23

Készítettem egy videot, milyen az autó hangja: indítás nyitott kipufogó szelepekkel.