droberto - főkép

Néhány hete a folyadékszinteket leellenőrizve a fékfolyadék kiegyenlítő tartályában (1. kép) fekete szennyeződéseket (2. kép) találtam. Sok elképzelésem nincs, hogy mi lehetett, mivel fékfolyadékot a nagyszervizkor átpumpálással cseréltük Selénia TOP 4-re. A folyadék szintetikus ezért a biológiai szennyeződést (penészt) kizárnám. Ellenben a Cartátsak segítsége nyomán kiderült, hogy nincs meg a szűrő a tartály betöltő nyílásánál, melyet bontottan be fogok szerzni.
Sokat agyaltam, hogy hogyan lehetne egyszerűen és nagyszerűen leszívni a tartály tartalmát, de a profi megoldásra várnom kellet, mígnem unatkozva sétálva belebotlottam az OBI barkácsáruház polcán levő kiváló műszaki termékre. Egy szifonpumpa személyében (3. kép), amit nyomban (650 Ft-ért) meg is vásároltam!
Nem maradt más hátra, így felkészülten (4. kép) belevágtam a kiegyenlítő tartályban levő fékfolyadék cseréjére.
Leszívtam a régi folyadékot (5. kép), majd bele töltöttem a friss TOP 4-et (6. kép).

A februári nagyszervízkor elvégzett szervó olajcsere nem volt, hogy úgy mondjam teljes körű. Nem lett leengedve a teljes olajmennyiség, hanem csak a kiegyenlítő tartáylból lett kiszivattyúzva a folyadék és ennek helyére lett friss beletöltve. Így kb. 0,5 liter lett kicserélve a rendszer 1,3 literből.
A Cartársak gyakori kormány rendszer hibáiról szóló beszámolói-, és a fentiek miatt - egy barátom segítségével -, belefogtam egy, a korábbinál alaposabb olajcserébe.
Mivel a rendszert olaját élettartamra tervezték, ezért azon nincs olajleeresztő csavar. Ennélfogva meg kellet keresnem azt a legalsó bontható pontot. Először azt gondoltam, hogy a kormányműre csatlakozó hidraulikai csövek kötéseit bontom meg, de az azokhoz való rossz hozzáférés miatt elvetettem az ötletet, meg hát ezek a kötések is a kormánymű szintje felett vannak jócskán.
Ekkor barátom, egy remek elképzeléssel állt elő, miszerint is bontsuk meg a hűtőtől visszatérő hűtőcső (1. kép - 6. tétel) és a kormányműre rámenő cső (1. - 11. tétel) közti gyors csatlakozót (1. kép - sárga rész) (2. kép). Mivel a 11. tételszámú cső eleje és vége flexibilis (1. kép - kék vezetékek), ezért a fix részének (3. kép) 3 db M6-os csavarjainak (4-6. kép) kicsavarozása után, lehetőség nyílt a csövet kiforgatni (7. kép) és a rendszer olaját leengedni. A megbontott kötés 6. tételszámú csöve alá pedig egy üveget tettünk, mellyel a kiegyenlítőtartályban levő folyadékot leengedtük. Hogy minél több olaj kifolyjon, a kiegyenlítő tartályba levegőt fúvattunk. Az eredmény ~ 9 dl leengedett olaj.
A teljes mennyiség visszatöltése (8. kép) 3-4 lépésben történt a folyamatos légtelenedés miatt.
Attilának ez úton is köszönöm a segítségét!

A nagyszerviz megejtésekor egy félreértés és a karbantartási útmutatóban nem szereplés, miatt elmaradt a főtengely ékszíjtárcsájának cseréje. Ennek cseréjét, a következő nagyszerviz, vagy maximum a következő olajcsere elvégzésekor terveztem.
De történt egy váratlan és számomra idegesítő dolog.
Amióta elcsendesedett a fej és csendben suhanunk, furcsa zajra lettem figyelmes.
A zaj nyikorgásra hasonlít, fémes jellegű.
Hang utánozva: türü-türü-türü... . Forgó hangnak tűnt.
3-4.-ben jelentkezett, leginkább 40-70 km/h-nál. Alatta nem, felette sem.
Hangereje: ~20-30 dB
Hang frekvenciája: ~14k Hz
Sebessége: fordulatszám függő. 55 km/h-nál, 4.-ben, olyan 120-as fordulata lehet.
Arra gyanakodtam, hogy a zaj az ékszíjtárcsa rossz állapotára vezethető vissza...
Megtettem a szükséges lépéseket, megrendeltem hát a tárcsát.
Típus: Dayco DPV1046
Kereskedő: Erhard művek
Ár: 24.982,-Ft
A csere:
- Jobb első kerék csavarok meglazítása.
- Autó megemelése.
- Csavarok kiszedése.
- Kerék levétele (1-2. kép).
- Szíjtárcsa takaró burkolat leszedése. Csavarjai: Haspáncélnál - 1 db M6-os TX fejű, 1 db lemezcsavar. A kerékjáratnál: 2 db M6-os TX fejű (3. kép).
Láthatóvá válik az ékszíjtárcsa (4. kép).
- Az első-felső szíjtárcsa megakasztása egy csavarhúzóval.
- A hosszbordásszíj rugós feszítőjének lazítása: 15-ös dugófej + racsnis szár rátétele (húzóra állítva) a feszítő görgőjére, majd a szárral a rugóerő legyőzése, addig míg a szíj levehetővé nem válik egy tetszőleges görgőről, vagy tárcsáról.
- A szíjtárcsa 4 db M6-os RIBE fejű csavarjainak kiszedése.
- A szíjtárcsa levétele (5. kép).
A levett, elöregedett EPDM gumijú gyári DAYCO tárcsa (6-7. kép). Az új tárcsa (8-10. kép). A két tárcsa együtt (11. kép).
A felszerelt új szíjtárcsa (12. kép). Itt pedig működés közben is látható a kicserélt szíjtárcsa.
- Visszaszerelés fordított sorrendben, ügyelve a kötőelemek megfelelő meghúzására.
Egyenlőre úgy tűnik, hogy a fent említett zaj eltűnt.
Illetve most már nyugodtan gyűjthetem a további km-eket, nem kell attól félni, hogy a tárcsa bedobja a törölközőt, amivel nem kis galibát okozhatna...

A mai napon felraktam a ti felniket a gyári csavarokkal és a kerékőrökkel.
Az eredmény: Alfa Romeo 159 Crosswagon.
Az autó, majd 2 cm-rrel magasabb lett, olyan mint ha egy teljesen más autó lenne. Mondhatni, kicsit terepjárós lett.
A csavarokat ismét rozsdátlanítottam RO55-el, bízva abban, hogy a rozsda nyáron nem üti fel a fejét!
Emeléskor történt egy kis baleset, melyről később majd beszámolok...
A cserkor leszereltem a bal oldali műanyag doblemezt, mely jövő héten megy a műanyaghegesztőhöz javításra, pótlásra! Hasonlóan a jobb oldalihoz!
A gumikba előre 2,9 bar, hátulra 2,7 bar levegőt tettem.
Konklúzió:
+
A kinézet hibátlan! Ez a grafitos antracit nagyon megy a feketéhez. A felni gyönyörű szép. A hasmagasság 19,5 mm-t nőtt.
-
A fogyasztás megemelkedett. Pontos értéket még nem tudok, de ahhoz meg kell még mérnem a sebességet GPS-el is. Az óra most lefele csal és nem felfele. Az autó ráz elég rendesen, minden úthibára, keresztbordára hangosan, idegesen reagál. A kormányt kis tempónál nehéz tekerni, érezni, hogy a futóműalkatrészeknek a nagy kerék nincs ínyükre. Nagyobb tempónál minden apró kormánymozdulatra jobban reagál. Kevésbé megbocsájtó. A gumik gördülése sokkal zajosabb a télieknél!
o
A gumi tapadásáról még nem tudok beszámolni. Eddig még nem volt szívem bántani az autót velük.
Minden összevetve, majd elválik...
UPDATE: 2012.03.18.:
Egy 230 km-es etap után megállapítottam, hogy a kerék 0,5 l-t tesz rá a fogyasztásra 90-es tempónál!
UPDATE: 2012.05.30.:
Egy teljes tanknyi távot (980 km) autóztam tuningbox nélkül a ti kerekekkel! A fogyasztást a kerék, a korábbinál mért, jóval kisebb mértékben emelte meg, átlagban 2-3 dl-el. A drasztikus fogyasztás növekedés (6-8 dl) leginkább városban figyelhető meg! Városon kívül konstans normál tempónál a sebesség korlátokat betartva 1-2 dl a növekmény!
Továbbá a computer által írt fogyasztási adatok a valóságban 1,5-2 dl-el alacsonyabbak, a kerekek átmérőkülönbségéből adódóan!
Ezen mérések nem tekinthetőek reprezentatívnak a kis számú mintavételezés miatt!