Blog >> szervóolaj

>> SzervizAlejandro // Alfa 147 1.6 TS Eco Progression // 2023-07-10

A 159-es után a 147-esben is megismétlődött a jelenség, hogy egyszer csak elfolyt a kormánymű egyik gumiharangjánál a szervóolaj.

Bontott kormánymű az Alfadepóból lett.

Kapott szervóolajat és futóműbeállítást.

Km-állás: 167314

>> SzervizTtK // Alfa 159 SW 1750 TBi // 2018-05-18

Egy éve kb. már egyszer csinálta, hogy felhabosodott a tartályban a szervóolaj és kinyomta a fedélen. A szivattyú meg embertelen hangokat adott, főleg kormány tekerés közben. Marci az Alfariumban utántöltötte és megjavult.
A minap viszont megint szörnyű hangok jöttek a szervószivattyú felől és a motorházat kinyitva rögtön meg is volt a hang oka: megint kinyomta a tartály fedelén az olajat, úszott a motortér..
Emlékeztem, hogy a múltkor már Marci is mondta, hogy tipikus hiba a tartályban levő szűrő/szűkítő elszabadulása. Ilyenkor levegőt szív a szivattyú, felhabosodik az olaj és kinyomja a fedélen. Rákerestem a blogokban is, meg is találtam ezt.
Az enyémben is a tartály szűrője bizonyult ludasnak; kapott egy bontott tartályt és némi friss olajat, most hibátlan.
Ezúton is köszönet és örök hála Alinak és az Alfariumnak, akik ugyan ki se látszottak a melóból, de soron kívül fogadtak és megcsinálták.

>> SzervizAlejandro // Alfa 159 1.9 JTS Berlina // 2018-05-13

Soros műszaki vizsgához már szükséges lett az első féktárcsa+fékbetétek cseréje, illetve a jobb hátsó rendszámtábla világítást kellett rendbe tenni.

Mivel időszerű volt, egyben megtörtént a motorolaj+szűrők cseréje is.

Sor került még a szervóolaj cseréjére pusztán elővigyázatosságból (két évvel korábban bontott kormánymű került bele), csomagtérfedél zár állításra, meghajtó szíjak és fékfolyadék ellenőrzésére, és a tolatóradar javítására (szakadt vezeték).

- Motorolaj (XADO 5W-40 SM/CF)
- Olajszűrő (Mann HU6007X*AN)
- Levegőszűrő (Sofima S 7606 A SOF *GD)
- Féktárcsa (első, ATE 24.0128-0192.1)
- Fékbetét (első, ATE 13.0460-7211.29

Km óraállás: 112693

>> SzervizAlejandro // Alfa 159 1.9 JTS Berlina // 2016-05-13

A szerelőm még tavaly mondta, hogy gond lesz a kormányművemmel. Amikor felfedezte a jobb oldali gumiharang környékén az olajködöt, megnézette egy kormányműre specializálódott kollégájával, aki szerint már nincs sok hátra, és ez nem igen javítható darab.

Azt hittem tovább húzom... Május 4-én szerda reggel induláskor és munkába menet alig hallhatóan volt valami fura hang előlről, de aztán el is felejtettem, addig amíg délben el nem indultam újra. Na akkor annyira erős és beteg hang jött előlről, illetve fura kormányzás-érzés, hogy azonnal irány a szerelőműhely. A szervószivattyú panaszkodott, mert a szervóolaj szintje minimum alá esett. A kormánymű bal oldali gumiharangból dőlt az olaj, de a jobb oldali is adta.

Szombatig még használtam, úgy hogy állandóan utántöltögettem a szervófolyadékot. Több, mint 2 litert locsoltam bele. Annyi időt nyertem, hogy utánaolvassak, kutassak, telefonálgassak a témában. Felújítás hazai műhelyben, gyári felújított, új vagy bontott? 6 vagy 7 műhellyel beszéltem telefonon, tökéletesen összezavartak: nem javítható - de igen javítható. Javítás 45 - 160 e Ft-ig. Gyári felújított kormánymű 90-180 e Ft-ig.

Végül szerelőm kormányműves kollégája (aki annál a gyárnál dolgozik, ahonnan a kormányművem való, 2 betűs) azt mondta, ő nem fogna hozzá, mert gyárilag ezt nem szerelhetőnek rakták össze, így kisiparilag bontva és valahogy összerakva sosem lesz ugyanaz. Így szerelőm intézett Trencsikéktől 2008-as, facelift utáni bontott kormányművet, ami bele is került. Ráadásul axiálcsuklóstul, külső kormányösszekötőstől küldték, így van 2-2 tartalék futómű alkatrészem is!

Sokkal passzentosabb lett az autó, végre azt a masszivitást érzem, amit kicsit mindig is hiányoltam, eltűntek az utolsó kopogó hangok előlről, és az időnként érezhető bakkanások, instabilitásra utaló jelek is. Még szükség lesz egy futómű beállításra és szerintem "mozdonyérzés" lesz!

Cserélésre került még:
- jobb oldali belső féltengely gumiharang,
- váltóolaj (Fuchs Titan Sintofluid 78W-80).

Egyúttal az egy éve töltött klímarendszerem ismét feltöltésre került, ezúttal UV festéssel, hogy a szép lassú szivárgás helyére is fény derüljön.

>> SzervizSanyiJTD // Alfa 156 2.4 JTD 10V // 2015-06-22

Lecseréltem a szervó olajat, mert iszonyatosan elhasználtnak tűnt, fekete színű volt már. Pedig kb 1,5 éve lett cserélve, érdekes...

A februári nagyszervízkor elvégzett szervó olajcsere nem volt, hogy úgy mondjam teljes körű. Nem lett leengedve a teljes olajmennyiség, hanem csak a kiegyenlítő tartáylból lett kiszivattyúzva a folyadék és ennek helyére lett friss beletöltve. Így kb. 0,5 liter lett kicserélve a rendszer 1,3 literből.
A Cartársak gyakori kormány rendszer hibáiról szóló beszámolói-, és a fentiek miatt - egy barátom segítségével -, belefogtam egy, a korábbinál alaposabb olajcserébe.
Mivel a rendszert olaját élettartamra tervezték, ezért azon nincs olajleeresztő csavar. Ennélfogva meg kellet keresnem azt a legalsó bontható pontot. Először azt gondoltam, hogy a kormányműre csatlakozó hidraulikai csövek kötéseit bontom meg, de az azokhoz való rossz hozzáférés miatt elvetettem az ötletet, meg hát ezek a kötések is a kormánymű szintje felett vannak jócskán.
Ekkor barátom, egy remek elképzeléssel állt elő, miszerint is bontsuk meg a hűtőtől visszatérő hűtőcső (1. kép - 6. tétel) és a kormányműre rámenő cső (1. - 11. tétel) közti gyors csatlakozót (1. kép - sárga rész) (2. kép). Mivel a 11. tételszámú cső eleje és vége flexibilis (1. kép - kék vezetékek), ezért a fix részének (3. kép) 3 db M6-os csavarjainak (4-6. kép) kicsavarozása után, lehetőség nyílt a csövet kiforgatni (7. kép) és a rendszer olaját leengedni. A megbontott kötés 6. tételszámú csöve alá pedig egy üveget tettünk, mellyel a kiegyenlítőtartályban levő folyadékot leengedtük. Hogy minél több olaj kifolyjon, a kiegyenlítő tartályba levegőt fúvattunk. Az eredmény ~ 9 dl leengedett olaj.
A teljes mennyiség visszatöltése (8. kép) 3-4 lépésben történt a folyamatos légtelenedés miatt.
Attilának ez úton is köszönöm a segítségét!

>> SzervizNeoEx48 // Alfa 156 1.6 TS // 2011-05-03

Az autót úgy vásároltam meg, hogy annak ellenére hogy látványosan kitűnő állapotnak örvendett, azt lehetett tudni hogy a futómű alkatrészek eléggé le vannak strapálva. Bármilyen úthibánál, fekvőrendőrnél stb. nagyon durva recsegő, nyekergő hangok jöttek a futóműből.
Ez miatt tavaly télen gyakorlatilag majdnem az összes futómű alkatrész le lett cserélve vadi új alkatrészekre, erről korábbi blogbejegyzéseim szólnak. A felújítás után végre "lopakodó" üzemmódba lépett az autó.

Ez sajnos nem tartott sokáig. Viszonylag intenzív téli használat mellett fokozatosan kopogásra lettem figyelmes elölről, és hátulról is. Hát elég bosszús voltam, azt hittem valamelyik új alkatrész máris elkezdett kopogni. Pedig nem erről volt szó.

Az előző blogbejegyzésemben említett szerviz munkálatoknál megkértem a szervizt hogy derítsék ki mi kopog. Az eredmény kissé meglepő volt. A kormánymű zörgött. Állítólag a kormányműben lévő perselyek elkoptak, és a kormányrúd lötyögött össze vissza. Vagy valami ilyesmi :) Azt is mondták, hogy ennél a típusnál érzékeny pontnak számít a kormánymű, mert hiányzik belőle valami cucc, ami tartja a kormányrudat.
Arra jutottunk hogy egyrészt ezt a hiányzó alkatrészt pótolni kell, és fel kell újítani az egész kormányművet. Ezt egy erre specializált szerviz végzi, kiszerelték és elküldték nekik.

Továbbá az is kiderült, hogy a kormány végpontjaiban hallatszó bugyborékolás nem véletlen volt, a szervó-olaj annyira fáradt volt már, hogy állítólag csoda hogy nem dugult el tőle a rendszer. Ez miatt az egész szervót átmosták tiszta szervó olajjal hogy kitisztítsák a rendszert, mielőtt a gyári Selénia szervó olajjal feltöltötték volna.

Ez volt az elölről jövő hangok oka. A hátulról jövőké pedig a hátsó stabilizátor rúd szilentjeitől érkeztek. Gyakorlatilag ezek voltak az egyetlen olyan szilentek melyek nem lettek kicserélve tavaly télen :) Most ez is megtörtént végre.

Költségek:

Kormánymű ki-beszerelés: 28000 Ft
Kormánymű felújítás: 102000 Ft
Szervó olajjal történő átmosás: 4500 Ft
Selénia Tutela GI/A 10W ATF Dextron II (2 liter): 4500 Ft
Hátsó stabilizátor rúd szilent (2db): 4790 Ft
Stabilizátor szilent csere: 7000 Ft
Futóműállítás: 8900 Ft

A kormánymű felújítás drága tétel, de összességében megérte, meg nem is volt túlságosan opcionális a dolog, mert ha így marad csak tovább romlik és nagyobb kár is keletkezhet. Azóta a kormányzás ha lehet ilyet mondani még jobb lett, és (lekopogom :) ) végre tényleg csend van. Ezt a kiadást még betudom a vásárlás utáni felújítások kiadásai közé.

Km óra állása: 175 932

>> SzervizBluestrain // Alfa 156 SW 1.9 mJTD 16V // 2011-08-16

Mostanában néha villogott az izzításlámpa. A minap volt időm, felnyitottam a gépházat. Végigmértem a gyertyákat, a második elhiccent. Ha már nyitva volt az eleje, kicsit matattam, megnéztem a löttyöket. A szervótartálynál kis meglepetés ért, a piros ATF helyett valami barnás trutymót találtam. Tényleg, mióta megvan a vas, nem cseréltem le! A gázolajszürő is 3 éves, km is van benne...a termosztát is tavaly óta szórakozik, 70-ig se megy fel a víz ... na, úgy néz ki összekoszolom magam!
Elszaladtam Albaautóba a B.foki útra, megrendeltem a motyót. ATF meg G12+ fagyálló van itthon, arra nem költünk.
Először nekiálltam a szervóolajcserének. Az olajhűtőnél valami műanyag gyorscsati van, nem mozdult, inkább nem bolygattam. A kormányműnél könnyen hozzáférni, lebontottam a csöveket és átforgattam 3-szor a kormányt. Aztán beindítottam a gépet, és még 1-2-szer átforgattam. Hát ja, ez kétemberes dolog, sikerült az aknát leamortizálni: a lámpákról is folyt az olaj.
Aztán kibányásztam a termosztátot. Az aksit kell kivenni - ha valaki nem csinált volna még ilyet (amit kétlek, de az majd fog) - és utána már könnyen kijön.A speckó bilincset ami a vastag vízcsövön van, egy különleges módszerrel - ún. barmolással - tudtam csak leszedni.
Az izzítógyertyát - ha van 9-es csőkulcs - hátrakötött kézzel is ki lehet szedni.
A gázolajszűrővel volt egy kis malőr, az új nem nagyon hasonlított a régire, rövidebb volt vagy 3 centivel, és vaskosabb némileg. Aztán Erhardék meggyőztek hogy ez a belevaló. A szűrőkön a számok adnak némi magyarázatot, márpedig ez a két szűrő egyforma! Simán bement a helyére.
Az idén már nem szeretném felnyitni az orrát, csak novemberben a vizsgán.
Ja, a víz percek alatt 90 fokra felmegy és ott le is cövekel.
Holnap leruccanunk pár napra Balcsira, élesben lesz a főpróba.