Tagok >> Pityukoma >> 159 1.9 JTDm 16V SW >> Blog
- Típus:159 1.9 JTDm 16V SW
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2007
- Színe:Fekete
Ma felraktam a vadi új Continental ContiWintercontact TS850-es gumikat. A nyári kerekeket letisztítottam, majd elraktam téli álomra. A tavasszal vásárolt Conti PremiumContact 5 gumikon sérülés nincs, szépen egyenletesen vannak kopva, profil mélységük 6mm 11ezer km-t futottak idáig.
Ma kicseréltem a termosztátot. Tervezett karbantartás volt, nem meglepetésszerűen örvendeztetett meg a vas vele :-) Már tavaly télen megfigyeltem hogy a vízhőfok mérő időnként vissza ment a 90fok alá egy kicsivel -ez volt az első jele a hibás termosztátnak. Most hogy bejött a hideg idő, aktuális lett a csere. Már nem volt elég a 8-10km az üzem meleg állapot eléréséhez, ill. a vízhőfok sem ment fel 90fokra. Ha mégis felment akkor rövid idő múlva visszament 80-85-re és ott ingázott fel-le.
A termosztát cseréjéhez ki kellett szerelnem az akkut és a tartóját, a motor elektronikát, a pillangó szlp előtti műanyag szívócsövet, a fék vákum csövet (csak a pumpáról) és a motor alsó burkolatát (haspáncélját). Mindezek kiszerelése után könnyedén hozzá lehetett férni a termosztáthoz, amit 2db M8-as csavar rögzít a motorra. 4db vízcső csatlakozik rá csak roncsolással oldható bilinccsel rögzítve. Ezeket a fagyállóval együtt már jó előre beszereztem. Méretük: 1db 40mm-es, 2db 20mm-es, 1db 13mm-es. Gyári termosztátot vettem bele aminek a gyártmánya Wahler. A gyárilag szerelt pedig Behr gyártmány volt. Lefestettem az akku tálca belső felét ha már úgyis ki kellett szerelnem, mert a belső felén volt pár apró rozsda pötty. Drobertó szavaival élve: "hogy sokáig éljen" :-) A következő tervezett karban tartás a kormány szervó olaj csere lesz amit rövidesen megejtek.
Kicseréltettem a kipufogó flexi csövet, mert élettartamának a végéhez ért. Mielőtt visszaraktam az alsó motor burkolatot még kicseréltem az egyik szegecsanyát, mert elforgott már. A csőre 1 év garanciát kaptam. Köszönet a Proex kipufogó szervíznek. Az egész mutatvány kb egy fél órát vett igénybe.
Ma olajat és szűrőket cseréltem. Selenia WR PE motorolaj, Mann szűrők ill. Mahle levegő szűrő került bele.
Olajszűrő: MANN: HU711/4x 2368ft
Gázolaj szűrő: MANN: WK853/21 (gyári szám:77363657) 14003ft
Légszűrő: MAHLE-KNECHT: LX2790 5351ft
Pollenszűrő: MANN: CUK2232 (szenes) 7707ft
Motorolaj: SELENIA WR PE 5l 13507ft
A végén pedig lemostam szeretett vasam :-)
Ma indulóban a VTT 2.0-ról hazafelé nekem is (egy reccsenés után) leesett a hátsó ablakom. Most a jobb oldali:-( Drobertó és Shadin159 Cartársak közreműködésével papír darabokkal kitámasztottuk hogy fenn maradjon hazáig. Az autópályáig bírta, majd szépen lassan lecsúszott. Amint hazaértem azonnal orvosoltam a hibát. A szokásos ki fülecskék törtek le az üveget tartó műanyag elemről. A maradékát lecsiszoltam a sín vastagságáig, majd gyártottam 1.5mm-es alulemezből egy "Z" profilt ami helyettesíti a letört fülecskéket. Majd rácsavaroztam M3-as csavarokkal lekontrázva. Szerintem tartósabb lesz így mint a gyári, mert teljes felületen fog, nem csak két kis fülecske viszi a terhet. Az egésszel kb egy órát vacakoltam.
Ma nekiálltam a múlt héten megjavított üléspárna cseréjének. A szivacsot kipótoltam Shadin159 Cartárstól kapott másik üléspánából amit palmatexel ragasztottam rá, majd egy erős szövettel fedtem be, amit szintén ráragasztottam. Az ülés kiszerelése: fejtámlát kiszedni, ülést előretolni, támlát előrehajtani, a biztonsági öv ülésre csatlakozó részén a kis fedél leszedése után a rögzítő csavarját kitekerni, az ülés alatti műanyag burkolat eltávolítása után az elektromos csatlakozót bontani, végül a sínekben lévő 2db csavar kiszedése után kissé előre billentve kiemelhető az ülés. A kárpitot lefejtettem a szivacsról amihez el kellett csipkednem a rögzítő gyűrűket. Ezek helyett vettem D14-es függönykarikákat itt:Szögker. Ha már a kezembe került a kárpit, akkor itt volt a ragyogó alkalom a tisztítására úgyhogy azt is kimostam, az összes leszerelt fedéllel-burkolattal-fogantyúkkal együtt. A kárpit száradása után visszaszereltem mindent. Kb 3 óráig tartott a nettó mukaidő. Nagyon örülök hogy megcsináltam, mert megint van oldaltartása az ülésemnek. Valami ilyen lehetett újkorában is :-)
Nincs mese, ki kellett cserélnem a múltkor ideiglenesen megjavított csövet. Ma megjött az új, és kicseréltem. Kb 10 perc volt az egész. Először felül a motortérben lehúztam a csatlakozót az érzékelőről (2-es kép), majd leszedtem a rögzítő anyáját. Ezután kipattintottam a 3db rögzítőből a csövet, majd oldottam a DPF-nél a csőbilincset és az egészet kihúztam felfelé. Kint átszereltem az érzékelőt az új csőbe és mindent visszaszereltem a helyére.
Egyrészt nem mertem benne hagyni a múltkor berakott gumicsövet, mert nem volt infóm a hőállóságáról. Pedig itt aztán van hő rendesen ~650Cfok. Más sem hiányzik hogy egy piti kis gumicső lángra lobbanjon ott alul. Másrészt a műanyagcső megint kiolvadt,mert már nem volt benne az a kis sárgaréz betét (5-ös kép) ami a gyári végbe bele van sajtolva, gondolom a szilárdságon kívül a hőhíd szerepét is betölti. Ez az egyik olyan alkatrész amit nem lehet helyettesíteni, toldani, utángyártottal kiváltani. Csak a gyári alkatrész a szakszerű opció ebben az esetben (akár bontott akár új, de eredeti legyen).
Végül pedig FES-el ellenőriztem az ECU-t, kitöröltem a hibát amit már betárolt (gyenge v. nincs DPF nyomásjel), de még a pechlámpát nem aktiválta. Majd ellenőriztem a nyomáskülönbségeket ill. hogy gázadáskor változnak-e a nyomásértékek. Ezzel meggyőződtem hogy most már ott van a jel az érzékelőnél.
Számomra egy tanulság van az esetből, mégpedig az hogy nem kell semmi egyebet tenni ha észlelem a regenerálást, csak lehetőleg nem leállítani, menni-menni, ő pedig teszi a dolgát. Ez a egész egy kicsit túl van misztifikálva, egymást lovaljuk bele a forszírozott üzembe regen közben. Ha elkerülhetetlen a leállítás, akkor sincs baj mert ha minden feltétel adott akkor legközelebb újra kezdi. 3 esélyt ad, ha ezután sem sikerül befejeznie akkor vészüzembe áll és csak a műszeres kényszer regen segít rajta. Nekem még nem fordult elő hogy nem vettem észre mikor kezdi el a regent. Volt már sokszor hogy még autóztam pár km-t hogy befejezze, de ez egy ALFA-val inkább áldás mint büntetés :-)
Pár tünet a regeneráció folyamatáról:
-különös égett szag csapja meg az orrom
-a pillanatnyi fogyasztás akár többszöröse, de minimum a duplája a megszokottnak.
-motorfék üzemben is jelez pillanatnyi fogyasztást (nem 2.0l/100km-t mutat)
-alapjáraton is jelez a turbónyomásmérő egy minimális nyomást (a mutató nem "0"-áll)
-kicsit "morgósabb" a motorhang
-kb 10 percig tart a folyamat, majd minden visszaáll a megszokott kerékvágásba.
Ma felraktam a tegnap vásárolt új gumival szerelt nyári kerekeket. Contonental ContiPremiumContact 5 215/55R16 93V méretű/jelzésű gumik kerültek rá. A télieket holnap letakarítom felnitisztítóval, majd gumiápolóval lekenem és elrakom a következő és egyben az utolsó téli szezonjukra.
A múlt héten a regenerálási ciklus végén megjelent a műszerfalon a rettegett "Have engine checked" felirat és a sárga motor ikon a fordulatszám mérőben. Akkor kitöröltem a hibát. Majd múlt héten pénteken ismételte önmagát. Na ezt már nem lehet pillanatnyi elmezavarra fogni. FES-el kiolvastam, két hibakód volt tárolva az ECU-ban:P1205 és a P2453. A kipufogó gáznyomás érzékelő nem kap, vagy gyenge jelet kap. A külföldi fórumokat olvasgattam ahol többen írták hogy az érzékelő cseréje nem oldotta meg a problémát. Több helyen olvastam azt is hogy a nyestek szeretik elrágni a DPF melletti csövet. Nos alábújtam, megnéztem az érzékelőhöz vezető csövet. A látvány egyértelmű volt. A cső kilyukadt. Megolvadt, valószínű a múltheti regenerálás közben. Az utolsó 5 regen átlaghőmérséklete 650.66fok volt. Levágtam a műanyagcső sérült részét, illetve a gumicsövet kicseréltem egy hosszabbra. Remélem nem lesz vele többet gondom. A következő regeneráció után majd ránézek az állapotára.