Blog >> jtd

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-11-16

A múlthéten feladta a hátsó fékem a harcot, belül vasra ment. Nem sokkal ezelőtt ugyan volt szabályozva az első tárcsa, de nem voltam elégedett az első fékkel sem, erős fékezésre meghullámosodott. Úgyhogy fékgenerál mellett döntöttem. A beépített alkatrészek:

- ATE tárcsafék elöl, Jurid fékbetéttel
- Textar tárcsa hátul, ATE fékbetéttel. ( Valójában az ATE átcsomagolt GALFER betét! )
- A hátsó féknyereg csúszkáit és porvédőit is cseréltük
- Fékfolyadék csere - Tutela Top

A legutóbbi kétes minőségű RH tárcsák után most remélem megint sikerült egy jó minőségű fékrendszert feltenni az autóra.

Elkészült a fényezés! Most jön a munka többi része. Megörökli a GTV-től a ritka, 17" Teledial-okat...

>> EseményFerke // Alfa 145 1,9 JTD // 2014-10-15

Tegnap érkezett a házhoz, Melcsi-éktől vettük át.
Minden porcikáját ismerem a 145/146-nak, egyik kedvenc típusom, de as 1998-ban 1 hónapot birtokolt 146 1,6ts-emen kívül még nem sikerült ebből olyan példányt találnom, amit megtartanék...persze a 156-osok mellett annyira nem is kerestem, de mivel most valószínűleg mindkét 156-os megy a háztól, és együtt cserélődnek egy újabb verdára, így kellett egy kis fogyasztású, olcsón fenntartható autó, ami egyértelmű, hogy nem lehetett más, csakis a 145...
Szépészeti, és motorjavítási beavatkozásokra egyaránt szükség lesz, ezeken 1 hamarosan át is esik a kicsike, blogolva...

 
>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-09-18

Ahogy írtam, el is küldtem a porlasztókat bemérésre Benz cartársnak.

Pontosabban elküldtem a gyanús 3-mas porlasztót és az autó polcon lévő 3 gyári porlasztóját.
Az eredmény igazolta a sejtéseimet. A résolajat én alapjáraton mértem, tehát nem egyezik a padon mért adattal, de látható hogy itt is a 3-mas porlasztó a borzasztó. Plusz egy másik sejtésem is igazolódott, miszerint a gyári szettben is van egy problémás darab, hiszen azzal is morgott az autó.

Továbbá a szórási képek sem voltak a helyükön. Részterhelésen a mennyiségek is elmaradtak az elvárttól, illetve féloldalra porlasztottak a porlasztók.
A mennyiség elmaradása látszik a 800Bar/500ms értékeken. Az autó gyári "duration" táblái szerint is kevés ez a mennyiség.

Bence a csúcsok cseréjét javasolta. Végig gondoltam mégegyszer, hogy mit akarok én az öreg autótól, majd írtam Bencének hogy mehet a dolog. Itt még jött egy kis meglepetés.

Az autóm gyári porlasztóival nem volt gond, csúcs csere után "átengedte őket a gyári gép", tehát a mennyiségek jók lettek. A résolaj Bence szerint mehetett volna lejjebb, de szerinte jó lesz így, azt már csak a szelepek cseréjével lehetne orvosolni. Értelme meg nem biztos hogy van.

Viszont az a bizonyos 3-mas porlasztó belül eltört (lásd 8.kép). A gyári porlasztó lefogó tüske helyett egy oda nem illő valami volt beütve, ami elnyíródott.
Most várom haza a 3 gyári, felújított porlasztót, visszarakom őket a helyükre.


(Update 2014.09.17)
a porlasztók megérkeztek, nemsokára bent is lesznek a helyükön.

A hibás 3-mast megnéztem közelebbről, a tüskék helyett mintha vékony lemezből feltekert kis pöckök lennének begyógyítva a pozicionáló furatokba. Na ez nyíródott el, és nem jön ki. Emiatt nem lehet megfelelő pozícióban visszatenni a csúcsot, úgyhogy ez a porlasztó nem javítható sajnos.
...már ha jól értelmezem, hogy mi micsoda, még először látok porlasztó csúcsot kiszedve.

(Update 2014.09.18.)
Tegnap 3 felújított porlasztó bekerült. Alapjáraton még mindig kicsit keményen jár a fülműszerem szerint, de lehet hogy egy jtd-nél ez már normális :-). Viszont csodálatos módon minimálisra halkult a csattogás, amitől a frász kerülgetett már. Ha nagyon fülelek, épp hallatszik valami kis halk ciripelés.
Lyukas turbocsővel vidáman forogja le az 5000-ret, és nem morog 110-nél, és főképp nyomát sem hallottuk búgásnak sem. Még csak rövid próba volt és csak 3 jó porlasztóval ,de máris jobb vezetni az autót.
A 4. porlasztó (vagyis hengerszám szerint a 3-mas gyári) már csomagolva várja a futárt.

Érdekes tapasztalat: beraktuk a 3 felújítottat, és a 3-mas hengerben a gyári porlsaztó volt, így próbáltuk az autót. Így már majdnem azt mondom, hogy tökéletes.
Mivel a 3-mast is elküldöm csúcs cserére, ahelyett visszatettünk egyet a bontottakból. ÉS...hangosabb lett megint a csattogás, és harákolósabb az alapjárat. Tiszta gáz mennyit számít EGY porlasztó!

A precíz munkáért, a leszorított költségekért és a képekért nagy nagy köszönet Bencének!

(Update 09.28)
Pénteken kirándulni indultunk, 2 órával indulás előtt megjött a futár az utolsó porlasztóval. Nem bírtam ki :-) Kicseréltem. Gondoltam ha nem sikerül valami, megyünk a TD-vel. Azt kell mondjam, így kerek a sztori. Azt az egy utolsó porlasztót kicserélve nagyon megváltozott a motor hangja. Teljesen elmúlt az alapjárati csattogás. Hidegen alacsony fordulatokon nincs az a fura tükörremegős zakatolós gyorsítás, és a csörgés is végképp lehalkult.
Az elindulás könnyebb, a váltások simábbak, és végre olyan összeszedett négy hengeres motorhangja van. Szépen működik végre, élveztem az utat, rég volt ilyen :-)

Azért még lesznek további belenyúlások, többek közt a programját át kellene nézni rendesen, ott még valami nem tetszik :-)

>> EseményWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-08-15

Hogy ne csak a szervízről szóljon a blog. Közben azért rendületlenül autózunk. Hol hangosabban, hol halkabban azért a kis 146 jtd megy, megy, teszi a dolgát, gyűjti a kilométereket.

És milyen jó az, amikor egy nyáresti színielőadást nézünk ami egy Olasz kis faluban játszódik sok-sok ismert "latin" slágerdallal mediterrán hangulattal...majd mikor vége, mindenki másnak vége, az emberek visszazökkennek, szétszélednek. Mi beülünk az öreg Alfába és hazáig úgy érezzük mintha folytatódna. A rövid hazaút mint egy harmadik felvonás. Ki tudja hogy csinálja és mitől van ez, de ilyenkor hálásan tudok rá visszanézni.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-08-14

Kipufogó foltozás után sem tetszett az autó hangja. Ahogy halkítom vissza, megszokom, majd ismét jelez a fülem, hogy ez így még mindig nem jó. Harákol a motor, alapjáraton kicsit csattog. És 2100-as fordulaton tartva remeg és pulzál a kipufogó is.
Eddig próbáltam az ilyesmit a lendkerékre fogni, de azt a csatát már megvívtam, nem az lesz az eredendő ok. Kibékülve nem vagyok vele, de az talán majd egyszer egy külön játék lesz :-)

Szóval elkértem Józsibától a résolaj mérő szettjét, és kezdtem az alapoknál, résolajmérés hidegen 2perc alapjáraton.
Az értékek:

1. 12ml
2. 8ml
3. 20ml
4. 15ml

Visszanézve a gyári porlasztóim ÉRTÉKEIT a szórás nagyon nagy.

Nincs igazából tiszta kép arról, hogy a résolaj CR dízelnél mit is jelent, hát én végiggondoltam kicsit. A CR dízelnél precízen szabályozott az üzemanyag mennyisége, vagyis az injektor nyitvatartási idejétől függően meghatározott mm3-nyi mennyiséget fecskendez be.

A résolaj mi is? Oldalról betáplálunk adott nyomáson üzemanyagot. Ez a nyomás egyben ZÁRVA tartja a porlasztót.
Elektromos impulzus felemel egy mágnesszelepet ami nem mechanikusan, hanem hidraulikus kapcsolattal felemeli a tűt.

1. A nyitás ideje elektronikusan meghatározott, feltételezzük hogy minden porlasztónál azonos.
2. Ugyanakkor a betáplálási nyomás is azonos.

A felemelkedő tű mellett a nyomás hatására 5 kis lyukon kiáramlik a gázolaj.

A lyuk mérete és a tű melletti hézag határozzák meg, hogy adott nyomáson mennyi bír kijutni, illetve mennyi az ami a tű mellett talál utat. Amerre a nyomásesés nagyobb, arra megy több gázolaj. Ha a közepén lyukas slag végét befogom, a közepén spriccol a víz alapon :-)

1. Ha a lyuk beszűkül, több gázolaj jut vissza. Több résolaj lesz, viszont a csúcsnál a nyomás nagyobb, tehát a mennyiség lecsökken, de a porlasztás finomsága nem romlik.
2. Ha a tű nem emelkedik ki eléggé, nyilván több üzemanyag jut vissza, kevesebb áramlik ki a lyukakon. Nem tudom létezik e ez az állapot, de feltételezem hogy a mechanikus részek kopásával csökken a löket. Ekkor a csúcsnál a nyomás nagyobb, a porlasztás finomsága rendben lesz, de a mennyiség kevesebb lesz.
3 Ha a tű illesztése kopottabb, több áramlik vissza mellette. Ugyanekkor lecsökken a csúcsnál a nyomás, tehát kisebb üzemanyagnyomásoknál előfordulhat, hogy nem lesz meg a finom porlasztáshoz szükséges minimális nyomás a csúcsnál. Ekkor a porlasztó becseppen.

Visszatérve a mért résolaj értékekre, a 6ml-t tekintettem "jó" értéknek, a gyári porlasztóim ekörül mozogtak. Tehát van -2ml és +4ml maximási eltérés 1 percre nézve.

Mit jelent ez? -2000mm3 és +4000mm3 eltérés 8501/min fordulatszámon. Minden injektor 2 fordulatonként kerül sorra, tehát 425 befecskendezés alatt jön létre az adott küllönbség. Alapjáraton 8mm3/befecskendezés mennyiséget vehetünk kb jónak.


1. legyen ez jó résolaj mennyiség
2. -2000mm3/425inj=4.7mm3-rel kevesebb résolaj befecskendezésenként
3. 4000mm3/425inj=9.4mm3-rel több résolaj befecskendezésenként
4. 1500mm3/425inj=3.5mm+-rel több résolaj befecskendezésenként

A 8mm3 befecskendezett mennyiséghez képest mind NAGYON sok.

A dolog csak tovább bonyolódik, nem vágható rá, hogy pont ennyivel több illetve kevesebb jut be a motorba, mert ugye közös csőből erednek, vagyis egymásra is hatnak. ha egy injektor kisebb ellenállás a rendszerben, ott több gázolaj fog átáramlani, tehát ha valahol pl tű illesztés kopása áll fenn (3-mas eset), akkor azon a porlasztón nagyobb nyomásesés lesz, a többire eleve kevesebb mennyiség jut, valamivel kisebb nyomáson. A különbségek kicsik, hiszen ha egy porlasztó nagyon kopott, elengedi a nyomást, be sem indul a motor. Viszont a kicsi különbségek mellett is látszik, hogy a mennyiségekre mennyire nagy befolyással van a porlasztók állapota.

Próbaképpen a 3-mas henger porlasztóját visszacseréltem az eredetire. Miért? Egyrészt kiugró érték. Lehetetlen hogy az 1-es eset álljon fenn, hiszen nagyobb a résolaj különbség, mint a normálisan befecskendezett mennyiség, vagyis ez nem az az eset amikor dugulás miatt kicst több áramlik vissza. Ez kopásból eredhet, vagyis gynús hogy a 3-mas eset rossz porlasztási minőséggel, esetleg becseppenő csúccsal.
Csere után az eredmény egy nagyon halk motor. A remegés sajnos még megmaradt, bár enyhült. Most valójában ismét meg kellene nézni a résolajakat, hiszen változott az egész rendszer. Visszamérni, hogy a 2-es és 4-es porlasztók hogyan reagáltak a 3-mas cseréjére, és azalapján eldönteni, hogy melyik a következő amit ki kell cserélni.

Egyelőre azonban nem lövöldözök vaktában. A motorhang visszaigazolta a gondolatmenetemet, de biztos ami biztos én elküldtem az ominózus porlasztót (és a 3 maradék gyárit a polcról) egy bemérésre. Ez van, kíváncsi típus vagyok, szeretem igazolva látni, hogy nem hülyeségeket hordok össze :-)

Folyt köv...

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-08-05

Egy újabb típusbetegség utolért. Vagyis már üldöz vagy két éve, de kibekkeltem. Már két éve nyáron is és tavaly is figyeltem, hogy autópályán emelkedőn melegszik a vas, ha kint nagy a meleg. Na ez mostanra jutott el oda, hogy a minap Budapestről hazafelé választhattam a klíma és a belsősáv közt. Ha nyomtam neki és klímáztam, már kúszott is a 100-as pöcökre a vízhőfok.
Erhard szerzett nekem gyorsan olcsón hűtőt, remélem tartós is lesz, vagy legalább pár évet kibír.
Tegnap délelőtt ki is cseréltük, némileg segédkeztem a dologban, mert egyrészt ketten könnyebb, másrészt a lámpák már nem mindenhol gyári módon rögzülnek, hála a porrá rohadó lámpatartó tőcsavaroknak. Szóval a lámpákat én szereltem vissza, már tudom hova kell alátét, mi hova megy, hogy szépen álljon végül.

A hűtőcserét végül megúsztuk úgy, hogy nem vettük le a lököst. Nem hittem benne, de ketten összehozható, csak kicsit nőgyógyász meló.

Közben a közeli bontóból hatalmas mázli, de sikerült gyári rögzítőpatentokat szerezni, így a szétszedéskor elporladt darabokat rögtön cseréltük is. Kicsit fájlalom, hogy a kézifék gombot nem adta a csóka, azt mondja csak komplett kézifékkel együtt. Hát jó, majd lesz.

Mikor nézegettem a hűtőket, gondolkoztam azon, hogy vajon a réz hűtő nem jobb e. Drágán, de van ilyen. Végül olcsón lett alu hűtő, és egyelőre nem bánom. Ugyanis ami kijött, az pont az a drága Valeo rézhűtő volt. Valójában 5 év élettartammal, amit én 7-re kihúztam. Merthogy 7 éve új hűtőkkel vettem az autót.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-07-29

Ma voltam a flexi csövet cseréltetni. Egy amolyan öreg róka akihez kipufogó ügyben szoktam menni, az a szimpatikus fajta. :-)
A flexicső nem volt kérdés, vagy három helyen volt teljesen szétesve belül, fújt ki orrán-száján. Plusz még a szaki talált egy felfüggesztési pontot ahol elnyílt a függesztő kampó és egy lyukacska tátongott alatta.

Pikk pakk megcsinálta. Ami érdekes az a végén egy rövid megjegyzése volt:
"majd figyeld meg, majd egy literrel fog kevesebbet enni"

Na erre rácsodálkoztam, mert pontosan ez az egyik ami idegesít, a legutóbbi pesti utamon 7.7-et evett az autó, ami extrém sok. Ezek után kíváncsi vagyok. Ennyit számítana egy szanaszét ment flexicső?

Javítás után már alapjáraton hallható hogy csendesebb, tisztább a motorhang. Menet közben pedig teljesen eltűnt a morgás, újra hallom a turbo sziszegését (és azt a ##censored## csörgést is mégjobban ).

És...a legérdekesebb, hogy hiányoltam az alacsony fordulati nyomatékot. Olyan nehézkesen indult mostanában, és a gázra is lomhábban reagált. Na ez feljavult, ennyitől.

Volt alkalmam alulról jól átnézni az autót, ideje egy alvázvédő kezelésnek, főleg a hátsó űléssor alatti részen.

>> Szerviztipoatti // Alfa 166 2,4 JTD Distinctive // 2014-05-27

Hosszú idő telt el, és rengeteg befektetett munka, de ma hazajött. Vannak még vele apróbb teendők, de tökéletes munkát végzett a D.Z. szervíz. Köszönöm szépen Zé! Gyakorlatilag MINDEN lecserélve, felújítva, szó szerint...

>> Szerviztipoatti // Alfa 166 2,4 JTD Distinctive // 2014-05-02

Nem csekély mértékû nehézség után, de hamarosan finiselünk...