Blog >> kiszerelés

>> SzervizaBajomi // Alfa 145 1.6 boxer // 2022-11-26

Elsődleges projekt a tetőkárpit eltávolítása volt, mivel a sok évi napsütés hatására szinte a teljes tetőkárpit meglógott.

A rossz hír, hogy ahhoz, hogy rendesen ki lehessen szedni a tetőkárpitot, szinte az összes beltéri műanyagot el kell távolítani az autóból. Ez nem egy hatalmas dolog, de lég időigényes. Kvázi Legózás felnőtteknek. Javaslat: ha nem pár napon belül szereled vissza az összes műanyagot, akkor fényképezz folyamatosan, hogy tud mi hol volt és mit mi rögzített. Nagy segítség ha elő tudod venni a fényképeket tavasszal amikor nekiállsz visszaszerelni mindent. Én általában egy-egy elem eltávolítását követően a csavarokat vissza szoktam csavarni a helyükre és ott hagyom őket a visszaszerelésig.

Elsőként a hátsó üléseket szedtem ki, hogy jobban hozzáférjek az oldal kárpitoknak.
Az első üléseket elöl és hátul két-két imbusz fejű csavar tartja. A hátsó ülés ülőlapját szintén két imbusz fejű csavar tartja alul. Ezek kicsavarását követően ki lehet szedni az ülőlapot. A hátsó ülések háttámlájának rögzítését a két háttámla találkozásának alsó részén lehet eltávolítani. Ezt a talpat két csavar rögzíti. Ezt eltávolítva kijön a háttámla is.

Ha az ülések kit vannak, akkor már könnyen hozzé lehet férni az összes kárpithoz. A kárpitok kiszerelésekor lentről felfelé haladjunk, majd ha minden el lett távolítva, akkor hozzá lehet férni a tetőkárpithoz is. A tetőkárpit kiszereléséhez el kell távolítani a beltér világítást és a kapaszkodókat, illetve pár rögzítő patentet. A patentok eltávolításhoz használj patent kiszedő szerszámot, mert nagyban megkönnyíti a patentok eltávolítását és segítségével sikerül törés nélkül kiszedni a patentokat.

Az oldalsó műanyagok eltávolításához az első és hátsó biztonsági övek rögzítését is el kell távolítani. Ezek baromi erősen vannak rögzítve, illetve, mivel a ah hátsó biztonsági övet rögzítő alsó csavarok a dobbetétbe vannak rögzítve és ezeknek a csavaroknak a vége be is megy a dobbetétbe, általában be is vannak rohadva. Emiatt nem egyszerű az eltávolításuk.

Ha minden kint van, akkor a tetőkárpit egyszerűen kihúzható a csomagtartón keresztül.

Sajnos volt két meglepetés a hátsó műanyagok eltávolítását követően. A dobbetétek mindkét oldalon belül rozsdásak, de nincsenek átrohadva. Ez sajnos annak köszönhető, hogy Luigi nem megfelelően vitte fel a tömítő anyagot a dobbetétbe oda ahol két lemez találkozik és itt sajnos megáll a víz és befolyik a két lemez közé. Ez van.

Nekiestem kívül és belül is drótkoronggal, majd jött a Teroson rozsdaátalakító kívül és belül is, majd ezt követően kifúltam az egész dobbetétet wax alapu üregelő sprayvel.
Úgy néz ki, hogy sikerül még időeben elkapni és megállítani. Remélem ezzel már nem lesz gond a jövőben.

Viszont elhatároztam, hogy ha már a beltér hátulja szét van szedve, akkor megteszem ugyanezt az elejével is és amennyire csak lehet kiszerelek mindent, hogy megnézzem mi bújt meg még a nem látható helyeken.

Az ülés kiszerelése után, következhetett az ülés szétszerelése.

Az ülés üléslapjának kiszerelése:

1. Az állító karok és tárcsák kupakjainak kipattintása (1. kép – piros nyíl) kis csavarhúzóval óvatosan, vigyázva a műanyagok épségére.
2. Az oldalsó műanyag burkolati elem torx fejű csavarjainak eltávolítása (1. kép – kék nyíl).
3. A magasság-, és billentő kar torx fejű csavarjainak kiszedése.
4. A karok levétele.
5. A támlabillentő tárcsa, rögzítő lemezének lehúzása (2. kép – lila nyíl) kis csavarhúzóval. (A 2. kép jobb oldalán látható a kíváncsiságból szétszedett tárcsa).
6. A tárcsa levétele.
7. Az oldalsó műanyag burkolati elem leszedése az ülésről (3. kép – sárga nyíl irányába húzni).
8. Ülés fűtés potméterének kiszedése a műanyag elemből. A kiszedéshez a potméter házán levő két db fület kell összenyomni (4. kép – narancssárga nyíl), majd kifele tolni a házat. Az összenyomással vigyázni kell, mert a műanyag fül igen könnyen eltörik (4. kép – zöld nyíl), az anyag minősége gyatra.
9. Ülés fűtés potméter stekkerének széthúzása (5. kép – fekete nyíl).
10. Bőr kárpit üléstesthez rögzítő műanyag profiljainak leszedése csavarhúzóval (6-7. kép – barna nyíl), elöl 3, oldalt 1-1 db.
11. Bőr kárpit hátsó gumislehúzóinak kiakasztása (8. kép – rózsaszín nyíl), 6 db.
12. Ülés lap rugóinak kiakasztása az ülés testről (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
13. Támla bőr kárpit feszítőjének kiakasztása az ülés lap rugóiról (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
14. Az alsó fűtőpárna stekkerének széthúzása.
15. Az alsó üléslap kivétele az üléstestből.
16. Az üléshuzat lefejtése előröl kezdve (10. kép).
17. Az ülés huzat szivacshoz rögzítő fém karikáinak levágása csípőfogóval (11. kép).
18. Az üléshuzat levétele a szivacsról.

Az ülés üléslapjának visszaszerelése:

Ha szétszereljük az ülést akkor érdemes a mozgató mechanizmusokat bezsírozni.

A visszaszerelés, a kiszereléssel fordított sorrendben történik. A huzatot jó minőségben autókárpit szerelő fogóval (pl.: Würth) lehet visszaszerelni (12. kép), de több Cartárs erős kábelkötegelővel oldotta meg a rögzítést.

A mai napon elérkezett az idő, egy régi és bosszantó hiba orvoslására, a vezető oldali ülés fűtésének helyreállítására. Mivel az ülésfűtés párnája az ülés szivacsára van felhelyezve, ezért ehhez a mutatványhoz szükséges az ülés kiszerelése és a bőr üléshuzat leszedése. Jelen blogom, az ülés kiszerelését fogja leírni, képekkel illusztrálva.

A kiszerelés lépései:

Az első ülést végtelenül egyszerűen és gyorsan ki lehet szerelni, de a kiemeléshez érdemes egy segéderőt igénybe venni, mert az ülés alján levő éles fém alkatrészek – az ülés kiemelésekor - könnyen megsérthetik a kárpitelemeket!

1. Akkumulátorsaru levétele, a légzsák és az övfeszítő védelmének érdekében.
2. A kormány betolása, megemelése.
3. Fejtámasz kivétele.
4. Ülésmagasság, és ülésdőlés minimumra állítása.
5. Háttámla előre döntése.
6. Ülés előrehúzása.
7. Az ülést rögzítő 2 db torx fejű csavar kiszedése (1. kép – piros nyíl).
8. Alsó műanyag burkolati elem patentjének kiszedése patentkiszedővel (2. kép).
9. Alsó műanyag burkolati elem eltávolítása.
10. 2 db stekker biztosító műanyagjainak elhúzása (3. kép) (szürke hátra, kék előre), majd a stekkerek széthúzása (4. kép).
11. Kábelek ülésre feltekerése.
12. Biztonságöv alsó csavar műanyag burkolati elemének leszedése (5. kép). A műanyagot felfele kell húzni, majd az övről lehúzni.
13. Biztonságöv alsó torx fejű csavarjának kiszedése (6. kép).
14. Ülés hátratolása addig, míg az alsó és felső sínpár, fedésbe nem kerül. Így a legkönnyebb az ülést kiemelni.
15. Az ülés első kallantyúinak kiemelése, az ülés hátuljának megemelésével (előre billentésével), majd az ülés hátra-felfele mozdításával.
16. Az ülés ÓVATOS kiemelése az első ajtón. Először meg kell emelni, majd 90°-al balra elforgatva ki lehet vele fordulni.
17. Az ülés elhelyezése egy megfelelő helyre (7. kép).

A vissza szerelés lépései:

Az ülés visszaszerelése a kiszereléssel fordított sorrendben történik.
Az ülést tartó csavarok visszarakásakor menetrögzítő használata javasolt (Loctite 243 - 2.000,-Ft).

A kiszerelt ülés helyén (8-9. kép), történő porszívózáskor rengeteg pénzt és apróságot találtam a stekkerek alá becsúszva.

>> Tuning és extraystuc // Alfa 146 ti Super Produzione // 2008-11-22

Az autó leendő tulajdonosának nincs szüksége a beépített zenére, így azt kiszereltem. A fejegység, és ami a csomagtartóban volt, kijött. Bár speciálisan ehhez az autóhoz volt gyártva, de egy kis átalakítás után a részek felhasználhatóak lesznek a következőben is. Furi, hogy jó nagy hely lett megint a csomagtartóban. :-)
A kiszerelés menete képekben: