Blog >> 1750 >> 159

2019 július vége felé érkezett hossza keresgélés után Erhard 242 társunktól. Nagyon korrekt mindenkinek ajánlom de szerintem ti már jobban ismeritek.))
Kipróbálás során egy pattanó hang hallatszott bukkanón áthajtás közben, de nem mindig ill. az alsó motorvédő műanyag törött volt és lógott.
Hazahoztam majd miután meglett a hozzá illő rendszám irány egy hosszabb próbaút út a családdal, egy kirándulás. Minden ok.
Hazatérve szabiról bevittem a szervízbe mint gondos gazda és átvizsgálás. Igaz hogy szervízkönyv szerint mindent cserélték de én mindig a biztosra mennék. Motorolaj 0w40 Liqui Moly, váltóolaj gyári Opel, ahogy Erhard is tanácsolta beleerőltetve 3 liter, érezhetően könnyebb váltás az eredmény. Olajszűrő gyár, levegőszűrő Mann filter, pollenszűrő aktívszenes kolbenschmidt. Komplett vezérlés Gates, vízpumpa Meyle. Fagyálló piros Mannoil. Gyári 4db Ngk (szentelt) gyertya, hála istennek a szepfedél tömítésnél olajfolyásnak nem volt nyoma.. Alsó motorvédő gyári Dávid jóvoltából az alfadepóból. Meglett a koppanás bűnöse is a jobb első spirálrugó volt eltörve. Nem sokat gondolkoztán jött az Eibach Pro Kit amit Erhard 242 től vettem meg. Egy kicsit feszesebb lett és stabilabb, a magasság teljesen rendben mint ahogy a fotókon is látszik. Egy jó futómű állítás Szabó Gyula kollégámtól a kért értékei alapján, 0-ás összetartással, igaz egy kicsit jobban kell kapaszkodni a kanyarban de nekem ez nem volt szokatlan. Jobban érezni a kanyarokat nagyobb tempónál😄. Majd első és hátsó embléma csere mert egy kicsit fakók voltak, ill a jobb első ködlámpa keret mert törött volt a füle ezt is az Alfa depótól Dávidtól, Kösz. Mert korrektek az áraik és közel is van. Ami még fontos volt hogy a vezérlés burkolata sajnos a melegtől és időtől el volt repedt és porladva. Szintén csere gyári rá. A levegőszűrő megér egy misét, ennyit a nagy és hosszú 35.000 km és gyári és több éves szűrő csere intervallumokáról. Nálam biztos nem lesz ilyen mert 1 év vagy mint az olaj csere 10.000. Km. Hiába voltak a légszűrőház alsó nyílásai tiszták és a 2db műanyag nyílászáró is mozgott ez az eredmény a hosszú intervallumnak. Az ominózus kiegyenlítő tartály és vízcső a Svájci kollégák által gyárirá cserélve, ill.
a fékek teljesen újak voltak Ferodo Ds Racing betétekkel amik egy kicsit gyorsabban kopnak de brutális a fékhatás, igaz nem az olcsóbb kategória. Majd még egy kis féknyreg festés mert látszik rajta hogy a lakk már egy kicsit mepattogott, ez már csak tavasszal addig még kibírja mert nem olyan vészes. A termosztát nem bántottuk mert ahogy kell mint a szög 90 fokon áll. Röviden ennyi😉

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-10-05

Egy kis MAP szenzor mizéria. 1-es képen a 2010-ben cserélt gyári cikkszám, aminek Bosch katalógus szerinti kompatibilitása a 2-es képen és maga a szenzor a 3-as képen és a doboza a 4-es képen. Nincs is ezzel baj, csak hát az 5-ös képen látható volt benne ahogy még vagy két másik cartárs TBi-jében is. Ez a Bosch katalógus szerint nem is lehetne az autóban :-(

Dehát olasz ez, azt tesznek bele ami éppen kézre esik a polcon :-(

A lényeg, a teljesítmény hullámzás magas fordulaton megszűnt és a fene tudja miért, de azóta alapjáraton nem érződik a járó motor, nem "rezeg" át.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-09-09

- A szelepfedélnél (ami egyben a vezérműtengely felső 180° siklócsapágya is egyben) pasztával tömített/ragasztott, idővel el kezd szivárogni az olaj a gyertyaűr felé. Van, hogy a gyertya kerámiát is ellepi és felér a trafó belógó gumi száráig esetleg a rugós elven működő elektróda érintkezésig, ami gyújtási problémákat (is) okozhat. blog
- Majdnem minden benyával hajlamos a lefulladásra az indítást követő kb. 10 mp-n belül.
"Tikkel" párat mintha gyújtáskimaradás lenne, majd vagy lefullad, vagy nem.
- Kiegyenlítő tartály visszatérő csonk törik, későbbi konstrukción van a könyökben egy fém cső merevítés. blog
- Turbó (víz)hűtő kör visszatérő része bárhol eldurranhat, de leginkább a tartály felé visszatérő gumi cső műanyag gyorscsatlakozójánál, ami az előre néző fém csőre csatlakozik a váltó felett. blog
- Turbó olaj etető cső cseréje a 2013-as új cikkszámú újragondolt, hőszigetelt verzióra. Megsül ugyanis a cső és beszűkül belül elzárva az olajat ami turbóhalálhoz vezethet
- Előző cső, motorblokk bekötési oldalán lévő szűrős csavar időközönkénti cseréje v. tisztítása, ellenkező esetben ez is turbóhalálhoz vezethet.
- Egyes meg nem erősített információk és saját tapasztalatom alapján ide tenném az olajszivattyút is mint potenciális problémát, hajlamosak a belső lemez záró csavarok kilazulni, kiesni. Jó hír, hogy nem vesznek el, amelyik kiesik az a teknő alján landol, a többi a helyén lötyög. Szóval ebben az esetben az olajnyomás jelentősen csökken ami következményeit nem kell részleteznem, leírtam a blogomban, erről szólt az elmúlt másfél évem.
- Vezérlésmódosító problémák 150k felett jelentkezhetnek már, de nem annyira jellemző, max. ha az olajpumpával gond van. Sima indításkori kerregéssel jelentkezik, aminek két formája van, az egyik a durván kerregés amit hibajel is követhet, ez a nyugalmi állapotban rögzítő tüske törése, deformációja, felragadása okozza. Ebben az esetben a rögzített vezérműtengely végén lévő VVT tárcsa kézzel, a benne lévő rugó ellenében elforgatható ~30°-ra. A másik hiba az olajkamrák tömítő felületeinek kopása okozta olaj visszacsurgás. Jó olajpumpa esetén ez indításkor ~2 mp-es morgással jelentkezik, rossz pumpa esetén akár 4 mp is lehet amire már vezérműtengely rossz pozíció hiba is jöhet.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-08-29

"Pluralitas non est ponenda sine neccesitate"

Ezt általában úgy fogalmazzák át, hogy „ha egy jelenségre két magyarázat lehetséges, akkor az egyszerűbb magyarázatot fogadjuk el”, vagy „általában az egyszerűbb megoldás a helyes”. Minden, a dolog magyarázatához nem szükséges ok fölösleges és ennélfogva elvetendő.

A tétel lényege az, hogy ha van két elmélet, amely ugyanazt a tényt magyarázza, akkor azt kell választani, mely a kevesebb (tudományosan nem bizonyítható) feltételezést tartalmazza, vagyis a legkevesebb hipotézisre épít. Ockham jól láthatóan az empirikus megfigyelés és általában a „tudományos módszer” elsődlegességére épített.

Kicseréltem a szívó oldali korábban javított ezért jónak hitt vezérlésmódosítót és a kerregős indítás megszűnt.

>> Tuning és extraShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-05-20

Az egyes képen a megmart elkopott öreg nem tudom miért olyan színű nyereg látható, míg a másodikon az jobb állapotú eredeti állapotú.

Átfényeztem RAL3000-re, aminek az eredménye a 3-4. képeken látszik.

Album...

>> Tuning és extraShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-07-26

Nem tetszett a korábban RAL3000-es színre fújt féknyereg, mert túl narancssárgás volt, így hát átfestettem RAL3003-ra, ami meg bordóbb mint a gyári, de jobban tetszik.

Album...

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-07-25

A melegnek és az áldásos szerelők kezének köszönhetően kb. az összes csatlakozó zárja, rögzítése sérült, így Kínából rendeltem kompatibilis stekkereket és kicseréltem a 4db trafó a 2db vezérmű helyzet jeladó szenzor és a 2db vezérlés módosító szelep stekkerét.

Miután a fém saru hibátlan volt ezért nem vágtam le, csak a házat cseréltem.

Album...

>> EgyébShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-01-05

Betettem egy két másodperces késleltetést a fényszórómosó elektronikába, így nem pacsálja el állandóan az összes vizet. Normál esetben, ha fel van kapcsolva a világítás, akkor az ablakmosó használatával egy időben a fényszórót is mossa a rendszer. A módosítás után már lehet impulzusokkal fröcskölni az ablakot és kézzel működtetni a lapátokat, ill, ha egy másodpercig húzom a kart akkor az ablaktörlő magától is elindul, de a fényszórót még nem mossa, csak ha ezt követően tovább húzom a kart 1mp-ig. Ez az érték állítható.

A kapcsolóról jövő vezetékben nincs elég delej az elektronika működtetéséhez, ezért kicsit bele kellett nyúlni. Az infók ebben az albumban találhatók a képaláírásokban:
Google Photos

Eredeti termék:
Banggood

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-12-03

Kicseréltem a termosztátot, Rendesen működik a diagramok szerint.
Levegő nyomócsövet ki kell szabadítani, hogy hozzáférjünk a termosztáthoz.
A hátsó két cső gyorscsatival van megoldva, a fém biztosítókat a csövek feléig szükséges (vagy tovább) kihúzni az oldáshoz.

Bemelegítés alapjáraton történt, kb. 88 foknál kezdett nyitni, ott kezdett melegedni a felső cső. AlfaOBD-vel mértem, 80 fokos víznél a műszerfali mérőke már 90-en állt.
Fűtés ill. üzemállapottól függően a mutató 90 fokon áll miközben a vízhőfok a diagramon láthatóan változik.

Ha valaki ugyan olyan perverz mint én, hogy télen cserél fagypont közelében szabad ég alatt termosztátot, javaslom hogy előtte melegítse meg kicsit a vizet így a csöveket is a könnyebb oldhatóság érdekében.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-11-29

Reggel termosztátvizsgálat volt.
Mutató szerint ~82-89 között mocorog a vízhőfok, MES szerint viszont csak ~76-81 között.

07:17 - 07:25 között autópályán 1-es kép.

07:36 - 07:40 között a városi araszolásban 2-es kép.

A termosztát nyitási értéke tényleg 88 fok kellene legyen, mutató szerint nálam 80 foknál kinyit, viszont ez MES szerint csak ~75 fok.

Ebből következtetve működik a termosztát, de nem jó értéken, így hűvösebben jár a motor mint kellene.