Blog >> map
Elértem a jubileumi 125 ezret óra szerint, ennek örömére egy kieső fél órámban EGR szelep és MAP szenzor tisztítókúrát kapott az autó. Háztartási konyhai Auchan-os zsíroldó segített az EGR-nek, Féktisztító pedig a MAP szenzornak.
olaj és szűrő csere (Olaj: Selenia WR P.E 5w30 | TECNECO FM )
levegő szűrő (MULLER PA3132)
pollen szűrő ( TECNECO FM K1005)
üzemanyagszűrő csere
EGR & MAP szenzor tisztítás
Óraállás: 124020
Volt egy kis szabad időm. Szétszedtem és kitakarítottam az EGR szelepet. Ráfért. Teljesen meg volt szorulva a tengelye. (Egy kis WD40 csodákra képes) A MAP szenzort is kipucoltam.
Km állás: 169.294km
Egyre többször bedobta hibakódnak a P0235-t és P0069-t. Szinte mindig akkor ha sokat járt alapjáraton a motor, pl városi forgalomban.
P0069-Szívócső abszolútnyomás érzékelő/légköri nyomásérzékelő jelegyeztetési hiba
P0235-Turbófeltöltő töltésérzékelő A - áramkör hibás működése
Kicsit olvasgattam fórumokon ,hogy milyen hibák okozhatják ezeket a kódokat, nagy segítség ilyen témában pl. GTPeti bolgja (köszönjük!):
http://www.alfaamore.hu/tagok/gtpeti/autok/1381/blog/23276
Átvizsgáltam én is a vákuumcsöveket- rendben vannak, megcsináltam én is az actuator tesztet a szolenoidra -jónak bizonyult. Marad még a MAP szenzor amit először csak megtisztítottam de nem hozott eredményt. Feltűnt viszont ,hogy a mért levegőnyomás még álló motornál is 1183 mbar amikor az atmoszférikus nyomás 999 mbar tehát itt eltérés van. (a 156-osomnál is ránéztem ott nyilván megegyezik a két érték nincs is hibajelenség:)
Nincs más választás kell egy új MAP szenzor. Mindenképpen ugyanolyat akartam ami benne volt gyárilag (Bosch 0281002437). Legkedvezőbb áron az autoalkatreszed.hu-n találtam, amint megjött egyből leteszteltem és azt láttam amit szerettem volna :)
Atm. nyomás .995 mbar, mért nyomás 999 mbar.
Tettünk egy próbakört úgy ,hogy diagrammon is néztem a kívánt és mért nyomást ,szépen követik egymást (bocs a gyenge képminőség miatt, gyorsan telefonnal csináltam Prnt Scrn helyett) és ami még fontos sokkal jobban is megy az autó!
Illetve mindkét hibakód megszünt!
Elvégzett karbantartás:
olaj és szűrő csere (Olaj: Selenia WR P.E 5w30 | TECNECO FM )
levegő szűrő (MULLER PA3132)
pollen szűrő ( TECNECO FM K1005)
üzemanyag szűrő (CHAMPION L502)
EGR & MAP szenzor tisztítás
téli szélvédőmosó folyadék (from Lidl)
Óra: 105822 km
A múltheti olajcsere után elérkezett az idő a vezérműszíj cserére is.
Kapott új vezérműszíj készletet (gyárit) görgőkkel, új vízpumpát és 8db új gyári gyertyát is. Gyakorlatilag megújult a kislány! :)
Végre nyugodtan tudok járni vele, nem kell félnem mikor adja meg magát a vezérlés.
Érdekesség, hogy a korábban felbukkanó hibajelzés (a MAP szenzor és a gázüzem nem találtak egymásra) egyik napról a másikra eltűnt, 2 nappal a szerviz előtt. Nagyon nem bánom, de a fene se érti. :)
Ronda esős időben unatkoztam ,gondoltam kitisztítom a MAP senzort.
Srácoktól megkérdeztem, hogy hol található, meg mi is ez pontosan.
Nekiálltam, kiszedtem. Durván kormos volt. Nagyon durván.
Megtisztítottam, visszaszereltem. Ha már ott tartottam leszedtem az EGR szelepet, és megköszönvén a map senzoron végzett műveleteket nyugdíjba küldtem 2 lemezzel.
Ezzel még futok egy kört, hogy minden okés lesz-e a falazott egr-el, mert régebben nem ment minden simán...
Ma megejtettem a Cartársak javaslatára a MAP szenzor tisztítást. Ha már ki volt szedve, akkor belenéztem a szívósorba is egy endoszkóppal. Ott is volt bőven a visszavezetett kipufogógáz kormos lerakódásából. A képekenl jól látszik hogy egyenletes rétegben mindenhol van belőle. Az 5-6-os képek kinagyítva vannak ezért olyan elrettentő a látvány. A 7. kép tükrözi a valóságot -ami nem vészes, csak a normál menyiségű lerakodás van a szívósorban.
Egy ideje már szivatott azzal a gép, hogy nagyobb gyorsításnál főleg mikor elváltottam elkezdett csipogni, és dobott egy MOTOR CONTROL SYSTEM ERROR-t a kijelzőre, aztán átment szívó dízel üzemmódba. Kiolvastam a hibát: P0238 - magas turbónyomás.
MAP szenzorra gyanakodtam (azt az EGR tisztításkor kihagytam, akkor még nem tudtam, hogy azt sem árt belevenni a kötelező kisszervíbe), az elég csúnyán be volt kokszosodva. Itt véget is érne a történet, de sajnos ez nem oldotta meg a gondot, sőt egyre gyakrabban jött elő a hiba. Már arra is gondoltam, hogy valamit elszúrtak a rempakor, nagyon megpiszkáltak valamit, de mint kiderült nincs semmi elcseszve. A következő esélyes tehát a turbó maradt, az volt a gyanú, hogy el van kormolódva, nehezen jár a geometria, de ezt is kizártam, maradt tehát ennek a szabályzása. A geometriát egy vákuumos labda mozgatja, azt egy kis mágnesszelep szabályozza, amit meg PWM jellel az ECU vezérel. Ezen a szelepen (VGT szelep, töltőnyomás szabályzó szelep, vagy nem tudom hogy hívják) egy kis finom szűrőn keresztül megy be a levegő a vákuum helyére, ha csökkenteni kell a turbónyomáson. Ez a szűrő (bár nem látszott rajta) pont annyira eldugult, hogy ne tudjon korrektül szabályozni, túl nagy volt a vákuum, és emiatt a turbó szépen dolgozott mikor nem kellett volna neki.
A szelepet átfújkáltam levegővel (a szűrőjén is átment a levegő, azt nem tudtam levenni, erőltetni meg nem akartam), azóta hibamentes az autó, csak tol és semmi hiba.