Blog >> karbantartás

Amikor több mint 11 éve megvetem az autót, nem gondoltam volna, hogy még ennyi idősen is meg lesz a 159. Brutális régen volt. A helyzet viszont úgy hozta, hogy mivel nem lett új középkategóriás SW, így nekem ez A tökéletes autó.
Az elmúlt 11,5 évben sok dolog megváltozott az életemben, lett egy gyönyörű családom, két fiú törpe „csöppent” az életünkbe. Egyrészt mivel alapvetően a 159 hozta az elvárást, másrészt látva az új modellek eszeveszett árait, ezért amikor jöttek a hibák - a kocsi 8-10 éves korában -, úgy döntöttem beépítek a kocsiba még 10-15 év üzembiztosságot. Tettem ezt úgy, hogy az alkatrészek 90%-át preventív jelleggel cseréltem. Azért, hogy nyugodtak legyenek az utazásaink. Illetve hobbiként vittem tovább ezt az irracionális restaurálós/bevonatolós irányt is.
Több mint tíz év telt el az utolsó blogom megírása óta. Az igazság az, hogy amilyen nagy lendülettel kezdtem meg a blogírást, egy váratlan adatvesztés során olyan hamar hagytam abba, ment el a kedvem tőle. Sajnálom. Pedig lett volna miről írnom. Volt sok nyugodt év, de szépen lassan az idő múlásával, a kocsi mindenét felújítottam, vissza állítottam annak az újszerű gyári állapotát. És ezek most tényleg nem üres szavak. Ezeket a történéseket igyekszem most rekonstruálni.
Ezen a ponton szeretném leszögezni. Megrögzött gyári állapot párti vagyok. Szinte kivétel nélkül mindent gyári állapotúra, vagy jobbra restauráltam. Csak gyári alkatrészt használtam. Kivéve akkor, ha tudtam, hogy mi a gyári és annak ára többszöröse lett volna az Aftert Market alkatrésznek.
Miért? Miért most írok? Ez a legtalányosabb kérdés… Hát azért, mert teljesen váratlanul felbukkant a piacon a számomra legnagyobb betűs (azaz számos) 159.
Ő, a Competizione: https://alfaamore.hu/tagok/droberto/autok/19666

Nem jött jókor, még nem végeztem a Neroval. Nem értem még vele körbe. Még egy év pont kellett volna. Már nincs sok minden vissza rajta.
Sajnos a Competizine olyan terheket ró rám ami miatt se időm, se energiám nincs befejezni a feketét. Két Granturismonak pedig nincs helye a családban. Sajnos. Így szegény Nero-nak mennie kell a háztól. ☹ Igen a Nero megy a háztól, bármennyire is irracionális. Hiszen mindenki tudja a környezetemben, hogy a fekete szerkezetileg és esztétikailag magasan a Rosso felett áll. (A szerelem már csak ilyen…)
Jelen blogot nem titkoltan azért készítem, hogy egyfajta ajánlóleve legyen a kocsinak, megkönnyítve annak eladását.
Készítettem egy fotóalbumot, melyben látszódnak a javítások, karbantartások:

https://photos.app.goo.gl/mJDQ2gkjXdDbETHC9

A munkákat pedig itt igyekeztem felsorolni:

2012. - Kormánymű fogasléc zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 6k
2012. - Féltengely csukló zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 10k
2012. - Kézifék porvédő csere (Wartburg) – 3k
2012.12.21. - Akkumulátor – Exide EK700 AGM 70 Ah, 760 A – 37k
2013.01. – Alváz és üregvédelem (kerékjáratok) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 160k
2013.01.22. - Ablaktörlő lapátok – Bosch Aerotwin – 15k
2014.03.01. – Olaj és szűrőcsere – Mahle - 30k
2013.04. – Első lökhárító fényezés kapcsfelverődés miatt – 30k
2013.04. – Műanyag hegesztés – 25k
2013.04. – ti tükörborítás – 13k
2013.04. – Első fényszóró és ködlámpa polírozás – 10k
2014.08.24. – Hátsó stabilizátor pálca csere – Lemförder / Gyári – 17k
2014.08.31. – Vonóhorog, szemcseszórás, horganyzás, bevonatolás (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.08.31. – Vonóhorog típus specifikus elektronika (Jäger) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó – 65k
2014.12. - Féktárcsa, fékbetét csere – 75k
2014.09. – Fék + kerékjárat alakatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó átalakítás bevonatolás– 30k
2014.10. – Kötőelem galvanizálás – 15k
2014.12.14. – Alváz mosás – 15k
2014.12. – Alváz és üregvédelem (Alváz, üregek, küszöbök, nyúlványok, tank alatt, hátfal, géptető…stb) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 15k
2015.01.07. – Kavicsfóliázás – 15k
2015.02.17. – Típusazonos és „B” típusú rendszám – 55k
2015.02.28. – Kavics baleset
2015.05.06. – Emelő bak pótlás – 2k
2015.06.30. – Újbóli Kipufogó festés – 22k
2016.03.28. – Vízpumpa hiba – Metelli – 15k
2016.03.28. – Olajcsere csere – Mann Filter – 30k
2016.05.17. – Generátor felújítás – INA szabadonfutó csere, tisztítás, Magnetti Marelli szénkefe és FAG csapágy csere – 25k
2016.05.18. – Vezérlés csere újból – Dayco feszítő + vezető görgő + szíj – 38k
2016.05.23. – Önindító felújítás – tisztítás, Magnetti marelli szénkefe csere, zsírzás - 12k
2016.06.04. – Műanyag hegesztés - 6k
2017.02.03. – Csomagtér ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 8k
2017.02.03. Izzó csere - OSRAM Cool Blue Intense - 4K
2017.04.14. – Izzító gyertya csere – Beru – 22k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Gyári alkatrészek: szívósor, turbó olajzó cső tömítésekkel + hővédő burkolattal, első ajtóhatárolók, tömítések, kötőeleemek. – 250k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Garett új turbó – 160k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –4 db új Bosch befecskendező – 299k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –Pierburg EGR, Wahler termosztát,. Hella fék + kuplung pedál kapcsoló csere. Olaj + szűrő csere …stb – 150k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Olajteknő, EGR hűtő, Intercooler takarítás. Olajteknő szemcseszórás. Hengerfej felújítás: Új FAI kipufogó szelepek, új sz.sz. szimmering. Leömlő kompenzátor csere. HF köszörülés, sz. tányér becsiszolás. Bontott alkatrészek beszerzése. Alkatrészek, kötőelemek galvanizálása. Motorblokk, turbó, DPF, katalizátor, motortartó bakok bevonatolása. Klíma hűtő felújítása, bevonatolása. Szívósori lapátkák csavarozása, hegesztése. DPF vészcsonk kialakítás. – 150k
2018.07.27. – Szövet szőnyeg szett + patentok – 17k
2019.04.01. – Hátsó rugó csere – Bilstein – 30k
2019.04.01. – Ablaktörlő lapát csere – Bosch Aerotwin – 9k
2019.05.04. – DPF csere + vészcsonk beépítés – 30k
2019.08.19. – Borzbaleset
2019.10.25. – Akkumulátor csere – ZAP EFB – 40k
2019.12.05. – 8C patkós felni beszerzés – 100k
2020.05.02. – 1 db ti felni fényezés javítás – 20k
2020.05.27. – 4 db nyári gumi – Michelin PS4 – 250k
2020.06.05 – Olaj + szűrő csere – Mann – 35k
2020.06.18. – AR rendszám tábla tartó beépítés – 4k
2020.10.05. – Kuplung és kettős tömegű szett + főtengely szimmering – 180k
2020.10.07. – Borzbaleset rekonstrukció: Lökhárító, alsó motorvédő burkolat + gyári új dobbetét egyéb bontott és gyári alkatrészek (Scudetto, jel), AM alkatrészek (ködlámpa) – 210k
2020.12.09. – Első futómű rekonstrukció – Gyári alkatrészek: Alsó felső lengőkarok, stabilizátor pálcák. AM alkatrészek: TRW kormány összekötő, SNR első csapágyak, Bosch ABS jeladó. – 220k
2021.06.09. – Klíma hűtő csere, ventilátor 2. fokozat kapcsoló csere – Nissens – 65 k
2021.06.11. – Váltó + differerenciól mű felújítás (ha már leszedtem) – Tisztítás. Tengely vég csapágyak cseréje, összes szimmering cseréje, olajcsere – 40k
2021.06.11. – Féltengely függesztő csapágy csere – 15k
2021.06.11. – Segédalváz és első futóműalkatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) + üregvédelme – 60k
2021.06.05 – Olaj + szűrő csere – Gyári – 35k
2021.06.12 – Futómű beállítás – 18k
2021.06.12 – Kabát tartó – 5k
2022.01.24. – 4 db gyári 30k-et futott motortartó bak – 60k
2022.04.14. – Gyári küszöbspojler beépítés – 90k
2022.04.14. – Köszöb és kerékjárat korrózió mentesítés, alváz és üreg védelem rekonstrukció – 40k
2022.06.16 – Fényezés (Első lökhárító, motorháztető, jobb első sárvédő, küszöb spojler) – 180k
2022.07.15. – 3 db horpadás kiszedetés – 70k
2022.10. – Kavicsfóliák – 17k
2022.12.06. – Csomagtartó ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 13k
2022.12.03. – Téli kerék fényezés – 70k
2022.12.15. – Téli gumi – 250k
2022.01.09. – Első lámpa takarítás, polírozás – 15k
2023.03.10. – Antenna csere – 15k

Összesen: 4.232k Ft

Plusz ugye amíg vezettem az Amorés dolgokat, írtam a blogokat, addig egy 1.086k Ft-os költéségig jutottam.

Mindösszesen: 1.086k + 4.232k = 5.318k Ft

https://www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/alfa_romeo/159/alfa_romeo_159_sw_1.9_jtd_16v_distinctive-19210994#sid=3261263a-562a-49e9-8265-cbbaee018430

>> AutóápolásGy.Attila // Alfa 159 SW // 2020-07-25

-Nekifogtam a kopolt, csiszolt kormányközepet bevonni carbon foliával. Nem vol tegyszerű mutatvány a hajlatok miatt de amikor kész lett nem jött hogy kiszálljak az autóból.
-Megjött végre a váltógom is. Már nagyon kellett, mert a régi borzalmas állapotban volt.
-Lefujtam a motorburkolatot is, eléggé feldobja a mororteret.
-Vettem egy Yatour egységet, hogy auxrol is szólhasson a zene. teljesen meg vagyok elégedve vele. Kiváló a hangzása a gyári rendszerrel.
-Közben valamikor felkerültek a nyári (téli) szett.
Km: kb.129000
Ár: 100Ron festék
50 Ron váltógomb
150 Yatour egység
950 felni szett téli gumikkal

>> Szervizszelod9 // Alfa Giulietta 2.0 JTDm 170+ // 2020-03-07

Szokásos karbantartás. Olajcsere és szűrők cseréje, illetve sportszűrő tisztítása és újra olajozása.

Olaj: MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30
Olajszűrő: Gyári Ricambi Originali
Pollenszűrő: Denso aktív szenes
Légszűrő tisztító készlet: K&N (Bár BMC szűrőm van, itthon nehézkes a BMC tisztító készlet beszerzése és a feladata ugyanaz.)

Konklúzió: Az olajszűrő szörnyű helyen van, illetve még mindig rengeteg csavar fogja az alsó két motorvédő műanyagot, de egy fokkal jobb, mint a 159-es esetében.

KM: 220807
Költségek:
- K&N tisztítószett 4600 Ft
- MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30 5l 11200 Ft
- Olajszűrő (gyári) 4500 Ft
- Olajleeresztő csavar 1800 Ft
- Pollenszűrő 4000 Ft
- Üzemanyagszűrő (gyári) 10000 Ft

>> Szervizszelod9 // Alfa 159 SW Ti // 2018-11-27

Rábukkantam erre a pontra is, úgyhogy írok egy gyors összefoglalót az elmúlt 7 hónap és 18 ezer kilométer tapasztalatairól és az elvégzett karbantartásokról.

Alapvetően jó állapotban volt az autó. Sajnos a belseje kis törödést igényel(t), de szépen lassan haladok a dolgokkal. Első sorban az utólagos fejegységet cseréltem vissza a gyárira. Így működik jól minden és nekem is jobban tetszik a középkonzol.

Mivel az autót németből hoztuk, ezért az első napokban kapott egy alapos alvázmosást Csepelen (3000 Ft) majd alváz és üregvédőt az egész alja. Így reménykedem benne, hogy nem lesz probléma a rozsda továbbra sem. Ugyanis a német papírokat átböngészve, az autó 4 éves koráig csak április és október között közlekedett.

Az autóba be volt építve egy mélyláda, erősítővel minden sallanggal. Mivel visszaraktam a gyári fejegységet, így a mélyláda is repült. Elégedett vagyok a gyári (nem Bose) rendszer hangzásával, szépen be lehet állítani.

Kormány újra lett bőrözve, valamint a vezető oldali ülés is kicsit javítva.

Az autó 174500-nál kapott új olajat, olajszűrőt, levegőszűrőt, pollenszűrőt és üzemanyagszűrőt.

Volt egy klíma hiba is. A szokásos "csak tölteni kell" szöveget kaptuk az eladótól. Sajnos jóhiszeműen fel is töltettem, 12 ezerért. 2 hét alatt elszivárgott a gáz... Újra töltés színezett cuccal, megint 12 ezer. Meglett a hiba, egy cső repedt el. Csere alkatrész 15 ezer volt bontva. Beépítés és újra töltés már csak egy 10-es volt.

A cooler után elrepedt a szívósor felé menő cső. Ez cserélve lett. Közben kitakarítottam az EGR-t és MAP szenzort. Ráfért, mert az előző tulaj elég sokat ment vele rövidtávon.

Első fékbetétek és váltóolaj is cserélve lett. Fékbetétből TRW, váltóolajbol Fuchs Sintofluid (2.6l) ment bele. 177xxx kilométernél.

Mivel az autó ültetve van, még a TI-nél is alacsonyabbra és a téli kerekek kisebbek voltak, mint a 19"-es nyári, ezért a 225/45/R17 gumikat nagyobb, 225/55/R17 méretű Pirelli Sottozerokra cseréltem. Nem rég fel is kerültek, de a centírozás nem sikerült jól a gumisnak, így visszavittem és újra centírozták.

Nem sorban írtam le a dolgokat, hanem ahogy eszembe jutottak. Sajnos a költségekre sem emlékszem pontosan, de lehet nem is akkora baj :D

>> SzervizFater (Norbi) // Alfa 147 1.6 TS (120 Le) // 2016-03-30

Régóta nem írtam semmit, mert szerencsére nem is kellett a Malvinnal különösebben foglalkozni.
De az idő és a megtett kilométerek nem tűnnek el nyomtalanul, így az időszakos olajcsere is eljött. A motor a felújítása óta csak 10w60-as Liqui Molly-t kap, immár a 3. alkalommal (5 000, 10 000, 20 000 km alatt). De még az olajcsere előtt az állófűtés kipufogó dobjának a hegesztése elengedett és a termosztát is megadta magát. Pakson a Vajda szervizben a problémákat orvosolták (csak a motor karbantartását nem vállalják).

>> SzervizMarcox // Alfa 159 Progression // 2015-07-11

 olaj és szűrő csere (Olaj: Selenia WR P.E 5w30 | TECNECO FM )
 levegő szűrő (MULLER PA3132)
 pollen szűrő ( TECNECO FM K1005)
üzemanyagszűrő csere

 EGR & MAP szenzor tisztítás


Óraállás: 124020

>> Tuning és extraNivan84 // Alfa 159 JTDm 1.9 8v Berlina // 2015-06-20

Felkerültek a nyári gumik, és az új felnik. A régi szétpadkázott darabok majd fel lesznek újítva, és a téli garnítura lesz rajtuk.

-4db MOMO M3 215/55R16 72e Ft
-4db gyári felni 75e Ft szállítással.
-Felszerelés 5e Ft

Üröm az örömben: nyiszog a jobb elsö gömbfej. Szerencsére nincs játéka. Jövö héten kap egy zsírozást, ki van száradva a gumi.

>> SzervizNivan84 // Alfa 159 JTDm 1.9 8v Berlina // 2015-06-15

@166.450km

2015. 06. 03. óta enyém az autó. Nem indult éppen simán a dolog, a kocsit "vadi új EGR szelepet szerelünk bele" felkiálltással vettem át. Igen ám, azt viszont nem említették, hogy elszarták a tartó konzolt, és a szelep nincs lerögítve. Pár száz KM után, de még a betervezett vásáslás elötti szerví elött a himbálózó szelep eltörte a felsö harmonika csövet, és meghajlította az alsót. "Szerencsére" azon a napon, amikor vittem volna amúgyis a szerelömnek rendberakásra.

Vásárlás után a nagyszervíz:
- Gates szíj
- INA feszítök
- lapos szíj és feszítök
- Castrol EDGE ATF 5W30
- UFI üzemanyag szürö, gyári olaj szürö, meg minden más szürö
- Fém lapátú vízpumpa (Hepu)
- EGR szelep, rögzítés és csövek
- nem gyári Xenon kiszedése
- váltóolaj - Castrol TAF-X

Autó komplett átnézése. A szerelö verdiktje: fasza állapotban van. Mostmár... Mert gazdája eddig nem volt. Rögzítetlen EGR, a vezérlésben csak a szíjat cserélte, azt is elrakták... Felújították a futómüvet és nem húzták meg a csavart... Pollen szürö fordítva berakva, a vízpumpából szivárgott már a víz, a lapát már le volt kopva...


Munkadíjjal együtt 145.000Ft.

>> SzervizMarcox // Alfa 159 Progression // 2014-12-14

Elvégzett karbantartás:
 olaj és szűrő csere (Olaj: Selenia WR P.E 5w30 | TECNECO FM )
 levegő szűrő (MULLER PA3132)
 pollen szűrő ( TECNECO FM K1005)
 üzemanyag szűrő (CHAMPION L502)
 EGR & MAP szenzor tisztítás
 téli szélvédőmosó folyadék (from Lidl)

Óra: 105822 km

cirka 235e-nél:
fékcsere körben betétek-tárcsák is, (sajnos a kopäsjelzöt nem javitottäk meg igy ki van kötve most is)
kézifékkötél csere
szelepfedél tömités csere
tankbeöntö jav.
vältórudazat kenés, azóta szuper a vältási érzet ismét

az alját szemrevételeztem és megállapitottam hogy szupervastagon alvázkezelték korábban igy a lemezek makulátlannak mondhatóak az alján is