Hosszas (1 év) kertben állás után elbúcsúztunk, új gazdája lett. Kölcsönadtam egy ismerősnek, mikor hirtelen autóra volt szüksége (az övékről levették a rendszámot nyaralásra menet a rendőrök, mert az okmányirodában elszúrtak valamit ...), aztán úgy megtetszett nekik, hogy le is cserélték a Fordjukat erre. Szerencsére így még sokat fogom látni.
Egy ideje már szivatott azzal a gép, hogy nagyobb gyorsításnál főleg mikor elváltottam elkezdett csipogni, és dobott egy MOTOR CONTROL SYSTEM ERROR-t a kijelzőre, aztán átment szívó dízel üzemmódba. Kiolvastam a hibát: P0238 - magas turbónyomás.
MAP szenzorra gyanakodtam (azt az EGR tisztításkor kihagytam, akkor még nem tudtam, hogy azt sem árt belevenni a kötelező kisszervíbe), az elég csúnyán be volt kokszosodva. Itt véget is érne a történet, de sajnos ez nem oldotta meg a gondot, sőt egyre gyakrabban jött elő a hiba. Már arra is gondoltam, hogy valamit elszúrtak a rempakor, nagyon megpiszkáltak valamit, de mint kiderült nincs semmi elcseszve. A következő esélyes tehát a turbó maradt, az volt a gyanú, hogy el van kormolódva, nehezen jár a geometria, de ezt is kizártam, maradt tehát ennek a szabályzása. A geometriát egy vákuumos labda mozgatja, azt egy kis mágnesszelep szabályozza, amit meg PWM jellel az ECU vezérel. Ezen a szelepen (VGT szelep, töltőnyomás szabályzó szelep, vagy nem tudom hogy hívják) egy kis finom szűrőn keresztül megy be a levegő a vákuum helyére, ha csökkenteni kell a turbónyomáson. Ez a szűrő (bár nem látszott rajta) pont annyira eldugult, hogy ne tudjon korrektül szabályozni, túl nagy volt a vákuum, és emiatt a turbó szépen dolgozott mikor nem kellett volna neki.
A szelepet átfújkáltam levegővel (a szűrőjén is átment a levegő, azt nem tudtam levenni, erőltetni meg nem akartam), azóta hibamentes az autó, csak tol és semmi hiba.
Mivel Zé nem ért már rá mindent kicserélni (illetve nemem se ártott már dolgozni menni) a vezérléscserekor, így most jött el az üzemanyag- és a levegőszűrő csere ideje.
Az üzemanyagszűrő annak ellenére, hogy macerásnak tűnik, nagyon egyszerűen és gyorsan cserélhető, csak le kell húzni a gyorscsatlakozókkal szerelt csöveket, meg azt a maradék 3 elektromos csatit, és 2 8as anyával le is jön az egész, házzal együtt. Viszont a lecsavarásnál tiszta gázolaj lett minden, az nagyon utálatos, de lehet, hogy kis gyakorlattal minimálisra csökkenthető a HTO-val való érintkezés :) A levegőszűrő csereve viszont nem leányálom. Szerintem ezt nem a legjobban találták ki, szét kell szedni a szívócsövet (az egyik roppantós bilincset nem is tudtam visszarakni, ment helyette abaw), reléket kell egyesével leszedegetni, hogy kiférjen a szűrő. Aztán még a fedélről is volt letörve fül, amire kellett valami megoldást találnom, meg az egyik tartója is el volt törve, azt is megragasztottam és megerősítettem lemezzel. Mivel kijön a légtőmegmérő is ilyenkor, azzal extra dolgom nem volt,csak kifújtam féktisztítóval meg kompresszorral, remélem jobb lesz mint volt.
Az EGR nem volt iszonyatosan kokszos (legalábbis nem az elrettentő kategória :)), de már szorult, nem zárt vissza. Ferke blogjában láttam a csodaszer: Well-done hideg zsíroldó, attól nincs jobb, a brigéciol sehol nincs hozzá képest :) Egyszóval most tiszta a rendszer, Well done :)
Ferke tanácsára nem álltam neki otthon mókolni a vezérlés cserével, elvittem tehát Zé-hez az autót, hogy nézze is át, meg cseréljen ki néhány hidrotőkét, mert hidegen csattognak. Mivel szerencsére kicsit elcsúsztak a szereléssel, így az összerakásnál én is ott voltam. A görgők meg a szíj szemre elég jó állapotban voltak, a vízpumpa viszont nagyon megérett a cserére. Egyébként Ferke kicsit túlzott, nem is olyan vészes a vezérlés, a következőt kb 4-5 év múlva magam csinálom :)
Megnéztük FES-sel is a gépet, és az EGR már nem zár rendesen, meg a légtömegmérőre is ráfér a takarítás.
Meg volt az első szerelés. Az intercooler utáni turbócső szétrepedt, ami sajnos a mai világban nem meglepő, ezek a gumi alkatrészek nem túl tartósak. Az első hosszabb út volt, és feltűnt, hogy füstöl, és a comp is szerintem kicsit magas fogyasztást mutatott. Aztán mikor odaértünk, apósom kíváncsi volt a motorjára (már ami látszik belőle), akkor vettük észre, hogy van egy kis olaj az akksi tetején. Addig nézegettük ott a dolgokat, hogy észrevettük végül a gumicső belső oldalán a már 3-4 cm-es hasadást. Még szerencse, hogy apósomnál minden van, ki is vágtuk a hibás darabot, és bekerült a helyére egy szilikon könyök. Na jó nincs minden, mert egyenes csőből éppen csak 60as volt (55 helyett), és azt inkább nem raktuk rá, nem biztos, hogy megfogta volna a bilincs. Utólag érthető az a hang is, amit már előzőleg hallottam a héten, de betudtam annak, hogy turbós az autó :)
A feleségem elvitte az autót egy kárpit tisztítással egybekötött nagytakarításra, mert nagyon nem volt kellemes szag az utastérben. Nagyon nem volt olcsó, de megérte, a dohányszag teljesen eltűnt, és minden tiszta lett, csak a vegyszer szagát érezni még picit.
Az ózonos kezelés pedig teljesen le is fertőtlenítette a belteret.
Most nagy téma a 156 fórumon a tempomat, engem is lázba hozott, még mielőtt megvettem volna az autót. Nem is vártam sokat, pár nappal a vétel után megnéztem, hogy ott lóg-e az a bizonyos csatlakozó a kormány alatt, és szerencsémre ott volt. Egyes források szerintem a dízel vezérlők mind támogatják a dolog, de sokkal macerásabb, ha az ECU-tól nekem kellene elhozni a kábelt, és betenni a csatlakozóba a hiányzó lábakat. Az eLearn alapján csináltam is egy kis nyákot 3 nyomógombbal és egy kapcsolóval ideiglenes megoldásnak, amíg be nem sikerül szerezni a megfelelő gyári kart. Ez első próba kudrc volt, nem akart működni, gondoltam valamit nem jól dugtam össze, vagy valami még hiányzik. Aztán olvastam még egy kicsit az eLearn-ban a működéséről, és kiderült, hogy nem mentem elég gyorsan, legalább 30-as tempó kell hozzá :) Második próbálkozásra kimentem messzebbre, ahol hosszabb egyenes volt, és láss csodát, gond nélkül működött ! :) Fel is rögzítettem az index karra, ami most így nem szép, de hasznos :)
Ma elvittem eredetiségvizsgára. A munkafelvevő/szervizes/akármilyen srác egyből meg is jegyezte, hogy "ez biztos szerelemautó" :) Nem tévedett, tényleg az :) Az autóval minden rendben van, legalábbis az igazolást kiadták :) Egyébként az elején dupla vastag a festék (mert ugye ott körbemérik az autót), de ezt rétegvastagság mérő nélkül is sejtettük pár apró jelből, hogy újra van fújva - szerencsére szépen és jól, nem úgy mint némely előzőleg megtekintett autónál.
Érlelődött bennem a gondolat, hogy kellene fiatalítani a 155-öst, mégiscsak már 16 éves, és az se lenne baj, ha kevesebbet fogyasztana a mai üzemanyagárak tükrében.
Már az is megfordult a fejemben, hogy esetleg nem Alfát veszek, de addig-addig nézegettem a használtautót, hogy ezt a lehetőséget végül kizártam :) Maradt az Alfa, és családi autó tekintetében ésszerű döntésnek csak a 156 jöhetett szóba, abból is az SW.
Megnéztünk pár 10 év körüli autót, de mindegyiken találtam valamit, ami miatt nem tetszett. Természetesen gyűjtöttem pár olyan alanyt is, ami már meghaladta a keretet, de tapasztalatnak jó lesz, mert úgy sincs messze. Na ez is ilyen volt. De annyira megtetszett az állapota a többihez képest (annak ellenére, hogy a belseje nem kicsit dohányos), hogy másnap visszamentünk és megnéztük újra, ki is próbáltuk, a próbaúton minden rendben is volt, így tettünk is rá egy kicsit szemtelennek tűnő ajánlatot, amit persze elsőre elutasítottak. Másnap csörgött a telefon, és egy szett téligumival lemezfelnin megtoldva az autót megállapodtunk a végső árban.
Mikor elhoztam az autót, akkor a haza úton már megszólalgatott a futómű is, gyanús is volt a próba során, hogy tökéletes tűnik:) Ezt leszámítva nincs probléma az autóval, látszólag nagyjából minden rendben van vele. de egy alapos kárpit tisztítás az ráfér.
Hosszú kerben pihenés után akadt valaki, akinek szüksége volt rá. Pontosabban csak a motorjára, mivel azt külön nem talált, és így Szeptember 11-én (911!:)) megváltunk szeretett első autómtól. Szíve (és egyéb apróbb alkatrészei) egy szép P4-ben élnek majd tovább. Cuore Sportivo!