Blog >> vezérlés
Mindent sikerült összeszervezni, így végre sikerült beállítani a vezérlést! A sablonnal meglepően egyszerűen ment, szépen össze is lett jelölve..
Annyi történt végre 2 hete, hogy lekerült a vez.szíj feszítő görgő, és leszedtem a bemaródott vezérmű kereket. Sokkal könnyebben lejött mint számítottam, azért készültem rá ilyen sokáig. De nem kellett sem Co, sem semmi más.. :)
Mellesleg készíttettem egy házilagos vezérlés beállító sablont is, ezzel könnyebb lesz pontosan összerakni. A tippért köszönet Mester úrnak!
Előbányásztam a tartalék motorról a termosztátot. Ezt azért tettem, mert ahogyan az autó történetének korábbi bejegyzéseiből látható, a vízháztartással voltak problémáim.
Először is mindig fogyott valamennyi, nem sok, csak annyi hogy frászt kapjak. Ennek okára azt hiszem rájöttem, mert ahogy most szét van borítva, látható hogy a hűtőn lévő légtelenítő csavarnál folyt a fagyálló, tiszta piros minden..
Másodszor, mikor elkezdtem szétbontani ezt a tartalék motort, amin a 164 gyári termosztátja volt, megrökönyödve vettem észre hogy a ház tetején van egy légtelenítő csavar. Nekem viszont a 155 V6 termosztátja van felszerelve a motorra, és a tünetek mindig olyanok voltak mintha levegős lenne a rendszer.
Egy baj van, a termosztátház aljának maradnia kell a 155-ének, és arra kellene rátenni a 164 "kupakját". Ezzel két baj van. Alapvetően a furatok távolsága nem egyezik. Van egy állás, amikor majdnem jó, de akkor sem tud átmenni minden csavar. Ezt úgy lehetne kiküszöbölni, ha tágítanék pár mm-t a furaton, mert csak ennyi kell neki..
A másik baj nem olyan vészes, csak annyi hogy ebben az állapotában a kivezető csonk nem a hűtő felé néz, hanem a jobb nyúlvány felé.. :) De ez egy könyökkel orvosolható. Majd rakok fel képeket, úgy érthetőbb lesz talán.
Mindegy egyenlőre össze kellene rakni a vezérlést, ami már igazán nem nagy munka, de valószínüleg a már megszokott iramban fog csak megtörténni. :)
Ismét egy kicsit bosszantó történet... Hétvégén az M7-esen arra lettem figyelmes, hogy melegszik a hűtővíz, hirtelen 120 fokot mutatott az óra... gyors félreállás, a kiegyenlítőtartály tele volt... továbbindultunk, és kiderült, hogy 100 km/h felett teljesen jól működik minden. Amint nagyobb terhelés kapott a motor, egyből melegedni kezdett, a ventillátor pedig nagyon lassan hűtötte vissza, úgyhogy maradt a 100-as tempó. Hétfőn az első dolgom volt, hogy elvigyem a Budaörshöz.
A tipp ekkor már egyértelműen a vízpumpa volt, be is igazolódott. Garanciában cserélték, természetesen a vezérléssel együtt.
A probléma gyorsan megoldódott, de nem felhőtlen az örömöm, mert 43 ezer kilométernél egy ilyen hibát eléggé korainak tartok... Még szerencse, hogy megvettem a +2 év kiterjesztett garanciát, mert már pont elmúlt 2 éves az autóm, így ez egy eléggé költséges szervizlátogatás lett volna... Talán annyi apró öröm van, hogy a 80 ezer km-nél esedékes vezérléscsere így 120 ezerre tolódott. Feltéve, ha az új vízpumpa bírja majd addig!
Az Autóház Budaörsben ismét nem csalódtam, kaptam csereautót a javítás idejére, sőt még le is mosták az autómat átadás előtt. Külön köszi a gyorsaságot Horváth Lacinak! :)
Hosszú tétlenség után, végre elérkezett az idő hogy egy újabb lépést tegyek.
Összeszerveztem hát a dolgokat és elhatároztam hogy beállítjuk a vezérlést, úgy ahogy kell, műszerrel, pontosan. Természetesen mint mindig, Attila szerelő barátom segített.
Nos ez meg is történt, mikrométerrel felső holtpontra állítottuk, majd a vezérműkerekeket lazítva pozícióba állítottam a tengelyeket. Nem volt annyira vészes mutatvány, pontosabban annyi azért történt hogy mivel épp nem volt a műhelyben megfelelő méretű szerszám a vez.tengelyek fogásához, így franciakulcs-szerű nem épp célszerszámmal dolgoztunk, tehát nem mm pontosan áll, de arra mindenképp jó, hogy kompressziót mérjek rajta így, és ha számottevően javult a helyzet akkor ez volt a probléma.
A felső holtpontra állítás már főtengely ékszíjtárcsa nélkül történt, azt a múltkor már leszedtem róla. Elméletileg kellene lennie a vízpumpán is jelölésnek, de azon nem találtunk semmit, pedig a donor motorról leszerelt pumpán is kerestem. Ez csak zárójeles gondolat.
No miután helyén volt a vezérlés, levontuk a következtetést hogy odébb volt rendesen, most annyira a helyén hogy kompressziót lehessen mérni, de az okok még mindig tisztázatlanok, hogy mitől ment el? Épp pakolászni kezdtünk volna mikor is barátom kiszúrta a hiba okát:
Valóban a vezérlés nem volt a helyén, de hogy mitől nem? Nem a szíjfeszítő hibája, semmi ilyesmi.
Hanem gyakorlatilag a főtengely mozdult el a pozíciójából. Hogy ez hogy lehet? Lenti képekkel illusztrálom:
1. kép: Ez a főtengely vége, látható van benne egy bemarás,
2. kép: ebbe a "fészekbe" ez az ék való
3. kép: és ez az ék tartja pozícióban ezt a vezérmű kereket
4. kép: összeszerelve így nézne ki, középen lenne az ék. Ehhez lehet felső holtpontot nézni, és beállítani a vezérlést.
5. kép: Na ez az én motoromon így néz ki:
Akinek nem tűnik fel semmi, annak segítek:
6-7-8 kép: ennyit mozdult el a vezérműkerék, valamiért "kiszopósodott" az ék helye.
Elméletileg ha szerencsém van és nem görbült szelep, akkor ezt kell kicserélnem.
Továbbra is nézni kell kompressziót abból kiderül hajlott-e szelep..
Ettől függetlenül kiszedem a motort valamikor, mert
1.a vezérműkereket amúgy sem tudom így a helyén leütni, a pót-motorról is alig jött le
2. egyszerűbb összerakni ha kint van, illetve apróbb revíziókat megcsinálni
3. így rendbe tudom tenni a motorteret, egyéb dolgokat (vezetékek, zajcsillapító, etc.)
2011. Április: 100000km. komplett vezérlés csere. Gyári szett:35600Ft, generátor szíj 6PK1722 9900Ft,hozzá a feszítő és a vezető görgők:12000+7800 Ft. Ezenkívül ami múltkor lemaradt az a váltó olaj csere is megesett Tuttella Car Matrix 6000Ft
Tegnap ott hagytam a kocsit a szerelőmnél, aki kicserélte a felső lengőkarokat. Ez már az előző látogatásomkor is kívánatos lett volna, mert nem csak az alsókon voltak rosszak a gömbfejek, hanem a felsőkön is. Úgyhogy a múltkori futómű beállítás ára megy a levesbe:(. Abból tudtam hogy rosszak még a felső gömbfejek, hogy nagyon kopogtak, még amikor kuplung felengedés közben eljut a kerekekre az erő, akkor is bizonyos kormány állásnál tudott kopogni. Mivel a felsők nem lettek cserélve, azokra gyanakodtam egyből. Utána 2 másik szervizbe is elvittem megnézetni, ahol nem jeleztem előre nekik hogy gyanús lenne bármi, de szóltak, hogy azok a felsők szerintük lógnak. Szerelőm szerint nem is volt komoly bajuk nekik, de az viszont tény hogy most megszűnt minden zaj a futóműben a csere után, és elöl-hátul új lengéscsillapítók vannak, igazából szerintem a teljes futómű jelenlegi állapota bátran újszerűnek nevezhető.
A másik dolog ami miatt mentem, az a vezérlés és hosszbordás komplett csere mindennel együtt. Elég fájdalmas leírni, 80.000 Ft volt a vége nagyjából csak a szíjcseréknek (görgőkkel, vízpumpával). Ezt rendesen, időben a 60.000 km csere periódus szerint csináltattam meg.
Volt még motor olaj és fék olaj csere is. A fék olaj szerintem még gyári volt, már határ érték alatt volt a legutóbbi állapot felmérésen. Motor olajat 10E km-ként cserélek, de nem szoktam mindig beírni ide.
Viszont most megint hibátlan az autó igazából, és a vizsgára, ami pont egy év múlva esedékes, már nem kell komolyat költeni. Egyedül a kézifék kötelek cseréje lesz időszerű, de azok is már megvannak, vizsga előtt gondoltam beépíteni.
Nos, most nekiülök. Szóval az úgy volt hogy.. :)
Mint a korábbi bejegyzésekben olvasható volt, a kocsi érdekes tüneteket produkált. Még novemberben kezdte, 2000-2200 RPM között tehát egy igen szűk tartományban betorpant a kocsi. Mellette a fogyasztás kb. 5L/100km-el megnőtt.
Sokmindenre gyanakodtam, hideg idő, termosztát rossz, lambda szonda, motorhőfok jeladó, akkor még rossz volt a kipuff, régi volt a benzinszűrő.
Decemberben eljött a kipufogócsere ideje, de akkor már éreztem hogy egyre szélesebb tartományban gyengül a kocsi, illetve hidegindítás után erőtlen, egészen amíg úgy 70 fok környékére fel nem melegszik.
Ezután következett a kipufogó és benzinszűrő csere, ami sajnos nem oldotta meg ezt a jelenséget.
Próbálgattam lehúzni a lambdát, a motor hőfok jeladót, de semmi nem történt. Pontosabban egyszer a lehúzott lambdával, másszor a lehúzott motorhőfok jeladóval volt jobb a kocsi. Emellett egyre erőtlenebb lett, szinte már csak 3000RPM fölött élt, pl. emelkedőn ezalatt a fordulat alatt, folyamatosan sebességet és fordulatot vesztett az autó.
Vettem egy Bosch hőfok jeladót, kicserélése után azonban semmi nem változott, eltekintve attól hogy egyre erősödtek a tünetek. A szenzor kicserélése során egy átnézéskor feltűnt hogy a vezérlés oldalról szivárog valahonnan az olaj. Nem tudtam mire vélni.
Ezen a ponton hozzá kell tennem hogy mindez viszonylag sok idő, de kevés használt km alatt ment végbe mivel nem igazán használtam a kocsit.
A szenzor kicserélése után elmentem kipróbálni az autót, és feltűnt hogy menet közben is ciripelő hang jön a motortérből, ekkor még nem tudtam hogy ez szelephang. Próbálkoztam egyébként injektortisztítóval is, de nem segített semmit.
Én még mindig valamilyen a keverékképzésbe belepofázó dologra gyanakodtam. Közeben az autón egyre erősödött a szelephang, amelyet hidrotőke hangnak véltem. Melegen alábbhagyott, de a cicergés bent az utastérben menet közben is megfigyelhető volt.
Újabb tünet, ha hidegen leállítom, vagy lefullasztom (ami egyre könnyebben megy, hiszen alapjáraton semmi ereje a motornak szinte) annyira megszívja magát hogy fél napig nem lehet beindítani.
Levittem diagnosztikára, országút az odavezető út. Magasabb fordulaton nincs baj, de érezni hogy erőtlen a kocsi. Diagnosztikán mindent megnéztünk, minden OK. Érthetetlen. Újabb hibajelenség, alapjáratról ha picit mozdítok a gázon terhelés nélkül, akkor vagy nem reagál csak lassan, vagy rögtön felpörög 2000RPM-ig. Gép még rajta, de a potméter hibátlanul működik..
Hazafelé megállok vásárolni, miután indítok nem sikerül elsőre, így tudom legalább 3-5 óráig nincs esélyem. Pedig meleg volt a motor. Újabb hibajelenség: országúton teljesen visszahűl a kocsi, csak cserés az a termosztát.. + ráadás. 5 hengerezik a motor..
Elkezdek a gyújtótrafóra gyanakodni. Beszerzek Arno mestertől 2 db-ot. Megbontom az első hengersort. Egy trafó gyanús, kicserélem. A gyertyák meglepetésemre nem csúnyák. Megpucolom, nem változik semmi.
Leviszem a kocsit a műhelybe. Borzasztó a hangja, menni nem akar.. Rémálom az a kb. 400m is..
Műhelyben hátsó hengersort megbontom, trafók kiválóak. Gyertyákon semmi rendellenesség.. Akkor mi? Nézzünk kompressziót. Borzasztó. Átlagban 6-os.
2 verzió:
1. hat db gyűrű eltört (nem tartom valószínűnek)
2. elment a vezérlés
- hidraulikus a feszítő, és mint az elején írtam jött onnan némi olaj
- nem a hidrotőke csattogott, hanem a szelep
- ezért tudta megszívni magát
De vannak még itt más furcsaságok is. Pl. azóta leszedtem a vezérlés burkolatát, és olyan válla van a 16K-t megkímélve futott görgőnek, amilyen még a 20K-ért vett ki tudja mennyit futott tartalék motoron sincs.. A szíj is fura. Valami nem kerek itt...
Folyt.köv.
Ma ki lett cserélve:
vezérműszíj, feszítőgörgővel, vezetőgörgővel, Vízpumpa, motorkitámasztó bak, gázolajszűrő, pollenszűrő, olaj, olajszűrő, levegőszűrő, meg a hűtőfolyadék is.
Azt az elején leszögezném, hogy mostantól kezdem vezetni a blogot, de kicsit visszatekintenék a Pirivel eddig töltött időre. Az egész ugye a vásárlással kezdődött, 2009 májusban. Indítottunk egy olaj/olajszűrő/levegőszűrő cserével. Ez után egy elég hosszú békés időszak következett, lényegében semmit nem kellet csinálni az autón (egye fene, elöl kapott új betéteket), csak tankolni és olajat cserélni (tiszta népvágenes szöveg:). Lett még egy olajcsere, már 2010 elején.
Elérkeztünk az érdekes részhez, májushoz. Március körül elkezdett csúszni a kuplung és a vezérlés is megérett a cserére, én földi halandó gondoltam egy nagyot, nosza rajta, csináljuk meg. Legurultam a garázsba, és szétszedtük. Kicseréltük a kuplungot, vezérlést, meg ami még akadt közben. Mondanom sem kell, hogy először szedtünk szét boxer alfát, akkorát szívtunk vele, mint ide Honolulu. Kiszedtük belőle a motort, nem a váltót, mert az tűnt egyszerűbbnek. Összeraktuk, új kuplung, új vezérlés, de volt egy kis bibi. Én hülye barom, nem vettem új szerkezetet, mert a régi jónak tűnt, csak tárcsát és kinyomócsapágyat. Összeraktuk, majd eljutottunk odáig, h indítsuk be. Próbáljuk, egyszer csak egy hatalmas durranást hallunk, az autó nem indult. Mi lehet a baj? Hát az lett a baj, h figyelmetlenek voltunk és siettünk az összerakással (alfacity a nyakunkon volt) és egy testelést elfelejtettün a helyére tenni, aminek egyenes következménye volt a trafó örök és mély álomba szenderülése. Végül lett trafó is, és nagy öröm. Alfacitybe mégse jutott el a dög, pont emiatt. No de visszakanyarodva mégsem vagyok olyan hülye barom, mint azt az előbb írtam: azt nem vettük észre, hogy a kinyomóvilla sz@rul ül a stiften (vagy mégis barom vagyok?), és ha a rohadék nincs a helyén, akkor bizony nagyon át tudja rendezni a dolgokat. Történt ugyanis, hogy a villa lötyögött, zörgött is, nem emelt ki rendesen a kuplung, aminek az egyik rövidtávú következménye (100 km alatt) az lett, h a szerkezet beszakadt, a kinyomó meg sok darabban jött ki. a hirtelen szétszedésnél. A problémát egy héten belül megoldottuk, immár a váltó leszedéses módszert választottuk. El kell, hogy mondjam, ez se sokkal kisebb szopás, mint kivenni a motort.
Újabb problémamentes időszak következett, bár az autó még mindig nem volt tökéletes, mivel a vétel óta csattogott a motor. Júliusban ki is derült, h mi a probléma, elszállt az egyik henger és ezzel együtt a ménes nagyrésze is elment szabadságra. Mivel a csattogás a jobb oldali hengerek felől jött, ezért kevésbé józan, ám eléggé paraszti eszünkkel kitaláltuk, hogy ott lesz a baj, nosza rajta, szedjük szét megint. Szétszedtük, és kicsit elcsodálkoztunk azon amit találtunk: a vezérműtengelyről az egyik bütyök lekopott, ami kalapálta a hidrotőkét, aminek a teteje átszakadt (a közepén kb 1 cm átmérőjű lyuk lett). A tőke közepéből hiányzó részt nem is találtuk meg, még később sem, mikor leszedtem az olajteknőt, pontosabban ott volt az, csak apró reszelék formájában. Gyorsan hajtottam fel új veztengelyt, hidrotőkét, összeraktuk, pöccre indult, és ilyen simán még sosem járt, amióta megvan. Öröm, bódottá, az erő is visszajött.
Na ez tartott szeptemberig, amikor kapcsolatunkban keletkezett egy töréspont; pontosabban nem is a kapcsolatunkban, hanem Piri orrában. A lényeg röviden, tömören annyi, hogy kivételesen a szabályokat betartva, idilli hangulatban autóztam, amikor egy buszmegállóból elém fordultak. (megfordulni akart a mammer, nem a trolival, hanem a 206os peugeottal). Adrenalin, agyvíz és a hasonló dolgok az egekben. A dolog rendőrségre került, azóta azt hazudták, hogy a bíróságra, de még nem küldtek semmilyen papírt. (majd fognak, várjak türelemmel...) No sebaj, az autó kell, pénz nincs a javításra, hát járjunk vele törötten, aztán majd lassan gatyába rázzuk. Decemberig elmászkáltam vele, különösebb gond nélkül (ha nem lett volna törött, akkor azt mondanám, h hibamentes időszakunk volt, de na...) Eljött a december, egy kis dolgom adódott a belvárosban. Menjünk autóval, hideg van, nincs kedvem tömegközlekedni. Igen ám, de mások is úgy gondolkoztak ahogy én, és az Andrássy úton a dugóban ez fel is tűnt, no meg az is, hogy egyre megy föl a vizem hőmérséklete. Amire sikerült a legközelebbi kis utcán lefordulni, már elég termetes gőzfelhő alatt közlekedtem, szerencsére lett parkolóhely is. Kapott gyorsan vizet, de már hiába, hengerfejesek lettünk. Becsületére váljon, hogy hazahozott lábon. Ekkor döntöttem úgy, hogy megint eltöltünk pár meghitt órát a garázsban. Előtte természetesen a terv az volt, hogy majd két ünnep között megjavítom, be is vásároltam pár cuccot, többek között egy új bölcsőt és pár apróságot. Megint egy hosszabb szétszedés következet, aminek során orvosoltuk a hengerfej problémát, megkapta az új bölcsőt, hátulra tárcsafékeket és elöl is sikerült rendbe tenni a futóművet. December 20-án hajnali fél négykor jöttünk föl a garázsból, immár együtt. Próbakör, az autó remek, a fékek harapnak, előttünk az országút. Igen ám, és a kedd is, amikor nekem dolgozni kell menni, egész nap kell az autó. Majd leteszteljük, ha bírja, akkor jók vagyunk:D Az autó bírta, de az önindító estére megmurdelt, az utolsó helyen ahol voltam, beindításkor egy fémes csattanást hallottam, előtte már szórakozott párszor az nap. Hazaéréskor leállítottam, megnéztem, az alu öntvény le volt törve róla. Sebaj, sikerült szerezni másnap önindítót, amit még aznap este be is raktam. (megint hajnali 3ig szereltem)
És ide rakok egy kis csavart a történetbe: vettem még egy autót, no nem használni, csak elbontani. Mivel piros elemekre vadásztam a javításhoz, ezért nem vettem decemberben a kasznihoz semmit. Nem is baj, mert igaz, hogy ez az autó nem piros volt, de legalább az elemek kijöttek belőle. A december eltelt és vészesen kezdünk közelíteni a jelenhez.
Ugorjunk hát át 2011 januárjába, amikor végre sikerült előkészíteni és lefújni az elemeket színre, amik a múlthét pénteken, vagyis 21-én kerültek fel. Sárvédő, motorháztető és lökhárító. Valamint még fel fog kerülni egy balos ajtó is és mivel az első lökhárító teljesen piros lett, ezért a hátsót is átfújjuk és a küszöböket is, de ez már egy februári sztori lesz:)
A költségeket a meglévő, illetve a fejemben lévő számlákból írtam össze, minden benne van, a legkisebb műanyag bizbasztól a komplett hátsó hídig. Én úgy gondolom, hogy a két év alatt, szervízköltségnek ez nem sok. Azért ennyi, mivel az autósboltban kedvezménnyel vásárolok és az autón mindent én javítok. Ahogy nézem, eddig még a vételár felét sem költöttem szervizelésre:) A műszaki vizsga, zöldkártya, természetesen nincs benne, de én azt nem is venném ezekhez a költségekhez.
És miért én javítom? Több oka is van, az egyik, hogy szeretem ezt csinálni, bár néha unalmas és ugye itt a pénzügyi része a dolognak:)
Röviden ennyi a mi kis történetünk, bővülni fog, természetesen vannak dolgok amiket nem írtam be, mert nem annyira lényegesek (majdnem becsúsztam a garázsba vele, a motorkiszedésnél csigát használtunk, az egyik oldalon a motor, a másikon Gasparl cartárs ült:). Ennek a bejegyzésnek célja nincs, unatkoztam éppen:)
Sikerült beszerezni minden szükséges alkatrészt így hát irány a szervíz!
A csere során sajnos kiderült, hogy van egy apró hajszálvékony repedés a vezérműtengely jeladón (holtpont jeladó, gyujtás jeladó, vezérműtengely érzékelő), hogy mitől repedt meg azt sajna már nem fogom megtudni (lehet a szerelő repesztette meg). Így nem akartam összerakatni, ezért gyorsan próbáltam felhajtani megfelelő alkatrészt, ebben Erhard volt nagy segítségemre (mint ahogy a többi alkatrész beszerzésben is), utólag is köszönöm neki!
Ami cserélve lett:
Vezérműszíj+görgők
Vezérlésmódosító
Vízpumpa
Hosszbordásszíj+feszítő- és vezető- görgő
Szelepfedéltömítés
Selenia 20K AR olaj + szűrő
vezérműtengely jeladó
Első-hátsó ablaktörlő
rendszámtábla izzó
km: 61.041