Blog >> vezérlés
Erős sivító és kerregő hang jött a vezérlés felől.
162e km-nél egyébként is aktuális a vezérlés csere, bár a lánc még nem csörgött.
Vezérlés csere mellett döntöttem.
Febi láncszett került bele DZ-nél.
Vezérlés szett+tömítések+olaj csere+munka: 290.000Ft
Az ijesztő hangok a hidraulikacső elfáradása és az emiatt elvesztett olaj miatt voltak. Csere. Anyag+munkadíj 66.000Ft
A hátsó lökhárítómnak már egy éve nekimentek és eddig halogattam a fényezést. Most azt is megcsináltattam.
km.: 162.203
Komplett vezérléscsere megtörtént. Vezérműszíj készlet (szíj, görgő, feszítő) + hosszbordás szíj készlet (szíj, görgő, feszítő) + új szelepdekli tömítés. Megint csak Zotyó bátyó komám segítségével. :)
145.385 km.
Megejtettem a vezérlés, olaj, és szűrők cseréjét, ehhez az alkatrészeket Erhard 242 intézte tegnap.
Kicseréltem még az ablakmosó szivazóttyút is, ezt pedig barátom intézte. Szélvédő mosás már van, de sajnos a hátsó fele valami dugulás lehet. Ezt már nem volt időm feltárni.
Vezérlést valamikor cserélhettek, de a vízpumpa szerintem még a gyári volt, elég jó válla volt már a görgőnek. A váltóból is lejött majdnem a 2L olaj. Lehet, hogy ezt még nem piszkálták előttem.
A Xenon jeladója elég bután állt a lengőkarnál, ezt megigazítottam. Ezek után jól felfele világított. Nem volt már lehetőségem újra kalibrálni, ezért csak igazítottam a konzolon, hogy jó helyre világítson. A korábbi állása szerint pont fordítva is szintezhetett...
Kaptam egy check engine-t, gondoltam megint a fojtószelep dobta be. Hát nem, vezérműtengely szenzor. Úgy gondoltam, ezzel nem jó játszani, mert nem biztos, hogy a szenzor vagy a kábel a hiba forrása, hanem lehet rossz pozícióban levő vezérlés is.
Habár Csöri azt mondta, hogy a szenzorral nem szokott gond lenni, én vettem egy gyári új szenzort Lengyelországból. Így most az van tartalékban. (23.686 Ft). Bíztam benne, hogy nem a vezérlés ment el. Csak nem akart eltűnni a hibakód.
Az autót trélerezni kellett volna, Csöri se nagyon ért rá, így elkezdtem szét szedni itthon. Így legalább ami a szememet bántotta, az is megszépült.
Lengyelországból rendeltem vezérlés rögzítő célszerszámot (35.725 Ft).
Ha az 1-es henger dugattyút felső holtpontra állítottam, akkor nem ment fel a vezérlés rögzítő. Kellett még hajtani a főtengelyen. Itt már biztos voltam benne, hogy elment a vezérlés.
A főtengely végén az anya 41-es kulcsnyílású, ahhoz kellett vennem fejet, ami persze nem ment be a szíjtárcsába, így még le is kellett belőle esztergáltatnom. Akkumlátoros vagy levegős kulccsal lehet levenni az anyát, úgyhogy megvettem azt a Milwaukee M18-at, amit már régóta szerettem volna. Utána még kellett egy körmös lehúzató is, hogy a szíjtárcsát levegyem. És ekkor láttam meg, hogy a bordáskerék kb 10-15 fokkal le van maradva a főtengelyhez képest.
Alkatrész rendelés következett. Kereket már nem kapni, ék van, anya nincs, alátét van. Nem nagyon találtam bontott kereket sem. Már majdnem egy komplett 2.5V6 motort vettem, míg végül az érdi bontóban kaptam kereket 5.000 Ft-ért (+posta).
Elaforgtól vettem új Gates vezérműszíjat (13.310 Ft), gyári feszítőt (30.360 Ft), bár ebből visszament az előző, mivel csak 10.000 km van benne). Alátét az anya alá (2.051 Ft), alátét a vezérműkerekek csavarjai alá (15.146 Ft / 10 db), csavarok (4.491 Ft / 10 db),
ék (1.287 Ft).
Lekrómoztattam a szívócsöveket a Cromkontakt Kft-vel (el-vissza postával 30.000 Ft). Galvanizáltattam az üzemanyagcsöveket, néhány tartót, csavart az AGT Kft-vel (11.200 Ft).
Ki lettek cserélve a vezérműkerekek alatti vezérmű burkolatok. A belsőt Trencsiktől vettem 8.000 Ft-ért, a hűtő felőli ritkább, azt Olaszországból rendeltem 25.522 Ft-ért a Ricambi Nuovi-tól.
A burkolatot rögzítő csavarokból is szerettem volna venni, de már nem kapható, mint ahogy a szelepfedél csavarok sem.
A szelepfedeleket, a szívócsövet és a 2-es oldalon lévő szelepfedél burkolatot homokfúvattam (15.000 Ft), majd egy ultrahangos tisztítóba kerültek (1.000 Ft) és bronzkefével és különböző, fúrógépbe fogható kefélkel fénesítettem. A feliratokat visszafestettem. Akartam venni másik PCV-szelepet, mert azt hittem az enyém rosszul működik, de állítólag az új is olyan, hogy lötyög a szelep ide-oda. Az ára pedig 35-40 ezer Ft körül mozog. A szívócsőhöz viszont vettem 2 db csavart, mert nem az eredetiek voltak ott (320 Ft), illetve a szelepfedélben a menetet javítani is kellett Heli-coillal mindkét csavanál. A króm szívócsövek alá vettem 6 db Reinz tömítést (3.254 Ft), de ezek nem lettek felhasználva, visszamentek a régiek). Kartergázcsövekre vettem bilincseket (2.097 Ft), azok sem az eredetiek voltak.
Kapott még egy új akksi fedelet (4.332 Ft) és egy üzemanyagcső csatornát (4.242 Ft).
Kozi’s Garage jött el és tette fel a vezérműszíjat. Hozott magával a feszítőhöz célszerszámot és a holtpont beállításhoz mérőórát.
Vettem még új Dayco hosszbordás szíjat (3.862 Ft), gyári feszítőt (18.530 Ft) és a 2 db vezetőt hozzá (5.080 Ft és 5.399 Ft).
Fojtószelephez tömítést klingeritből kellett csinálnom, utángyártott nincs, gyári nem kapható.
A hiba oka egyrészt az, hogy gyárilag 35 mm hosszú ék van, aminek a helye 45 mm hosszú. Elvileg ezzel nem is lenne gond, ha normálisan össze lett volna rakva az előző vezérlés cserénél, amit Svédországban végeztek el az autón kb 10.000 km-rel ezelőtt. A szíjtárcsa nem volt megfelelően a helyén, valószínűleg a csavarral akarták behúzazni a helyére. A motornak alapjáraton volt egy súrlódó hangja, fordulaton már a motorzaj elnyomta. Szétszereléskor kiderült, hogy a szíjtárcsa esztergálja a bordáskerék körül levő burkolatot. Ha bekapcsoltam a klímát, akkor az feszített rajta annyit, hogy abbamaradt a súrlódás.
A check engint megelőzően jelentkezett egy olyan probléma is, hogy alapjáraton nem volt fékrásegítés. Valamennyit visszapöfögött a szívó oldalra, így nem volt vákuum.
A legvégén pedig egyenetlenül is járt a motor.
A hiba megelőzhető lett volna, ha szakszerűen rakják össze az előző vezérlés cserénél. Ék a lehető legbeljebb tolva, szíjtárcsa finoman felkocogtatva. Mondjuk a svéd tulaj is szólhatott volna nekik, hogy az a súrlódó hang korábban nem volt...
Ha esetleg valakit érdekelnek az alkatrészek és számai:
vezérmű burkolat 1-es oldal 60663625
vezérmű burkolat 2-es oldal 60663626
vezérműtengely szenzor 60586655
bordáskerék főtengelyre 60622396 (nem kapható)
bordáskerék alátét 55190295
vezérműkerék alátét 60513819
vezérműkerék csavar 16240031
szívőcső csavar 14305524
szelepfedél csavar 14419124 (nem kapható)
fojtószelep tömítés 60629641 (nem kapható)
kartergázcső bilincs 13126270
akksi fedél teteje 71747701
üzemanyagcső csatorna 55190545
Nagy köszönet Csörinek a hiba behatárolásért és a sok tanácsért, amit kaptam tőle. Továbbá Kozinak, aki eljött és feltette a vezérműszíjat.
És az Elaforgnak is, akik segítőkészen álltak rendelkezésemre és beszerezték a szûkséges alkatrészeket.
Komplett vezérlés szett a svéd SKF márkától, ami részben átcsomagolt INA, de semmi képpen sem svéd. Inkább Spanyol, Francia, Olasz, Német és Lengyel. Köszönjük SKF!
-Azért megtörtént az alkatrészek beépítése, köszönet a szerelőnek!
301 000km
Télen szinte egyáltalán nem használtam az autót, néha szép időben egy kicsit megjárattam egy 40-50 km-es szakaszon, hogy ne merüljön le az akksi és persze mert mindig alig várom, hogy vezethessem :)
Egyik ilyen alkalommal indulás előtt szokásosan ellenőriztem a folyadékokat, ekkor vettem észre, hogy sokkal alacsonyabb a hűtőfolyadék szintje, mint ahogy annak lenni kellene. Aztán észrevettem, hogy a vízpumpánál ismét csöpög a hűtőfolyadék (a garázsban semmi nem látszott a padlón, mert felfogta az alsó motorvédő). 2 évet és kb. 15ezer km-t bírt ki a gyári vezérléskészletben lévő pumpa. Így aztán az esedékes szerviz kiegészült egy vezérléskészlet cserével is. Tekintve, hogy közel járok a 200.000 km-hez (197.907), az időszakos szerviz alkalmával alaposan átnézettem az autót, ha esetleg bárhol bármi elindult, akkor még időben reagáljunk rá. A szükséges beavatkozást szokás szerint a kecskeméti Alfa-Romeo márkaszerviz (Formont Automobil Kft.) csapata végezte.
Ami cserélve lett:
- olaj és olajszűrő (Selénia Star P.E. 5W40 gyári szűrővel)
- levegőszűrő (gyári)
- pollenszűrő (gyári)
- váltóolaj (Tutela Gearforce)
- vezérléskészlet vízpumpával (gyári)
- kipufogó tömítés (gyári)
- jobb oldali féltengely szimmering (gyári)
- turbócső (gyári) – volt rajta egy pici repedés
Ez a rendszeres blogolás nekem továbbra sem megy, de azért röviden összefoglalom az év fontosabb történéseit.
Év elején sort kerítettem az esedékes 180ezres időszakos szervizre, illetve egy előrehozott vezérléscsere is történt, mert a vízpumpánál szivárgott a hűtőfolyadék. A szükséges beavatkozást ahogy mindig, most is a kecskeméti Alfa-Romeo márkaszerviz (Formont Automobil Kft.) csapata végezte. Km: 182697
Cserélve lettek az alábbiak:
- olaj és olajszűrő (Selénia Star P.E. 5W40 gyári szűrővel)
- levegőszűrő (gyári)
- pollenszűrő (gyári)
- gyújtógyertya (gyári)
- fékfolyadék (Tutela Top4/S)
- bal oldali led-es irányjelző
- vezérműkészlet vízpumpával
- meghajtószíj
Az év következő része Alfás szempontból sajnos unalmasan és eseménytelenül telt, rengeteget dolgoztam, költöztem, elindult egy lakáskeresési/vásárlási folyamat is, így néhány kirándulást leszámítva nem igazán jutott idő a hobbimba. Időhiány miatt sajnos AlfaCity-be sem jutottam el. :(
De – ahogy mondani szokás – a rossz után mindig jön a jó! Megkaptam a legszuperebb (elő)szülinapi ajándékot Barátnőmtől: augusztus végén részt vettünk a Hungaroringen egy vezetéstechnikai tréningen, mindketten saját autóval. Már régóta ki szerettem volna próbálni és most végre összejött! Nagyon izgalmas és tanulságos volt, mind az elméleti része, mind pedig az egyes feladatok. Jó volt biztonságos körülmények között megtapasztalni, hogyan viselkedik az autó megváltozott tapadási viszonyok között. Most az első szintű tréninget csináltuk végig (vészfékezés szárazon, vészfékezés vizes pályán, félig vizes félig száraz pályán szlalom, rántópad), de az biztos, hogy folytatjuk, amint lesz rá lehetőségünk.
Októberben még kihasználtam a szép őszi időt néhány fotó erejéig. Még mindig imádom az autómat :)
Éves megtett km: 8074
Az autót visszahelyeztem a forgalomba, és elvittem szervízre
Cserélve lett:
Olaj (Total racing 10w50)
Olajszűrő Filtron
Elötte motoröblítő
Karter csere, javítás, új csavar új tömítés (A régit rosszul hegesztették meg és folyatott)
Hajtókarcsapágyak (Glyco)
Szelepfedéltömítés (Elring)
Vezérműszíj szett vízpumpával (Gyári Original Ricambi)
Balansszíj, és annak a csapágya (dayco)
Kopogásérzékelő mivel törött volt, így cserélték (Bosch)
Kipuffogó Y tömítés
J.E. féltengely gumiharang
G12 fagyálló
Váltóolaj (Tutela ZC75) 2L
Vezérműtengely jeladó (attól függetlenül a hibakód továbbra is fentáll :( viszont az autón semmit nem kehet észre venni)
Ezzel kapcsolatban tippet elfogadok hátha találkozott ilyennel valaki...
+Munkadíj
KM állás 159.100
Egy hónapot sikerült élveznem az autót és a szervószivattyú meg is adta magát :(
Két hét után el is jutottunk a szerelőhöz. Ha már ott jártunk akkor egyből egy vezérlés és összes olaj + szűrő cserét is beiktattam. A szétszedés után kiderült, hogy a főtengely szíjtárcsa is elég ramaty állapotban van, úgyhogy azt is cseréltük. A szűrőkön kívül mindenből gyárit kapott, szivattyúból pedig egy bontott gyári darab került bele. Öt napott töltött a szerelőnél, de nekem már minden bajom volt, hogy nem ülhetek bele és vezethetem :D
Cserélt dolgok:
-vezérlés vízpumpával
-főtengely szíjtárcsa
-motorolaj
-váltó olaj
-difi olaj
-gázolajszűrő
-légszűrő
-pollenszűrő
-szervószivattyú
-szervó olaj tartály
-szervó olaj
Ha esetleg kimaradt valami a listából, azt majd pótolom :)
A múltkor, amikor kézhez kaptam az alkatrészeket, be is jelentkeztem szervizre. Az autót én szervizkönyvvel, számlákkal kaptam, és ehhez igazodtam, nem cseréltem vételkor vezérlést. Volt annyira megbízható az autó előélete, hogy ezt megtehettem. Az első autóm amit nem kell feljavítani, "csak" folytatni kell a normális szervizelését. Ez szétszedéskor szépen látszott is, öröm azt hallani, hogy "szép száraz a motortér, egyebet nem találtunk".
A vezérlés és a hosszbordás szíjhoz tartozó alkatrészek sem voltak igazán elkopva, a vízpumpa is tökéletes volt még, viszont a szíjtárcsa belenyalt a vezérműszíj szélébe.
Érdekes, de ezen kívül épnek tűnt. Köszönet a fórumosoknak a gyors tapasztalat megosztásokért, a csere mellett döntöttünk. Új INA szíjtárcsát kapott az autó.
Szintén cseréltük a "sztreccs" szíjat, ami viszont elég elhasznált állapotú volt.