Fórum >> Típusok >> Giulia

quash2025-10-14 23:40:51 // 40389
Ezek közül, melyik az ami normális felbontást ad (mint kb. gyári AA), és kb. használható is?
Írtad valahogy pl. google maps-ban nagyításnál van gond, és hasonlóak.
Nekem annyi bőven elég, ha waze, googlemaps, etc ... alapfokon kezelhető.
Spotify-ben tudjak lépkedni, és hasonlóak.

Annyira bosszantó, amikor párom iphone-ját rádugjuk Giu-ra, minden szépen megy teljes módban. :D
Liquid2025-10-14 16:39:44 // 40388
"Én azt tanultam, hogy a csavaroknak alapvetően az oldalirányú rögzítés a feladata, a vertikális erőket a kerékagy veszi át a felnifurat pontos illeszkedésén keresztül."

rendben, elfogadom, tény hogy a csavarok nem hosszirányban rögzítenek alapvetően, de kifelejtjük az agy és a felni közötti súrlódást.

Legyen úgy ahogy írod, egy kérdésem van:
Mi a helyzet akkor amikor van egy 70-es középfuratú felnid, egy 54-es agyon, a kettő között egy műanyag központosító ami pár mm "magas", tehát a felni mondjuk 30mm-en a "levegőben van" és 4mm-en fekszik fel a műanyag karikára, aminek az anyagában körömmel is tudok nyomot hagyni?
A fenti példa a kisautónk. Mozgókúpos csavarral van fent egy 70.4-es küzépfuratú (asszem francia származék felni) az 54.1-es agyon, megfelelő központosító gyűrűvel.
G-MANN🍀2025-10-14 16:01:24 // 40387

aminek van központosító tehermentesítő gyűrűje, az jó lehet? (nem mintha én fel szeretnék rakni)
RomeoOne2025-10-14 13:23:29 // 40386
Kíváncsian várjuk. Bár vannak itt fizikusok is, hátha megbirkóznak a kérdéssel xDDD

Ettől függetlenül, a csavarok meghúzásával beállhatna középpontba valóban, de nem kellően tökéletes az illesztés, méretezés, szabvány, a felnin lyuk, annak kúpja ésatöbbi.

Na már csak ebből, amit leírtál is következik szerintem, hogy gyűrű nélkül nem maradna ott. Hiába állítanád be középre, a fentebb felsorolt faktorok miatt el tudna mozdulni. Nem akkor egyből, mikor leereszted az emelőt és rámegy a kocsi súlya. De mondjuk egy kátyú elég lehet.

Ezenkívül az hogy beáll-e középpontba és a meghúzás után el tud-e mozdulni, két külön dolog.

Szerintem is, bár épp ellenkezőleg, mint ahogy gondolod. Ha valami beáll középpontba, még mindig elmozdulhat egy komolyabb erő hatására. Ha meg még be sem áll, akkor meg főleg nem feltételezhető, hogy azt rögzíteni lehetne egy adott pozícióban.

Én azt tanultam, hogy a csavaroknak alapvetően az oldalirányú rögzítés a feladata, a vertikális erőket a kerékagy veszi át a felnifurat pontos illeszkedésén keresztül.
SD2025-10-14 12:51:51 // 40385
A csavarok kellőképp túl vannak méretezve hogy elbírják ezt az extrém terhelést.
Ha belegondolunk hogy balesetnél sem a kerék repül le hanem sokszor felfüggesztéssel együtt szakad ki.

Ebből kiindulva nem a kerék leesése a probléma, hanem hogy egy csavarkötés fix és dinamikusan nem rángatott terhelésre van tervezve, amihez pedig az kell hogy a központosító furat pozícionálja a kereket.

Ha pl: ráfékezel a padkára és kitöröd a felfüggesztést akkor tök mindegy hogy van-e központosító vagy nincs.

De ha mondjuk elmozdul a kerék és emiatt ráz az autó az egyik részének sem tesz jót.
Ha a csavar tönkremegy kidobod veszel újat nem gond, de ha a kerékagyban darálod el a menetet, akkor ott már nehezebb a csere.

Nem az a képlet hogy nem lehet úgy használni az autót, szerintem 3 csavarral és központosító nélkül is fentmaradna.

De ha kilazul..
Ha megmozdul..

El lehet keresni a konkrét méretezését a kerékcsavarnak, ha érdekel milyen erőket kell elviselnie.

M6-os csavarnál számoltunk 200kg környéki terhelést (nyilván Nm-ben, de a kg-ra emlékszem) hogy legyen hozzá képed: ez azt jelenti hogy egy 120cm x 10cm fényhíd 400km/h sebességgel halad, ezt megtartaná 2db. M6-os csavar...

A kerékben M14 van, ennek a keresztmetszete terület arányosan több...

Ezekkel biztonsági tartalékokkal játszik az ember amikor nem központosítja a kereket, nem fog leeseni, de megmozdulhat, kilazulhat, túl kell húzni eleve.. nem jó.

Ettől még nem fog leesni, ha nem esik ki a csavar:D
Liquid2025-10-14 12:26:33 // 40384
Megkérdeztem egy gépész haverom, amint válaszolt közkincsé teszem...

Ettől függetlenül, a csavarok meghúzásával beállhatna középpontba valóban, de nem kellően tökéletes az illesztés, méretezés, szabvány, a felnin lyuk, annak kúpja ésatöbbi.
Ezenkívül az hogy beáll-e középpontba és a meghúzás után el tud-e mozdulni, két külön dolog. Az egyik illesztés a másik erők kérdése. Pl. a vezérlés se mozdul el mert kiveszem a rögzítőt :)
SD2025-10-14 11:56:56 // 40383
Mibajod a tükör slick-emmel:D
Megy keresztbe hossszába:D
JÓ most a parkolóban pihen:D
RomeoOne2025-10-14 10:45:23 // 40382
Bár már többen is írták előttem, de én is megerősíteném, hogy nem így van. Nem a csavar tart ellen a vertikális terheléseknek. Ez sztem az alapján is belátható, hogy a központosító/tehermenetesítő gyűrű nem kéne akkor semmi esetben sem, hiszen a csavarok meghúzásával be kellene húznia a felnit középpontos pozícióba. De nem ez történik, tehát képes meghúzott csavarokkal nem középponti pozícióban állni. Ergo, ha ki tudnád alóla venni a gyűrűt, akkor utána el tudna mozdulni.
G-MANN🍀2025-10-13 21:50:16 // 40381
Nagyon bitang!👍

Azért a kétszéles 19" téli sem rossz hátul. 😁
SD2025-10-13 20:39:59 // 40380
most kb jó :D
Shadin2025-10-13 13:47:11 // 40378
5 és 10 is sok sztem
Az első kerekek optikailag bentebb vannak mint a hátsók, legalábbis a kétszéles esetén.
Shadin2025-10-13 13:44:38 // 40377
Non Touch esetén a rotary gombbal nyomok a térképen a nagyításra és nem lehet kijönni belőle, csak ha nyomok megint egyet a gombon és ha mázli akkor egy poi van ott amit hozzáadna az utitervhez...
Shadin2025-10-13 13:42:41 // 40376
totál nem sürge, nem használom jelenleg
Allegro-s linket átküldöd ahonnan te vetted az újakat?
WarbiRunner (Gyuri)2025-10-13 09:24:46 // 40375
MIvel a csavarkötés leginkább a csavar hossztengelye mentén teherbíró, radiálisan, oldalirányban sokkal kevésbé. Ezeknek a radiális erőknek a kerékagy tart ellen, nem a csavarok.
Tehát műszakilag jó esetben az autót szemből nézve az oldalirányú erőknek a kerékcsavarok tartanak ellen (akár 3-4 menet), az autót függőleges (és hossz) irányban érő erőknek pedig túlnyomó részben a kerékagy és részben a csavarok kúpos felülete. Amint nincs "tehermentesítő", 100%-ban átpakoljuk ezeket az erőket a csavarok kúpfelületeire.
Ezért is tehermentesítő a neve. Aztán mindenki számolja ki magának, hogy érdemes e és lehet e 5db csavar kúpfelületére terhelni, és mennyire bízunk azokban a csavarokban.
Nyilván nem a kúpfelületnél lesz gond, hanem a menet-kerékagy találkozásnal, ami a nyomtáv szélesítés miatt nagyobb erőkaron is kapja a kiképzést.

HOgy meglegyen az érzet, csak gondolat kísérlet: mi történik ha kerékre tesszük az autót csavarok nélkül, hogy csak a központosítón üljön.
Aztán központosító nélkül, lazán betekert csavarokon is gondoljuk el, hogy mi történik.
:-)
leopop32025-10-13 09:08:51 // 40374
*elhasználódás
leopop32025-10-13 09:08:34 // 40373
Hát az is durva lenne de ha a természetes elhasznádódás látszik rajta akkor elég szar anyagból van :DD
Liquid2025-10-12 21:58:51 // 40372
sounds good de a 10 és 20
SD2025-10-12 21:41:08 // 40371
Akkor Shadin cuccát veheted is:)
Liquid2025-10-12 20:46:41 // 40370
nekem csak optikailag kellene egy kis javulás, a nyári 20-asok úgy jók ahogy vannak, de a 18-as nem ugyanaz az ET és 1/2""-lal keskenyebb is. Ezt kellene kompenzálni, elvben 10mm elég.
SD2025-10-12 20:04:25 // 40369
Ki lehet próbálni, de inkább optika:)
Ha már a 10mm-nek is van pereme akkor no para csak megfelelő csavar kell.

Nekem most az az érzésem hogy az egyszéles felnivel harmonikusabb az autó, pályázásra stb.

A kétszéles viszont bitang optika, és mókázás, mag nyilván azért csak tart is valamennyit oldaliranyban is:D

Igazából a kétszélessel szak azt vettem észre hogy 20-30-al többekkel
Megyek bele a kanyarba, a pályán meg 170-nél olyan mint a 17-es 120 kórnyékén:D
SD2025-10-12 20:00:14 // 40368
A gyári touch kijelző nem multitouch:) csak gom nyomkodással lehet nagyítani..
SD2025-10-12 19:59:12 // 40367
Megjöttek az M14 csavarkáim, vissza tudom szolgáltatni a tieid majd ha beleraktam.
Köszönöm szépen!!!
Kazes☻2025-10-12 19:22:27 // 40366
Igen, mert azt a központosítót úgy (is) híják, hogy tehermentesítő... de igazán nem akarok ebbe a vitába belevau, csak kis kiegészítésként... :)
Liquid2025-10-12 19:08:50 // 40365
azt vágom, de ha nincs központosító, akkor nem tudod tökéletesen felhelyezni :)
Shadin2025-10-12 18:41:10 // 40364
Én mentem a 145-ös AM felnijevel központosító nélkül és hát nem álom.
Liquid2025-10-12 18:11:37 // 40363
senki se próbálta :) legalábbis nem láttam olyat, mindenesetre nehezen tudom elképzelni hogy 5db M14-es csavar mondjuk 120Nm-rel lehúzva bármilyen mozgást engedjen. De meggyőzhető vagyok :)
Liquid2025-10-12 18:08:42 // 40362
nem kétszéles, vacilálok hogy akarok-e egyáltalán :) 5-10mm-ben gondolkodom
Liquid2025-10-12 18:07:11 // 40361
az más :D
Shadin2025-10-12 15:20:42 // 40360
@SD @Liquid

Ez így nem egészen igaz szerintem, a csavar csak tart, a központosító meg központosít, ez utóbbi ha el van baxva akkor rázni fog az autó, meg akkor is, ha szuperprecízen meghúzod az 5 csavart központosító nélkül is. Elég egy pici vályu és máris elmászik.

Az 5 mm-es pogácsa a gyári felnivel a gyári agyat használja, de a 10 mm-es már nekem is peremes, így központos is.
Shadin2025-10-12 15:16:49 // 40359
FL előtti könyöklő alá betettem egy wireless padot, ott töltöm és egy CarlinKit 5.0-t használok wireless AA-nak. Vagy drót.
Shadin2025-10-12 15:14:00 // 40358
Bármit megadnék néha a tapiért, vagy legalább egy válaszért, hogy miként lehet a GMaps nagyításából kilépni?? :-D
Shadin2025-10-12 15:12:49 // 40357
Nekm van polcon hátra 5 mm előre 10 mm fekete csavarokkal, ha kétszélesed van.
Shadin2025-10-12 15:11:48 // 40356
Teljesen egyetértek, csak Brodit nem lehet a műszerfalon :-D
SD2025-10-12 14:58:58 // 40355
Igen, a kereket a csavar tartja a helyén, az ütéseket a középfuratba illeszkető agy nyulvány veszi fel.



Piros: kerékagy
Kék: felni

A firka pontatlan mer a kék és piros pontosan egyezn méretü kell legyen, ezért van egy 14mm minimum, addig nem tudsz központosító gyűrűt kiképezni. Tehát tolja le a kereket a teherviselő elemről.
Liquid2025-10-12 14:28:22 // 40354
"Ha 20mm alatti nyomtávszélesítőt választasz, akkor nem tudsz rajta központosító gyűrűnek kiképzést csinálni, magyarul letolja a kereket az agyról, a csavar tart, nagyon egészségtelen"
Minden esetben a csavar tart a központosító gyűrű csak azért kell (már ha nem egyezik a felni középfurata és az agyátmérő) hogy tökéletesen középre negyen felhelyezve, miután meghúztad a csavarokat ki is vehetnéd a gyűrűt.
SD2025-10-12 12:47:09 // 40353
Szép gyűjtemeny! :)
Én drótpárti vagyok, bár lehet kényelmes!

Ha nekem nem lenne Carplay/Androidauto én tuti egy jó telefontartót vennék.
Így hogy tudja, azért lépek ki néha hogy az auto diagnosztikai adatait láthassam, abból többet is el tudnék viselni:)

Valójában a képernyőn a diagnosztika mellette a telón a térkép talán még valodabb is.

Az igazság:
- a vezetéknélküli töltője az autonak nagyon gyenge, csak telefontartónak használom oda rakom az androidos telót. Persze lehet az sem segít hogy van rajta egy 0,5 cm vastag biciklikormány adapter és azon keresztül próbál tölteni..
- emiatt at ios teló a könyöklőben van kábellel, ahol viszont nyáron képes túlmelegedni.. akkor ki kell rakjam a pohártartóba..

Amúgy az esetek 90%-ban a használat nekem így ok.

Az előttem szólókhoz: én google maps-ot használok, nem pittyen de mutatja a kamerákat.
(Ez lehet csak beállítás) volt egybidő mikor bedőltem a földutas javaslatainak azóta jobban figyelek, és szerintem javítottak is rajta, én a connected databázisban hiszek, ennyi a többi fícsör nem érdekel..
Shadin2025-10-12 10:45:33 // 40352
Ha valaki vágyik Wireless AA, CP vagy egyéb multimédialejátszásra az eleve AA képes autójában az szóljon. Mindegyiket AA full screen miatt vettem, de hol a felbontás hol a kezelő funkció nem stimmel :-)

SD2025-10-12 07:21:23 // 40351
Azeg nem bírok már írni ezen a telefonon:D
SD2025-10-12 07:20:24 // 40350
A következőket gondold meg:
- meváltozik a futóműgeometria, forduló ív, rugózás, csapágy terhelés
- ha kosz megy alá vagy nem egyenletesen húzod le, rázhat
- harosszat választas a kerékcsavar fogja a terhet viselni

A kerék agy központosító gyűrű kiálló középső része 14mm
Ha 20mm alatti nyomtávszélesítőt választasz, akkor nem tudsz rajta központosító gyűrűnek kiképzést csinálni, magyarul letolja a kereket az agyról, a csavar tart, nagyon egészségtelen

Előre 20mm nem fér el mert letépi a kerékdobot parkolásnál ha betekered

Előre max 5mm-t javasolnék, akkor még az eredeti központosítón ül a felni.
Hátulr 20mm de az már nagyon kemény.. az egy cm lenne a reális de azt nem tudod legyártatni mert középen nem marad anyag ..

Én most előre próbára tettem 5mm-t mert nem fér el a fékem különben.. de pl érezhetően tolja az orrát az ackermann szög is változott, parkolóházban nagyon agresszívan darál a gumi..

Próbára jó, showcar-nak ok, de napira véleményes!

Ja és a csavar para! Nehogy szétbaxxa a kerékagyat a túllógó hosszabba csavar ez nem vicc magek mert ha meg kevesebb menettel fogod az életveszély :)
WarbiRunner (Gyuri)2025-10-11 20:12:36 // 40349
Kinek hogy. Nekem tökéletes az AA. Meg sem lennék már osztott képernyőn Gmaps és Spotify nélkül. A waze-ről leszoktam, a google maps kb nekem elég.
Mondjuk nekem tapi képernyő van, az nem rossz, bár eleinte nem sokba néztem. 😅
WarbiRunner (Gyuri)2025-10-11 20:05:29 // 40348
Nincs az a pénz 😆
tirex2025-10-11 19:57:25 // 40347
Én mindig Japanracing-et veszek, viszont a kerékcsapágy gyártó cégeket én tartom el… már a Giulián is ott vannak… elöl 10 hátul 5 mm…😂
Liquid2025-10-11 19:37:59 // 40346
nyomtávszélesítő... kis segítséget kérnék. Van tuti tippetek, honnan, milyet? 5-10mm kellene csak, csavarokkal. A 18-as téli felnihez gondoltam.
Liquid2025-10-11 19:36:32 // 40345
Én is notorius gyorshajtó vagyok, ennyire tán ismertek :) Nem véletlenül 11-13 az átlagom :)
Ahhoz képest miket megyek igen kevésszer kaptak el, az is nagyrészt az én balfaszságom miatt, pl. fix trafi, mutatta a wazze, bebambultam.
Mondjuk nálam nincs AA viszont ott van a Brodit tartóban a telefonom mindig, adja magát a navi akár wazze akár GMaps. Az tény hogy a mindegyiknek van hátránya, a waze simán bevisz a a málnásba hogy kipróbálja milyen arra, a gmaps meg idota alternatívákat hoz. De pl. a real-time forgalom info komoly superpower, azonkívül a gyári naviba bármit bevinni nem fehérembernek való dolog. (Az enyém nem touch-os)
Shadin2025-10-11 18:50:30 // 40344
Ui.: Notórius gyorshajtó vagyok, de az elmúlt pár évtized alatt talán max. 2x kaptam csekket, hatodik érzékem van a trafik ellen. Meg ha fizetni kell mégis akkor fizetek.
Ja nem 3x mert a G'nR koncert után a Lágymányosin lekameráztak :-(
Shadin2025-10-11 18:47:57 // 40343
Android Auto-t használok, de pl. a múltkor Szerbiában elfogyott a Revolut-os eSIM-em és persze h nem volt offline Google map letöltve, hát átkapcsoltam a gyári navira és azzal meg akkorát szoptam mint a torkos borz a határ felé, mert a 2019-es térkép nem ismerte a kerülő útvonalat hazafelé :-) Ekkor kezdett bennem érlelődni a gondolat, hogy végre ismét van hova baxxam el a felesleges pénzem és nekem kell a friss offline térkép. Meg persze #csakagyári! És jobban néz ki mint az AA :-D
quash2025-10-11 17:08:28 // 40342
Nem jobb!
De telefont nem mindig dugom rá, gyári navi pedig így is jelzi a trafikat!
Ausztriában pl. Waze nem jelzi a trafikat, gyári navi igen!
Waze-val rendszeresen járok pl. "szőlődombon", mert szerinte arra jobb nekem (pedig nem).
Néha tök jó, ha telefon nincsen rajta, de hirtelen kéne hogy jaj, hol is vagyok, ott van előttem. Van benne sebesség limit DB is, így még azt is látom, na itt vajon mennyivel lehet menni? (idegen helyen, tök jó)

Szóval nem helyettesít pl. egy google maps-ot, de nagyon jól megférnek egymás mellett.
SD2025-10-11 17:02:19 // 40341
Rendelünk egy titánt és egy acélt m, megmérjük azt kész;)
SD2025-10-11 17:01:32 // 40340
Ezen rágódunk mi legyen:D titán+bronz?;) könnyű nem veri szét:) egyszerű

Mennyiért hozod ki?:)
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.