Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Milyen a jó olaj?

VV62016-10-19 16:33:35 // 6254
Nem hinném, hogy lenne olyan egyszerű kérdés, amire értelmesen tudnál válaszolni.
Liquid2016-10-19 12:33:53 // 6253
nincs mit súlyosbítanom, pont nem érdekel milyen képed van rólam...
amúgy meg tippelj, mit töltöttem bele, ha nem gyík módon kérdeznéd, értelmesen válaszolnék rá
VV62016-10-19 11:54:37 // 6252
Most végre volt időm végigböngészni ezt a manualt....ezekben az években még nem volt 50-es Selénia olaj? Nem az lett volna a logikus, hogy ha kevés a 40-es 20k, akkor egyet lépnek feljebb és az 50-es olajat ajánlják? Persze ha akkor még nem volt ilyen, csak 60-as, akkor értem.
Azt azért remélem, senki sem hiszi, hogy más cégek nem képesek olyan olajat előállítani, mint a Selénia (bocs: Petronas:)
Egyébként nem kivételes dolog, hogy egy gyár rosszul határozza meg a használandó motorolajat. Ott van a Mazda az RX8-cal, amibe az ásványi Dexelia 10w-30-at ajánlották, aztán amikor sok motor beállt, a szervízeknek kiküldtek egy körlevelet, hogy mégis inkább legyen szintetikus. Azóta se derült ki, hogy az olaj vagy a tulajok voltak a hibásak.
Vagy a hathengeres Mitsubishi benzinmotorok, ahol a gyár 10w-40-et ajánlott, amitől mindenkinek kopogott a hidrotőke, amit végül 5 év után nagyobb furatúra cseréltek, de az ajánláson akkor se változtattak.
VV62016-10-19 11:38:59 // 6251
likvid, szerintem kár tovább súlyosbítanod a rólad kialakult képet...
-
Látom, te 55e km-t mentél egy 2,0 TS-sel. Milyen olajat öntöttél a motorba?
Liquid2016-10-18 21:03:48 // 6250
húha, ezt ne hangoztasd, hogy te is "csak egy villamosmérnök vagy" :D legalább gépész-nek (gép van ész nincs) kell lenni ebben a topikban :)
Piritu - 1.000.0002016-10-18 20:22:44 // 6249
OFF

villamosmérnök létemre egyre jobban tetszik ez az informatikus duma :-DD

ON
Liquid2016-10-18 20:20:15 // 6248
Az utolsó mondatod kivételével nincs baj az írásoddal :) Ja még annyit, hogy nem csak Erhard látott Selénián hízlalt TS-t, nem szétesni, csak ugye sokkal trendibb az ellenoldalt erősíteni....
Amúgy meg, próbálj meg egy Ford-T-be valami űrolajat tölteni, biztosan szeretni fogja. A TS-s iszonyúan nem változott az évek során, így gyanítom (nem hozzáértő, hülye informatikusként, aki csak általános hülyeségeket mond), ergo az a jó neki amit hozzá fejlesztettek.
Csak hogy kicsit offoljak, egy WinXP-re se tudsz felrakni, egy Win10-es drivert, hiába kibebaszottul jó és modern.
Aloevera forever :)
Liquid2016-10-18 20:13:54 // 6247
nem vagy hülye, mondom még úgy is hogy gyakorlatilag lehülyéztél... de mindegy, a lényeg a stílus az meg neked nincs :)
Értemén, hogy jó kötözködni...
Liquid2016-10-18 20:12:07 // 6246
ööööö...mi? Ez egy '98-as TS kézikönyve. Már itt is bentvan, hogy sportos használat mellett a Racing az ajánlás, tudtommal később alapnak is bevették.
Piritu - 1.000.0002016-10-18 20:11:41 // 6245
"De a 20K és társai 20 éves olajok lassan, remélem fejlesztettek valamit, de ennyi idő alatt a kínaiak a holdra jutnak." - ez mindig is tetszett. Sajnos egyúttal a 97-ben gyártott TS-em se lett fiatalabb, hiába jutottak el a kínaiak a Holdra :-DD
Piritu - 1.000.0002016-10-18 20:08:14 // 6244
Hátha így még sikerül megmenteni pár Alfát :-)
Piritu - 1.000.0002016-10-18 20:06:53 // 6243
Mindkettő.
A gyár 200x-ben változtatta az előírást a 2,0TS esetében a korábbi rossz tapasztalatok alapján 10W60-ra, csak a régi könyvekben (meg a már addig kiadott akár netes katalógusokban), ami már 10 éve a tulajoknál van ezt nem tudta megtenni. Korábban csak sportos használat esetén volt ajánlás. (Az 1,6 és 1,8 esetében ezt nem tette meg.) Ha van egy 2005-6 utáni kocsihoz való használatid, abban már ez szerepel.
156 JTS-el

2010-es 147:


De már mindezt beírtam neked a 6019-es hsz-ben 2015-ben :-)
Erhard 242 (Pure Energy)2016-10-18 19:27:48 // 6242
a Xado egy nagyon jó olaj az biztos rendesen meg van adalékolva... igen van sok százezret futott 56 a praxisban csak A20K-val futott ...
bb_1452016-10-18 19:10:41 // 6241
Szívesen! :D

Mivel nem voltam jelen, sem a TS motor tervezésénél (sajnos), sem a Selenia 20K és Racing olajok kotyvasztásánál, ezért nem tudok neked pontos magyarázatot adni.

De mi van ha túl kicsire tervezték az olajjáratokat? Vagy nem kotyvasztották elég ideig a 20K-t?
A hibavisszajelzések és a tesztek alapján rájöttek, de Giuseppe nem fogja azt mondani, hogy "Húúú, ezt elb@sztuk, hívjuk vissza az összes autót és cseréljünk bennük főtengelyt! Mert ez a sok kis majom padlózza neki..."
Vagy: "Ááááá sz@r olajat csináltunk és nem bírja a 2.0 TS, csinálunk helyette egy jobbat!"
JTS-be meg eleve 10w60 az ajánlás.
Lezárnám a témát, mert nem használok Selenia olajokat és ez az egész topic tiszta misztérium itt az olajok körül, teljesen szubjektíven. Ki mivel álmodik olyant használ.
Bár Erhard cartárs emlegetett itt Seleniaval több 100k kilométert futott autót.
De a 20K és társai 20 éves olajok lassan, remélem fejlesztettek valamit, de ennyi idő alatt a kínaiak a holdra jutnak.

XADO 4ever :)
VV62016-10-18 16:03:52 // 6240
Köszönöm, ez egy élvezetes komment volt:)
Érintettük már a fordulatszám kérdését és próbáltam is jelezni, hogy pl. a Honda S2000 motorban 9500 RPM mellett hogyan adhat elegendő kenést a gyári 30-as olaj...esetleg a Mazda RX8-ban 10000-es fordulatnál....
Ezekben a motorkban nincs meleg?
Ha meg ott sem ad, akkor ott tévedtek a gyártók?
Ha ott tévedtek, akkor máshol is tévedhettek...
VV62016-10-18 15:58:21 // 6239
Köszi. Tehát gyakorlatilag egyedül én értek egyet a gyárral és mégis én vagyok a hülye.
bb_1452016-10-18 14:46:49 // 6238
Legjobb topic! Imádom!!! :D :D :D
Csak az a baj, hogy ritkán kerül sor ilyen kiélezett vitára :D

Ha jól értelmezem VV6 kérdését, ami abból indult ki, hogy kinek, mennyit mutat az olajhőfok mutató. És, hogy mi a sz@rért kell 10w60 ha csak 100°C-os az olaj.

Az olaj hőfoka, amit a műszer mutat, nagy eséllyel nem a főtengelycsapágy hőmérsékletét mutatja 7000 r/min fordulaton teli gáznál...

A kérdéses motorunk egy TS 2.0 150LE 187Nm.
7000 r/min fordulaton a nyomaték már csak kb. 120Nm (ez az érték keréknyomaték, a motoré több).
Tehát egy másodperc alatt, egy hengeren, kb. 58 munkavégzési ütem van (remélem jól számoltam) ami azt jelenti, hogy az olajfilm a csapágyon egy másodperc alatt 58 telibeverést kap a hajtórúdtól, a felette akár 900°C-os henger hőmérséklettel együtt.

Na! A 10w40 olaj ezt nem bírja, ezért kell a 10w60, a főtengelycsapágy hibák elkerülése végett.

"Yo, béke minden ellenőrnek, buszsofőrnek, BKV-s testvérek egyesüljetek!"
Jorjie2016-10-18 14:35:16 // 6237
Arról volt szó, hogy csak az érdemi hozzászólásokra válaszolsz.
Azért nem szólok a témához mert a "mindenkinél mindent jobban tudok" című műsor kicseszettül fárasztó. Nem is értem, hogy a többiek miért erőlködnek.
Erhard 242 (Pure Energy)2016-10-18 14:08:38 // 6235
gondos odafigyelés mellett 10w40 de az töltögetni kell utána, ha nyírod, a 10w60-at annyira nem kell töltögetni, mivel jobban bírja a gyűrődést ezért szeretik sokan...
VV62016-10-18 14:05:38 // 6234
Nem ezt kérdeztem. Ők pedig azt állították, a 60-as a gyári előírás. Te azt állítod, hogy a 40-es. Akkor...? Mindkettő?
Erhard 242 (Pure Energy)2016-10-18 13:57:19 // 6233
nincs, Te kérdezted miért jobb a 10w60 többen is válaszoltunk, hogy miért...
VV62016-10-18 13:48:37 // 6232
Ez nincs ellentmondásban az eddigi hozzászóláshalmazzal?
Liquid2016-10-18 13:05:42 // 6231
ezt mondjuk nem lett volna nehéz kiguglizni :)
Erhard 242 (Pure Energy)2016-10-18 12:47:28 // 6230
A20k a gyári ajánlás a versenytehnikába FIAT 9.55535-G2 APPROVAL N°F405.A05
VV62016-10-18 12:09:11 // 6229
Jó, itt van egy konkrétum, a teljesítményszint. Milyen teljesítményszintű olajat ajánl a gyár a 2,0 TS-be, ebbe a kihegyezett versenytechnikába?
VV62016-10-18 12:06:31 // 6228
Jorjie, neked ez az egy hozzászólásod volt eddig a témában, és ezt is jobb lett volna magadban tartanod, mert színtiszta butaság, pedig gondolom, nem annak képzelted.
VKG231!!! (156+75)2016-10-18 10:03:17 // 6227
A legelején 15w50... oké az nem hidronyuszis motor és utána már mindig a 10w40et írták. De csak egy példa volt a magasabb melegoldali viszkozitásra nem versenytechnikában.
Jani552016-10-18 09:35:13 // 6226
Jól látod, ez a gond, mindenki olyan olajat használ, "amilyent jónak lát"!

Így van ez jól, mindenki olajipari szakember, min. kenéstechnikai szakmérnök... (aztán lehet szidni minden márkából a sínylődő példányokat, hogy ilyen semmitérő, silány minőség, meg olyan szar... azt már fel sem fogják, beismerni meg végképp nem lehet, hogy a legolcsóbb teszkósolajat választották, az az oka mindennek... elvégre, ha jó a fűnyíróba, akkor jó a kocsiba is...)

A legnagyobb probléma: mindenki csak a viszkozitási adatokat nézi, pedig az olajak TELJESÍTMÉNYSZINTJE a legfontosabb! A motorokat pedig úgy tervezik, hogy a megfelelő teljesítményszintű olaj használata mellett optimális az üzemük, kellően hosszú az élettartamuk.
Jorjie2016-10-18 08:48:04 // 6225
A mindenbe és mindenkibe belekötő, lefitymáló és okoskodó hozzászólások után, ez egyáltalán nem gond.
Coyote2016-10-18 08:18:26 // 6224
Szerintem rakj bele olyan olajat amit szeretnél ;-)
Nem kell hallgatni ezekre me ugy se tudnak semmit se nem az Alfákról :-D hiába a sok tapasztalat, szervíz ismeret. A gyári ajánlást sem szabad el fogadni hiszen a sok nagytudásu mérnök sem ért hozzá. Biztos csak azért mondták mert nem akart fogyni a 10W60 as olaj, így ezt a megoldást választották :-D

Sajnos pont emiatt van annyi rossz állapotban lévő TS mert sokan igy gondolkodnak és azt hiszik okosabbak mint egy......
Piritu - 1.000.0002016-10-18 07:24:12 // 6223
Pedig lenne néhány...
VV62016-10-18 04:15:38 // 6222
Hát srácok...majd inkább csak az érdemi hsz-okra reflektálok, ha nem gond.
DKori2016-10-17 22:01:48 // 6221
Szia!

Az nem lehet, hogy azért nem is feltétlen a viszkozitás miatt javallott a Racing a 20K AR-el szemben, hanem mert full-szintetikus és kevésbé hajlamos megégni (ahogy már írták lejjebb)?

Ui: azt gondolom tudod, hogy a V6-ok gyári ajánlása is a Racing ;))
Piritu - 1.000.0002016-10-17 21:56:51 // 6220
"Honda VTec motor nem pörög? Mégis 10w-40-et kérnek bele. Egy Impreza turbómotorban nincs meleg? Mégis jó neki a 10w-40." - fordítsuk meg a kérdést. Mi a f@szért kell olyan szar olajat önteni abba a motorba, hiszen az már olyan folyós lesz a melegtől, mint a pisi! Az Opel Astra motorjába is az kellett anno, akkor azonos a literteljesítményük? Nem értem az okot.

Szerintem egyszerűen csak így tervezték meg.
Erhard 242 (Pure Energy)2016-10-17 21:53:22 // 6219
még mindig a Honda :))) Akkor mit mondjunk a WTCC 56-ra ami 2.0TS szívó 290 ló....biztos nem 10w40-et kér :P
Piritu - 1.000.0002016-10-17 21:52:10 // 6218
"Azért, mert sokkal nagyobb literteljesítményű motorokhoz sem ajánlanak a gyártók 60-as olajat, akkor ehhez miért? " - mert ez vált be. Mert sok motorhalált tudtak visszavezetni olajozási problémákra ezért változtattak. Az 1,6 és 1,8 TS esetében NEM változtattak. Az a +200/400 cm3 és pár lóerő már különbség, ami a plusz terhelést igazolja. (Bár mindegyik esetében ott van, hogy sportos használat esetén 10W60-at ajánlanak bele.)
"Azért, mert 100 fokon a 60-as olajat a szivattyú nem képes mindenhová eljuttatni, egyszerűen, mert ezen a hőfokon ez az olaj nem elég folyékony. " - Miért ne lenne folyékony? Főleg azt honnan tudjuk, hogy "nem elég folyékony"? Mihez képest? Mi van, ha pont ez kell? Honnan tudjuk, hogy a hengerfejben, a hengerfalon és az egyéb helyeken milyen hőterhelést kap? A 100 fok valahol az olajteknőben van.
Főleg honnan vesszük, hogy ezeket az egyszerű (laikus) kérdéseket nem tették fel a gyárban?

"De azért alapvetően a belső felépítésben ez a motor sem különbözhet olyan nagyon a többitől, igaz?" - szerintem de. Az én TS-em 1997-ben jött le gyártósorról, anno nem nagyon volt másik motor dupla gyújtással, állítható szívószelep vezérléssel. Azt hogy a dugattyú/főtengely/hengerfal és társai miben térnek el a többitől meg a fene tudja.
Liquid2016-10-17 21:38:54 // 6217
Nézd én vállalom, hogy nem értek hozzá, de azt is látom, hogy sokan mások se csak azt hiszik :) Én csak egy hülye informatikus vagyok, mint azt már megkaptam. Szosza főmérnök úrtól :)
És amihez nem értek ott elfogadom, azt amit a nálamnál hozzáértőbbek mondanak.
Elnézést kívánok, de légy oly kedves és nevezd már meg, mely része volt az írásomnak/írásaimnak a szokásos hülyeség illetve féligazság!
Igen partizánkodás, és hogy a szavaiddal éljek "szokásos hülyeség" amit művelsz/műveltek sokan.
Mivel nem ismerlek és az adatlapod sem segít, így nem tudom, hogy mivel foglalkozol, de gondolom, nem járok messze az igazságtól, ha azt érzem hogy nem vagy sem "olajfejlesztő", sem motorfejlesztő mérnök... Vállalom a tévedés kockázatát.
Peace
VV62016-10-17 21:28:34 // 6216
Na, ez a szokásos hülyeség, amit nyomsz; se füle, se farka. Féligazságok összefűzve úgy, ahogy neked tetszik, összefüggéstelen érvek, nem érdekel...viszont a dolgok okának keresését partizánkodásnak nevezni...haha :D
Pityukoma2016-10-17 21:15:58 // 6215
Sanyi, megint szigorúan a lényegre tapintottál. Maximálisan egyet értek veled :-)
Liquid2016-10-17 21:05:25 // 6214
A TS mért ne lenne kihegyezett? Nem sok olyan, szériában köznapi autóba gyártott motort van 1996-ból ami hasonlókat tud. Az S2000 nem összehasonlítási alap, mert más célra és volumenben készült.
Nem értem miért nem lehet elfogadni és együtt élni a gyári ajánlással, és mért kell partizánkodni folyamatosan, felülbírálva mindent. Pont az ilyenek miatt van sajna rossz híre az olasz autóknak és a TS-seknek, mert többet tudnak az átlagnál, de nem tolerálják a hanyag gazdát.
Ez olyan mint egy jó kaja receptje, lehet hogy hülyeségnek tűnik némely hozzávaló, de ha mással helyettesíted, nem biztos (sőt valószínű), hogy nem ugyanazt kapod :D
VV62016-10-17 17:48:32 // 6213
A hajtókarcsapágyas különbség rengeteg más módon is magyarázható.
A boxernek mi volt az ajánlott olaja?
VKG231!!! (156+75)2016-10-17 17:18:05 // 6212
Na akkor máshonnan nézzük: Jelentősen kevesebb telespár bukott el hajtókarcsapágyas problémával és 10w60-as olajjal, mint 10w40-nel.

Ez biztos.

Az meg szerintem nem nagyon árt egy motornak, ha van olajnyomás :) De mindegy.

(Anno a boxereknek sem 10w40 volt az ajánlása EREDETILEG, pedig az aztán végképp nem volt űrtechnika.)
VV62016-10-17 17:06:39 // 6211
Nyilván nem ér el magasabb hőmérsékletet, csak akartam adni egy esélyt. Ha viszont nem éri el, akkor fölösleges a 60-as olaj, hiszen az 100 fokon NEM tud megfelelően kenni. A TS moci egy kihegyezett technika? :)) Akkor mit mondjunk a Honda S2000 szívómotorjára, ami ugyanekkora térfogatból 240 lóerőt hoz ki, a fordulatszáma 9000 rpm fölött van, mégis csak 10W-30-as olajat kér a gyár szerint?
100 fokon semmilyen 40-es olaj nem fog szétesni, ez ugye nyilvánvaló? Így hát a kenésére sem lehet panasz. Akkor meg miért kell a 60-as? Csak nem azért, hogy a Seléniának jobban menjen a szekér? Vagy akkora illesztési hézagok vannak a 2.0 TS-ben?
gecsa2016-10-17 14:27:03 // 6210
Akkor úgy kérdezem, hogy szerinted hogyan tudna magasabb hőmérsékletet elérni egy 10w40,mint egy 10w60,ha mindkettőt adott hőmérsékleten melegitjük? Az, hogy a melegoldali viazkozitás miatt a 40es már kisebb hőmérsékleten szétesik, ezáltal csökken a kenés, és nő a súrlódás és így tovább míg ki nem pöfögött az összes hátul. De egy 40es olaj esetén is kell azért dolgozni ezen rendesen. Nekem pl, ahol még a turbót is el kell látnia, és talpalom is rendesen, simán 7000km-t bír. Ez prémium olaj. A TeleSport motorok szívó négyhengeres létükre elég kihegyezett technikák, és azért oda olaj is kell. Tudtommal a racing még nem létező olaj volt, amikor a ts motorok már javában rótták az utakat. Ezért lett először a 20k. Meg is mondta a gyár, hogy 1l/1000km ebből még normális olajfogyasztás. Aztán jött a racing, és változott az ajánlás.
Erhard 242 (Pure Energy)2016-10-17 14:24:40 // 6209
nagyon nem jók a hasonlatok, a honda egy honda blokk az Alfa meg Alfa a subaru, meg subaru, más tervezés, más kivitelezés, próbálj meg egy Merci olajos szervoba mondjuk GI/A-t (Afla szervo olaj) önteni garantálom, hogy 1 hét alatt tönkre megy... pedig szervo, szervo sokkal egyszerűbb szerkezet, mint egy blokk...
A Hondába valóban 10w40 kell annak a váltója kényes MTF4 kell bele, ha mást raksz bele ledöglik, Subarukat nem nagyon ismerem a volt főnököm volt Subaru bzi, az az üzemanyagra volt rohadt kényes...
Az Alfa TS blokkja egy kihegyezett, gyári tuning blokk az meg az olajra kényes :)))
Az előző hozzászólásomban leírtam miért jobb a 60-as és az 50-es olaj...
VV62016-10-17 14:00:58 // 6208
Nyáron az üzemmeleg motorban melegebb az olaj, mint télen? Nana, ezért kell az oilhőmérő.
Aztán a 10w-50 TÉLEN miért ne lenne épp olyan sűrű, mint a 10W-60? Hiszen a tél meg a nyár között csak hidegindításkor van különbség, ott meg csak a 10W számít. Amikor már mindkettő 100 fokos, akkor az 50-es hígabb, igen, de ez nyáron is így van, mert akkor is 100 fokos lesz. És ha az olaj hőmérséklete csak a külső hőmérséklet meg az üzemmeleg 100 fok között változik, akkor minek a 60-as vagy az 50-es olaj?
A másik, hogy "normál használat mellett" meg a "pörgetés" - ezek szerint mondjuk egy Honda VTec motor nem pörög? Mégis 10w-40-et kérnek bele. Egy Impreza turbómotorban nincs meleg? Mégis jó neki a 10w-40.
Pont ezért kérdeztem az olajhőmérsékleteket, mert ha mondjuk látnánk, hogy a TS-motor pörgetésre jobban növeli a hőmérsékletet, mint más motor, akkor ez egy érv lenne a 60-as olaj mellett.
VV62016-10-17 13:48:58 // 6207
Honnan tudjam? De valamiért csak változtattak az ajánláson..
Erhard 242 (Pure Energy)2016-10-17 13:26:31 // 6206
pont fordítva :) a 60-as olaj nyáron a nagy melegben nem lesz hígfos megmarad a jó kenőképessége és cserében nem ég el oly könnyen, mint egy normál 40-es és mindenhová eljut, egy TS meg nem arról híres, hogy 2-3000 fordulaton pötyörésznek vele a júzerek, természetesen normál használat mellett az A20K is tökéletes olaj csak ahogy pörgetik azzal egyenes arányban áll az olajfogyás...nagyon jó kompromisszum még a 10W50-es olaj is az télen nem sűrűsödik be annyira, mint a 60...
gecsa2016-10-17 13:11:22 // 6205
Miért érne el magasabb hőmérsékletet?
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak