Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Milyen a jó olaj?

VV62015-11-10 08:55:40 // 6054
Én válaszoltam, többet nem tehetek.
VV62015-11-10 08:52:36 // 6053
Én nem tudom, Te tudod? Akkor megoszthatnád...
nagyferi812015-11-10 08:32:47 // 6052
Erre a kérdésre valakinek válasza? :-)
VKG699!!! (4x156+75)2015-11-09 23:20:39 // 6051
Ja amúgy nekem aztán teljesen mindegy :)
Felőlem kutyapisit is lehet tenni a motorba ha akartok :)

Nekem elég pozitív a tapasztalatom a 10w60-nal, mind fogyás (nincs) mind olajnyomás (van) tekintetében.

Reggel meg tökre ráérek 2 percig nem a gázpedálhoz érni ameddig picit meg nem melegszik :) A fűtött garázsban is megkapja...
VKG699!!! (4x156+75)2015-11-09 23:17:21 // 6050
Na mondjuk neked... :D :D
pb_2015-11-09 23:15:08 // 6049
"Érdekes, ez a vezérműtengely-kopás már az Alfa 33 1,7 i. e-n is megvolt."
Hidd L nem olyan érdekes az, ha tudod, hogy miért van.)
VV62015-11-09 23:10:34 // 6048
Na még egy kis olvasnivaló:

http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-1-4-viszkozitas-0w-5w-10w-kenes-lubrikacio-suruseg.html
pb_2015-11-09 23:03:31 // 6047
10W-50
pb_2015-11-09 22:56:05 // 6046
Nem a 10W-40 miatt mentek xét a blokkok.
MIFI2015-11-09 22:00:40 // 6045
16v Ts normál használat mellett is 95 fokos az olaj.. autópályán 110 fok körül mocorog. pályanapon meg közel van a 130hoz :) ezért is van benne liqui 10W60
VV62015-11-09 20:22:25 // 6043
Az éppen csak azt bizonyítja, hogy az az egy konkrét motor nem képes felépíteni egy normál olajnyomást a normál olajjal.
VKG699!!! (4x156+75)2015-11-09 19:12:50 // 6042
Mondom nekem elég bizonyíték az olajnyomásmérő a 8V TS-en.
Liquid2015-11-09 19:03:30 // 6041
sztem normálnak nevezhető használat mellett az 1.8 nem igényli, ártani nem fogsz vele, ha mégis használod
DKori2015-11-09 18:57:05 // 6040
Sziasztok!

A lentebbiek alapján picit gondolkodóba estem: szerintetek inkább kedveznék vagy ártanék egy ilyen Selenia Racing kvalitású olajjal az 1.8 TS-nek (eddig 20K AR-t kapott)?
VV62015-11-09 09:19:44 // 6039
Szerettem volna adatokkal alátámasztani a mondanivalómat, ezért utánatúrtam a viszkozitási adatoknak. Ebből pont az jött ki, hogy tulajdonképpen van értelme a 60-as olajnak normál terhelés esetén is:) Ennek ellenére a hidegindításnál nagy a veszteség. Az is látszik, hogy igazából nincsenek csodák: ami melegen sűrűbb, az hidegen is sűrűbb.
Íme!

Castrol 10w-40 Magnatec
viszk. 40 fokon: 95,3
viszk. 100 fokon: 14,3

Castrol 10w-60 Edge
40 fok: 174
100 fok: 23,5

A Selénia ravaszul csak a melegoldali viszkozítást adta meg:)

Selénia 20w-50
100 fok: 21

Castrol 20w-50
40 fok: 180
100 fok: 19

Castrol 10w-60 TWS
40 fok: 161
100 fok: 24

Castrol 5w-40 Magnatec
40 fok: 79
100 fok: 13,2

A számok mértékegysége a mm2/s; minél nagyobb, annál sűrűbb az olaj.
Még arra tudok gondolni, hogy talán a TS-JTS motorok hűtése nem annyira megoldható, ezért az olaj itt magasabb hőmérsékletet érhet el a szokásosnál, ezért döntött a gyár a 60-as olaj mellett. Vagy a Selénia szeretett volna több olajat gyártani...
VV62015-11-09 08:31:45 // 6038
A 130 fok, az az igénybevétel! De ezek az autók azt nem is képesek elérni, pont ezért (oké, leszámítva a vez.tengely-kopást meg az olajfogyit) nem lehet szükségük a 60-as olajra.
-
VV62015-11-09 08:27:44 // 6037
Érdekes, ez a vezérműtengely-kopás már az Alfa 33 1,7 i. e-n is megvolt. Az Integrale 16v-n meg vezérműtengely görbülésekről hallottam.
VKG699!!! (4x156+75)2015-11-08 22:20:48 // 6036
Szerintem ha 110 fokra felmegy az olajhőmérséklet, az már elég komoly igénybevétel :)

(Legalábbis a külső olajhűtős 8V TS-nél mindenképp az, tekintve, hogy még nyáron is kell jó pár perc padlógáz az ilyen olajhőfok eléréséhez :)))

Márpedig a 16V TS-ben a víz-olaj hőcserélő miatt simán felmehet 100 fok fölé... Márpedig olyankor a 10w40 eléggé durván elhígul.
Dévid2015-11-08 21:58:50 // 6035
Oké, ne haragudj!
Nem tudhatom milyen lehet fél órán keresztül padlózni egy pályán.
Piritu - 1.000.0002015-11-08 21:48:34 // 6034
Nem ennyire egyszerű a helyzet. Az 1,6-1,8 TS-eknél nem változott a gyári ajánlás. Csak a 2.0-nál, ahol valószínűleg a nagyobb teljesítmény miatt nagyobb a terhelés is. Ugyanakkor az 1,6 is eszi az olajat ha hajtod.
Piritu - 1.000.0002015-11-08 21:43:34 // 6033
Nem csak az olajfogyás a gond, a kenés is. JTS-nél nem 10W60 esetén nagy valószínűséggel hamar elkopnak a vezérműtengelyek is.
A 2.0-ba csak Racinget töltöttem, tehát nem mentem a Spiderrel. A korábbi 1,6TS-ekkel tapasztaltam autópályán. Aztán gyakorlatilag azokba is Racing ment folyamatosan.
VV62015-11-08 21:39:44 // 6032
Jó, akkor ebből nagyjából felállítható a diagnózis. A mérnökök látták, hogy a megfelelő viszkozitást a 40-es olaj adja, ezért eleinte ezt írták a manualba. Aztán amikor kiderült, hogy nagy tempónál merősen fogy az olaj, azt mondták, hogy jó, akkor legyen inkább 60-as.
Egyébként 10w-40-nel is csináltál 3000km-es hágóvadászatot a Spiderrel?
Piritu - 1.000.0002015-11-08 21:30:57 // 6031
Pedig állítólag te nagypapásan vezetsz :-DD
Piritu - 1.000.0002015-11-08 21:30:25 // 6030
Nem. Egy jó autópályás 150-160-as menet is már ez a kategória. Egy jó kis szerpentinezésről már nem is beszélve.
A gyakorlatban az olajfogyasztáson jól látható a dolog. Autópályán tartós nagy tempónál képes fél litert is benyalni ezer km-en egy jó TS is a 20k-ból. Racingből meg szinte semmit. Egy 2-3e km-es hágóvadászatos, szerpentines, autópályás túra alatt a Spiderem gyakorlatilag alig mérhető (2dl) fogyasztást produkál. 10W40-ből nem győznék utána töltögetni.
Liquid2015-11-08 21:29:23 // 6029
nem láttál még sietni :D
Liquid2015-11-08 21:28:59 // 6028
pedig azt mondják nagypapásan vezetek :)
VV62015-11-08 21:27:25 // 6027
Jaj istenem, az alfások, a hondások meg a béjemvések... :)
VV62015-11-08 21:26:02 // 6026
Na ez elég egyértelmű. Köszönöm a felvilágosítást. Mondjuk most sem értem, miért kell bele 10w-60...talán van benne egy titkos reaktor:)
Liquid2015-11-08 21:26:00 // 6025
a fene tudja, sztem egy átlagautóshoz képest ha én simán megyek A-ból B-be, az már sport :)
VV62015-11-08 21:21:59 // 6024
dévid, a sport azt jelenti, hogy fél órán keresztül padlózol a Hringen.
VV62015-11-08 21:20:47 // 6023
Az elsőnél csak sport használatra írják, de a másodikban tényleg.
Dévid2015-11-08 21:20:04 // 6022
Érdekes, enyémben benne van, hogy fokozott (vagy sportos?) igénybevétel esetén 10W-60 olaj használata ajánlott, pedig 1998-as volt a 2.0 TS.
A táblázat alatt találod, apró betűvel, ha esetleg keresnéd.
Liquid2015-11-08 21:17:16 // 6021
sajna csak ezt találtam hirtelen
VKG699!!! (4x156+75)2015-11-08 21:09:31 // 6020
Azért mérj olajnyomást 100 fokon 10.000 km után 10w40-nel alapjáraton... :)
Piritu - 1.000.0002015-11-08 21:09:05 // 6019
Pedig már a 97-esben is benne volt:

(Alul, apró betű)
Ez meg egy 2010-es 147-es használati utasítása, itt már fixen 10W60 van előírva a 2,0TS-re:
VV62015-11-08 21:08:25 // 6018
Értem. És ha 10w-40 kell bele, akkor is 10w-60-at teszünk bele.
VKG699!!! (4x156+75)2015-11-08 21:07:52 // 6017
Mondjuk erre is van megoldás... Csak utána kell nézni :)
VV62015-11-08 21:06:57 // 6016
Nem, nem egyforma. Körülbelül hasonló, ennek ellenére ezt meg lehet mérni - egy adott hőmérsékleten a viszkozitást - és azonosnak mondott olajok között nagy különbségeket lehet találni. A MOL honlapján vagy a MIdland oldalán voltak mérési példák.
VV62015-11-08 21:02:17 // 6015
Oké, most átböngésztem a manualt a 2,0TS - 2,0V6 TB - 2,5V6 - 3,0V6-ra és mindegyikhez egyedül a 10W-40-et írja. Nincs szó 10W-60-ról.
Piritu - 1.000.0002015-11-08 20:58:35 // 6014
"A hidegindításoknál, ahol a motorkopás egyébként is többszázszoros a meleg használathoz képest, a 60-as olajjal sokkal többet ártasz, mint amennyit üzemmeleg állapotban esetleg használsz." - ez ebben a formában nem igaz. Hidegindításnál a W előtti szám a mérvadó. Az meg mindkét esetben 10-es, tehát egyforma.
hg6idn2015-11-08 20:54:39 // 6013
A tünetek megvoltak vásárláskor, amik a futás miatt fokozódtak. A Mes progi szerint a túlpörgék száma vásárláskor 255 volt. Gonbdolom az extrém üzemhez jobb lett volna stabilabb olajfilm. De a 10w60 téli sűrűsége nem túl biztató... Találjunk kompromisszumot :)...
Piritu - 1.000.0002015-11-08 20:52:17 // 6012
Nincs mit érteni rajta. Ha 10W60 KELL bele, akkor azt teszünk bele. Valószínűleg tényleg magas az igénybe vétele az olajnak.
Dévid2015-11-08 20:42:00 // 6011
Igen, a manualban benne van. Lehet, hogy kopottak voltak, de azért ha 20.000 km alatt két motor kifekszik, akkor ott valami nem gömbölyű. Mindegy, én levontam a következtetést magamnak, nem kísértem a sorsot, azóta csak a gyárilag előírt viszkozitású olaj, gyári csereintervallum, vagy gyakrabban és olyan szerelő aki már látott Alfát. Jah, és meg sem próbáltam megjavíttatni azt a kocsit, donor lett belőle egy másik projekthez.
VV62015-11-08 20:38:35 // 6010
Ha jól értem, azután romlott el a motorod, hogy 50k km-t mentél vele a 10w-60-nal? Ezek szerint talán mégis jobb lett volna a 40-es.
A fémalkatrészeknek el kell csúszniuk egymáson. Az se jó, ha túl nagy a viszkozitás. Ez persze csak az elmélet.
VV62015-11-08 20:30:49 // 6009
Jó, ha ez gyári előírás, akkor megadom magam :)
VV62015-11-08 20:29:15 // 6008
És arra nem gondoltál, hogy ezek a motorok már egyszerűen a koruknál fogva kopottak voltak és bármit öntöttél volna bele, ugyanez lett volna a vége? A hidegindításoknál, ahol a motorkopás egyébként is többszázszoros a meleg használathoz képest, a 60-as olajjal sokkal többet ártasz, mint amennyit üzemmeleg állapotban esetleg használsz.
Ezt a gyári ajánlást hol lehet megnézni, a Manualban?
Liquid2015-11-08 20:25:13 // 6007
De ha eccer a gyári ajánlás 10W60, akkor mi a jó istenért kéne "gyengébbre" váltani?
Tökmindegy mivel és hogyan magyarázod, a gyári ajánlás alá menni nem látom értelmét, azt hogy fölé kell már hallottam, de alá?
a sonkás rántottában se cseréled ki a sonkát parízerre, nem? :D
hg6idn2015-11-08 20:21:52 // 6006
Csak egy szösszenet: nemrég lett kész a hengerfejem (jts) rossz állapotban volt, szívó oldali vez.tengely javításra szorult kopás miatt, meg egy maréknhidrotőke is. Előző tulaj 10w40 Mobil olajjal járatta, No.-ban... Én csak 10w60 olajjal használtam, kb 50eKm mentem a felújításig, az autót 150-körül vettem. Én biztos nem rakok bele 10w40-et, meg a Gtv-mbe se...
Dévid2015-11-08 20:19:53 // 6005
Mégis ez a gyári ajánlás, és a kollektív tapasztalat is ezt támasztja alá. Valami oka biztos van, hogy ezt a viszkozitást írják elő.
Nekem ment már szét két blokk is a TS-emben, egyszer hajtókar törésem lett, egyszer csapágyasra ment a blokk, mindezt 20.000 km-en belül sikerült abszolválnom. Pedig motorcsere után 1000 és 5000 km-nél olajcsere volt, aztán 10000-nél, majd párezer km múlva megmakkant a motor.
Érdekes, hogy a 10W-40-et fordulaton zabálta, ha komótosan mentem, akkor meg alig csipegette. 10W-60 már nem került bele, mert félretettem pihenni a vasat, későbbi felhasználásra.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak