Erről az eseményről csak egy rövid, egymondatost írok, hogy a kronológiai sorrend meglegyen: KIRÁLY VOLT! :)
Részletek Piritu blogjában, képek pedig a fórumban.
Bár Ő még nem Oldtimer, Youngtimernek már elfér a kora miatt... Elvittem kicsit barátkozni az öregebbekkel, hamár kaptam egy meghívást a MNHJR-től, ahol a kedvezményes biztosítást kötöttem. A parkolást irányító srác az olaszok sorához vezetett, ahol egy Maserati Shamal és egy szép 164-es között kaptunk helyet. Borongós idő volt, de nem volt hideg és nem is esett, ezért hazafelé egy kellemeset cabrióztam Biatorbágyról.
Ma 20 éve helyezték először forgalomba! :)
Múlt hétvégén végre bekerült a szerzemény! Az előtte való napokban megérkezett hozzá a díszkeret a 2ISO méretű fém foglalattal, az antenna jelerősítős adapter, a CAN interface, valamint a tolatókamera és az iPhone adapter is.
A munkát egyedül végeztem, szombati napon 6, vasárnap 2 órát vett igénybe:
Szombat délben a tolató kamera telepítéssel kezdtem. Ez egy olyan típus, ami a rendszámtábla világítás egyik buráját cseréli le. Mondanom se kell, Kínában a foglalatot kábé besaccolták, én tehát reszelhettem a lökhárítóból még vagy 3mm-t. Egyébként jól néz ki, csak a rendszámot is lejjebb kellett tennem vagy 1,5 centivel, hogy a kis fekete kocka ne lógjon rá pont a "8-as" számra. A nagyobb fejfájást a kábelezése okozta. Nem néztem meg, a gyári világítás kábel merre megy, inkább a pótkereket rejtő fenéklemezen találtam egy vakdugót. Annak mentén kimentem a kábellel az utastérből, azonban ahhoz, hogy a lökhárító mögött feljussak az üregig, egy alsó csavart le is kellett oldani a lökhárítóról, hogy a behúzószál elmenjen. A hozzá kapott kábel tartalmazta a videó jelet, mellette pedig egy tápcsatlakozót. Ennek +12V-ja végigment a kábelen, a testezést pedig a csomagtartóban, az egyik csomagrögzítő szem segítségével oldottam meg. A kábel előre vezetéséhez gyakorlatilag nem is kellett semmit bontanom a küszöb mentén, olyan vékony, hogy simán el tudtam fűzni nyomtalanul a peremek alatt.
Ezt követően elől leszedtem a jobb első ajtó gumi kéderét, és lepattintottam az A oszlop burkolatát. Ennek tetején kapott helyet az egység mikrofonja a telefon kihangosításhoz. A kábelezés a tolatókamera kábellel együtt a pedálok feletti pici burkolat oldásával, a kormány alatt került a megfelelő üregbe.
A gyári rádió cseréjéhez a középkonzolt teljesen ki kell szerelni. Ki lehet húzni a 4db pozíció benyomásával magában is a rádiót, de a fém tartókeret hátulról van csavarozva a panelre, ezt pedig cserélni kell. A panelt 6db csavar tartja: 2db a rádió mögött, 2db felül a szélső szellőzők alatt, 2db pedig a váltó burkolat találkozásánál. Első lépésként a légbefúvókat kell kiszedni. Ehhez néztem egy youtube tutorial videót, ami nagyon jó tippet adott, hogy nehogy látható helyen megsértsem a szellőzőket: beáldoztam egy fém ruhavállfát, majd két kampót hajlítva belőlük egyenként kirántottam a rostélyokat. Utána jött a rádió, majd a váltószoknya leszedése után egy határozott rántással a váltó körüli műanyag. Minden csatlakozót leoldottunk (természetesen az egész beavatkozás előtt az akkumulátor negatív saruját levettem!), és a panel kint volt. Bent a szobában építettem össze az új multimédia egységgel.
Ennyi fért a szombatomba, mert este programunk volt.
Vasárnap folytattam: ami még komoly megoldandó feladat volt, hogy egy HDMI és egy iPhone kábelt is el kellett vezetnem a pohártartóhoz. Ezeket a váltó bélése mellett tudtam elhúzni, majd a pohártartó teknőt megfúrva a lightning kábel feje is átfért. Azért a 18 ezer Ft-os bruttó árú adapterhez igazán adhattak volna még 30 cm kábelt, nem csak 10-et összesen...
Következett a CAN modul: két kábelt a meglévő gyári csati CAN-A és CAN-B kábeleire kell kötni (Low-CAN és High-CAN). Természetesen állandó tápot és testet is adni kell a készüléknek, ő pedig ad cserébe egy kapcsolt 12V-t, egy hátramenet fokozat szimulátort a kamera képhez, egy kézifék érzékelő kábelt (amit én kikerültem egy sima testeléssel, hogy állandóan mehessen video), valamint a műszerfal fényerő szabályzó bemenetet. Ennek a kapcsolt 12V-jára kötöttem a tolatókamerát is.
Ezt követően minden egyedileg kötött kábelt (kb. 15db) megforrasztottam és szigeteltem, majd némi rendezkedést követően sikerült a helyére pattintani az egész középkonzolt. A kezdeti 6 csavarból a középső kettő (rádió mögötti) többé nem tartja, mert az csak a gyári konzolnál kap furatokat, de szerencsére minden csendben van és jól működik.
Miután megtörtént a nagyszervíz, már messzebb is merészkedek az autóval Budapesttől. Ma Tihanyba mentünk, szigorúan elkerülve az autópályákat. Az oda vissza 300km-es utat gond nélkül teljesítettük :)
Nem egész két hónap alatt beleszaladt 10 ezer km. Ha a következő 20 etapot is ilyen hozzáállással végzi, nagyon jó barátok leszünk :) Meghibásodás nem volt, a fogyasztás 6,6 átlagban (főleg autópálya, pici országút és valamennyi város). Azt merem mondani: ez az autó BEJÖTT!
Km óra állás: 178.050
Tehát az autó az elmúlt két hetet Zé-nél töltötte, aki a következő problémákat orvosolta:
- Lecserélte az olajat és a szűrőket
- Kicserélte a vezérlés módosítót
- Kicserélte elől a lengőkarokat és a stab pálcákat (már nem fordul maga alá a mindenség kanyarodásnál), valamint egy fékcsövet
- Megjavította a tető elektromos részét
- Beállította az ablakot és az ajtókat
- Tett bele egy motoros antennát
- Megjavította a motortér zárat
- Megjavított valamit az önindítón is, már nem sikolt fel indításnál
A hűtőcsere elmaradt, az majd jövőre jön egy kuplungozással együtt. Az autó megkapta az üzembiztos jelzőt :)
Nem, még mindig nem jutottam el a beépítésig. Viszont eszembe jutott, hogy van egy régi PC-ből kimentett ATX tápegységem, aminek egyik 12V kimenetére korábbi hifis életembe direkt szobai teszt célokra felraktam egy ISO csatit... Leporoltam, majd beüzemeltem a polcon tárolt Kenwood készüléket. Nagyon tetszik!
- Tud magyarul
- Sima házhoz testeléssel lehet neki adni kézifék jelet
- Cserélhető a háttérkép (ide 99%, hogy egy szép Alfa embléma fog kerülni)
- Nagyon jó a menü
- Fejlett EQ-val szerelt
Mostmár még inkább fűt a vágy, hogy beszereljem, így valószínű a jövő héten megrendelem a szerelék anyagokat.
Az elmúlt hétvégén bejártuk a Magas-Tátrát a családdal, amit az autó hibátlanul teljesített. Azt hiszem, mindenki élvezte a jó minőségű hegyi szerpentineket :)
A munkámból kifolyólag rengeteget autózok, és nagyon sokat telefonálok közben. Ez jó alibit szolgáltat egy rendes multimédia fejegység megvásárlására :)
A kiszemelt egy Kenwood DDX5016BT. Ez amellett, hogy rádió/CD/DVD/USB lejátszó, rendelkezik Mirror-Link funkcióval is, mely a telefon alkalmazásait kivetíti a kijelzőre, és így akár a navi, akár más alkalmazás is használható, miközben tölti is a telefont.
No meg természetesen a legfontosabb a biztonságos és kényelmes telefonálás lehetősége.
Egyelőre a polcon pihen, mert a beépítéshez még egy igen hosszú alkatrész listára van szükség:
- 2DIN beépítő keret adapterrel
- Antenna adapter fantom táppal
- CAN interface, mely megcsinálja a kapcsolt 12V-t, a kézifék és hátramenet jelét, valamint a dimmer funkciót
- HDMI/MHL - iPhone átalakító kábel
- Rendszámtábla világítás helyére tehető tolató kamera
Ezek a kisebb sallangok még további 50-60 magyar ezrest tesznek ki, és több helyről kell őket beszerezni. Ha lesz egy kis időm, megrendelek mindent, aztán reményeim szerint 1-2 héten belül egy szép hétvégén be is tudom szerelni a rendszert :)