Az antennám miatt a rádó Fm része, nem hajlandó működni, csak sisterek, ugyh az antenna talpat cseréltem.
itt valaki azt állítja, hogyha kiveszi a hátsó "csillárt", akkor kilehet szerelni az antennát. Hát nem....
Van olyan aki azt állítja, hogy csak a C oszlopról veszi le a 2 oldalsó burkolatot és ugy letudja szerelni az antennát, Ez is kétséges mert a tetőkárpit megrogyhat a B oszlopnál..
Na most ilyen félelmekkel nekiindulva, és leszedtem a B-oszlop takaróját is ( itt 4 patent sikeresen eltört, de lehet pótolni! 86ft darabja, 4 re lesz szükség. Ez a B oszlop takaró, felső részének, oldalanként 2-2 alsó patentja, ami szétszereléskor, el fog törni. nemtud kibujni. ( https://www.delman.hu/Fiat-PATENT-71748293-9844913)
Kapaszkodokat is leszereltem,
Coszlop takarót is, és így már hozzáférek kényelmesen az antenna talphoz, és nem törik meg a tetőkárpit.
A váltógomb cseréhez pedig, mivel 2 részből áll, a felsőt egy csavarhuzval "letörtem", mivel a 3 köre ugyis beleog szakadni az alsó részbe, ezért írom így, az alsó része peig egy önzárós anyával van rögzitve. Célszerű az anyát, nem teljesen levenni, az utolso 2 körön hagyd rajta! majd rántsd meg a váltó gombot felfelé, és mivel okos voltál és az anyát rajtahagytad, nem vered homlokon magad a váltógombbal :D
ezután az anyát leveszed, és mehet fel az uj :D nem ördöglakat :D
Noha gyárilag is szép felnive volt rendelve az én konkrét autom, szerettem volna rá egy gyári 18-as 8C classico garniturát.
Elég ritka holmi ha eladót keres az ember, amikor nem keres akkor mindig akad elvétve 1-1 szett. Hát én ráakadtam egy képen szépnek tűnő felni szettere. Frissen felujitve, fényezve, padka mentes, az elküldött képek alapján szépnek mondhaó állapotban. Közeli képeket nem kaptam, és nem is kértem róla mert nem gondoltam hogy ilyenbe belefuthatok.
Érdekesen lett felujitva a felni, annyi biztos...
Elállhattam volna a vásárlástól, de láttam benne fantáziát, hogy akkor olcson elhozom, és foglalkozom vele. Alku után sikerült megvásárolni a szememnek a színén kívül annyira nem tetsző felni szettet.
Elvittem egy barátomhoz, aki lefujta nekem homokkal az egészet hogy a 0ról vagy -1 ről indulhassak a dologgal. aztán megkezdődött a "szobrászat".
ujra kellett "faragni" a felni alakját, elég sok helyen volt bele hibázva, élesre csiszolva, vagy éppen árok csiszolva a peremébe, a patkó alakba belenyúlva valami.... csizológéppel (mármint az íves, oldalsó részbe), a teteje szintén megvolt huzva valami csiszológéppel, és így eltűnt a patkó széléről a szépségét adó enyhe "letörés". Éles volt ott mint egy komolyabb penge. És még sorolhatnám.
De beszéljenek a képek. Rengeteg munkaórám van a 4 felnibe, de ugyérzem megérte a fáradozást. Eleinte ugygondoltam hogy egy kis gittel fogom tudni csak helyrehozni a hiányzó részeit a felninek, de a végén sikerült kicsiszolni annyira, hogy nemvolt szükség rá. ( ezt csak azért irom, mert pár fotón látható, hogy odahuztam 1-1 helyre sárgával egy kis javitást)
Színét tekintve, szerettem volna ha a gyárihoz hasonló színt kap a 4 felni, így egyedileg probáltunk meg kikeverni valami aranyosan csillogo, grafitos, szürkés színt, ami nagyjából sikerült is szerintem.
Elég jól áll a verdán :D
2019 augusztusában jutottam az autohoz, és azért nem írtam rola semmiféle bejegyzést, mert tényleg nem történt vele semmi. (de amúgy történt ...:D )
Na de a lényeg.
Ausztriából érkezett, az első tulajától vásároltam, aki nagyon gondját viselte az autonak ,vezetett szervizkönyv, összes kulcs és minden nem szervizben történt beavatkozásról van számla és kis "cetli" az akkumlátor mellett egy kis tasakban, dátumozva és km állással vezetve és hogy mit is cseréltek.
Szvl egy nagyon klassz állapotú gép ez.
Ennek ellenére, vásárlás után feltünt, hogy a fűtés nagyon nem hajlandó működni. De csak az utas oldalon volt zimankós hideg. A Vezető oldalon csak szokatlanul hűvös volt.
Nem, nem a zsilip mozgató motor volt rossz. A Fűtőradiátor volt eldugulva. Kicseréltem és lett fűtés.
Ezen kivül hogy mi történt vele ?
semmi! kötelező szervizek, meg a saját hülyeségem :D
Vettem rá egy Faceliftes hűtőmaszkot, mert az jobban tetszik. kapott egy értelmezhető méretű kipufogóvéget, a gyári az nagyon kis pisztolycső egy ilyen autohoz, és egy Maxton első toldatot.
De persze a szoftverezés sem maradhat érintetlen. rengeteg potenciál van a motorban, így hozzá kellett nyúlnom.
Készitettem egy saját programot, majd kicsit később vásároltam mellé egy Airtec intercoolert hogy kitartó maradjon minden körülmények között.
Így sikerült elérni a gyári 235le/ 360nm helyett 410nm és 280 lóerőt, stabilan.
A programot még akkor készítettem rá amikor megvettem az autot, szvl kb 30.000km tesztüzem van benne, és eddig tökéletes. Rengeteg időm ment bele, hogy megfejtsem ennek a vezérlőnek a lényegét és logikáját. Rengeteg diagnosztikai kör, és tesztelés hogy a vége ez legyen.
Olajat nem fogyasztja, turbó köszöni jólvan, szvl minden happy.
Most érkeztünk el arra a pontra, hogy a gyári kuplung nem hajlandó tovább menedzselni ezt a kicsivel több forgatonyomatékot, ugyh most egy kuplungozás fog következni olajcserével egybekötve.
Az olajcserével egybe pedig, az olajszivattyú szívókosár tömítése is ki lesz cserélve nehogy bajlegyen az olajnyomással egy óvatlan pillanatban.
Tavaly szeptemberbe irtam utoljára. Akkor egy hiteles 181le és 420Nm volt az auto, nagyobb intercoolerrel és egy saját programmal füst nélkül. Nagyon jól szuperált, élveztem is, amig.... meg nem csörrent a telefonom....
"Hali!, tudok egy olyan csigát amilyet keresel...." tovább nem is folytatom :D
Megvettem a csigát. Ez egy GTB2260V csiga egy F10 530d BMW ről. ritka holmi, véletlenül akadtam rá, és nagyon jó állapotban. szvl elkezdődött a matek. Milyen közdarab, mekkora kipufogóval merre és hogyan vigyem a csöveket, az olajzást, a szívócsövét hogy csináljam meg, de akkor már a nyomó ágat és az intercoolerezést is kicsit fixebbre és igényesebbre kellene megcsinálni ha nekikezdünk. Ez volt Decemberbe. Szépen lassan gyültek az alkatrészek. Gyártattam adaptert a turbó és a gyári kipufogócsonk közé, olajzó talpat, olajzó csövet, kipufogó kezdetet a turbóhoz, A turbót is faragni kellett. a középrészt elforgattam, a compresszor házat megkellett vágni és a nyomó ágát átforgatni a másik irányba, akkor rendes peremet esztergálni neki amin a bilincs megáll, szívó és nyomóágon egyaránt, aztán meghegeszteni a helyére. A turbót meghagytam a gyári nyomásos vezérlésén, de csináltam hozzá egy egyszerű de trükkös holmit, amivel erősitek rajta és állítató is az ereje. Közben kiderült hogy a turbólabdának rövid a lökete így a geometria karból vágni kellett hogy elég legyen a labda lökete, szvl volt faragás. Aztán így a nagy faragások között, egyszercsak a felujitott turbom ugygondolta hogy szabadságra megy. belehullott az EGR szelep tömitésének a darabja a turbina oldalba, megszorult a geometria és a turbinalapátot tengelyig letördelte. Elég csunya volt és használhatatlanná tette az autot... szvl... nem maradt idő tovább matekolni, felkell rakni a nagy csigát.
Március elején szétszedtem az autot, és április elején indult be ujra. addig Coolerezés, meg kipufogó építés volt. A coolerezést fixre gyártottam, 4db szilikon elem van benne, elég nagy darabok szvl tud mozogni a csövezés annyit hogy a compresszor házat ne feszítse és törje le a helyéről. és így nem is ereszt, és műszaki vizsgán sem egy kirivó alkatrész mert feketére festettem, így ha valaki észreveszi, azthiszi hogy gyári műanyag cső :)
A kipufogót is ugy építettem hogy középre a gyári helyére a katalizátort egy mozdulattal be tudjam szerelni ha ugy adódik. egyébként csak egy cső van a helyén. A hátsó dob is a gyári 156 dobja, csak felül ahol nem látszik, megnyitottam, kibeleztem, és raktam bele egy perforált csövet amitől teljesen átmenő dobot kaptam, és enyhén gyapottal betekertem, így a hangja is szolidan mély, hosszútávon nem zavaró és a teljesitményt se fogja.
Az auto egyébként rengeteget erősödött a csigától.
Mikor tavaly októberben padon volt az auto, és megmérték mind a 181 lóerejét. a padolás előtt a saccométerrel (perfexpert) csináltam egy mérést. ez 185le és 413Nm lett (pad: 181le 420Nm) szvl referenciának ezis jólesz hogy innen indultunk.
első körben mindenféle állítás és program módositás nélkül, 181le ből lett 218le, 420Nm ből lett 447Nm. ugyh belendült egy cseppet a gép.
Aztán elkezdtem finomhangolni. beállítottam a csigát, 1,8 baron tölt. még a program nemvolt modositva csak a csigával szórakoztam. Akkor 224le és 455Nm lett. Ezis tetszett. Miután tudtam hogy a csiga jól van beállítva, elkezdhettem a programozást.
első program 232le 497Nm, második 241le 510Nm, harmadik 247le 560Nm és a kuplung megcsúszott. Ekkor megalkudtam hogy 500Nm en megfogjuk a nyomatékot, elég azis ha laposan, sokáig 500 Nm-ert tud az auto. Azvl a továbbiakban úgy folytatódott a programozás hogy 487-493Nm között van mindig a csucsnyomatéka. már csak lovakat kell irni bele. Jelenleg 256Le és 488 Nm-ert mért a saccométer. Sajnos nemtudok feljebb menni vele mert 3400as forduat után valahogy kevesebb lesz a gázolaj mint kellene, Kap egy nagyobb tank AC-t és egy másik magasnyomásut is hogy akkor már biztosra menjünk. aztán megy padra az auto :)
Gyári adatok:
2,4 jtd 10V
136lle 305Nm
jelenleg:
256Le 488Nm
Amikor aztmondja valaki hogy kész az autoja, azt soha nem kell elhinni. :D
Májusban ugy gondoltam hogy ettől több nem kell nekem... hát pedig de... :D
építettem az autoba egy xenon lámpát boxenon projektorokkal, kapott egy koptatót a lökhárító aljára, és kapott egy uj felnit amit majd jövőre fog hordani. egyelőre csak felrpóbáltam, de szerintem nagyon komoly :D
Végre sikerült befejezni...egy időre :D
kapott egy Merwede ültetőszettet (4centi) meg egy sportpack-os küszöböt. a küszöb felkerülése előtt egy alapos üreg és alvázvédelem is történt az auton. ha már eddig nem rohadt, ezután se kezdjen neki :D az első futóműve kutyacsont kormány összekötő, kormánymű belső gömbcsukló cserélve lett. a 4 lengőkar meg még valamikor novemberbe volt cserélve szvl minden uj benne :D egy darabig nemnagyon kellesz hozzányulnom :D
Mivel műszakilag már egy ideje rendben vagyunk az autoval így mostmár kicsit több figyelmet fordíthatok a megjelenésnek. Kapott egy komplett szövet Ti belsőt(első hátsó ülés + kárpitok), ezüst középkonzollal és egy faceliftes multikormánnyal, és uj plüss szőnyegeket. a kormány még nem működik de rajtavagyok az ügyön :D
a jövőhéten lesz esedékes a gyári küszöb toldat felrakása, az ületetés és ha megjönnek az égők akkor 2 uj első fényszóró is beszerelésre kerül :D
Végre elérkeztünk egy kulcsfontosságu dologhoz. Intercooler.
550x180x65. 55mm-es kiállásokkal. 55 ös csövezéssel, fekete szilikonokkal ( annyira ne verje ki a rendőrök szemét :D)
a lökhárító mögé sikerült eldugni ugy, hogy a csövezésből semmi sem látszik, és a cooler sem annyira feltűnő, és a ködlámpám is megmaradt a gyári helyén.
az eredmény: sokkal hidegebb beszívott levegő ( gyilkoláskor kinti 5 fokos hőmérsékletnél 63-65fok helyett 18-20fok a beszívott levegő hőmrséklete) a 100 feletti gyorsításoknál érzem igazán a külömbséget, nem fogy el 150km/h után, végig van benne erő. 1 baron is érezhető volt a differencia de most 1.4 barhoz igyekszem belőni a programot füstmentesen, enyhe korommal jelenleg az eddigi kb 185le és 400nm helyett van kb 210le és 490nm. ugyh bíztató :D ha sikerül eltüntetnem azt a kis ködöt akkor ujra "saccolunk" egy teljesítményt :D
közben szétszakadt a kuplungom. a tárcsáról elhagytam a ferodolt, elszakadt a szegecselés és a szerkezet sem volt már olyan hűde jó állapotban,
ugyhogy kapott egy uj kinyomószerkezetet, uj kinyomócsapággyal és kevlártárcsával ( a tárcsán lévő kopófelület 5mm el vastagabb 35 helyett 40mm széles. a külső átmérő maradt 235mm)
Mivel műszakilag már eléggé összeállt az autó, stabilan és hibátlanul működik, ezért a külsőt kezdtem el gatyába rázni :D
Vettem egy szett sürüküllős GTA felnit, amikkel megvolt a szívás, szerkezetileg hibátlanok voltak, de a fényezése halott volt. Miután elkezdtem csiszolni, találkoztam még 4 fajta szinnel köztük pirossal is, szvl megvolt vele a meló, de végre elkészült, le van fényezve a 4 felni egyedileg kevert ezüst metállal (élőben napfényben nagyon virít :D )
kapott 4 zsír uj Kumho Ecowing abroncsot, gyári 215/45 R17 méretben és felujitottam a motor burkolatot is mert a régi szakadt hangiszegetlés lekoptatta róla a fényezést.
következő lépésben a 2 gyári küszöb toldatot kapja meg az autó amik már a fényezőnél vannak, ugyh alakulunk szépen lassan :)
Nagyon régen írtam már, de azthiszem, összejött kellő mennyiségű anyag, hogy érdemileg tudjak mit írni. Áprilisban tönkrement a turbóm, kapott egy felújítást, a 2 első alsó lengőkarnak a nagy szilentje elszakadt meg a gömbfej sem volt már az igazi, így uj lengőkarokat vettem bele, aztán elment műszakizni a gép amit sikeresen teljesített. 3 nappal ezelőtt kapott 2 uj első féktárcsát betétekkel mert már elég kopott volt ott minden, időközben ugye voltak a szokásos dolgok, olajcsere is, de az elmúlt 1 évben, a turbó volt a legnagyobb baja ami váratlanul ért.
Már egy ideje foglalkoztat ez a remap/chiptuning téma. Volt már rengeteg jó program amivel jól ment az autó, persze, voltak teljesen rosszak is, mindent megtapasztaltam a saját bőrömön. Mostanra eljutottam odáig hogy összehoztam egy teljesen füstmentes programot ami a gyári töltönyomással is szépen megy, aztán majd ha sikerült beszereznem a többi alkatrészt ( nagyobb csúcs, nagyobb intercooler, üres kipufogórendszer, stb) akkor megkapja az erősebb programot :D
ime a végeredmény:
30 fok volt délután amikor csináltam a mérést, majd egyszer egy kicsit hűvösebb időben is mérek egyet :D