Mutasd

>> Egyéb2007-09-13

Timestamp: 2007. szeptember 13, 8:30, 18°C, 98281 km
Ma sem nyújtózkodtunk sokáig, egyrészt az ágyak nem voltak fejedelmiek, másrészt Spanyolország tárt karokkal várt, ideje volt megnézni valami érdekeset.

Madrid központjába már nem nagyon akaródzott visszamenni, ezért az este kinézett El Escorial felé vettük az irányt. Bár elkaptuk a reggeli csúcsforgalmat, egyszerűen nem tudtak bedugulni az utak, a mindent behálózó autópályák ontották az autókat, de a forgalom nem lassult, így gyorsan és katonásan távoztunk. A hatalmas kastély végig ki volt táblázva, a Garmin nélkül is megtaláltuk volna, de ismét sokat segített a navigáció, főleg kényelem szempontjából. 55 km-t tettünk meg, mikor az Elesettek völgyének (Valle de los Caidos) hatalmas fehér keresztje feltűnt előttünk. Itt elhagytuk az autópályát és balra térve egy kisvárosba érkeztünk, mely teljesen kihalt volt a reggeli órákban. A korai érkezés előnye az ingyenes parkolás volt az általunk választott helyen, a hátránya, hogy jó 25 percet sétáltunk és mókusokat fényképeztünk, mire 10-kor végre megnyitották a pénztárat.

A monumentális szürke kastélyt II. Fülöp építtette 1563 és 1584 között. A fő építésze Juan Bautista de Toledo volt, aki nem érte meg a befejezést. Állítólag a San Lorenzo kolostor porrá rombolása után tett egy fogadalmat, hogy újjá építi. A Sierra di Guadarrama ékessége szó szerint nem nevezhető ékesnek, hiszen a Spanyolországra nagyon jellemző dísztelen stílus jellemzi (desornamentado). Amivel viszont nagyon is le tud nyűgözni, az a csendes, nyugodt erdő közepén emelkezdő kőkolosszus, a szürke monstrum, ami mégsem tűnik hidegnek és idegennek. Az épület nagyságát nehéz leírni, de a számok sem tudják kellőképp illusztrálni, hiszen a mai lakások, házak mellett nehéz elképzelni a 207 × 161 m-es alapot, a négy saroktoronyt, a kupolát, 86 lépcsőházat, 1860 helyiséget, több, mint 2500 ablakot.

Kettőnknek 16 EUR volt a belépő, cserébe majdnem 3 órán át koptathattuk a többszáz éves lépcsőket. Amit a főkapunak hittünk, az a San Lorenzo bazilika bejárata, az El Escorial bejárata érdekes módon oldalról van. A Bourbon palota után a múzemot néztük meg. A kolostor nem látogatható, de a királyi sírok igen, márvány és arany dísziti a 26 uralkodó utolsó nyugvóhelyét. Valami miatt kihagytunk a belső kertet, de a látottak így is hatalmas mennyiségű feldolgozandó információt jelentettek, főleg a festmények és régi térképek tetszettek.

Timestamp: 2007. szeptember 13, 12:35, 22,5°C, 98344 km

Errefele már ingyenesek az autópályák, ami kellemes meglepetés volt (a viamichelin.com 6.3 EUR-t ír). Megkértem a Garmint, hogy vigyen Toledo-ba, az Alfát megkértem, hogy legyen továbbra is jó társ és cserébe kap egy mosást. Mivel megígérte, lemosattam egy autópálya menti parkolóban, 3.3 EUR-t fizettem. A hölgy egy szót sem tudott angolul, körülbelül így képzeltem el egy negyedosztályú mexikói helyet... Forog a ventillátor, tekilát isznak a déli hőségben az emberek és a félkarú rablót etetik a visszajáróból. A hölgy alig 5 perc alatt megérti, hogy az autót akarom lemosatni és egy agavékrémes sonkás kenyeret kérek, na meg kávét (2,5 EUR). Végül a gyenge olasz tudásom segít – lavare=mosni, az majdnem lavadas  De muszáj magam megdícsérni, szerintem harmadrangú pantomimiskolában simán átmennék az első vizsgán.

Toledo spanyol méretekkel tényleg csak egy köpés Madridtól, alig 120 km megtétele után feltűnt előttünk El Greco városa.

Timestamp: 2007. szeptember 13, 13:20, 24°C, 98465 km

Ami lényegében nem is El Greco városa, az ugyanis Krétán született, de annyira megszerette ezt a várost, hogy 36 éves korában itt telepedett le és a következő 37 évet itt is töltötte. Vagyis mondhatjuk, hogy életének nagyobbik részét itt töltötte…

Ismét a Garmin segítségével parkoltunk, az óvároshoz legközelebb álló parkolóba vitettem magam, és igencsak forgattam a fejem. Toledonak ez a része olyan, mint egy Alfa találkozó, állandóan az az ember érzése, hogy minden négyzetcentimétert le kell kattintani, mert szertefoszlik a varázs és eltűnik a sok gyönyörűség. Kattogtattam hát, ahogy csak bírtam, nem is érdekelt, mit fényképezek, csak zárhassam dobozba, hogy csak az enyém legyen. Éva a kerámiaüzleteket járta, kigondolta, hogy toledói kerámia házszámunk lesz, ha törik, ha szakad. Én meg imádkoztam, nehogy Made in China matrica legyen alulról. Úgy látszik szerencsénk volt, a toledói acél mellett úgy látszik a toledói kerámiát is itt csinálják. És nagyon – nagyon szép!!! Persze itt is sok a marhaság, amit a turistának nevezett bohócoknak találnak ki, kedvencem a Don Quijote életnagyságú szobra pár száz pénzért, vagy „eredeti” toledói acélkard, ha kell páncélruhával együtt. Megkérdeztem, és állítólag egész jól fogy. Hihetetlen.

Az ősi utcákon bolyongva többször is elállt a lélegzetünk. Egyrészt az emelkedő miatt, másrészt a multikultúrális káosz miatt, amiben csak az a közös, hogy minden több száz éves és hibátlanul összefonódott. A keresztény, muzulmán, zsidó szülötte az óváros, mindenből a legjavát örökölte. Mindez aztán a katedrálisban csúcsosodik ki, akinek kevés ideje van a városra, csak ezt nézze meg.

Az éhség nagy úr, nagyobb, mint a katedrális iránti vágy. A katedrális mögötti utcában több turistamenüt kínáló szimpatikus étterem is volt, de mi valami nem turistát szerettünk volna, ezért picit bolyongtunk és oda mentünk, ahol egy kínai turistát sem láttunk. Ez mát tetszett, a tulaj szolgált fel, aztán leült a szomszéd asztalhoz és ő is megebédelt. Éva gaspachot – hideg spanyol levest evett, én paelle-t csirkével és rákkal. Főételként Éva sült csirkét evett, én pedig sült fürjet toledói mártással. Házi vörös borral öblítettük le a szárnyast, készen voltunk a folytatásra.

A katedrális tényleg lenyűgöző volt. Csakúgy, mint a város körülötte, a stílusok keveréke. 1226-ban kezdték építeni és 1493-ban lélegeztek fel, hogy végre kész. Csaknem 300 év mesterei, stílusai, anyagai tűnnek vissza. Az Escorial után nem akartam még egy szépművészeti sokkot, ezért a mindent látni akarok rohanás helyett leültem az Utolsó vacsora szobrai alá (a Puerta del Mollete egy kis kapu, mellette egy díszes portál van, mely zárva van és felette több szoboregyüttes látható) és olvastam pár oldalt Toledóról, a katedrálisról. Ha nem lett volna a pár orosz turista, mondhatnám tökéletes volt a szieszta.

A zsidó városrészen át mentünk vissza a parkolóba, vagyis egy teljes kört tettünk meg, nagyjából 7-8 km-t. A parkoló 0,027 EUR volt percenként, nagy szerencse, hogy a számítógépek világát éljük, mert ezt élő ember ki nem számolja  A gép felkerekítette 3.5 EUR-ra, tehát valamivel több, mint két óra alatt futottunk körbe a várost.

Ha már Castilia- La Mancha környékén jár az ember, nem hagyhatja ki a szélmalmokat sem. A szélmalmokat a legtöbb ember Cervantes halhatatlan Don Quijote-ja által ismeri, az itteni városkák meg máig háborúznak, melyik szélmalom volt a bátor Don ellenfele. Cervantes egész jól ködösített, több utalás van a műben, de biztosan csak azt jelenthetjük ki, hogy El Tobos-ból származott a szíve hölgye. Ami a malmokat illeti, Campo de Criptana a legesélyesebb, itt eredetileg 32 malom volt, mára 10 maradt meg, 3 a 16. századból. Mivel Éva elálmosodott, én úgy döntöttem, míg alszik egyet, malmokat fogok nézni. Consuegra városa felett 11 malom maradt fenn és egy régi vár, illetve ez volt legközelebb.

Timestamp: 2007. szeptember 13, 16:52

Alig 50 percig tartott az út, ami főleg annak volt köszönhető, hogy egy nagyon jó minőségű aszfalton, teljesen sík területen, senkitől sem zavartatva mehettem – felpöcköltem a tempomatot 180-ra és már ott is voltam. Nem találkoztam egy autóval sem, már kezdtem magam jól érezni, mikor egy busz csicsergő kínai jelent meg. Hihetetlen, ezek mindent megtalálnak, még jó, hogy én is idegen vagyok itt, mert xenofóbiával vádolhatnának meg. Mindegy, kattogtattak egyet, csiripeltek kettőt és el is húztak.

A malmok közül már csak egy működik, ha jól értettem, csak a helyi ünnepeken indítják be. Az egyikbe be is lehetett menni pár apró fejében, de inkább kinn maradtunk és sétáltunk. A várat mostanában kezdték felújítani, így ezt is kihagytam, nincs annyi idő a világon, hogy mindent megnézhessünk. Fél órácskát töltöttünk fenn, majd elindultunk Cordoba irányába. Éva az egyik kirakatban kiszúrt egy 12 literes fadézsát, ami kb. 3x volt olcsóbb, mint nálunk és rég szerettünk volna ilyet az oleander műanyag cserepe helyett. Most én varázsoltam egyet – a 156 mini csomagterébe, ami teljesen tele volt, simán beraktam a dézsát…

Útközben elkezdett kékülni – lilulni az ég, majd elkezdett esni. Aztán zuhogni. Aztán ömleni. Mivel fogyóban volt az abrak, megálltunk tankolni, de ez csak kifogás volt, hogy leálljak, az ablaktörlők nem bírták félredobni a vizet és féltem, hogy jég következik. Alig parkoltam be a fedett részhez, egy nagy műanyag kuka repült el mellettem, a szél elkezdett dühöngeni, tépett, mart mindent, amibe bele tudott kapaszkodni. Nagy boldogan ültem az autóban, és vártam, mikor lesz vége, de zuhogott változás nélkül. Ha nem megy el, elmegyünk mi – egyeztünk meg Évával és szép lassan gurulni kezdtünk.

Timestamp: 2007. szeptember 13, 22:08, 98842 km

Cordoba nagyvárosként fogadott, hosszú sugárúttal, ismeretlenül, személytelenül. Bár az is lehet, hogy elfáradtam, talán az eső is megtette a magáét. De nem találtam szimpatikusnak az andalúz fővárost. A Garmin vitt az első hotelhez, ami tele volt. A második és a harmadik is tele volt. Az eső esett, a fáradsaág nőtt, az 6. hotel is tele volt. A hetedikben volt szoba, de nem az én pénztárcámnak. Ráadásul az egész város tele volt egyirányú utcákkal, amikről a Garmin nem tudott. Egyszer szembetértem a fél várossal, még szerencse, hogy a parkba tudtam rántani az autót, egyszerre csak 3 sávban jöttek szemben, mint torreádor néztem velük farkasszemet. Gyorsan lemondtam arról, hogy az óváros környékén találunk szállást, kár, hogy jó egy órát tartott, mire felfogtam. Végül 22 óra után a hotel Cines-ben szálltunk meg, alig 2 km-re az óvárostól, ráadásul nagyon jó áron és messze ez volt a legszebb hotel az egész kirándulásunk alatt – tisztaság, vörös márvány és régi stílusú, de új bútorzat. Kimondottan kellemes hely volt, de nem nagyon élveztük ki, mert egy gyors zuhany után mély álomba zuhantunk.

----

A képek:
1. El Escorial
2. Toledo - kerámia
3. Toledo – a katedrális torony nélkül (nem fért bele a képbe...)