A nánditól vásárolt ajtógombok és a szomszédól kapott ajándék alfás szelepsapkák a helyükre kerültek. Nagyon szépek, jól mutatnak a kocsin. Apró lépés az autó számára, de hatalmas lépés a csinosodás felé :)
Nem a generátor volt, hanem egy kábelt csiszolt ki az ékszíj, amit az előző banda kókányolt bele és nem volt kirögzítva a helyére, hanem csak lógott. Most legalább az a szakasz újra van kábelezve. Azért majd átnézetem és a problémás csatlakozók helyett kerítek rendeset. Ha van valakinek bontott kábelkorbács az szóljon!
A váltó kész, a kevláros kuplung hihetetlenül viszi át a nyomatékot az útra, a gumi pillanatok alatt füsté változik, ha nem figyelek rá. A váltó szépen, pontosan siklik egyik fokozatból a másikba. Kapott a gép új első fékcsöveket is, mert azok is öregek voltak. Hazafelé menet viszont egypillanatnyi áramszünet és erőtlenség után a töltés elment. A generátorom mehetett tönkre, így most az is megy javításra. Már le is adtam az autót a szerelőnél, estére készen van remélhetőleg.
A kevláros kuplungtárcsa készen van, új kinyomócsapágy is lett, de mint kiderült a srác aki javította a váltót nem végzett rendes munkát. Már többször is megtapasztaltam, hogy a bevált szerelőmön kívül másra nem számíthatok, de most ez megint erősödik. A tőle visszakapott javított váltóházon volt 3 mikrorepedés, így újra kellett köszörülni és hegeszteni. Sajnos emiatt az autó nincs kész holnapra, csak hétfő estére, mivel a váltó beemelése nem egyszerű feladat és a szervíz dolgozói hétvégén nem dolgoznak, csak a főnök. Megszoktam, hogy pár napot mindig csúszok, úgyhogy már rutinosan kezelem. De legalább a váltóm is rendesen össze lesz szerelve. A munkadíj még kérdéses, de a hegesztések és az alkatrészek árát már ki is fizettem. Azt is én "tukmáltam rá", de a többit így is csak akkor kérik, ha a kocsit megkaptam. Korrekt üzletember.
Az új erőre kapott motor, a rossz állapotban használt kuplungfőhenger miatt nem megfelelően összenyomott kuplung és a hosszabb, így nehezebben kihajtható ötödik fokozat együttesen fellépő hatásainak nyomán ötödik fokozatban a nyomaték hirtelen megnövekedésének pillanatában a kuplungom elforgott időnként. Mivel a váltót javító ember sem végzett tökéletes tömítési munkát, így a két dolgot gyorsan össze is kötöttem. A váltó kiszerelésre került, majd szétszerelés és gondos eltakarítás, precíz összeszerelés, szimeringezés után mehet vissza a helyére. Azaz mehetne, ha végre meglenne az új kuplung, aminek a felderítése és megszerzése még a profiknak is komoly fejfájást okozott. Nem mennék bele a húzó- és nyomókuplung közti különbségbe, de a gyári "kotta" alapján adott kuplung sajnos húzó volt, míg az én autómban nyomó szerkezet van. A katalógusok a kiszerelt kuplung cikkszámára keresve sorra rossz kuplungszettet kínáltak fel. Az Elaforg gárdájának szerencsére nem szűnő segítőkészsége addig vezetett, míg kb 6 különféle szettből próbáltuk meg az eredeti darabok segítségével kiválasztani a megfelelőt. Legnagyobb sajnálatomra ez nem sikerült. Bár ezután sikerült egy gyári kuplungszettet felkutatni az olaszoktól, de a szerelőm addigra új és furcsa, ám annál izgalmasabb ötlettel állt elő. Mivel a kinyomószerkezet állapota kifogástalan, így csak a csapágy szorul cserére, amit az Ő beszállítója holnapra leszállít. A tárcsát pedig egy speciális szakműhelyben kevlárbetétesre cserélik. Számomra ez az infó új volt, ám utána rákerestem és érdekes dolgokat olvastam. A kevlár tárcsák kevésbé kopnak és jóval nagyobb nyomatékot elviselnek, mint hagyományos társaik. Mivel eddig szerelőm még hülyeséget és felesleges költséget soha nem sózott rám, így hiszek az ötletében. Ráadásul egy hatkerekű katonai terepjáróba nemrég ugyanezt építették, amit volt szerencsém extrém körülmények között járatva látni. Impozáns, az tuti. Kíváncsian várom mi lesz az eredmény. Még a végén lesz egy tuning kuplungom :D
A gyújtáskábel felújítása után a motor alapjárata sejmesen egyenletes lett, ám némi túra után az alapjárati fordulatszám egyre jobban elkezdett ingadozni. Fokozatosan terhelve a motor fordulatszámát a motor járása szép volt, ám hirtelen gázadásnál előjött a rángatás, noha enyhébb formában.. Mindezt még a kábelek felhelyezése után, garázsban állva tapasztaltuk. Némi matatás után a szerelőm érdekes felfedezést tett. A légszűrőtől a motorig vezető, középen flexibilisen kiképzett gumicső alul, a szemlélődőtől rejtve ki volt repedve, elég szép darabon. Amikor hirtelen változott a fordulatszám akkor a rezonanciától a gumicső megfeszült, a rés kinyílt. Így a motor fals levegőt szívott és a légtömegmérő csúnyán át lett verve. A rossz értéket továbbítva a motor kevesebb üzemanyagot kapott, amitől elkezdett a fordulat visszaesni. Ekkor a rés hirtelen bezárult, a jeladó jó jelet adott, a motor hirtelen felpörgött és... a körforgás kezdődött előlről. Mindezt a másodperc töredéke alatt.
Mivel a sufnituning híve nem vagyok, így újabb telefon az elaforgnak. 2 nap után megkaptam az új csövet a tőlük már megszokott korrekt áron, így még aznap beszerelve azt a hiba elmúlt. A motor hirtelen csodásan kezdett viselkedni, megjött az eltűntnek hitt gyors felpörgés és az utóbbi napokban elbújt nyomaték is előkerült.
A motor újra energikus és nyomatékos. Pontosan ez (is) lett a kuplungtárcsa veszte...
Hétvégi horgászatunkra igyekezve felfigyeltem arra, hogy az autó alacsony fokozatban gyorsítva rángat. Hazaérve elmentem a szerelőhöz, aki első körben talált két hibás és ráadásul nem is gyári gyertyakábelt. Nem kevés kutatómunka árán sikerült kiderítenem, hogy bár a 3000 12V gyújtáskábelei egyetlen más GTV/Spider modellbe nem passzolnak, ám a 2000 V6 TB gyertyapipái tökéletesek hozzá. Egy itteni cartárstól megvásárolva a 2000 TB kábeleit egy másik kartárstól kapott információ nyomán Szentendrére, a Kugler kábelhez vettem az irányt. Itt a teljes kábelkészletem újjászületett. Az összes pipa új szilikonos rézkábelt és trafó oldali csatlakozót kapott. Így gyakorlatilag a gyújtáskábeleim a gyárival megegyező (vagy talán annál még jobb) minőségűek lettek, az új szett árának negyedéért. Kugler Úr segítségét és körültekintését, valamint professzionális és emellett roppant pénztárcakímélő munkáját ezúton is köszönöm. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Ami pedig a cartársakat illeti csakis gyári vagy gyárival igazoltan egyező minőségű, méretű és ellenállású gyújtáskábelt használjatok!
Az autópályán haladva arra lettem figyelmes, hogy a gyújtásom kihagy és egy pillanatra minden műszer leáll. Ezt pár másodpercenként megismétli az autó. Szerencsére hamar megérkeztem a végcélhoz, ahol aztán végleg elhallgatott minden. Némi válogatott szitkozódás kíséretében elkezdtem keresni a hiba okát. Hamarosan meg is találtam. Nem más volt a ludas, mint az áramtalanító főkapcsoló egyik pólusáról letekeredett anya, amivel az akkumulátorhoz vezető visszatérő ága volt odafogatva. A rángatás oka az egy-egy pillanatra megszűnő áramellátás volt, míg a végén az anya leesett, majd utána a kábel is. Némi műszerész és nőgyógyász finomságú ujjmunkával sikerült a szűk helyre visszaemelni a kábelt és az anyával rögzíteni. Ezután jó alaposan meghúztam, hogy több ilyen ne fordulhasson elő.
Egyszerű és könnyen orvosolható hiba volt, de azért egy pillanatra rámhozta a szívbajt...
A ballagási szezon egyik eseményére igyekezve furcsa jelenségre figyeltem fel. A kuplungpedált benyomom, váltok, de vissza nem akaródzik jönni. Ezt úgy minden 4-5 váltás után ismét eljátsza. Ilyenkor alá kell nyúlni lábfejjel és visszahúzni. Telefon a szerelőnek. Az elmondottak alapján a kuplungfőhengerre tippel. Hazafelé irány az üzlet. Megveszem a főhengert, két új motorháztető teleszkópot éskét új ablaktörlő lapátot is, mivel már kezdenek tönkremenni és az egyikről valami tróger a spricnit is ellopta.
A telefonos diagnózis tökéletes volt, nem úgy mint a különböző TV műsorok távgyógyítói leglátásai. :) A teljes szerelés nem tart sokáig, fennakadás nélkül megy minden. Két óra alatt cserére került a főhenger, az ablaktörlő lapátok, a motorháztető teleszkópok, a fékfolyadék és a hidraulikus kuplung légtelenítése is megvolt.
Eljött az ideje a hátsó futómű felújításának. Mivel a lengéscsillapítók és a G-szemek állapota már nagyon rossz volt, így egy újabb 2 hetes pihenőt kellett beiktatni. Sajnos ennyi idő kellett, mire kinyomoztuk melyik G-szem (más néven GL-szem, rose joint, pillow ball) is kell bele pontosan. Ma már tudom, hogy a FEBI2354-es G-szeme kell bele, így ezt megosztom veletek. Ez egyébként egy Mercedes alkatrész. Jó mi? Ezeket és az új lengőket beszerelve a hátsó futóművem is szép és jó.