Blog >> vezérléscsere
A napokban sorkerült egy nagy szervízre, ami magába foglalta:
- vezérlés csere vízpumpával
- hosszbordás szíj+görgők cseréjére
- hátsó féktárcsa csere
- hátsó fékbetét csere
- jobb hátsó külső parkszenzor csere
A vezérmű szettet vízpumpával és görgőkkel együtt az audocról rendeltem így jelentős összeget sikerült megspórolni.
Vezérlésszett: Continetnal CT1105WP2 - 38000 FT
Hosszbordás szíj és görgők: Ezt a szerelő intézte
Továbbá ki lettek cserélve a hátsó féktárcsák és betétek
Hátsó féktárcsa: Brembo 08.9364.21 - 14000Ft/db
Hátsó fékbetét: Brembo P23109- 11100Ft/ szett
A parkszenzort az e-bayről rendeltem már jó régen, mert 20°C alatti hőmérsékletben egyszerűen csak síppon nem érzékel. Rendeltem 4 db-ot így most van tartalék is.
Parkszenzor - OEM: 735393479 - 2050 Ft/ db + fényezés
Km: 217611
Rég írtam utoljára a blogba.. Ennek oka, hogy igazán nincs történés. Eltelt újabb 10ezer, megejtettünk egy olajcserét, ezúttal karöltve a vezérléssel, hisz az közeledett a 40hez. Természetesen ezúttal is a Csörgö szervíznél! Minden jó, minden szuper, hálás egy dög.. :)
Még mindig szép!
Eljött a vezérléscsere ideje, gondoltam megcsinálom én, Igaz hogy Alfán még nem csináltam, de VW motorokon már sokat, és a régebbi autóimon is egy-kettőt.
Rendeltem egy vezérlésszetet meg egy vízpumpát a motorkód alapján.
Ha netán valaki arra vetemedik hogy megcsinálja maga, a főbb lépéseket megpróbálom összeszedni:
Levettem a j.e. kereket, és azt a burkolatdarabot ami a dobbetétet a motortér felé lezárja.(ez a főtengelytárcsa hozzáférése miatt kell)
Leszedtem az alsó és felső motorburkolatokat.
A motortérben kiszedtem az ECU-t, (4db 10-es anya) és kihajtottam oldalra.
Leszedtem a hosszbordás szíjat. A kerékjárat felől lehet benyúlni egy 15-ös törtszárú csillagkulccsal a feszítőhöz, és erőből az autó orra felé elhúzni, közben a szíjat lepiszkálni a görgőről.
Leszedtem a főtengely-ékszíjtárcsát. A hülyefejű 4db csavar ne tévesszen meg senkit, jó állapotú 6-os imbuszkulccsal kinyithatók.
Leszedtem a feszítőgörgő feletti vezetőgörgőt, mert később útban lett volna.Van egy távtartó-alátét a görgő alatt, arra vigyázni kell, el ne tűnjön.
Kivettem a kutyacsontot (felső motorkitámasztót) 2db 17-es csavar fogta.
Levettem a motortér felől mindkét vez.burkolatot, és az alsó vez.burkolatot is . Sok egyforma csavar fogja, 5-ös imbusszal nyithatók.
Leszedtem a felső motorkitámasztó bakját. Két 17-es csavar, meg egy 9-es imbuszfejű fogta. Visszarakásnál figyelni kell majd, mert az imbuszfejű furatában hátulról van egy beállítócsavar, azt úgy kell beállítani hogy a bak a talpán felfeküdjön,
a 17-eket le kell húzni, a beállítócsavart koppanásig hátratekerni, és az imbuszt csak ekkor szabad berakni és lehúzni. Ha nem így történik, valami előbb-utóbb törni fog a feszültségtől.
Most már felszabadult a vezérlés.
Én nem tudom hol vannak a gyári jelek a tárcsákon, inkább alkalmaztam a jól bevált hülyebiztos módszert. A főtengely-vez.szíjtárcsán volt egy jel, azt egy alul lévő bevágáshoz tekertem. Ekkor fent a vez.mű keréken (a jobb oldali! ) megláttam egy filctollas jelet, és mögötte az öntvényen a párját. Ezek szerint a franciáknál is így szerelnek :)Ezeket átfestettem hibajavítóval hogy jól látszanak.
A szivattyú tárcsája elmozdulhat, neki mindegy hogy áll.
Egy kis tükörrel megnéztem a feszítőgörgőt, hogy a feszítés hogy áll.
Van a görgő mögött egy nyílvégű kis mutató, ami a talplemez középső bevágása felé mutat. Ezek a jelölős dolgok a legtöbb típusnál hasonlóan vannak megoldva, itt is átlátható a működése.
Most már lekaptam a feszítőgörgőt. Egy 13-as fejű anya fogja. Levettem a szíjat. Nem kell vezérlésrögzítő, nem mozdul el semmi. Ha mégis, majd visszatekerjük :)
Kivettem a vízpumpát. 3db csavar fogja, 5-ös (vagy 6-os?) imbusz.
Némi fagyálló kifolyik, kb 1,5 - 2l.
Az új vízpumpát vékonyan körbepasztáztam, és beraktam. Csavarokat is.
Kicseréltem a vezetőgörgőt, és a feszítőgörgőt.
Feltettem az új szíjat. És itt történt a PRÜCÖK! Nem tudtam megfeszíteni!!
Úristen, mit rontottam el!!! Két órás agyvérzésközeli állapotban elkövetett kísérletezés után visszatettem a régi szíjat. Érdekes, azt sikerült megspannolni. Akkor most mi van?
Az van hogy rossz szíj volt a szetben. Ugyan motorkód alapján rendeltem, de ebben egy 199 fogas szíj volt, amit levettem az meg 198 fogas. Egy íves mozdulattal átküldtem a szomszédhoz mérgemben! (később visszahozta)
Kirohantam a sarokra a Bárdihoz, és rendeltem egy Febi szíjat SOS-ben. Mivel éppen zártak, megigérték hogy reggel 8-ra ott lesz a szíj. Így is lett.
Innentől már gyorsan ment.
Szíjat feltettem. (futásirányra figyelni, balról jobbra) Az a lényeg, hogy a szíjnak a jobb oldala (a vez.tárcsa és a főtengely közötti ága) a húzott oldal,tehát ez mindíg feszes, és a másik ága ( a főtengely és a szivattyú között) a laza ág, amit a feszítő tart lebegésmentesen. Ha a feszes ágat nem lehet feltenni mert a fogak nem passzolnak, akkor egy hangyányit a főtengelyen vissza kell tekerni, így már felmegy a szíj, majd óvatosan visszarakni a főtengelyt a jelre. A feszítő rögzítőcsavarját csak annyira húztam meg, hogy a feszítési pályán mozgatható legyen. Most a feszítőt rátoltam a szíjra, és a csavarját picit szorosabbra húztam, hogy a szíj ne tolja vissza, de nem húztam meg! Ezt érzéssel kell csinálni :) Utána a kerékjárat felől egy nagy csavarhúzóval a feszítőn lévő felhajtott fület kocogtatva ráfeszítettem a szíjra.
Többször megnéztem tükörrel a fül helyzetét. Mivel a szíj még helyezkedni fog, egy kicsit túlállítottam (kb. 5-6 mm-t)
Itt lehúztam a rögzítőcsavart, és körbeforgattam a főtengelyt 4-szer egy 19-es kulcsal. Megint megnéztem tükörrel a fül helyzetét. A fül visszább ment 5 mm-t, így pont a középső bevágásnál állt. (ha ez elsőre nem sikerül, újra fel kell lazítani a rögzítőcsavart, de nem teljesen mert akkor visszaugrik, csak érzéssel, és korrigálni)
Minden korrekció után 4-szer körbe kell forgatni a főtengelyt. Én a végén 8-szor körbetekertem, leellenőriztem tükörrel. Ha nincs változás, akkor kész.
Beindítottam. Járt kb. fél percet a motor, a hangja változatlan volt. Újra megnéztem. A feszítő középen.
Az összerakás folyamata ugyanez, csak fordítva.
A hosszbordás szíjat elég nagy szívás felrakni egyedül. Mindenkinek a fantáziájára bízom hogy milyen módszerrel támassza ki a feszítőgörgőt, amíg fölvarázsolja a szíjat.
A fagyállót pótoltam. Mentem egy próbakört. Minden O.K.
Ha valakinek kell egy 199 fogas szíj, (Dayco) szívesen odaadom:)
Ma hazahoztam a jó öreg V6-ot a szerelőimtől. Kicserélték a kuplungot, mert csúszott. Úgy néz ki, még a gyári darab volt. Megejtették az esedékes vezérléscserét is, a szíjat már ildomos is volt, mert a szivárgó olaj kicsit már kezdte tönkretenni. Megszüntették az olajszivárgást is, a vezérműtengely szimeringjeinek cseréjével. Kapott a kocsi 6 új gyertyát is. Az esedékes 10.000 km-es olajcsere is megtörtént, a gyárilag javasolt Selenia Racing 10W-60 került bele. 179920 km-t mutatott a műszerfal.
2006.november 30. 93650km
Minden ki lett cserélve, hogy visszanyerje eredeti állapotát:
-vezérműszíj (Gates)
-feszítő+vezetőgörgő (INA és Ruville)
-vezérlésmódosító (gyári)
-hidrotőkék (AE)
-tömítések (Victor Reinz)
-vízpumpa (Bugatti)
-termosztát (Vernet) és hűtőfolyadék (BASF Glysantin Protect Plus)
Drága játék volt, de most gyönyörűen jár a motor, és ez a lényeg!