Blog >> hűtővíz
Reggel egy rövid út után teljesen szerencsésen észrevettem, hogy folyik a hűtővíz a kocsiból. Teljesen szerencsésen el is tudtam kanyarodni azonnal a szervízig. Termosztát szétnyílt... ÉS több cső is a végét járta (vagy azon túl voltak...) Párat cseréltek, tákoltak, de több akna most is maradt a rendszerben.
10 év után először elhangzott: öreg már ez az autó, le kéne cserélnem... Az igaz, hogy a 22. évében van, de ha megy, semmi baja, és csodás. ÉS megy is. Sajnos elértük azt az állapotot, hogy bármikro bármi olyan történhet vele, ami miatt otthagy az úton. Tavaly volt a szerencsés váltólyukads, most meg ez a hűtőrendszer zavar.
Azt gondolom, méltóbb marad az emléke a kocsinak, ha most lecserélem, mintha megvárom, hogy rossz élményeink legyenek együtt. Az idő kegyetlen...
A koppanáskeresés közben más is kiderült..
A múltkori, a hűtőradiátor bal oldalán felfedezett szivárgásnak, most nyoma sem volt, viszont találtam más szivárgást. Úgy tűnik, h a termosztát-vízcső csatlakozásnál indul a folyadék, ami végigfolyik a csövön, majd a hűtő előtt a legmélyebb pontján lecsöppenik. Tegnap tankolás közben hagyott is észrevehető kb. féltenyérnyi foltot, de az nem volt minden valószínűleg, mert a garázsba beállva észrevehetően csökkent a hűtőfolyadék mennyisége.
Én gyanítom, hogy összefügg a "nem normális" autópálya tempóval, mivel 2x jelent meg ott a víz, mindkétszer ilyen menet után. De, ez csak feltételezés.. Az én logikám szerint a hűtővíz áramlási sebességnek sok köze nincs az autó sebességéhez annál inkább a fordulatszámhoz (nem tiltáson mentem vele).
Egy "motortérben matatás" alkalmával vettem észre, hogy a hűtővíz kiegyenlítő tartály (1. kép) nem teljesen fix, és rezgésre hajlamos.
A rezgés a kupakjának lefele ütögetésével előidézhető!
A mai napon volt egy kis idő és elhárítottam a problémát. Kitekertem a tartály tetején levő 2 db M6-os tartály rögzítő anyát (2. kép), és a tartályt egyszerűen kiemeltem az alsó kengyelből.
A rezgésért ez a kengyel, és a tartály műanyag füle volt a felelős (3. kép). Illesztési pontatlanság!
Megoldásként a kengyelre Loctite 595 szilikonos ragasztót (4. kép) kentem (5. kép), mely kikeményedés után gumiként viselkedve elnyel minden rezgést-mozgást.
Rendeltem pár cuccost a Maklárától. Végre olyan dolgokat amik tényleg az apróság kategóriába esnek, de nagyon bosszantanak.
Tehát a lista:
2 hátsó dobbetét
letesztelt hátsó ablakfűtés relé
rossz check panel, a tartófülei miatt
csavarok, patentek
hűtővíz alacsony szint jeladó, tartállyal együtt
ablakmosó alacsony szint jeladó, tartállyal együtt
lámpamosó motor
grátiszba kaptam egy ablakmosó motort is :)
lámpatakaró műanyagok (felülről)
Nos ami talán a legfontosabb volt a hátsó ablakfűtés relé, de sajnos ezzel sem működik így 100% hogy az én készülékemben a hiba.. neki is esek valamikor és rövidre zárom végre a dolgot..
Gyorsan a 2 lámpatakarót is beszereltem.
Kiméricskéltem a 2 jeladót is, ellenállásuk változik ahogy kell, így a hűtővíz-ét be is szereltem, úgyhogy végre nem világít a check panelem.. :)
Ami az ablakmosó tartályba való cuccokat, azokat a héten vmikor összehozom, mert egyúttal tervezek rendet is rakni a körülötte lévő elektromos vezeték kupacban.. Tehát az nem 2 perc lesz
km: 93330
Ki lett cserélve a termosztát. Tettünk bele Behrt, mert a gyárit is ők gyártották. Bízom benne, hogy hat évet ez is ki fog bírni. Ami most furcsa, hogy másképpen működik, mint a japán konstrukció. Itt igen nagy a mutató ingadozása, de a téli mínuszokban valószínűleg nem fog bekapcsolni a ventilátor. Szóval 88-nál nyit, és 85 környékén stabilizálódik. Majd meglátjuk mit fog mutatni nyáron.
A szerelőm a víz leengedése után megkérdezte, hogy visszategye-e? Mondtam neki, hogy köszönöm, de inkább keverjünk bele újat. Jobb a békesség. Most legalább tudom, hogy mikor telik le a két éves csereperiódus.
PS.: Maradt egy három pólusú hőfokjeladóm, amivel nem tudok mit kezdeni (nekem 4 pólusú van benne). Akinek kell, viheti...
Nem tudom mi legyen... Ha valaki tud esetleg segítsen! A termosztát valószínűleg feladta a harcot. Az 50-et nehezen hagyja el, majd nem sokkal hetven felett aláhullik és nagy lassan mászik hetvenig és vissza és fel és vissza. A csere nagyjából húszezer forint lenne folyadékostól, mindenestől, de nem tudom, hogy ez normális működés vagy hibás? Kicseréltessem a nagy mínuszok előtt a hűtőfolyadékkal egyetemben vagy sem? ....?
Hát ez egy hosszú történet de leírom, először is, azért hogy meglegyen nekem összefoglalva, másodszor hátha olvassa egy okos ember és tud rá mondani valamit.
Elöljáróban annyit, hogy nekem alapvetően víziszonyom van, mármint ami az autókat illeti. Mindennek oka, mintegy pszichológiai önelemzésként, az első autómra vezethető vissza, mely egy 1986-os nagyon sok tulajdonost megélt Fiat Uno Turbo I.E gép volt. Na annak sohasem volt tökéletes a hűtése, hol a vízpumpa eresztett és felforrt a víz, hol a termosztát nem volt jó, hol a hűtőventillátor, de ha épp tökéletesnek tűnt minden, akkor is melegedett.
Ezt követően a 155 2.0 TS, ugyan valószínűleg jó volt, de ha nagy melegben 90 fölé úszott a mutató a para rögtön rámjött, ezért gyakorlatilag folyamatosan a nem létező hiba után kutattam..
Persze az olyan autók, amik nem sokáig voltak nálam, azoknál nem volt gond.. J Kivéve talán a 156 2.5 V6-ot, mely szintén óra szerint képes volt 100 fokra melegedni, ha sokat járt nagy melegben egyhelyben, de azt mondják ennél normális..
Aztán jött a donor 164 3.0 V6. Pár hétig használtam, semmi baja nem volt, hidegebb-hűvösebb időben 80 fok fölé nem melegedett, pedig a termosztát, ha jól emlékszem 82-83 foknál nyit, a ventilátor első fokozata pedig 87 foknál kapcsol.
Persze ahogy melegedett az idő vagy sokat járt alapjáraton, belenyalt a 90 fokba, de ennyi.
Aztán beépítésre került a 155be a motor, és innentől jön a lényeg!
A történethez hozzátartozik, hogy gyári állapotában, a 164-ben a menetirány szerint jobb oldalon van a termosztát, és a hűtőn a vízcsövek csatlakozói.. Viszont a 155ben így nem fér el, ezáltal át kellett variálni a baloldalra. Lényegében ez a része 164 3.0 V6 24V – 155 2.5 V6 12V hibrid! És a vízhűtőt is ki kellett cserélni, ugye a csőcsatlakozók miatt. A hűtő egy GTV V6 TB-é lett, gyakorlatilag ugyanakkora, ill. pár centivel ez keskenyebb. ENNEK IS LEHET JELENTŐSÉGE!! (??)
Tehát az első pár hónapban nem volt gyári vízhőfokmérőm, egyszerűen nem működött. Nem baj, mert egyébként is elővigyázatosságból beépítettem mindkét hengerfejbe egy-egy utólagos hőmérő szenzort, melyek mutatták közvetlen a hengerfej hőmérsékletét..
Nos érdekeseket lehetett látni, először nem igazán melegedett a gép még üzemi hőfokra sem, bár ennek az oka a rossz termosztát volt. Kicseréltem. Eztán javarészt 80 fokon volt a hengerfej, kivéve, ha sokat araszolgattam, vagy állt egyhelyben, ekkor elérte a 100 fokot is.
Legjobban egyszer Budapesten paráztatott be, akkor nagyon elmelegedett egész 110-115 fokra is. De a víz nem forrt.. Viszont a műszer ennyit mutatott. Akkor utánajártam, hogy hengerfej hőmérsékletnek ez teljesen jó. Még egy lézeres hőmérőt is kölcsönkértem és azzal nézegettem melyik része hány fokos. Érdekes volt hogy aszerint üzemmeleg motoron, a hengerfejen 100-105 fokot mértem, a termosztátból a hűtőre szaladó csövön pedig 78-82 fokot, sőt próbaképp egy éppen zöldkártyázó Renault Megane-t is megmértem, és sokkal melegebb volt, mint az enyém. Így látszólag minden rendben volt mégis paráztam..
Többek között, azért mert fogyott a vizem! Tócsa sehol, pára sehol, nyoma sehol, csak mindig kiürült a tartály.. És nem is melegedett, olajban nincs víz, vízben nincs olaj! A ventillátor előírás szerint működött!
Aztán helyre tettem a gyári vízhőfokmérőt, érdekes hogy az rendesen 90 fokot mutatott mindig. Ezt el is könyveltem sikernek, csak az a fránya vízfogyás nem szűnt meg. Tócsa, és a fentebb leírtak továbbra sincsenek!
Aztán egyszer észrevettem egy késő esti csapatás után (EZ IS FONTOS ÉSZREVÉTEL), akkor még elég hidegek voltak estefelé, hogy az űzés után a bal első lámpától pára jön kifelé, de akkor nem sikerült analizálni honnan, mert tök sötét helyen voltam, elemlámpa meg sehol. És fagyálló szagot is éreztem. Mire a városba értem, a párolgás MEGSZŰNT!
Aztán jöttek a melegebb így párolgás nem volt látható, fagyálló szagot néha éreztem, és aztán az a 90 fok gyakorlatilag 100 fokon állt inkább meg, a műszer szerint.
De a víz nem forrt, sőt. Érdekes, hogy ha nagyon meghajtottam, akkor mintha még hűlt is volna visszafele.. :/ Bags kollégától kaptam azt a tippet, hogy a 3.0 vízhűtőjén van levegőztető, ami a gyári kiegyenlítő tartályra megy, az én rendszeremben viszont nincs ilyen, így a GTV hűtő levegőztetőjébe gyártattam egy csonkot, amit összekötöttem a kiegy. Tartállyal, de nem változott semmi!
És így eltelt a nyár, 40 fokban tóparton araszolgatás 10km/h-val, nagyjából műszer szerint 95-100 fok közti (gyakorlatilag alig pár tized millimétert mozdult 90 fölé a mutató) vízzel, illetve utántöltögetéssel..
Aztán következett egy hosszabb leállás, és miután újra használatba vettem a kocsit jöttek furcsaságok. Kb. 1 hónapja volt mindez, akkor még igen melegek is voltak, és a vízhőmérő óra szögeződött a 100 fokra, tehát már nem igazán a 95-höz volt közel, ahogy azelőtt..
Ettől megijedtem, és elhatároztam, hogy mostmár végleg a végére járok, mert nem akarom hengerfejezni a kocsit!
1. - Első megállapításként azt figyeltem meg hogy csal a vízhőmérő órám, mert nem 50 fok alól indul, hanem 60-65 fokról. Ha ez igaz, akkor 10 fokot biztos csal felfelé, és akkor a 90 fok az 80, a 100 pedig 90. Ez passzolna is a 164 eredeti működéséhez.
Ami viszont nem támasztja alá ezt
- hogy süsnye Úrnál a műszeregység hibátlanul működött, bár az is lehet, hogy itt a zavart a 164 szenzor-155 műszer együtt-nem-működése okozza
- nemrég teljes hidegen beindítva mintha 50 fokról indult volna, de ebben nem vagyok biztos, még le kell ellenőrizni és más 155 tulajokat is kikérdezni, hogy nekik 50 fokról, vagy 50 fok alól kezd-e el mérni?
Ha felfelé csal az óra, akkor ez a probléma megoldva!
2. – Második megállapításként megmérem mennyi víz fogy, első mérés szerint 80-100 km után töltöttem bele 1 L vizet. DE, mintha rémlene, hogy nyáron sokkal több km után sem kellett bele többet tölteni. Ennek azért van jelentősége, mert ahogy korábban írtam a hűtő gyakorlatilag kisebb, mint a gyári, nem-e az van, hogy ha feltöltöm csurig a rendszert, akkor ki kell dolgoznia magából, mert a hűtő miatt nem tud ekkora mennyiséget „fogadni”, és ez nyomás alatt, nyitott termosztátnál történik meg! Ha így van, akkor a probléma megoldva,
Mindenesetre most lemérek 300 km-t, és megnézem mennyit kell rátölteni. Ha 1 Litert, akkor megmérek 600 km-t, ha akkor is 1 litert, akkor biztos hogy a probléma megoldva!
Ha viszont több víz fogy, akkor baj van!
3. – Harmadik megállapításként marad az a párolgás megkeresése amit fentebb írtam, de ennek megállapításához sajnos meg kell várnom, amíg lesz olyan hideg, hogy mindez láthatóvá váljon. Ha találok ilyet, az ugye azt jelenti, hogy valamelyik vízcső vagy repedt, vagy a csőcsatlakozás nem megfelelő, ha ezt megtalálom a probléma megoldva.
Úgyhogy következik part2 hamarosan! J
Ismét kicseréltem a termosztátot. Most gyárit vettem. Ezzel jó a vizem hőfoka, szépen 90-en áll a mutató. Végre, ideje volt, úgyhogy örülök neki. Másnap feltöltöttem fagyállóval a hűtőrendszert, természetesen Paraflu került bele.
Kicseréltem a jobb első lámpában a helyzetjelzőt, mert kiégett.
Az alkatrészeket Erhardtól vettem.
Ma le eresztettem a vizet,meglepöen tiszta volt,azért slaggal átmostam,adtam neki bárdi féle téli fagyállót,ez most már tavaszig letudva.