Az előző posztban említett defekt után úgy döntöttem, hogy veszek egy pár új abroncsot az első tengelyre, mert egyébként sem voltam túl elégedett a mostani téliekkel. Legkésőbb ősszel leváltottam volna úgy is.
A választás a Vredestein Wintrac Xtreme S-ekre esett. 225/50R17. Kíváncsi leszek rájuk, hogy milyenek lesznek.
Reggel jöttem fel BP-re, nagyon szar idő volt, zuhogott a hó és még az M6-on is állt a latyak. A menetstabilizátor visszajelzője többet világított, mint nem. Miután beértem BP-re, hallottam, meg éreztem is, hogy 50 környékén valami ütemesen kopog. Mivel a sebességgel arányos volt, így egyből sejtettem, hogy a gumival lesz a gond. Amikor először megálltam, nem láttam az abroncsokon semmit.
Továbbindultam, de nem múlt el a dolog. A második megállónál pont úgy állt a jobb első kerék, hogy láttam, a futófelületben egy csavar feje van, alatt alátéttel. Mintha nem is véletlen lenne. Kihúzni nem tudtam, szóval nem csak a bordák közé nyomódott be. Vakartam a fejem, hogy mi legyen, de vasárnap gumist találni, kb. esélytelen lett volna.
Volt még egy 20 km-es kitérőm hazáig, így az M7-es felé indultam. Nem nagyon erőltettem, csak 110-120-al. Érd magasságában hallottam egy koppanást, mint ha egy kő lett volna. Aztán beugrott, hogy vagy akár egy, a futófelületből kihulló csavar is koppanhatott a kerékdobon. Elengedtem a kormányt, de elsőre nem tűnt fel semmi. Fél perc múlva megint elengedtem: húz jobbra, mint az állat. "Oh, hogy az a telibevert k.rva élet...."
Vészvillogó, gyors lehúzódás a leállósávban. Már megállásnál hallottam, hogy nagyon surrog a gumi. Nem is ért meglepetésként, hogy teljesen lapos volt, mikor kiszálltam megnézni. Vakargattam a fejem, hogy mi legyen? Autómentő? Vasárnap Paksra letrélerezni a kocsit biztos olcsó mulatság lesz. Mondjuk a pótkerék ott van a csomagtartóban. De elég rövidke az a kerékkulcs, aztán a csavarok meg eléggé be szoktak állni. Meg vajon van a pótkerékben nyomás egyáltalán?
Anélkül nem derülhetett ki, hogy meg nem próbálom. 130-al száguldoztak mellettem a kocsik, eléggé feszélyezve éreztem magam, mert régen marha sok videót néztem arról, hogy a leállósávban állóba belecsattan a figyelmetlen autós. Úgyhogy egyik szemem mindig a forgalmon tartottam, hogy ha kell, időben át tudjak ugrani a szalagkorlát másik oldalára.
A csavarokat meglepő módon, egy kis kerékkulcson ugrálással sikerült meglazítani. Mind az 5-öt. Felemeltem utána a kocsit, örültem, hogy legalább ez a része megvolt. Jöhetett a pótkerék. Amióta megvolt a kocsi, a pótkerék lapos volt, de októberben eszembe jutott azt is felfújni. Na, most ugrik a majom a vízbe. Vajon lesz még benne nyomás? Felraktam, ráhúztam a kerékcsavarokat, majd elkezdtem ereszteni. Kihúztam a kocsi alól a krokit, és lám, a kerékben megvolt a nyomás. Marha boldog voltam.
Persze, azt azért nem lehetne mondani, hogy így minden tökéletes lett. A téli gumijaim ugyanis a 17-es sokküllős felniken vannak, a pótkerekem viszont egy 18-as turbina felni, az eredeti gyári, nyári gumival (VTT-n majdnem eladtam Lexlutor cartárs-nak, most nagyon örülök, hogy mégsem tettem (tőle meg ezúton is elnézést kérek még egyszer :D )). Szóval vakartam egy kicsit a fejem, mert ha ezzel megcsúszok, az csúnya dolgokat tud produkálni. Na meg a kerékátmérő is nagyobb... Úgyhogy csak ilyen 100 körül csorogtam haza a pályán. De végülis mindent el tudtam intézni, amit aznapra terveztem.
Holnap áll a kocsi, aztán kedden gumis...
Nem, szerencsére nem cekcuális baleset áldozata lettem, de az eredmény így is hajmeresztő volt.
Romboltunk haza az M1-esen, amikor arra lettem figyelmes, hogy az autó kicsit mintha jobbra húzna és eléggé imbolygós. Gyanítottam, hogy lassúdefekt, de rázni nem rázta a kormányt, úgyhogy Bicskétől azért csak becsorogtam Budapestre.
Ekkor szálltam ki megbizonyosodni arról, hogy ez bizony defekt, valami kátyú, vagy akármi a gumi oldalfalát vágta ki. Próbáltam bele egy benzinkútnál levegőt fújni, de egyből elengedte, úgyhogy óvatosan elgurultam egy biztonságos helyre, ahol le lehetett tenni a vasat. A mankópótkerék egyrészt eszemben sem volt, másrészt a csavarok be voltak gyógyulva.
Szerencsére a Budagumi közel volt, elmentem hozzájuk, és rendeltem két 18-as gumit, bár nem Michelint, mint ami rajta volt, mert nem volt nálam az aranyrúd. Vredestein Ultrac Satin lett végül, a tesztek is elég jókat írnak róla. Hamarosan a hátsókat is cserélni fogom, csak el kell ugrani a bankba azért a bizonyos aranyrúdért.
Hogy miért kell az aranyrúd? Mert Giovanni kitalált egy olyan idióta méretet a MiTóra, ami az egyik legritkább, és a váltóméretei is csak elbaszottak. 215/40.
Ma reggel leeresztett jobb hátsóval várt a vas. Felpattintottam a mankókereket, aztán délelőtt kilógtam a munkahelyemről egy gumis műhelybe. Egy fémpöcköt szedtek ki a gumiból, amit valószínűleg még tegnap szedtem össze a hazaúton. Javítható volt, szóval a gumi marad.
Sajnos fel kellett szerelnem a piros pótkereket, mert a jobb első gumim "kipukkadt". Úgy néz ki, sikerült is legyalogolni. Pont jól jött egy komplett futómű felújítás és egy szíjcsere között.
Az hogy meg kellett állni átszerelni, még a legkevesebb.
Azt hiszem, csőd eljárást fogok kezdeményezni magam ellen.
ezidáig a szimplának tűnő defektjeim rendre húzós gumivásárlásokba torkollottak, miután közölték,hogy:
-1. elérett, elrepedt a gumi, attól eresztett le és nem kiszúrta valami
-2. nem kapható már az adott gumi, legyek szíves egy pár vadiújba beruházni :-(
ma viszont - a 15"-os kerékkel először - az történt, hogy felmérésből (Szirmabesenyő) hazaindulva erős balrahúzás jelentkezett, amit akárhogy okfejtettem, nem származhatott a futóműből. Miskolcra beérve szemmel is látszott a bibi, a kútnál 1 bar-t mértem a bal1-en.Felfújtam ugyan és reménykedtem, hogy csak leeresztették, de nemsokkal később sikerült kihallgatnom a távozó levegőt, majd gyors keréklevétel után a szögmaradványt is megtaláltam. Lecseréltem a téli "mankóra" (13" 175/65 :-) majd elgurultam a Lévay utca végén lévő gumishoz, ahol percek alatt rendbehozták szinte fillérekért...
Azért is örülök,hogy így alakult,mert a gumik egyébként jó állapotúak és a november végi "leállás"-ig már nagyon nem hiányzott volna egy gumivásárlás költsége.
Egy autós szólt, hogy lapos a jobb hátsóm... szerencsére a közelben volt egy benzinkút, félreálltam és tényleg.... 0,5 volt a nyomás.... felfújtam, és mentem azonnal a gumishoz. Míg odaértem, nem eresztett le, de persze megtaláltuk a ludast, a képen látható csavart. Ha már ott voltam, ellenőriztettem a többi kereket is és centríroztattam az első kettőt.