Blog >> restaurálás

Amikor több mint 11 éve megvetem az autót, nem gondoltam volna, hogy még ennyi idősen is meg lesz a 159. Brutális régen volt. A helyzet viszont úgy hozta, hogy mivel nem lett új középkategóriás SW, így nekem ez A tökéletes autó.
Az elmúlt 11,5 évben sok dolog megváltozott az életemben, lett egy gyönyörű családom, két fiú törpe „csöppent” az életünkbe. Egyrészt mivel alapvetően a 159 hozta az elvárást, másrészt látva az új modellek eszeveszett árait, ezért amikor jöttek a hibák - a kocsi 8-10 éves korában -, úgy döntöttem beépítek a kocsiba még 10-15 év üzembiztosságot. Tettem ezt úgy, hogy az alkatrészek 90%-át preventív jelleggel cseréltem. Azért, hogy nyugodtak legyenek az utazásaink. Illetve hobbiként vittem tovább ezt az irracionális restaurálós/bevonatolós irányt is.
Több mint tíz év telt el az utolsó blogom megírása óta. Az igazság az, hogy amilyen nagy lendülettel kezdtem meg a blogírást, egy váratlan adatvesztés során olyan hamar hagytam abba, ment el a kedvem tőle. Sajnálom. Pedig lett volna miről írnom. Volt sok nyugodt év, de szépen lassan az idő múlásával, a kocsi mindenét felújítottam, vissza állítottam annak az újszerű gyári állapotát. És ezek most tényleg nem üres szavak. Ezeket a történéseket igyekszem most rekonstruálni.
Ezen a ponton szeretném leszögezni. Megrögzött gyári állapot párti vagyok. Szinte kivétel nélkül mindent gyári állapotúra, vagy jobbra restauráltam. Csak gyári alkatrészt használtam. Kivéve akkor, ha tudtam, hogy mi a gyári és annak ára többszöröse lett volna az Aftert Market alkatrésznek.
Miért? Miért most írok? Ez a legtalányosabb kérdés… Hát azért, mert teljesen váratlanul felbukkant a piacon a számomra legnagyobb betűs (azaz számos) 159.
Ő, a Competizione: https://alfaamore.hu/tagok/droberto/autok/19666

Nem jött jókor, még nem végeztem a Neroval. Nem értem még vele körbe. Még egy év pont kellett volna. Már nincs sok minden vissza rajta.
Sajnos a Competizine olyan terheket ró rám ami miatt se időm, se energiám nincs befejezni a feketét. Két Granturismonak pedig nincs helye a családban. Sajnos. Így szegény Nero-nak mennie kell a háztól. ☹ Igen a Nero megy a háztól, bármennyire is irracionális. Hiszen mindenki tudja a környezetemben, hogy a fekete szerkezetileg és esztétikailag magasan a Rosso felett áll. (A szerelem már csak ilyen…)
Jelen blogot nem titkoltan azért készítem, hogy egyfajta ajánlóleve legyen a kocsinak, megkönnyítve annak eladását.
Készítettem egy fotóalbumot, melyben látszódnak a javítások, karbantartások:

https://photos.app.goo.gl/mJDQ2gkjXdDbETHC9

A munkákat pedig itt igyekeztem felsorolni:

2012. - Kormánymű fogasléc zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 6k
2012. - Féltengely csukló zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 10k
2012. - Kézifék porvédő csere (Wartburg) – 3k
2012.12.21. - Akkumulátor – Exide EK700 AGM 70 Ah, 760 A – 37k
2013.01. – Alváz és üregvédelem (kerékjáratok) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 160k
2013.01.22. - Ablaktörlő lapátok – Bosch Aerotwin – 15k
2014.03.01. – Olaj és szűrőcsere – Mahle - 30k
2013.04. – Első lökhárító fényezés kapcsfelverődés miatt – 30k
2013.04. – Műanyag hegesztés – 25k
2013.04. – ti tükörborítás – 13k
2013.04. – Első fényszóró és ködlámpa polírozás – 10k
2014.08.24. – Hátsó stabilizátor pálca csere – Lemförder / Gyári – 17k
2014.08.31. – Vonóhorog, szemcseszórás, horganyzás, bevonatolás (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.08.31. – Vonóhorog típus specifikus elektronika (Jäger) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó – 65k
2014.12. - Féktárcsa, fékbetét csere – 75k
2014.09. – Fék + kerékjárat alakatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó átalakítás bevonatolás– 30k
2014.10. – Kötőelem galvanizálás – 15k
2014.12.14. – Alváz mosás – 15k
2014.12. – Alváz és üregvédelem (Alváz, üregek, küszöbök, nyúlványok, tank alatt, hátfal, géptető…stb) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 15k
2015.01.07. – Kavicsfóliázás – 15k
2015.02.17. – Típusazonos és „B” típusú rendszám – 55k
2015.02.28. – Kavics baleset
2015.05.06. – Emelő bak pótlás – 2k
2015.06.30. – Újbóli Kipufogó festés – 22k
2016.03.28. – Vízpumpa hiba – Metelli – 15k
2016.03.28. – Olajcsere csere – Mann Filter – 30k
2016.05.17. – Generátor felújítás – INA szabadonfutó csere, tisztítás, Magnetti Marelli szénkefe és FAG csapágy csere – 25k
2016.05.18. – Vezérlés csere újból – Dayco feszítő + vezető görgő + szíj – 38k
2016.05.23. – Önindító felújítás – tisztítás, Magnetti marelli szénkefe csere, zsírzás - 12k
2016.06.04. – Műanyag hegesztés - 6k
2017.02.03. – Csomagtér ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 8k
2017.02.03. Izzó csere - OSRAM Cool Blue Intense - 4K
2017.04.14. – Izzító gyertya csere – Beru – 22k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Gyári alkatrészek: szívósor, turbó olajzó cső tömítésekkel + hővédő burkolattal, első ajtóhatárolók, tömítések, kötőeleemek. – 250k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Garett új turbó – 160k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –4 db új Bosch befecskendező – 299k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –Pierburg EGR, Wahler termosztát,. Hella fék + kuplung pedál kapcsoló csere. Olaj + szűrő csere …stb – 150k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Olajteknő, EGR hűtő, Intercooler takarítás. Olajteknő szemcseszórás. Hengerfej felújítás: Új FAI kipufogó szelepek, új sz.sz. szimmering. Leömlő kompenzátor csere. HF köszörülés, sz. tányér becsiszolás. Bontott alkatrészek beszerzése. Alkatrészek, kötőelemek galvanizálása. Motorblokk, turbó, DPF, katalizátor, motortartó bakok bevonatolása. Klíma hűtő felújítása, bevonatolása. Szívósori lapátkák csavarozása, hegesztése. DPF vészcsonk kialakítás. – 150k
2018.07.27. – Szövet szőnyeg szett + patentok – 17k
2019.04.01. – Hátsó rugó csere – Bilstein – 30k
2019.04.01. – Ablaktörlő lapát csere – Bosch Aerotwin – 9k
2019.05.04. – DPF csere + vészcsonk beépítés – 30k
2019.08.19. – Borzbaleset
2019.10.25. – Akkumulátor csere – ZAP EFB – 40k
2019.12.05. – 8C patkós felni beszerzés – 100k
2020.05.02. – 1 db ti felni fényezés javítás – 20k
2020.05.27. – 4 db nyári gumi – Michelin PS4 – 250k
2020.06.05 – Olaj + szűrő csere – Mann – 35k
2020.06.18. – AR rendszám tábla tartó beépítés – 4k
2020.10.05. – Kuplung és kettős tömegű szett + főtengely szimmering – 180k
2020.10.07. – Borzbaleset rekonstrukció: Lökhárító, alsó motorvédő burkolat + gyári új dobbetét egyéb bontott és gyári alkatrészek (Scudetto, jel), AM alkatrészek (ködlámpa) – 210k
2020.12.09. – Első futómű rekonstrukció – Gyári alkatrészek: Alsó felső lengőkarok, stabilizátor pálcák. AM alkatrészek: TRW kormány összekötő, SNR első csapágyak, Bosch ABS jeladó. – 220k
2021.06.09. – Klíma hűtő csere, ventilátor 2. fokozat kapcsoló csere – Nissens – 65 k
2021.06.11. – Váltó + differerenciól mű felújítás (ha már leszedtem) – Tisztítás. Tengely vég csapágyak cseréje, összes szimmering cseréje, olajcsere – 40k
2021.06.11. – Féltengely függesztő csapágy csere – 15k
2021.06.11. – Segédalváz és első futóműalkatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) + üregvédelme – 60k
2021.06.05 – Olaj + szűrő csere – Gyári – 35k
2021.06.12 – Futómű beállítás – 18k
2021.06.12 – Kabát tartó – 5k
2022.01.24. – 4 db gyári 30k-et futott motortartó bak – 60k
2022.04.14. – Gyári küszöbspojler beépítés – 90k
2022.04.14. – Köszöb és kerékjárat korrózió mentesítés, alváz és üreg védelem rekonstrukció – 40k
2022.06.16 – Fényezés (Első lökhárító, motorháztető, jobb első sárvédő, küszöb spojler) – 180k
2022.07.15. – 3 db horpadás kiszedetés – 70k
2022.10. – Kavicsfóliák – 17k
2022.12.06. – Csomagtartó ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 13k
2022.12.03. – Téli kerék fényezés – 70k
2022.12.15. – Téli gumi – 250k
2022.01.09. – Első lámpa takarítás, polírozás – 15k
2023.03.10. – Antenna csere – 15k

Összesen: 4.232k Ft

Plusz ugye amíg vezettem az Amorés dolgokat, írtam a blogokat, addig egy 1.086k Ft-os költéségig jutottam.

Mindösszesen: 1.086k + 4.232k = 5.318k Ft

https://www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/alfa_romeo/159/alfa_romeo_159_sw_1.9_jtd_16v_distinctive-19210994#sid=3261263a-562a-49e9-8265-cbbaee018430

Elfogyott a türelmem, elpakoltam mindent haza. Nem értem a szerelőt, hónapokig hozzá sem nyúlt. Mi a francért nem lehetett azt mondani az elején, hogy nem tudja vagy nem akarja megcsinálni. Neki sem kellett volna kerülgetnie az alkatrészeket, meg én is kereshettem volna valakit aki megcsinálja. Évekig hozzá hordtam a két járós autónkat, soha egy fillért nem alkudoztam. Most akkor megérte neki, hogy egy plusz autó szervizelése helyett még elveszített másik kettőt?
A múlt hét végén megnézte egy másik szerelő, szerdáig ad választ, hogy elvállalja-e. Hát nagyon kíváncsi leszek...
Majd beszámolok róla.

Kicsit le vagyok maradva, belehúzok. Szóval alig aludtam, reggel elindultunk. Felértünk kis késéssel, az eladó addigra kitolta a garázsból az autót, szebb volt mint a képeken :) Nagyjábból átfutottuk az alkatrészhalmot, összenéztem a hirdetésből kinyomtatott képekkel, minden megvolt, plusz még ezernyi apró csetresz, elég jól szétszedve dobozokba. Felpakoltuk az autót a trélerre, irány az eredetvizsga. Az autó 2 éve garázsban volt tartva, persze, hogy leszakadt az ég. Állt a tócsa a belsejében, egy rongy kellett, hogy kimerjük. Itt minden stimmelt, indultunk tovább az okmányirodába. Egy körforgalom előtt nagyobbat kellett lassítanunk és beütött a krach! Elszakadt a spanifer, az autó átugrott a tréler korlátján és a vontató fenekében landolt. Azt hittem tökönszúrom magam. Az eleje horpadt, ez még nem lett volna vészes, mert a műanyagok eltakarják, de sajnos a gépháztető is karcolódott, repedt a gitt. Emiatt az eredeti színével kell fújni (a műanyag alá ugye jó lett volna bármilyen fekete metálszín), de az a festék csak kilós kiszerelésben kapható egy kisebb vagyonért...
Félreálltunk, az eladó elment emelőért, kb. 2 óra alatt visszarángattuk a helyére. Közben megtaláltak páran segítő szándékkal ("Jáj főnök, segítünk mink visszatenni áz áutót"), az ajtók tárva nyitva, pénz és papírok benne... Megúsztuk szerencsére és gyorsan bezárkóztunk.
Ezt tanulópénznek betudtam. Feltúrtuk a várost spaniferekért, szereztünk néhány éket a kerekek alá és elindultunk haza. A hazaút eseménytelen volt eltekintve néhány újabb záportól. Otthon betoltuk a garázsba, köréraktuk az alkatrészeket és pár hétre becsuktam az ajtót, rá se néztem mérgemben.

3,5 éve áll szegény. Mondjuk a veteránkorhoz így rohamosan közelítünk. Ez az egy pozitívum+az is, hogy meleg, páramentes garázsban áll:)
Valaki elvihetné a tizenhatszelepest, és akkor feléledhet ez a projekt is végre:)

Kisebb fennakadás van megint a folyamatban, mivel kb. 40 km-re költöztem a járgánytól. Itt viszont már megvan a helye, ahol elkezdődhet az összeépítés. Homokfújás után tehát már rögtön ide jön az autó, és végleg vége annak, hogy az alkatrészek össze-vissza vannak szétszórva pest megyében (ahol épp volt helye a cuccoknak).
A projekt tehát hamarosan folytatódik, de csak 1-2 hónap múlva, mert addig vannak fontosabb dolgok...

Az még hagyján, hogy Nelly kisegített a műanyaglökhárítós cuccaival, ami már önmagában eszement, de kaptam egy rakás kincset érő krómos cuccot!
- Ajtómerevítő
- króm lécek kívül
- króm lécek belül
- krómos kilincsek kívül
- krómos kilincsek belül
- ezernyi kis műanyag-fém-króm kincs!

Nemsokára le is fényképezem őket!!

Ezer hála Nelly-nek itt is!!!:)

Szegényt majdnem megsirattam, végül is egy sprint kaszni...de annyira menthetetlen volt már, hogy csak 1-2 dolgot volt érdemes megtartani a kaszniból...:(
Csak ez a két kép készült róla, nem volt szívem a munka végét megörökíteni....

Motor-és utastér belső tovább bontása.
Legfőbb értékek: műszerfal+műszerek + az elektromos bekötések feljegyzése
Talált kincsek: egy bal oldali lámpasor burkolat 1. szériához + egy króm ablaktekerő az ülés alatt, belerohadva a kárpitba (aki tudja miről van szó, az érzi igazán, mekkora értékekről van szó!:)) ), és egy hűtőaszk vízszintes díszléc, kettétörve! Már azt hittem, hogy megvan a hiányzó léc, igaz sérülten, de ez is valami...aztán kiderült, hogy ez egy újabb bal oldali darab, amiből eleve megvan a sérülésmentes. :((

Időszerű volt egy kis rendrakás a műhelyben, mert kezdett eluralkodni a káosz. Így szépen összegyűlt 1 kupacba az összes krómos verzió kiegészítője...

+ egy érdekesség az aranykorból: szétszedhető első lengőscsillapító, melyet nem kell soktízezerért felújítani, elég csak patront cserélni...ebből kell még egyet szereznem, így elkerülhető az "Alkatrészen keressük meg a kocsi árának másik felét" politika csapdája, mely legnagyobb sajnálatunkra a Fiat-házasság óta Alfáéknál is nagyon-nagyon népszerű..:(

A régebbi atrocitást és sikertelen bizniszt követően ma megint felajánlotta a tulaj, hogy vegyem meg a vasat. Ugyanannyiért, mint anno (50k)
Arról az apróságról megfeledkezett, hogy azóta megvettem róla CSAK a lényeget. 30k-ért...
Tehát most megint megvehetném az egészet 50-ért...persze már a lényeg nélkül...megköszöntem a felajánlást, de nem éltem vele...:(