Blog >> gyári

Amikor több mint 11 éve megvetem az autót, nem gondoltam volna, hogy még ennyi idősen is meg lesz a 159. Brutális régen volt. A helyzet viszont úgy hozta, hogy mivel nem lett új középkategóriás SW, így nekem ez A tökéletes autó.
Az elmúlt 11,5 évben sok dolog megváltozott az életemben, lett egy gyönyörű családom, két fiú törpe „csöppent” az életünkbe. Egyrészt mivel alapvetően a 159 hozta az elvárást, másrészt látva az új modellek eszeveszett árait, ezért amikor jöttek a hibák - a kocsi 8-10 éves korában -, úgy döntöttem beépítek a kocsiba még 10-15 év üzembiztosságot. Tettem ezt úgy, hogy az alkatrészek 90%-át preventív jelleggel cseréltem. Azért, hogy nyugodtak legyenek az utazásaink. Illetve hobbiként vittem tovább ezt az irracionális restaurálós/bevonatolós irányt is.
Több mint tíz év telt el az utolsó blogom megírása óta. Az igazság az, hogy amilyen nagy lendülettel kezdtem meg a blogírást, egy váratlan adatvesztés során olyan hamar hagytam abba, ment el a kedvem tőle. Sajnálom. Pedig lett volna miről írnom. Volt sok nyugodt év, de szépen lassan az idő múlásával, a kocsi mindenét felújítottam, vissza állítottam annak az újszerű gyári állapotát. És ezek most tényleg nem üres szavak. Ezeket a történéseket igyekszem most rekonstruálni.
Ezen a ponton szeretném leszögezni. Megrögzött gyári állapot párti vagyok. Szinte kivétel nélkül mindent gyári állapotúra, vagy jobbra restauráltam. Csak gyári alkatrészt használtam. Kivéve akkor, ha tudtam, hogy mi a gyári és annak ára többszöröse lett volna az Aftert Market alkatrésznek.
Miért? Miért most írok? Ez a legtalányosabb kérdés… Hát azért, mert teljesen váratlanul felbukkant a piacon a számomra legnagyobb betűs (azaz számos) 159.
Ő, a Competizione: https://alfaamore.hu/tagok/droberto/autok/19666

Nem jött jókor, még nem végeztem a Neroval. Nem értem még vele körbe. Még egy év pont kellett volna. Már nincs sok minden vissza rajta.
Sajnos a Competizine olyan terheket ró rám ami miatt se időm, se energiám nincs befejezni a feketét. Két Granturismonak pedig nincs helye a családban. Sajnos. Így szegény Nero-nak mennie kell a háztól. ☹ Igen a Nero megy a háztól, bármennyire is irracionális. Hiszen mindenki tudja a környezetemben, hogy a fekete szerkezetileg és esztétikailag magasan a Rosso felett áll. (A szerelem már csak ilyen…)
Jelen blogot nem titkoltan azért készítem, hogy egyfajta ajánlóleve legyen a kocsinak, megkönnyítve annak eladását.
Készítettem egy fotóalbumot, melyben látszódnak a javítások, karbantartások:

https://photos.app.goo.gl/mJDQ2gkjXdDbETHC9

A munkákat pedig itt igyekeztem felsorolni:

2012. - Kormánymű fogasléc zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 6k
2012. - Féltengely csukló zsírzás gyári zsírral, gyári bilinccsel visszarakás – 10k
2012. - Kézifék porvédő csere (Wartburg) – 3k
2012.12.21. - Akkumulátor – Exide EK700 AGM 70 Ah, 760 A – 37k
2013.01. – Alváz és üregvédelem (kerékjáratok) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 160k
2013.01.22. - Ablaktörlő lapátok – Bosch Aerotwin – 15k
2014.03.01. – Olaj és szűrőcsere – Mahle - 30k
2013.04. – Első lökhárító fényezés kapcsfelverődés miatt – 30k
2013.04. – Műanyag hegesztés – 25k
2013.04. – ti tükörborítás – 13k
2013.04. – Első fényszóró és ködlámpa polírozás – 10k
2014.08.24. – Hátsó stabilizátor pálca csere – Lemförder / Gyári – 17k
2014.08.31. – Vonóhorog, szemcseszórás, horganyzás, bevonatolás (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.08.31. – Vonóhorog típus specifikus elektronika (Jäger) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó – 65k
2014.12. - Féktárcsa, fékbetét csere – 75k
2014.09. – Fék + kerékjárat alakatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) – 65k
2014.10. – Dupla kipufogó átalakítás bevonatolás– 30k
2014.10. – Kötőelem galvanizálás – 15k
2014.12.14. – Alváz mosás – 15k
2014.12. – Alváz és üregvédelem (Alváz, üregek, küszöbök, nyúlványok, tank alatt, hátfal, géptető…stb) – Fertan, rozsdamaró, passziváló, Mike Sanders üregvédő zsír, Permafilm átlátszó alvázvédő – 15k
2015.01.07. – Kavicsfóliázás – 15k
2015.02.17. – Típusazonos és „B” típusú rendszám – 55k
2015.02.28. – Kavics baleset
2015.05.06. – Emelő bak pótlás – 2k
2015.06.30. – Újbóli Kipufogó festés – 22k
2016.03.28. – Vízpumpa hiba – Metelli – 15k
2016.03.28. – Olajcsere csere – Mann Filter – 30k
2016.05.17. – Generátor felújítás – INA szabadonfutó csere, tisztítás, Magnetti Marelli szénkefe és FAG csapágy csere – 25k
2016.05.18. – Vezérlés csere újból – Dayco feszítő + vezető görgő + szíj – 38k
2016.05.23. – Önindító felújítás – tisztítás, Magnetti marelli szénkefe csere, zsírzás - 12k
2016.06.04. – Műanyag hegesztés - 6k
2017.02.03. – Csomagtér ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 8k
2017.02.03. Izzó csere - OSRAM Cool Blue Intense - 4K
2017.04.14. – Izzító gyertya csere – Beru – 22k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Gyári alkatrészek: szívósor, turbó olajzó cső tömítésekkel + hővédő burkolattal, első ajtóhatárolók, tömítések, kötőeleemek. – 250k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Garett új turbó – 160k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –4 db új Bosch befecskendező – 299k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció –Pierburg EGR, Wahler termosztát,. Hella fék + kuplung pedál kapcsoló csere. Olaj + szűrő csere …stb – 150k
2017.08.20. – Szívórendszer rekonstrukció – Olajteknő, EGR hűtő, Intercooler takarítás. Olajteknő szemcseszórás. Hengerfej felújítás: Új FAI kipufogó szelepek, új sz.sz. szimmering. Leömlő kompenzátor csere. HF köszörülés, sz. tányér becsiszolás. Bontott alkatrészek beszerzése. Alkatrészek, kötőelemek galvanizálása. Motorblokk, turbó, DPF, katalizátor, motortartó bakok bevonatolása. Klíma hűtő felújítása, bevonatolása. Szívósori lapátkák csavarozása, hegesztése. DPF vészcsonk kialakítás. – 150k
2018.07.27. – Szövet szőnyeg szett + patentok – 17k
2019.04.01. – Hátsó rugó csere – Bilstein – 30k
2019.04.01. – Ablaktörlő lapát csere – Bosch Aerotwin – 9k
2019.05.04. – DPF csere + vészcsonk beépítés – 30k
2019.08.19. – Borzbaleset
2019.10.25. – Akkumulátor csere – ZAP EFB – 40k
2019.12.05. – 8C patkós felni beszerzés – 100k
2020.05.02. – 1 db ti felni fényezés javítás – 20k
2020.05.27. – 4 db nyári gumi – Michelin PS4 – 250k
2020.06.05 – Olaj + szűrő csere – Mann – 35k
2020.06.18. – AR rendszám tábla tartó beépítés – 4k
2020.10.05. – Kuplung és kettős tömegű szett + főtengely szimmering – 180k
2020.10.07. – Borzbaleset rekonstrukció: Lökhárító, alsó motorvédő burkolat + gyári új dobbetét egyéb bontott és gyári alkatrészek (Scudetto, jel), AM alkatrészek (ködlámpa) – 210k
2020.12.09. – Első futómű rekonstrukció – Gyári alkatrészek: Alsó felső lengőkarok, stabilizátor pálcák. AM alkatrészek: TRW kormány összekötő, SNR első csapágyak, Bosch ABS jeladó. – 220k
2021.06.09. – Klíma hűtő csere, ventilátor 2. fokozat kapcsoló csere – Nissens – 65 k
2021.06.11. – Váltó + differerenciól mű felújítás (ha már leszedtem) – Tisztítás. Tengely vég csapágyak cseréje, összes szimmering cseréje, olajcsere – 40k
2021.06.11. – Féltengely függesztő csapágy csere – 15k
2021.06.11. – Segédalváz és első futóműalkatrészek szemcseszórása, bevonatolása (2k epoxi + 2k akril) + üregvédelme – 60k
2021.06.05 – Olaj + szűrő csere – Gyári – 35k
2021.06.12 – Futómű beállítás – 18k
2021.06.12 – Kabát tartó – 5k
2022.01.24. – 4 db gyári 30k-et futott motortartó bak – 60k
2022.04.14. – Gyári küszöbspojler beépítés – 90k
2022.04.14. – Köszöb és kerékjárat korrózió mentesítés, alváz és üreg védelem rekonstrukció – 40k
2022.06.16 – Fényezés (Első lökhárító, motorháztető, jobb első sárvédő, küszöb spojler) – 180k
2022.07.15. – 3 db horpadás kiszedetés – 70k
2022.10. – Kavicsfóliák – 17k
2022.12.06. – Csomagtartó ajtó teleszkóp csere – Stabilus Lift-O-Mat – 13k
2022.12.03. – Téli kerék fényezés – 70k
2022.12.15. – Téli gumi – 250k
2022.01.09. – Első lámpa takarítás, polírozás – 15k
2023.03.10. – Antenna csere – 15k

Összesen: 4.232k Ft

Plusz ugye amíg vezettem az Amorés dolgokat, írtam a blogokat, addig egy 1.086k Ft-os költéségig jutottam.

Mindösszesen: 1.086k + 4.232k = 5.318k Ft

https://www.hasznaltauto.hu/szemelyauto/alfa_romeo/159/alfa_romeo_159_sw_1.9_jtd_16v_distinctive-19210994#sid=3261263a-562a-49e9-8265-cbbaee018430

>> Tuning és extraAtesz159 // Alfa 159 SW 2.0 Jtdm // 2020-04-19

Még a télen rendeltem a fiatalkatrészek.hu-ról egy gyári csomagtértálcát,mert nagyon tetszett.Hátha térkövet támad kedvem hurcolni...
Így már teljes a csomagtartó felszereltség.Ja!Nem... (folyt. köv.,ha jobb lesz a forintárfolyam)

>> SzervizPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2017-12-16

Új kuplung (Valeo), főtengely és balansztengely szimeringek.
Új első felső lengőkarok (bal gyári, jobb TRW).
Új hátsó féktárcsa (Brembo) és fékbetét.
Légzsák lámpa világított, első övfeszítőket írta hibának. Kontakt hiba javítva, hibakód kiütve.
Ismét maximális elégedettség a Csörgő Autószervizzel.
Km: 179570

>> Tuning és extraWolf // Alfa 147 1.9 jtd 16v // 2016-09-25

Na, végre bekerült véglegesen fejegység morgóba. Ej, kapcsolókat meg kell fordítanom, ellenkezően kapcsolnak, mint kellene.
Ráeresztettem mikrofonos hangolást, egész meglepő eredménnyel...egyenlőre hagyom is kárpitot, foglalkozhatok mással, mélyközép egész tisztességesen szól. Magasról ugyanez nem mondható el, teljesen kiemelt magassal is csak hasonlít arra amit elképzeltem. Élettelen, pontatlan, bizonytalan. Azt hiszem egyenlőre megkapja bose magasakat, aztán majd kárpittal mehet jbl mélyközép selyem magassal, ha elég lesz a hely.

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2014-04-29

Ma megejtettük az első felső lengőkarok cseréjét. Gyári került a gyári helyére. A baloldalinak már a gömbcsuklója is kopott volt, a jobboldalinak csak a szilentje volt kuka.
Megejtettük az éves olajcserét is, kicseréltem a pollenszűrő és a levegőszűrőt is.

Az első futómű jelentősen halkabb lett.
Sajnos megvizsgálva a stabilizátort, kiderült, hogy hiába cseréltük ki a szilentjét egy éve, a rúd mostanra annyira megkopott, hogy már mozog és valószínű a maradék kopogás emiatt van :(

óra állás: 174476 km

>> Tuning és extraSeriff // Alfa Spider / GTV 3.0 V6 24V Lusso // 2014-04-09

Idegesített, hogy az eddig garázsban dédelgetett Barracudák nem lehetnek kocsim ékei (legalábbis menet közben kevésbé praktikusan), ezért vettem gyorsan 4 gyári felnit, amiért ugyan nem vagyok oda, de tuti jók lesznek méretben.

Közel sem olyan állapotúak, mint amilyenre a Barrák avanzsálódtak, de az árukról legyen elég annyi, hogy naivan megkérdeztem, hogy 1 db vagy a szett ennnyi? Kiderült, hogy a szett, így mentem is tegnap Lábatlanba értük.

A négyből kettőt kell görgőzni, már csinálják is. Egyelőre jó lesz nyárra, aztán meglátjuk.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2014-03-19

Végre sikerült kerítenem jtd-be való gyári hibátlan tartóbakot, benne is van az autóban. Még csak városban próbálgattam, a különbség nem kicsi. A maradék morgás is eltűnt, legalábbis városi tempón. Az eddigiekhez képest nagyon halk! Nem véletlen hogy ólommal van kiöntve a gyári motortartó. Most inkább villanymotor hangra hasonlít ahogy szól, és fordulattól függetlenül azonos hangerőn. Nincs 2200-nál vagy épp 2800-nál hangosodás. Ez is megoldódott.

>> Tuning és extrasparco // Alfa 156 SW 1.9 JTD // 2014-03-02

Gondolkoztam egy ideje, hogy le kellene cserélnem a SONY fejegységemet egy gyárira.
-mert törekszem a gyári kinézetre
-mert esztétikailag jobban illik a középkonzolba

El is adtam a Sony-t egy cartársnak, és beszereztem egy gyárit.

Megvettem egy ,,kedves" Cartárstól, TwinSpark, alias Szabó Balázstól egy ,,hibátlanul működő" fejegységet, amiről kiderült, hogy nem működik a CD lejátszója.
Hosszú visszavásárlási hitegetése után természetesen szépen eltűnt, válaszra sem méltatott...

Na m1, ennyit a negatívumokról. Így hogy működik a rádió és az Aux In kábellel telóról és bármi más lejátszóeszközről hallgathatom a zenéimet, annyira nem is hiányzik a CD. :)

Az összkép végülis szép lett.

Lesz még vele némi átalakítás, de ez már egy másik Post lesz! :)

>> Tuning és extraLiquid // Alfa 159 2.4JTDm Q4 TI // 2013-08-10

A tetőcsomagtartó tipikusan az a dolog, ami ritkán kell, de ha kell akkor nagyon :) Úgy döntöttem ideje lenne venni egyet. Utánanéztem, a gyári a Rieglernél bő 70.000 lenne, a Thule még egy kicsivel több, a sima típusspecifikus utángyártott pedig 35.000 körül.
Csöri mondta hogy van egy ismerőse akin keresztül esetleg olcsóbban is meg lehetne venni. Utánakérdezett, és mikor mondta az árat nem volt kérdés, hogy megrendelem ezt. Kb. 3 hét volt az átfutás, Siófokon vettem át tőle.
Fel is próbáltam, minden okés. Annyit változtattam csak, hogy vettem 1cm-rel hosszabb rozsdamentes csavarokat, mert a gyáriakkal kicsit nehéz volt a hátsót levenni. A hosszabb csavarokkal úgy is le lehet szerelni, hogy nincs teljesen szétszedve. Plusz vettem hozzá egy rendes 6-os, imbuszos, T-kulcsot, így nem kell a hozzá adottal szórakozni.