Mit ígéltek nekünk a lómaiak?

2008-03-25  Teddy
Fejlesztések, melyekről beszámoltunk, modellek, ígéretek, találgatások, melyek a süllyesztőben végezték. Visszatekintés az elmúlt 4 év meg nem valósult terveire.
Magazin >> A vírus mögött
A Kamal ugyanis úgy tűnik, hogyerre a sorsra jutott. 2004 novemberében adtunk hírt arról, hogy többszöri leállítás és újrakezdés után zöld utat, sőt, elsőbbséget kapott a fejlesztése, mert a 2006-os torinói téli olimpiai játékok hivatalos autójának szánták. .
 
A motorokat a 159-ből, a padlólemezt pedig a GM-től vették volna, ám az akkor vezérigazgató, Karl Heinz Kalbfell végül leállította a fejlesztést és a téli olimpián a 156 Crosswagonok teljesítettek szolgálatot. Mára a terveiből szinte semmi nem maradt, vagy jól titkálják. Az Alfa 2010-ben akar előhozakodni egy 149-re épülő SUV-val, melyet C-Crossoverként emlegetnek, de addig sok víznek kell még lefolynia a Dunán.
 
A következő fiaskó egy együttműködési megállapodás, amelyről 3 éve hallgatnak, vagy legalábbis nincsenek meg azok az eredmények, amiket a szerződés megírásakor felvállaltak. Állítólag született egy együttműködés az Alfa és a Maserati között, melynek a mai napig nincsenek kézzel fogható eredményei. Akkoriban azt kommunikálták, hogy több modell fejlesztésében is együttműködne a két gyártó. A szerződés motorokra vonatkozó része arról szólt, hogy a Maserati készít az Alfának egy új 3.2-es blokkot, amire két turbót akasztanak és így 405 lóerőt kapnának, cserébe az Alfa odaadja a nagyobb dízel motorokat a Masernek. Ez a része a szerződésnek végül is még nem tekinthető semmisnek, a 159 GTA-ban ilyen duplaturbós motorról csicseregnek.
 
Az egyezmény másik része viszont már nagyon sántít. A Maserati SUV-jának, a Kubangnak, illetve a 166 utódnak a fejlesztéséről szól. Íme egy idézet a hírből:
 
A legközelebbi "közös gyümölcs" a 2007-es Genfi Szalonon bemutatkozó 166-utód, melyet egyelőre csak Progetto 941 kódnév alatt emlegetnek. Formatervét idén tavasszal véglegesítik. A 3 méteres tengelytávval megáldott autó azonban nem veszít majd sportosságából, sőt! Egy olyan autó létrehozását tűzték ki célul, amely tökéletesen beleillik az Alfa sportos image-ébe, de nem veszélyezteti a Quattroporte piacát.
 
A 166-utód számára a két cég költségtakarékossági szempontokból közös, transaxle erőátvitelt tervez, valamit egy motort is közösen használnak majd. Az Alfa Romeo által tervezett 4 literes V8-as VM dízelt, amely a 3 literes V6-os VM dízel továbbfejlesztése. Ezt a motort a Maserati GT Wagonban (Kubang) használják majd, cserébe a 166-os utódban is helyet kap egy V8-as Maserati erőforrás.
 
A megállapodás ezen túl kitért még a hajtáslánc-használatra is. A dolog több helyen megbukott, 166 utód például a mai napig nincs, a Maserati pedig nem is olyan régen állította le a Kubang fejlesztését. De ne legyünk pesszimisták, lehet, hogy a 166-utód tényleg a Maserati hajtásláncát és motorjait fogja használni. A pletykák ennek némileg ellent mondanak, hiszen az Alfa másfelé kacsingat hajtáslánc ügyben. Kapóra jöhet nekik, hogy a Tata a szerdán felvásárolta a Fordtól a Jaguar és a Land Rover márkákat. A Fiat a Tata stratégiai partnere, abszolút elképzelhető variáció tehát, hogy a Jaguar hajtásláncát fogja az Alfa átvenni. Mindezt persze kapkodva cáfolja Sergio Marchionne a Fiat konszern vezérigazgatója.
És itt van az utolsó ígéret, a Junior, amely körül nem volt ennyi bizonytalanság, már ami a technikát illeti. Már az első kiszivárgott/kiszivárogtatott infók is pontosan belőtték a modellpalettát, illetve a lóerőket, sőt, a Manettino-val sem lőttek bakot.
 
De, hogy a babyAlfa kifejlesztése se menjen nagy csendben, azért az Alfa elkövetett ilyen-olyan hibákat. Az autóra az újságírók aggatták rá a „Junior” nevet, melyet a közönség nagyon hamar megkedvelt nemzetközi és jól csengő volta miatt. Nem így gondolta az Alfa és egy pályázatot írt ki a névre, melyen a mai napig nem tudni hogyan, de a Furiosa nyert. Ez viszont nagy visszatetszést keltett a közönségben, ezért elvetették és egy másik, a pályázatra beérkezett nevet választottak, a MiTo-t. Most az autó logójára írtak ki pályázatot, kíváncsian várjuk, hogy a gyár ezúttal hallgat-e a közönség szavára.
 
Az elmúlt négy év fejlesztések tekintetében inkább negatív volt, mint pozitív. Voltak ugyan beváltott ígéretek, ígéretes fejlesztések, de az a technikai előny, ami még a 156-os megjelenésekor is megvolt, az mára mintha eltűnt volna. Az ötletek jók, de ha nincs rá pénz és mindent húznak, halasztanak, akkor esélyes, hogy az Alfa soha nem lesz újra technikai kuriózum. Ez alól talán a MiTo a kivétel, ami tökéletesen meglovagolja a kisköbcentis turbókorszakot, és a Manettino bevezetése is egyedülálló lehet a saját szegmensében.
 
Most, hogy a Fiat konszern egyenesbe jött anyagilag, várható, hogy a leányvállalatokba is több pénzt pumpál. Nem jönne rosszul, hiszen az Alfa napi 1 millió eurós veszteség mellett K+F tevékenységre vajmi keveset fordíthat.

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
Tedi