Mutasd

>> Egyéb2025-09-07

Minden nagy nyári út előtt előveszem a szokásos listát. Már az útiterv excel fájlban is benne van a csomagolandók listájával együtt.
Mivel az idei Nagy Túra 2025 elmaradt, most került elő a kabriós őszi kirándulás előtt.
• Klímatöltés - mindig hiányzik, most 420 gr kellett bele.
• Kocsimosás - idén holnapután lesz egy polír is.
• Ablakpucolás - nagyon nem a kedvencem, ezért van külön a listán.
• Belső takarítás - ez se a kedvencem...
• Műanyag ápolás - motorház, utastér műanyagai. A műszerfal ápolása se a kedvencem.
• Ülés bőrének ápolása - most is a Sonax trutyijával kentem be.
• Ablakmosó feltöltés - csak félig szoktam, mert 5 literes a tartály.
• Világítás ellenőrzése - ez még hátravan, mert a DRL a polír után kerül vissza.
• Keréknyomás ellenőrzése - elöl: 2,7 bar hátul:2,5 bar pótkereket nem elfelejteni(!): 4,2 bar
• Kerékcsavarok meghúzásának ellenőrzése – 120Nm-re szoktam húzni a gumis ajánlására. A mintázatot se árt ellenőrizni.
• Emelő, kerékkulcs és kerékcsavarok a pótkerékhez - az emelő és kulcs a motorházban jobbra elöl, a többi a csomagtartóban a pótkerék feletti rekeszben.
• Szervóolaj ellenőrzés – ha jó, akkor szép piros. - TUTELA GI/A
• Fékfolyadék ellenőrzés: szín (víztiszta), szint, víztartalom a Parkside-os műszerrel max 1%
• Fékbetétek és tárcsa ellenőrzése - a túra előtt ki is szoktam takarítani, ez most a nyári túra előtt megvolt.
• Hűtővízszint ellenőrzés – PARAFLU UP kell bele, de ha kevés kell csak ioncserélt vizet szoktam beletölteni.
• Motorolajszint ellenőrzése, ha kell feltöltés maximumra – 10W60
• Motorolaj bekészítés - akku mellé vagy a tetőhidraulika mellé teszek 1 litert.
• Váltóolaj szint ellenőrzése - a feltöltő csavar a szint.
• Hosszbordás ékszíj feszesség ellenőrzése - kézzel húzva a felső részt érezni lehet a feszítőt.
• Szerszámkészlet bekészítése - akku mellé kerül a szokott csomag.
• Tartalék alkatrészek – elektromos vezeték, csőbilincs, kábelkötegelő, drót, alátétek, csavarok, szigetelő szalag, stb.
• Izzókészlet ellenőrzése – a csomagtartóban pótkerék feletti rekeszben van a helye.
• Defektjavító készlet + kompresszor - szintén ott. Az idén a spré mellé vettem egy "hurkás" javító szettet is.
• Navigáció felrakása – Itt általában az iGO-s navit szoktam feltenni. A menetvonalakat előre felkészítem. Most valószínűleg a google lesz a főszereplő telefontükrözéssel.
• Tartalék navigáció + navitöltő bekészítése - Most ez lesz az iGO.
• USB töltő + USB töltőkábelek berakása mindenhez. Ja és egy pót szivargyújtó töltő is.
• Elemlámpa
• Rádió USB feltöltése zenével, rádióba betenni - nincs kellemetlenebb mint a cseh nyelv és zene a rádióban :-)
• 2 db sárga mellény - kötelező
• Tűzoltó készülék berakása - olaszban kötelező tartozék
• KKL kábel berakása – PC & MES a ruhás csomagba. Ha van, akkor nem kell. Ha nincs, akkor igen. Anno németben a 159-hez kellett volna, de nem volt ott. Szerviz lett belőle...
• Kamera (dashcam) memóriakártyák törlése, kamera felrakása, kameratáp tesztelése.
• Alfás maci - mindig velünk van.
• Alfás esőkabát - néha jól jön.

 
>> Esemény2025-09-06

Szokásunkhoz híven idén ősszel is megkerültük a Balatont.
A 84-esen érkeztünk és Edericsnél mentünk fel a 71-esre.
Kicsit körbenéztünk a keszthelyi boltokban és tovább álltunk.
Szomorúan tapasztaltuk hogy vége a szezonnak, az éttermek nagy része már bezárva.
Aztán Balatonföldváron a Kukorica Csárdában megebédeltünk. Itt is olyan érzésünk olt hogy azt esszük ami a polcon van még. Ettől függetlenül remek ebédet kaptunk.
A következő pont a tankolás volt, mert a negyedet jelző vonal alatt volt a szint. 52,38 liter fért a tankba, bő 31e Ft...
Gondoltuk átkelünk a komppal, de a sort látva inkább megkerültük az északi végét a Balcsinak.
Alig találtuk meg a szokott kilátót Balatonvilágoson, de aztán meglett.
Balatonfűzfőn sikerült találkoznunk valami biciklis csapattal. Szembe jöttek és természetesen keresztezték pát helyen az utat, itt ilyenkor leállították a forgalmat. Gyakorlatilag a nagy körforgalmig állt a sor. Izgalmas lehetett a sorban pöfékelő autók mellett biciklizni...
Természetesen a Tihany kör se maradhatott el. Itt még nagyobb tumultus volt a kompnál.
Zánka után fordultunk le a 71-esről Tapolca felé.
Majdnem teljes volt a kör.
368 km-t mentünk, nagyobb részt nyitott tetővel.

 
>> Esemény2025-09-02

PHuBi ma reggel sikeres vizsgát tett :-)

113.414 km

Jutalmul fel lett töltve a klíma.

 
>> Egyéb2025-08-21

Szeptember végén lejár PHuBi műszakija, ma bejelentkeztem Topiékhoz.
Szeptember 2-án várnak 7:00-kor.

 
>> Egyéb2025-08-12

Tavaly szeptemberben már fizikailag kialakult a tartalék alkatrészek tárolásának a rendje.
Most az autómentes napokat kihasználva beírtam a tételeket egy excel táblába.
Így már keresni is lehet közte és nem kell millió dobozt átnézni.
243 tétel...

 
>> Egyéb2025-08-04

Ma gurultunk volna egyet a Balcsira, de PHuBi másképp döntött.
Az akksi a sok állás miatt elhagyta magát, úgyhogy töltés lett a kirándulás helyett.
5 éves az akksi, ezt a szezont még ki kellene húznia.

update másnap
Nem fogja. Kipróbáltam az új Lidl töltőt. Az 5 óra 5 Amperes töltéssel 13,5Voltra feltöltött akku mára újra csak 8,2-t ad le.

Kell egy új...

update 2025.08.04.
Exide lett a kiválasztott. Ma megjött és be is került a helyére.
Lássuk mit tud! :-)

 
>> Egyéb2025-06-25

A nyári túrára való felkészülés jegyében rendeltem két Continental PremiumContact 7 gumit előre. Hátra már tavaly felkerültek de elől hagytam még a régieket hogy kopjanak.
A túra majd 4e km-ét már nem akartam velük bevállalni.

Itt jön a csavar, mert a megrendelés estéjén született meg a döntés hogy a tervezett túra elmarad :-(

Ha már megrendeltem elhoztam a gumikat, de nem rakattam fel.
A garázsban várják a szebb napokat...

 
>> Esemény2025-06-19

Ma tartottunk egy talit Kápolnásnyéken. A cél néhány szép kép készítése egy szép helyen.
A típus idén (is) 30 éves és az Alfissimo-ba is ír Zselé egy cikket a témában.
Ebéd után indultam így 7 óra előtt érkeztem, páran már voltak.
Sok-sok kép készült, hivatásos fotós is jött.
Zárásul átgurultunk pizzázni egyet. Tekintettel a várható sötétedésre talán elsőként indultam haza.
Jó nap volt, jó társasággal.
Köszönöm mindenkinek aki eljött!

 
>> Szerviz2025-06-14

Utoljára 2020.03.12-én cseréltem benne olajat. 5 éves csereciklust állítottam be, így mostanában volt esedékes. A csere a múltkor bevált szerint zajlott:

A szervizkönyv szerint Tutela GI/R kell bele, azt már korábban beszereztem. Petronas is beszált a "Ki tud kisebb betűkkel többet írni a dobozra?" versenybe. Nem hiszem hogy bárki elolvassa a cédulára írtakat, főleg szemüveg nélkül...
Mondjuk az új autók használati utasításai is olvashatatlanok a sok "Fontos figyelmeztetés" miatt...

A csere során a manualt követtem:
1. Először kibontottam a hidraulika környékét, mert nem nagyon lehet hozzáférni.
- Csomagtartó rekeszből a filc borítást ki kell venni.
- A 3. képen látható függőleges fémlemezről leszedtem a csatlakozókat, majd a lemezt tartó két csavar kitekerése után levettem. (4. kép) Így már hozzáférni a tartályhoz.
2. Tetőt kinyitni teljesen, ilyenkor van a legtöbb olaj a tartályban.
3. A tartály tetején lévő csavart ki kell tekerni.
4. Egy fecskendő végére kis csövet húztam, azzal ki lehet szippantani a tartály tartalmát.
5. A tetőt - kikapcsolt gyújtás mellett - kézzel zárni és nyitni kell. Ezalatt a rendszerből kb annyi olaj került a tartályba mint eredetileg volt. Ki kell azt is szippantani.
6. Az előző pontot addig ismételni amíg a tartályba olaj kerül. Nekem elég volt két kör, a harmadikra már nem jött több olaj.
7. Összese kb 3,5 deci jött ki. (5. kép jobb oldali flakon) A könyv szerin 6 deci kell bele. Érdekes. Mondjuk a múltkor is kb ennyi jött ki...
8. A friss olajjal fel kell tölteni a tartályt. Célszerű ezt fecskendővel végezni.
9. Elvileg a felső vonalig kell tölteni, de nyugodtan mehet bele több is, a következő lépésnél csökkenni fog a szint.
10. Elektromos üzemben zárni és nyitni, szintet utántölteni. Az ellenőrzést célszerű nyitott tetőnél végezni, mert akkor van több olaj a tartályban, egyszerűbb ilyenkor maxra tenni.
11. Az előző pontot annyiszor megismételni amíg csökken a szint. Nekem kettő itt is elég volt, a harmadikra már nem változott.
12. Most jön lényeg. A tető - általában amikor a legtöbben látják - többször megállt nyitás/zárás közben. Korábban random érzékelő hibaüzenetek voltak benne. Most minden csatlakozót széthúztam és befújtam kontakt spray-vel. Remélem segít.
13. Fémlemezt visszarak. Csatlakozókat visszaszerel.
14. Ha már arra jár az ember célszerű a kábeleket rögzíteni valamihez, mert menet közben zörögnek. Egy kicsit portalanítani sem árt.
15. A túrák során mindig velem van egy szerszámkészlet, Most is visszatettem az akku elé. (6-7. kép)
16. Borítást visszarak és kész.
17. Sört bont :-)

 
>> Szerviz2025-06-08

Májusban ott tartott a történet hogy Erhardnál jártam.
a menetrend a szokásos:
- kocsit felemel,
- jobb első kerék le, dobborítás ablaka ki,
- A duda projekt miatt a sárvédő borítása is lejött.
- hosszbordás le (forgásirányt megjelöl), feszítő és görgő ki,
- vezérműszíj borítás le,
- szelepfedél le, 1-es henger gyertya ki (Semmi lerakódás),
- főtengelyt felső holtpontra állít,
- vezérlésrögzítőt felrak,
- balanszszíj le, forgásirányt megjelöl,
- vezérműszíj le, feszítő és görgő ki,
- szívóoldali vezérműtengelyt kiszed,
- két gyanús hidrotőke most bezzeg kemény mint a beton, de kiugranak.
- Az új hidrotőkékből leeresztettem a gyári olajukat és motorolajjal feltöltöttem őket. A két új tőke kicsit már mint a gyáriak, de a mérete stimmel. A szoknyája kicsit hosszabb, talán jobban megvezeti. A belső mag is egy kicsit "vastagabb". (5-8.kép)
- Vezérműtengely visszakerül,
- Vezérműszíj feszítő és görgő bekerült a régiek helyére. Mindkettőben valami kosz van, olyan mintha a csapágyból kijött volna a zsír és az összeszedte volna a szöszöket. A feszítő ugyan olyan a görgő más. (3.kép - 9-10.kép)
- Szíj fel, feszítőt beállít, amit később az átforgatásokkor meg kell ismételni.
- Balanszszíj felkerül.
- Balanszszíj feszítőjét is többször kell beállítani.
- A motort átforgatva a feszítőket lehet korrigálni. (Mintha a szíjak megtalálták volna a helyüket a síkban, mindegyik lazul.) (11-12.kép)
- Gyertyák visszakerülnek.
- A szelepfedélbe új tömítést tettem (volt itthon), mert a bal első sarka kicsit nedves volt.
- Szelepfedél, gyertyák, stb. vissza.
- Hosszbordás görgő, feszítő, szíj visszakerült.
- Indításpróba - pár fordulatig hallani a tőkét, aztán elhallgat és mint a Doxa :-)
- Dobbetét és kerék vissza.
- Kocsit bakról le.

A duda projektből nem lett semmi mert az emag-on vett retro kürt hangját alig hallani a gyári duda mellett.