Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2.0 TS PHuBi >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 TS PHuBi
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2002
- Színe:Fekete metál
Az első nap általában a "minél gyorsabban, minél messzebb" jegyében zajlik.
Mivel a végcél csak 475 km-re volt útba ejtettük a Dachsten-t. Mivel korábban már egyszer pórul jártunk, most már májusban lefoglaltam a felvonóra a jegyet. Az oldalukon gyorsan megy. Ki is fizettem online így ott nem kellett vesződni vele.
A terv szerint 5:30-kor indultunk, az utat csak Oberwartban szakítottuk meg egy reggelire.
A jegyünk 10:45-re szólt, mi már 9:42-kor a helyszínen voltunk. (2.kép)
Az itthoni 30++ fok után jól esett a kijelzőre nézni, ami 10 fokot jósolt a hegytetőre. (3.kép). A várakozás gyorsan telt mert volt mit nézni.
A hegytető akár egész napos program is lehetett volna de nekünk nem volt annyi időnk. Kicsit élveztük a kilátást (4.kép), majd megebédeltünk. Természetesen "Bécsi szelet"-et.
A Rita kipróbálta a kilátót és a semmibe vezető lépcsőt is. Én a tériszonyom miatt ezt kihagytam...
Miután lejöttünk készült pár poszterkép PHuBi-val. (8.kép)
A továbbiakban három hágót érintettünk:
- 1.370m Dientner Sattel
- 1.290m Filzensattel
- 1.000m Griessen Pass
A szállodában foglalt szobához félpanzió járt, úgyhogy miután kipróbáltuk a kerti teraszt megvacsoráztunk.
A termosztáttal együtt rendeltem egy vízpumpát is. A termosztát cseréje után nem tudtam nyugodni.
Nekiálltam...
Tuti nem volt rossz mert mint kiderült Csöri anno fém lapátosat tett bele. Ha tudom nem állok neki. Sajna csak annyi infóm volt hogy cserélte, de hogy mire arról nem tudtam.
A műanyagnak egy lapáttal többje van, kíváncsi leszek mit számít.
Teszt a "2024 Nagy Túrán"
Megjött a Valeo termosztát. Calorstat van a csomagban (Made in France) és ugyan úgy "pöcökkel" kitámasztott mint ami kijött. Mondjuk itt legalább egy tengelyben van az egész.
Bekerült. Az eredeti hőmérő szenzor került bele.
Kapott friss fagyállót és egy új kiegyenlítő sapkát (1bar).
Tesztút ahogy a múltkor.
Bemelegedés után nyit a termosztát ahogy kell és tartja a kb. 88 fokot. Országúton kb 89-re áll be, amit autópályán is tart. Megálláskor gyorsan felkúszik és indul a ventilátor. Kétszer néztem rá, mindkét alkalommal puha volt a vastag gumicső, nincs nyomás a rendszerben. Furcsa, mert kellene.
Hazaérve csökkent a hűtővíz szintje is, de ez lehet azért van mert lelégtelenítette magát.
...vagy mégse...
Itthon egy nagy fecskendővel levegőt fújtam a tartályba. Eltűnt benne.
Valahol szelel a rendszer? Vízfolyás nyomát nem látom...
Előkerestem egy régi tartálysapkát, kissé megmókolom és holnap megpróbálom vele felfújni a rendszert.
Szar ügy lenne ha nem tudnánk az idei Nagy Túrára PHuBi-val menni, Giulia nem igazán hegyi autó....
Update 2024.07.09.
Felfújtam a rendszert, nem ereszt.
Aztán megnéztem az új kupakot és kiderült hogy a tömítés gyárilag nincs az alján, rátekeréskor nem is megy le. Csavarhúzóval kell legyömöszölni az aljára és akkor tömít.
Tegnap kivettem, ma megfőztem egy bontott társával bográcsban.
Alapvető különbséget látok a benne lévő Behr és a másik bontott közt.
A netes képeken általában egy olyan betétet látni mint a második képen. Van egy keret ami összefogja az egészet.
Nos a bontott öntvényében egy ugyan ilyen van (4-5. kép). A Behr-ben nincs keret. Alul egy öntvénydarabra van rátekerve a lemez (6 kép), a felső vége - a "dugattyú" - a csőcsatlakozó oldalából kiálló darabra támaszkodik fel (7.kép).
Mindkettőt beletettem a bográcsba és feltettem melegedni.
A bontott a forró vízben működik ahogy kell. Felül kijön az a pecek és a rugó ellenében hátratolja az egységet, nyit a perem.
A Behr ugyan ezt tenné, csak mégse. A pecek ugyan kijön, megtámaszkodik a műanyagon, de az egység ferdén megy hátra és a teljes körnek csak harmada-fele nyílik ki. Jól látni hogy az egész betét ferdén van a házban. A műanyag pöcök a csőben nincs egy vonalban a hátsó tartó aluval. Csoda hogy eddig működött...
Az utolsó képen a táguló betét van a záró peremmel. (A kiszedése nem volt egyszerű, a perem lehet hogy aközben lett ferde.) Érdemes összehasonlítani a második képpel.
Innen üdvözölném azt aki ezt a műanyag sz@rt kitalálta.
Meg az anyukáját is...
A teszt után nekiálltam kiszerelni a gyanúsítottakat.
1. kiszedtem a gyertyákat. Egyformák és mind jó égésre utal. Ezzel is kizárhatjuk a hengerfej problémát.
2. Leeresztem a hűtővizet, de nem a hűtő alján, hanem a termosztátból alul kifövő csövön.
3. Amíg a víz folyt, leszedtem a hosszbordás szíjat hogy majd hozzáférjek a vízpumpához. Holnap majd folytatom.
4. Kiszedtem a termosztátot. A rajta maradt csövön jött le a víz. A termosztát helyén nagyon tiszta piros hűtővíz maradt. Ha hengerfejes lenne és beledolgozna a vízkörbe koszosnak kellene lennie.
City-ről hazafelé elkezdett PHuBi melegedni.
Hogy merre is induljunk a javítással ma tettem egy kb. 100 km-es próbakört.
Itthon lelazítottam a kiegyenlítő tartály kupakját hogy ne legyen nyomás rendszerben.
Mentünk kb. 25 km-t országúton, minden normálisan működött azzal a különbséggel hogy kicsit magasabb üzemi hőfok állt be és a terhelés váltásokat szinte azonnal lereagálta a hőmérő. Gyorsítás 50-90 és már 90 fok felett állt a mutató, a 90-et tartva vissza 90 alá.
Megálltam hogy megnézzem a vizet.
Induláskor max szint alatt volt, most felette. Máskor is így szokott lenni. Buborékok nincsenek.
Meghúztam a sapkát hogy ne szeleljen. Most a víz hőtágulása miatti nyomás növekedést kizártam. Ha most felkeményedik a cső akkor beledolgozik valamelyik a henger a víztérbe. De kb. 40 km autópálya után se keményedett fel - Nem hengerfejes!
A csövet fogva érezni a víz áramlását de elég lagymatagnak tűnt.
A terhelésváltásokat most is elég intenzíven követi a mutató.
A ventilátor mindkét fokozatban működik. Ellenben ha meleg motorral és járó ventilátorral megállok alapjáraton nem nagyon akar visszahűlni, mintha csak a blokkra csapó levegő hűtené.
A hűtő meleg, de nem mondanám hogy nagyon.
Számomra egyértelművé vált hogy nincs elég keringés.
Azt hogy nincs légtelenítve a rendszer kizárnám. A hűtőnél víz folyik a többit meg elvileg kidolgozza magából. Meg mitől levegősödött volna le AlfaCity-ben?
Marad a két fő gyanúsított:
- termosztát
- vízpumpa
Este ki is bontottam a termosztátot és elkezdtem bontani a vezérlést is, remélem holnap megérkeznek.
Melegedés ügyben elkezdtem felkészülni a legrosszabbra.
A tartalék motorról levettem a hengerfejet és átvizsgáltam.
Minden rendben lévőnek tűnik, de a szelepszár szimeringeket elkezdtem lecserélni. Hármat sikerült is. A többit majd később.
update 2024.07.04.
Mivel lekerült a hengerfej a gyanúsítottak listájáról abbahagytam a szimeringek cseréjét.
A hengerfejet elcsomagoltam és beraktam a tartalék alkatrészek közé.
Már jó pár éve így most is a Nagy Túra előtt feltöltöttük a klímát.
Kellett is mert 440gr ment bele.
AlfaCity-ről hazafelé a négy sávoson érdekes dologra figyeltem fel.
Minél gyorsabban megyek annál melegebb a víz, pedig ott nagyobb a menetszél is aminek jobb hűtést kellene adnia. Olyan mintha a hűtő felé nem menne át elég víz pedig a hűtő új.
90-nél ahogy kell 88 fokon áll a mutató, 110-nál egyre feljebb ment. Veszprémbe érve már 93-nál volt. Visszalassítva 90-re megint 90 alatt, felgyorsítva 93...
Odafelé 88-on állt stabilan.
Veszprémben a kúton megálltam és körülnéztem a motorházban. A ventilátor megy, a hűtő felső része meleg, tehát nem levegős a rendszer. A hűtővízszint maxon.
A klíma nem számít. Ha kikapcsolom a hűtő direktbe kapja a menetszelet nem lesz hidegebb a víz mintha bekapcsolom és a klímahűtő által előmelegített kapja.
A hegyi szerpentineknél a klíma kikapcsolása látványosan szokta javítani a motorhűtést...
Ha rányomom a fűtést (ami a termosztát elé van bekötve) minden visszaáll.
Mondjuk fincsi volt tegnap délután felcsukott tetővel full fűtéssel menni mégha az ablak le is volt húzva :-))
Jó lenne az idei Nagy Túra 2024 előtt rájönni hogy mi a baja mert akkor kénytelenek leszünk a Veloce-vel menni :-(
update 2024.07.01
Reggel klímatöltésre menet és jövet minden a megszokottak szerint működött.
A víz felment 88-ig, nyitott a termosztát és ahogy kell vissza is hűlt 83 körülre. Aztán beállt 88-ra. Hazafelé szintén.
A kiegyenlítő tartályban nem látok buborékokat.
A hűtővíz piros, nem úszik semmi a tetején.
Mindent megrendeltem a hengerfej tömítés cseréhez. A termosztát viszont csak holnapután várható. Lehet hogy holnap beleteszem egy tesztre ami a bontott motorból van.
Mióta megvan PHuBi küzdök a műszerfal alatti biztosíték tábla fedelével.
Eredetileg két gyári rögzítő volt benne megy egy sima csavar.
Mivel nem túl egyszerű rátenni az anyát a sima csavart szerettem volna pótolni ezzel-azzal.
Volt már műanyag patent is, de nem működött.
Próbálkoztam 3D nyomtatott "foglalattal (1.kép) de nem volt elég rugalmas a beszereléshez és elpattant.
Ma reggel világosság gyúlt. Lemezanya kell!
Sikerült is találni pár 6-os csavarhoz valót. (A gyári pöcök is 6-os)
A helye elég nagy de 90 fokkal elfordítva beleszorul. Kicsit még lehet nyitni a rugózó részén és tadááám!
Mozog annyit hogy a csavar beletalál, meghúzható és tart.
3-as kép az eredeti rögzítés, az 5-ös a csavaros. Már csak sima hornyos fekete csavart kell keresni és egyforma...