Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2.0 TS PHuBi >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 TS PHuBi
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2002
- Színe:Fekete metál
A múltkor nem tettem be az elring tömítést. Ma megjött egy olyan mint a benne lévő.
Van némi különbség :-((
A nyári úton Svájcban megszűnt navigálni az iGO-m. Az ok egyszerű volt, a régi progi valahogy nem tudta megemészteni a 2024-es olasz térképet. Szerencsére készültem erre és googliban is el voltak mentve az útvonalak, tudtam telóval navigálni.
Rendeltem egy 7'-os kütyüt ami vezeték nélkül tudja közvetíteni a telót (AA & Carplay), felcuppantottam a navi helyére, párosítottam a telóval és tettünk egy próbakört a Balcsira.
08.23.
Véglegesítettem a beépítést. Tegnap a próbaúton a teló töltőjével használtam mert USB C csati van rajta. Kicsit gyenge volt a hangja és néha elvesztette a kapcsatot a telóval. Most rájöttem hogy miért.
Egy furcsa feliratot találtam a hozzá adott töltőn (3.kép). Amikor beszereltem rá kellet jönnöm hogy nincs benne semmi. A 12V-ot direktbe nyomja a kütyübe. (A telefon tuti nem díjazná.) E telótöltö csak 5V-ot ad le az egy kicsit kevés lehetett neki.
A tartóját is átalakítottam hogy stabilabban álljon. Így nem lehet állítani, de nem is kell.
Adtak hozzá egy tolató kamerát is. Ha nagyon nem lesz mit csinálnom be is szerelem...
Tegnap délután elmentünk megnézni a Balatont. Hazafelé ránk sötétedett.
Ekkor tűnt fel hogy a km óra alsó tartománya sötét, nem világít az izzó.
Találtam itthon izzót hozzá és kicseréltem.
Márk 08.10.
"A hidrotőkék meg majd megtelnek ha mész vele egy próbakört és lesz nagyobb olajnyomás. Nem lesz azzal semmi gond! Csak idő kell neki."
A kinyilatkoztatást tett követte.
Összeraktam PHuBi-t.
Indítás.
Indul mint szokott, nincs hidrotőke hang. A feszítő még zörren párat (rugóhang) majd elhallgat.
Csoda történt.
108.434 km
Próbakör.
60 km alatt minden rendben. A vége felé már bekapcsoltuk a zenét is :-)
A menetjavítás után annyira összeraktam PHuBi-t hogy el lehessen indítani.
Már régebben rendeltem egy elring tömítés készletet, most abból akartam kicserélni a szelepfedél tömítését de nem tettem. Iszonyú gagyi kinézete van és a kritikus helyen nincs rajta a többszörös tömítő él mint a benne lévőn. (1-2.kép) Visszakerült ami benne volt.
Indításpróba.
Iszonyú kerepelés, mint anno motorbontás után. Egyértelmű hogy pár hidrotőke zajong, de a korábbiakkal ellentétben csak nem akarnak elhallgatni.
Mi van??? :-OO
Ennek utána kell járni.
Szíjak le, szelepfedél le.
Egyértelmű hogy a javított fedél két oldalán és a sor legvégén lévő hidrotőke puha.
Tengely ki, tőkét szétszed.
A hidrotőke két ujjal összenyomható, olaj a betétben nincs, a testben van.
A szelepet kitakarítottam, de nem volt benne semmi kosz. Belefújva működik. Az összerakott tőke levegővel megfújva felkeményedik.
A tőkéhez vezető olajjáratba belefúja szabadnak tűnik, ugyan olyan mint a többi, tehát olajnak jönnie kell.
Minden vissza.
Vezérlés és balanszszíj vissza.
Indítás.
Újra kerepel, 10-15 mp után mintha az egyik elhallgatna, a többi tovább zajong.
A vezérműszíj feszítője mint az őrül ugrál mert amikor a nem dolgozó tőkére ér a bütyök kisebb az ellenállás, lazul a szíj.
Itt abbahagytam és inkább bontottam egy sört...
A múltkor ott akadt el a projekt hogy kiszakadt a menet a lyukból.
Megjöttek a menetjavító készletek:
- egy zsákfurathoz 1,5-2-2,5D hosszú betétekkel (1-3.kép)
- egy "sima" 1,5D betétekkel (4-5.kép)
A furatból kivettem a központosító gyűrűt. (6.kép) A furatot és a győrőt méregetve arra jutottam hogy a leghosszabb betét is befér. Alu az anyag nem árt ha hosszabban fog.
Letakartam a "műtéti" területet hogy ne tudjon semmi se belepottyanni a motorba. (7.kép)
A készlethez adott fúróval kifúrtam a lyukat. (8.kép)
A "sima" készlet menetfúrójával kezdtem mert annak jobban megvezette az eleje a szárat. A felétől áttértem a zsákfurathoz adottal mert ugye itt is zsákfurat van. (9.kép)
A furatból a forgácsot a csipesz végére a ragasztós felével kifelé feltekert ragasztószalaggal vettem ki. Jó párszor kellett ragasztót cserélni. (10.kép)
A menetes betét jött (11.kép), simán be lehetett tekerni. Nem tekertem be az aljáig, a felső vége a régi menetnél kicsit lejjebb van. A betekerő "pöcköt" a betekerő 90 fokos elforgatása után simán le lehetett törni. A letört darabot egy mágneses csavarhúzóval ki tudtam venni. (12.kép)
A pozícionáló gyűrűt a csapágyfedélbe tettem be, a visszarakásakor a csavar behúzta a helyére.
Megjött a szett, nekiálltam.
A burkolat lebontása után egyértelmű lett hogy a balansztengely szíjával volt a gond. A burkolat belsején egyértelműen látni hogy hol ment a szíj.
Aztán kiderült az oka is. Az éjszakába nyúló vízpumpa cseréje végén sikerült túlfeszíteni a szíjat (6.kép). A régi képen (7. kép) sajnos nem látszik semmi.
Mondjuk a vezérműszíj "csíkozata" is érdekes. Annak jó volt a feszítője.
Tiszta szerencse hogy kibírta hazáig...
Nincs mese több képet kell csinálni minden műveletről. Este mindig átnézem őket amikor lementem a telóról. Tuti feltűnt volna a hiba.
Az újról már csináltam képet.
Az igazi csapás a vezérműtengely csapágyának visszarakásakor történt. A szívósoron az alsó csavar menetét egyszerűen kihozta a csavar. Eddig se volt tökéletes, mert pár éve a rögzítő felrakásakor - mivel csavarbehajtóval tekertem be a csavart - sikerült a menet felső részét kiszedni. (Azóta nem használok gépi csavarozót) A csapágyházat vidáman tartotta a maradék, mert ott lejjebb ér a csavar. Most amikor kézzel tekertem még be a csavart csak nem akart megszorulni hogy húzni kelljen a hajtószáron.
Két lehetőség lenne:
- felfúrni M8-ra a furatot és nagyobb csavart tenni bele - Itt akkor ki kellene venni a központosító perselyt mert abba nem fér bele a 8-as csavar. A csapágyfedél furatán átfér. Alul maradna elég alu hogy nagyobb csavar menjen bele.
- Helicoil-al kijavítani a menetet és vissza az eredeti csavart. Van egy javító készletem, de M7 nincs benne (6-8 van). Ráadásul itt kb 20 mm-en fog a csavar, a normál 1,5D hosszú betét nem elég hosszú. Rendeltem egy M7 készletet 1,5-2-2,5D hosszú betétekkel.
Holnap hazajön a fémipari ismerős, majd konzultálok vele...
Megjött a szett.
A balansztengely szíja: Continental - Made in Italy (2.kép)
A feszítő: Litens - Made in Romania (4-5. kép)
Vezérműszíj: Continental - Made in Romania (6. kép)
Vezérmű feszítőgörgő: INA (SRS csapágy) - Made in Germany (7.kép)
Vezérmű feszítő: Litens - Made in Canada
Ha már fel volt emelve PHuBi és megtaláltam az anno a "2023.06.24. Gólyaláb projekt" -hez vett porvédő párját nekiálltam hogy a jobbost is kicseréljem.
Most már nem kellett trükközni mert időközben beszereztem rugóösszehúzót.
Újra elgondolkodtam hogy egy toronycsapágyért hajlandó lennék-e kifizetni 300++ Eurót.
Munkatársammal nekifeküdtünk a netes keresőknek. Egy német oldalon találtam egy Spiderhez rendelt toronycsapágyat. Hááát nem úgy néz ki mint ami benne van. Aztán tovább keresgélve rájöttünk hogy az tulajdonképpen csak maga a csapágy, ami itt két fémlemez közt van.
Rendeltem is egyet próbára.
Már csak egy - akár rossz - toronycsapágy kellene a teszteléshez...
Útközben többször feltűnt hogy finom sípoló hang társul PHuBi alap motorzajához. Néha indításkor némi "rugózaj" is társul hozzá, ami aztán pár mp után elhallgat.
Ma utána jártam hogy mi lehet ez.
Az egyértelmű hogy valamelyik szíj adja a hangot.
Hogy egy forrást kizárjak, ma lekaptam a hosszbordást és elindítottam a motort.
Nos indításkor újra produkálta a "rugózajt" és a sípolást.
A gyanúm a 2018-ban cserélt vezérműszíj feszítőre terelődött. Valószínűleg a vízpumpa cseréjekor megmozgattam és így 5x ezer km után kezdi feladni a harcot.
Télen terveztem a komplett cserét, most előbbre hoztam.
Megrendeltem a Conti szettet.