Mutasd

>> Egyéb2024-07-25

Útközben többször feltűnt hogy finom sípoló hang társul PHuBi alap motorzajához. Néha indításkor némi "rugózaj" is társul hozzá, ami aztán pár mp után elhallgat.
Ma utána jártam hogy mi lehet ez.
Az egyértelmű hogy valamelyik szíj adja a hangot.

Hogy egy forrást kizárjak, ma lekaptam a hosszbordást és elindítottam a motort.
Nos indításkor újra produkálta a "rugózajt" és a sípolást.

A gyanúm a 2018-ban cserélt vezérműszíj feszítőre terelődött. Valószínűleg a vízpumpa cseréjekor megmozgattam és így 5x ezer km után kezdi feladni a harcot.
Télen terveztem a komplett cserét, most előbbre hoztam.
Megrendeltem a Conti szettet.

 
>> Egyéb2024-07-25

Magassági pont megvolt - Hányszor volt meg mag. pont - Össz magasság - Mennyiség % - Magasság %

Összesen 419 db 556 db 903 689 m 35,60% 55,54%
0 Gyalog 94 db 100 db 224 230 m 7,99% 13,78%
1 PHB-574 Spider 220 db 267 db 407 800 m 18,69% 25,07%
2 LHU-600 Spider 64 db 75 db 118 160 m 5,44 % 7,26 %
3 Giulietta 53 db 55 db 73 237 m 4,50 % 4,50 %
4 Alfa 159 11 db 12 db 13 557 m 0,93 % 0,83 %
5 Giulia Super 12 db 13 db 20 752 m 1,02 % 1,28 %
6 Egyéb autó 6 db 6 db 4 631 m 0,51 % 0,28 %
7 Alfa 156 SW 5 db 6 db 4 652 m 0,42 % 0,29 %
8 Giulia Veloce 16 db 22 db 36 670 m 1,36 % 2,25 %

 
>> Egyéb2024-07-24

Hazaértünk az idei Nagy Túráról:
- 6 ország (H-A-D-CH-Samnaun-I)
- 4 szállás - ebből egy a Stelvio-n
- 4.771 fénykép
- 2.216 km
- 171,25 liter E95 (néha E10, néha E5)
- átlagfogyi: 7,727 l/100km

PHuBi jól viselkedett.
Hágók:
- 1.702m Dachstein Schladming induló állomás - Végpont -
- 1.370m Dientner Sattel - Hágó -Fm
- 1.290m Filzensattel - Hágó -Fm
- 1.000m Griessen Pass - Hágó -Fm
- 756m Rass - Elmau központ parkoló
- 745m Steinbacher Sattel - Hágó -
- 1.119m Holzleitensattel - Hágó -
- 1.215m Fernpass - Hágó - FÁ
- 1.225m Zugpizte induló állomás Ausztria - Végpont -FÁ
- 998m Zugspitze induló állomás Németország - Végpont -FÁ
- 938m Klais_FÁ
- 955m Scharnitzpass - Hágó
- 1.211m Seefeld / Zirler Berg - Hágó -FÁ
- 1.222m Mösern
- 1.850 m Samnaun
- 2.383m Flüelapass - Hágó -Km
- 843m Solis Viaduct - Punt da Solas
- 2.050m Berghaus Splügenpass - Pm
- 2.115m Splügenpass - Hágó -Bm
- 1.901m Montespluga gát
- 1.140m Passo di Agueglio - Hágó -Bm
- 1.815m Malojapass - Hágó -Km
- 2.284m Julierpass - Hágó -Km
- 2.315m Albulapass - Hágó -Fm
- 1.889m Ova Spin - Hágó -Sm
- 2.149m Ofenpass - Hágó -Km
- 2.503m Umbrailpass - Hágó -Fm
- 2.758m Stilfser Joch - Hágó -Bm
- 2.800m Tibet Hütte - Végpont -FÁ
- 2.188m - Berghotel Franzenshöhe
- 1.219m Toblacher Sattel (Sella di Dobbiaco) - Hágó -Bm

- 2.700m Dachstein - lépcső a semmibe
- 1.520m Hartkaiser - Bergbahnen Wilder Kaiser
- 1.650m Scheffau-Brandstadl felvonó
- 2.600m Zugspitzbahn felső állomás
- 2.962m Zugspitze - Végpont Felvonó Gyalog -FÁ
- 3.174m Stazione di partenza funivia Stelvio-Trincerone

 
>> Szerviz2024-07-14

A termosztáttal együtt rendeltem egy vízpumpát is. A termosztát cseréje után nem tudtam nyugodni.
Nekiálltam...
Tuti nem volt rossz mert mint kiderült Csöri anno fém lapátosat tett bele. Ha tudom nem állok neki. Sajna csak annyi infóm volt hogy cserélte, de hogy mire arról nem tudtam.
A műanyagnak egy lapáttal többje van, kíváncsi leszek mit számít.
Teszt a "2024 Nagy Túrán"

 
>> Szerviz2024-07-08

Megjött a Valeo termosztát. Calorstat van a csomagban (Made in France) és ugyan úgy "pöcökkel" kitámasztott mint ami kijött. Mondjuk itt legalább egy tengelyben van az egész.
Bekerült. Az eredeti hőmérő szenzor került bele.
Kapott friss fagyállót és egy új kiegyenlítő sapkát (1bar).
Tesztút ahogy a múltkor.
Bemelegedés után nyit a termosztát ahogy kell és tartja a kb. 88 fokot. Országúton kb 89-re áll be, amit autópályán is tart. Megálláskor gyorsan felkúszik és indul a ventilátor. Kétszer néztem rá, mindkét alkalommal puha volt a vastag gumicső, nincs nyomás a rendszerben. Furcsa, mert kellene.
Hazaérve csökkent a hűtővíz szintje is, de ez lehet azért van mert lelégtelenítette magát.
...vagy mégse...
Itthon egy nagy fecskendővel levegőt fújtam a tartályba. Eltűnt benne.
Valahol szelel a rendszer? Vízfolyás nyomát nem látom...
Előkerestem egy régi tartálysapkát, kissé megmókolom és holnap megpróbálom vele felfújni a rendszert.
Szar ügy lenne ha nem tudnánk az idei Nagy Túrára PHuBi-val menni, Giulia nem igazán hegyi autó....

Update 2024.07.09.
Felfújtam a rendszert, nem ereszt.
Aztán megnéztem az új kupakot és kiderült hogy a tömítés gyárilag nincs az alján, rátekeréskor nem is megy le. Csavarhúzóval kell legyömöszölni az aljára és akkor tömít.

 
>> Egyéb2024-07-04

Tegnap kivettem, ma megfőztem egy bontott társával bográcsban.
Alapvető különbséget látok a benne lévő Behr és a másik bontott közt.
A netes képeken általában egy olyan betétet látni mint a második képen. Van egy keret ami összefogja az egészet.
Nos a bontott öntvényében egy ugyan ilyen van (4-5. kép). A Behr-ben nincs keret. Alul egy öntvénydarabra van rátekerve a lemez (6 kép), a felső vége - a "dugattyú" - a csőcsatlakozó oldalából kiálló darabra támaszkodik fel (7.kép).

Mindkettőt beletettem a bográcsba és feltettem melegedni.
A bontott a forró vízben működik ahogy kell. Felül kijön az a pecek és a rugó ellenében hátratolja az egységet, nyit a perem.

A Behr ugyan ezt tenné, csak mégse. A pecek ugyan kijön, megtámaszkodik a műanyagon, de az egység ferdén megy hátra és a teljes körnek csak harmada-fele nyílik ki. Jól látni hogy az egész betét ferdén van a házban. A műanyag pöcök a csőben nincs egy vonalban a hátsó tartó aluval. Csoda hogy eddig működött...
Az utolsó képen a táguló betét van a záró peremmel. (A kiszedése nem volt egyszerű, a perem lehet hogy aközben lett ferde.) Érdemes összehasonlítani a második képpel.

Innen üdvözölném azt aki ezt a műanyag sz@rt kitalálta.
Meg az anyukáját is...

 
>> Egyéb2024-07-04

A teszt után nekiálltam kiszerelni a gyanúsítottakat.
1. kiszedtem a gyertyákat. Egyformák és mind jó égésre utal. Ezzel is kizárhatjuk a hengerfej problémát.
2. Leeresztem a hűtővizet, de nem a hűtő alján, hanem a termosztátból alul kifövő csövön.
3. Amíg a víz folyt, leszedtem a hosszbordás szíjat hogy majd hozzáférjek a vízpumpához. Holnap majd folytatom.
4. Kiszedtem a termosztátot. A rajta maradt csövön jött le a víz. A termosztát helyén nagyon tiszta piros hűtővíz maradt. Ha hengerfejes lenne és beledolgozna a vízkörbe koszosnak kellene lennie.

 
>> Egyéb2024-07-03

City-ről hazafelé elkezdett PHuBi melegedni.

Hogy merre is induljunk a javítással ma tettem egy kb. 100 km-es próbakört.

Itthon lelazítottam a kiegyenlítő tartály kupakját hogy ne legyen nyomás rendszerben.
Mentünk kb. 25 km-t országúton, minden normálisan működött azzal a különbséggel hogy kicsit magasabb üzemi hőfok állt be és a terhelés váltásokat szinte azonnal lereagálta a hőmérő. Gyorsítás 50-90 és már 90 fok felett állt a mutató, a 90-et tartva vissza 90 alá.
Megálltam hogy megnézzem a vizet.
Induláskor max szint alatt volt, most felette. Máskor is így szokott lenni. Buborékok nincsenek.
Meghúztam a sapkát hogy ne szeleljen. Most a víz hőtágulása miatti nyomás növekedést kizártam. Ha most felkeményedik a cső akkor beledolgozik valamelyik a henger a víztérbe. De kb. 40 km autópálya után se keményedett fel - Nem hengerfejes!
A csövet fogva érezni a víz áramlását de elég lagymatagnak tűnt.
A terhelésváltásokat most is elég intenzíven követi a mutató.

A ventilátor mindkét fokozatban működik. Ellenben ha meleg motorral és járó ventilátorral megállok alapjáraton nem nagyon akar visszahűlni, mintha csak a blokkra csapó levegő hűtené.
A hűtő meleg, de nem mondanám hogy nagyon.

Számomra egyértelművé vált hogy nincs elég keringés.
Azt hogy nincs légtelenítve a rendszer kizárnám. A hűtőnél víz folyik a többit meg elvileg kidolgozza magából. Meg mitől levegősödött volna le AlfaCity-ben?

Marad a két fő gyanúsított:
- termosztát
- vízpumpa

Este ki is bontottam a termosztátot és elkezdtem bontani a vezérlést is, remélem holnap megérkeznek.

 
>> Egyéb2024-07-02

Melegedés ügyben elkezdtem felkészülni a legrosszabbra.
A tartalék motorról levettem a hengerfejet és átvizsgáltam.
Minden rendben lévőnek tűnik, de a szelepszár szimeringeket elkezdtem lecserélni. Hármat sikerült is. A többit majd később.

update 2024.07.04.
Mivel lekerült a hengerfej a gyanúsítottak listájáról abbahagytam a szimeringek cseréjét.
A hengerfejet elcsomagoltam és beraktam a tartalék alkatrészek közé.

 
>> Szerviz2024-07-01

Már jó pár éve így most is a Nagy Túra előtt feltöltöttük a klímát.
Kellett is mert 440gr ment bele.