Mutasd

>> Esemény2024-07-23

Hazafelé vettük az irányt. A célpont a Stelvio, ott fogunk aludni!
Kb 200 km Svájcon keresztül, tele hegyekkel :-)
Osztottam-szoroztam és arra jutottam hogy elég lesz 15 litert tankolni az itteni 1,845€-s benzinből hogy átérjünk Ausztriába.

- I - CH határ most is néptelen, meg se kellett állni.
- Kissing Rocks (2.kép) - szerintem találó a neve
- A Majola hágóra nagyon durva szerpentin vitt fel (3.kép), a kilátó a hágó előtt felejthetetlen (4.kép)
- 1.815m Malojapass - már régebben jártunk itt, a város közepén van. Innen hihetetlen tájakon keresztül jutottunk el a
- 2.284m Julierpass-ra (5.kép)
- Sankt Moritz (6.kép) volt a következő megálló, főleg azért mert menet közben véletlenül kiléptem a google navigációból. Innen döglött az egész mert net nélkül semmit se csinál. A céges telóról meg központilag kilőtték a svájci mobilnetet. A progi indításakor újratervezne, de net nélkül ez nem megy neki. Régen el lehetett menteni az útvonalat, most már fejlesztettek rajta és nem lehet. Általában a hágókon se szokott mobilnet lenni. Továbbra is tartom hogy aki írta az még nem vezetett autót...
Szóval Sankt Moritz-ban egy tóparti csónakház-étterem kombó parkolójában sikerült szabad wifit találni és ott újra működésre tudtam bírni a guglit.
- 2.315m Albulapass - 7.kép
- 1.889m Ova Spin - Hágó
- 2.149m Ofenpass - Itt megebédeltünk (8.kép)
- 2.503m Umbrailpass - 9.kép
- 2.758m Stilfser Joch - (10.kép) Itt még van hó!
Itt végre felmentünk a Stazione di partenza funivia Stelvio-Trincerone felvonón. A felső pont 3.174 méteren van.
Maga a felvonó érdekes volt. Amikor megvettük a jegyet mondták hogy mindjárt indul felfelé, de még megvárnak.
A középső állomáson át kell szállni. Kérdeztük hogy mikor indul és melyik a kettő közül. Mondta a csávó hogy válasszunk! Beszálltunk az egyikbe, jött hogy akkor indulunk, csak az a kabin nem indult el mert a külső korlát nem zárt be. A vége az lett hogy akkor menjünk át a másikba. Azzal fel is mentünk. Fent szólt a csávó hogy ő most lemegy, de ha mi is le akarunk akkor érvényesítsük a jegyet lefelé és menjünk be a váróba, ezt ők lent látják és akkor feljön értünk.
Így is lett, csak még páran csatlakoztak hozzánk a fenti szálloda bárjából.
Nem volt nagy forgalom...
Leérve még csináltunk egy képet a 2.800m-es lévő Tibet Hütte mellett. Tudtommal ez a harmadik autóval elérhető legmagasabb pont Európában.
Most jött az esti kaland a Stelvión, de ez már másik történet.

 
>> Egyéb2024-07-22

A mai terv egy kirándulás lett volna a nyugati parton egészen a Mini Svájc-ig, de a jó időre való tekintettel a napot a medence partján töltöttük.
PHuBi is csak egy bevásárló kirándulásra lett elővéve.
Vacsora a szokásos helyen a szálloda szomszédjában majd egy kis sütivásárlás vele szemben.
Holnap indulunk hazafelé.

 
>> Egyéb2024-07-21

Egy laza nap a környékén, kb 100 km és sok-sok látnivaló.
Az első képen a tervezett útvonal, de csak nagyjából mentünk erre. Azzal kezdődött hogy az autópálya kihajtó zárva volt, úgyhogy egyet visszamentünk és máshol jöttünk le. Itt egy kicsit bonyadalmas lett a navigáció mert a google nem tudott a lezárásról és mindenáron arra akart vinni. Mentünk "toronyiránt" és meg is találtuk az első célpontunkat:
- 1.140m Passo di Agueglio - igazából semmi különös, meg se álltunk.
- egy kilátópont a tóra (3.kép)
Érkezés a partra a 4-es képen lévő úton.
- Orrido di Bellano - volt a következő állomás egy mély kanyonnal. Mákunk volt mert éppen elment egy olasz a parkolóból és mutatta hogy álljunk be a helyére.
- Cistercian Abbey of St. Mary of Piona - még egy a világtól elrejtett és csodaszép hely.
- Hotel Risi - másik lehetséges hotel volt a tóparton, aztán a másik lett a végén kiválasztva. Nincs rossz helyen ez se. Itt megkajáltunk a parti étteremben.
A következő látnivaló a Forte Montecchio Nord lett volna, de már "későre járt" így kihagytuk.
Fél 7 után értünk vissza szállodába.
Megvacsoráztunk a tegnapi helyen. Közben a tó északi végén eleredt az eső, emiatt mi láthattunk egy dupla szivárványt. Esti séta a tóparton és mára ennyi.

 
>> Egyéb2024-07-20

Irány a Comoi tó! 316 km és 6 óra várt ránk.
Az első köztes cél Samnaun volt. Nem csak síterület, hanem vámmentes zóna is. Ennek megfelelően itt 1,46€-ért tankolhattuk tele PHuBi-t :-)
Amúgy az összes bolt a vámmentes vásárlókra van berendezkedve. Pl. töményből 1 liter, más piából 2 litert lehet fejenként átvinni a határon. Nincs is más csak literes kiszerelés. Hoztam is egy Contreau-t a következő Spideres talira :-)
Furcsa volt a literes(!) borokat látni a polcokon.
Irány Svájc!
- Flüela kilátópontján az útépítés miatt nem tudtunk megállni
- 2.383m Flüelapass - jött, itt megebédeltünk. Az állomás teljesen önellátó, a pincében nagy akkupakkok vannak.
- 1.633m Wolfgangpass - Hágó - Sm
- 843m Solis Viaduct - Punt da Solas (6.kép)
- Viamala - sajnos itt sem találtunk parkolót, így csak pár kép készült (7.kép)
- 2.050m Berghaus Splügenpass - a 9. képen a felvezető út
- 2.115m Splügenpass
Olaszba átérve találkoztunk egy Spiderrel (10.kép), sajna a tulajék messze a hegyoldalban kóboroltak, így pacsizni nem tudtunk csak integetni tudtam nekik. Vissza is integettek :-)
- 1.901m - Montespluga gát (11.kép)
A szállodában PHuBi fedett helyet kapott.
Mi a szomszédban elfogyasztottunk egy igazi olasz pizzát, sétáltunk a Comói-tó partján és nyugovóra tértünk.

 
>> Egyéb2024-07-19

145 km / 3 óra kocsikázás várt ma ránk.
Két hágó, majd az osztrák oldal felvonó állomása volt a német határ előtt:
- 1.119m Holzleitensattel
- 1.215m Fernpass
- 1.225m Zugpizte induló állomás (3.kép)
Az igazi cél a német oldal volt:
- 998m Zugspitze induló állomás (4.kép)
A német oldalról a feljutás trükkös. Míg az osztrák oldalon egy nagy felvonó megy itt először vonattal lehet menni, majd a felső vasútállomásról egy kisebb drótkötél pályán lehet a csúcsre feljutni. A köztes állomásról érhető el a legmagasabb meteorológiai kutatóállomás is. (6.kép bal oldalán, fenn a csúcs) Lefelé meg a "nagy" drótkötélpályán.
A köztes állomás 2.600 méteren van, itt még lehetett hógolyózni. Szürreális: rövid naci&póló és gyúrjuk a hógolyót :-)
Fent a két oldali állomás összeépült, a határon táblával és bélyegzési lehetőséggel az útlevélbe :-)
Megebédeltünk majd lementünk a felvonóval. A visszafelé vezető út újabb magassági pontokat érintett:
- 938m - Klais
- 955m Scharnitzpass - Hágó + Határ
- 1.211m Seefeld / Zirler Berg - Hágó
- 1.222m - Mösern
Ma is a teraszon vacsoráztunk volna de az eső bekergetett mindenkit. A rókagombás rántotta nagyon bejött.
Holnap jön a nagy kaland Svájcon keresztül...

 
>> Egyéb2024-07-18

Elhagytuk a hotelt, tovább állunk. Maga a hotel jó volt, minden ami szem-száj ingere. Mint megtudtuk a tulaj kivételével senki sem osztrák. Rengeteg magyar, de volt német és brazil(!) is a személyzetben.
250 km és kb 4 órányi út várt ránk.
Holnapután érinteni fogunk egy vámszabad területet úgyhogy most csak 25 liter töltöttünk PHuBi tartályába.
Első pont a sorozatból ismert "Wilden Kaiser" fogadó és a hozzá tartozó falu. Szintén sokat forgattak itt a temetőben és a patikában. A patika valójában nem az csak a forgatásig kap táblát. A fogadó se fogadó valójában hanem egy magánház. A beltéri jeleneteket máshol forgatták. A "fogadóról" tudni kell hogy tavasszal májusfát állítottak a főtéren ami rádőlt, így azt hogy lehessen forgatni sürgősen helyre kellett állítani. Amikor ott voltunk már kész volt, épp az utolsó kerítéselemet vitték el az építkezésről. Nem vagyok nagy face posztoló, de a sorozat topikjába betettem a képet hogy most már "szabad" a fogadó. Utána percenkét csipogott a teló, több mint 200 lájk jött be pillanatok alatt :-)
Ittunk egy kávét is a faluban.
A doki rendelője lett volna a következő, de ott már tegnap voltuk, így csak egy kép erejéig mentünk arra. (4.kép)
Felmentünk a hegyi doktor háza felé amíg lehetett, az utolsó rész már lezárt terület.
745m Steinbacher Sattel jött, itt már jártunk korábban.
Most már tényleg a doki tanyája jött. Szervezett úttal lehet a legegyszerűbben felmenni. A traktor felvisz, elmondják a történetet és lehoznak.
Természetesen abból amit a filmben látunk nem sok minden igaz. Tipikus jelenet hogy kiülnek reggelizni a ház elé. Nos ezeket a jeleneteket délután 3 körül forgatják mert akkor süt oda a nap...
Amikor hátramennek a tehenészetbe az a bejáratig ez az épület, az ajtón belépve már egy másik tehenészetben forgatnak...
A pont az i betűn az volt hogy a népet szállító "traktor" gyártója épp filmet forgatott és a filmen többször én is látható vagyok (8.kép).
Kicsit kerültünk Németország felé pár hágó kedvéért:
- 683m Marblinger Höhe
- 840m Ursprungpaß
- 1.128m - Spitzingsattel
- 941m Achenpass
Visszatérve a színhelyekhez a filmből ismert kórház jött (Bezirkskrankenhaus Schwaz
Swarovskistraße 1-3, 6130 Schwaz), itt szokott mindig látványosan megállni a doki a mercivel és a mentő. A filmben itt is mindig vágás van mert a beltéri jeleneteket nem itt forgatják hanem valahol Elmau körül pár lerakott konténerben. Sajna a kórház elé nem lehet behajtani. (9.kép)
Hotel Bergland Obsteigben volt a mai nap végcélja. Itt kiélveztük a welness részleget és ettünk egy jót.
Ma vagyunk 37 éve házasok...

 
>> Egyéb2024-07-17

A mai terv kb 45 km volt a környéken. A "Hegyi doktor újra rendel" sorozat környékét szerettük volna megismerni. A filmsorozatban a táj csodálatos, a mai nap után bátran kijelenthetem hogy a valóságban is.
Első célpontunk a 1520m magas Hartkaiser, az egyik részben volt itt egy esküvő. A Bergbahnen Wilder Kaiser-rel mentünk fel, de előtte tettünk egy kis kitérőt a rendelő felé. Holnap akartuk megnézni de itt van a falu (Elmau) szélén.
A hegytetőn néha elmentek a felhők és bámulhattuk a kilátást.
Miután lejöttünk meglátogattuk a rendelőt. Leparkoltunk a faluban és felgyalogoltunk. Az ok prózai: ma látogatható, holnap nem lesz az. (Jó volt reggel felgurulni.)
A rendelő elé ki volt állítva a doki életnagyságú figurája is. Mivel ő csak az örökölt zöld csillagos autóval jár gondoltam a nyakába akasztom az Alfa kulcsot. (7.kép)
Az 1650m magas Scheffau-Brandstadl felvonó jött. Fent ebédre megettünk egy itteni "disznótoros" tálat (Brettl jause). Az idő itt sem volt túl barátságos, de adódott lehetőség a körülnézésre.
Ezután St. Johann in Tirol jött. Hangulatos kis falu sok-sok látnivalóval és finom fagyival.
Öt után értünk vissza a szállodába ahol édes semmittevéssel és egy finom vacsorával telt az este.

 
>> Esemény2024-07-16

Az első nap általában a "minél gyorsabban, minél messzebb" jegyében zajlik.
Mivel a végcél csak 475 km-re volt útba ejtettük a Dachsten-t. Mivel korábban már egyszer pórul jártunk, most már májusban lefoglaltam a felvonóra a jegyet. Az oldalukon gyorsan megy. Ki is fizettem online így ott nem kellett vesződni vele.
A terv szerint 5:30-kor indultunk, az utat csak Oberwartban szakítottuk meg egy reggelire.
A jegyünk 10:45-re szólt, mi már 9:42-kor a helyszínen voltunk. (2.kép)
Az itthoni 30++ fok után jól esett a kijelzőre nézni, ami 10 fokot jósolt a hegytetőre. (3.kép). A várakozás gyorsan telt mert volt mit nézni.
A hegytető akár egész napos program is lehetett volna de nekünk nem volt annyi időnk. Kicsit élveztük a kilátást (4.kép), majd megebédeltünk. Természetesen "Bécsi szelet"-et.
A Rita kipróbálta a kilátót és a semmibe vezető lépcsőt is. Én a tériszonyom miatt ezt kihagytam...
Miután lejöttünk készült pár poszterkép PHuBi-val. (8.kép)
A továbbiakban három hágót érintettünk:
- 1.370m Dientner Sattel
- 1.290m Filzensattel
- 1.000m Griessen Pass
A szállodában foglalt szobához félpanzió járt, úgyhogy miután kipróbáltuk a kerti teraszt megvacsoráztunk.

 
>> Szerviz2024-07-14

A termosztáttal együtt rendeltem egy vízpumpát is. A termosztát cseréje után nem tudtam nyugodni.
Nekiálltam...
Tuti nem volt rossz mert mint kiderült Csöri anno fém lapátosat tett bele. Ha tudom nem állok neki. Sajna csak annyi infóm volt hogy cserélte, de hogy mire arról nem tudtam.
A műanyagnak egy lapáttal többje van, kíváncsi leszek mit számít.
Teszt a "2024 Nagy Túrán"

 
>> Szerviz2024-07-08

Megjött a Valeo termosztát. Calorstat van a csomagban (Made in France) és ugyan úgy "pöcökkel" kitámasztott mint ami kijött. Mondjuk itt legalább egy tengelyben van az egész.
Bekerült. Az eredeti hőmérő szenzor került bele.
Kapott friss fagyállót és egy új kiegyenlítő sapkát (1bar).
Tesztút ahogy a múltkor.
Bemelegedés után nyit a termosztát ahogy kell és tartja a kb. 88 fokot. Országúton kb 89-re áll be, amit autópályán is tart. Megálláskor gyorsan felkúszik és indul a ventilátor. Kétszer néztem rá, mindkét alkalommal puha volt a vastag gumicső, nincs nyomás a rendszerben. Furcsa, mert kellene.
Hazaérve csökkent a hűtővíz szintje is, de ez lehet azért van mert lelégtelenítette magát.
...vagy mégse...
Itthon egy nagy fecskendővel levegőt fújtam a tartályba. Eltűnt benne.
Valahol szelel a rendszer? Vízfolyás nyomát nem látom...
Előkerestem egy régi tartálysapkát, kissé megmókolom és holnap megpróbálom vele felfújni a rendszert.
Szar ügy lenne ha nem tudnánk az idei Nagy Túrára PHuBi-val menni, Giulia nem igazán hegyi autó....

Update 2024.07.09.
Felfújtam a rendszert, nem ereszt.
Aztán megnéztem az új kupakot és kiderült hogy a tömítés gyárilag nincs az alján, rátekeréskor nem is megy le. Csavarhúzóval kell legyömöszölni az aljára és akkor tömít.