- Típus:159 Sportwagon 1.9 JTS Distinctive
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2006
- Színe:Szürke
Van egy csomó szervízszámlám arról az időről amikor még nem nálam volt az autó. Mindegyiket a Watz és Társa Bt. állította ki, szóval a tulaj legalább márkaszervízbe hordta, még ha kicsit elhanyagoltnak is néz ki az autó. Most felsorolom a szervízeket, időpontokat, hogy könnyebben kereshető legyen, mint a sok papír között. Szóval ez a post megint nagyrészt saját magamnak készült. Árakat nem írok tételesen, csak végösszegeket, mert teljesen irreleváns a részletes lista részemről.
2016-05-10: (91345 Ft)
-Motor műszeres ellenőrzése
-Gyújtótrafó csere
-Gyújtógyertya csere
-Ventillátor ellenállás csere
2016-12-07: (84725 Ft)
-Önindító csere
2017-02-22: (96510 Ft)
-Akkumulátor
-Motor műszeres ellenőrzése
-Folytószelep csere
2017-06-14: (114025 Ft)
-Felső lengőkar (jobb)
-Olaj + szűrő
-Pollenszűrő + fertőtlenítés
-Levegő szűrő
-Fagyálló pótlás
-Szélvédőmosó
-Műszaki vizsga
2017.10.12: (21000 Ft)
-Motor műszeres ellenőrzése
-Szívócső csere
-Alsó motorvédő burkolat rögzítés
2017.10.18: (22470 Ft)
-Kormánymű axiál csukló
-Birth első stabilizátor kar
2018-04-11: (383000 Ft)
-Jobb féltengely belső rúd, csillag, gumiharang
-Benzinpumpa
-Üzemanyag szivattyú
-Első rugók
2018-08-15: (52915 Ft)
-Időszakos átvizsgálás
-Olaj+szűrő
-Levegő szűrő
-Pollenszűrő
2019-04-16: (177320 Ft)
-Alsó lengőkar bal-jobb
2019-07-01: (25000 Ft)
-Műszaki vizsga
2019-07-30: (215850 Ft)
-Olajteknő
-Motorolaj
-Olajszűrő
-Fagyálló pótlás
2019-09-05: (90000 Ft)
-Generátor teljes javítás
2019-09-20: (55525 Ft)
-Kódkártya kikérés
-Kulcs kódolás
-Akkumulátor
2019-11-13: (61000 Ft)
-Autómentés
-Önindító javítás
-Olajgomba
Motorolaj természetesen mindenhol Selenia Star 5W-40.
Az autó szervízköltsége, vagyis amit a számlákból összeszedtem: 1490685 Ft
Az autót én 2021 decemberében vettem, szóval volt 2 év lelakni. Sajnos ebben az időben biztos nem foglalkoztak túl sokat az autóval, ami látszik is. Sajnos nem tudok semmit erről az időszakról. Vagyis csak apróságokat:
2021-08-25: Kérésre ideiglenesen kivonva
Kilóméteróra állások:
2013-07-01: 145337
2015-06-19: 163897
2017-06-13: 191271
2019-07-01: 214571
Történt a jómúltkorokban (kb 1 hónapja), hogy megnyomtam a távirányítón a nyitó gombot és nem történt semmi. Nem is tudom mit vártam 2 hónap után, úgy, hogy hozzá sem nyúltam a távirányítóhoz. Ekkor tudatosult bennem a tragédia. Az autóhoz 1 kulcs van, és a hengerzárba nem jó a kulcstoll, de erről már egy korábbi bejegyzésben írtam. Hosszú idő után rászántam magam egy szép vasárnap délután, hogy kinyissam. Fogtam a szerszámos ládámat, törzskönyvet, papírjaim, és feleségemmel leballagtunk a kocsihoz.
Nagyon jó a volt az énpostám és a mol blue kártyám, mert az ajtó gumijához beszúrva egy csavarhúzót közé tolva nem sértettem fel semmit. Itt kicsit el tudtam feszíteni fent az ajtót, hogy oldalról egy másik csavarhúzóval, amit ronggyall együtt toltam be, hogy mégjobban el tudjam feszíteni. Utána egy kis faéket toltam be. 3-as drót végére hajtottam egy kis kampót. Ez volt az előkészület, ami tartott vagy 20 percig, mert közben 2 autóból szedtem össze a cuccokat, meg elszívtam egy bagót. Innentől kb 1,5-2 perc pecázás volt mire a belső kilincset meg tudtam húzni. Ezután külső kilinccsel simán nyílt az ajtó. Öröm-bódottá.
OFF!: Végig idegben voltam, hogy mikor hívja ki valaki a rendőrséget, mert kapásból 5 hármas háztömbből (mindegyikben 18 lakás) látni rá a parkolóra, és a járda mellett parkolok, ami egy játszótér mellett van, ráadásul a ház sarkán van egy térfigyelő kamera. Csak az élvezetek halmozása miatt... Szerencsére senkit nem érdekelt, szóval kiderült, hogy fényes nappal simán ellophattam volna egy autót. :D
Vissza a témához. A kis 147-el odaálltam, 2 perc bikázás után beindult és gurultam itt a lakótelepen egy karikát, visszaálltam a helyemre, becsuktam az ajtót, az autót nem zártam be, és mint aki jól végezte dolgát összepakoltam, és felballagtunk a lakásba.
Másnap mentünk valahová a feleségem 147esével, gondoltuk beállok addig a helyére. Na ez megmaradt gondolati szinten, mert az ajtók bezáródtak. Az összes. Nem tudom miért, de lehet, ha lemerül az akku egy bizonyos szint alá, akkor bezár. Passz.
Szóval elmondható, hogy nem csináltam semmit.
Ezután most vasárnap eljátszottam ugyan ezt a tortúrát, de most az egész nem volt 5 perc, közben egy ismerős éppen elém parkolt, és gondolta végignézi a folyamatot. Utána kivettem az akkut, kicsit elbeszélgettünk, és egész délután-éjjel töltöttem az akkut 1-2 amperral. Jah, az akksiban volt kemény 2,7 volt. Megláttam a multiméteren, azt hittem egy lemerült 18650 akkut mérek :) Így 12,17 volton lett a töltés 8 óra pihentetés után. Tegnap éjjel megint töltöttem, és ismét 8 óra pihentetés után 12,49V van benne. Szerintem túlélte a 2 hónapos mélymerülést, az egy éves 4max akku.
Tudtam a problémáról, nem foglalkoztam vele, így szívtam egy jót. Úgyhogy tanúlság, ha egy távirányító/kulcs van, akkor kell egy pótkulcs... Ha nem jó a hengerzár, meg kell csináltatni. Szóval mea culpa.
Jobb hátsó fék 0 hatásfokú volt.
Autót megemelve kiderlt, hogy a kézifék bowden meg volt törve, és húzta a féket folyamatosan. Rákészültem a cserére, gondoltam 2 perc max mint a 156nál. Hát nem...
Fél utastér szétbont. Első körben a középboxot szedtem ki, visszaengedtem az állító csavart. Kocsi alatt burkolatok, rögzítők levétele, kötél kiakasztása, és azt hittem ennyi. Nem jött ki. Itt már gyanús volt a dolog... Hátsó ülőlapot alig tudtam kitépni a bolhákból. Itt jegyzem meg, agyonverném azt, aki így tervezte meg, hogy egyszer használatos bolhákkal kell rögzíteni azt a sz@rt... Utána kárpit felfeszeget. Hát persze, hogy még 2 helyen rögzítve van... Nagy nehezen kifűztem, be az újat, közben a jobb hátsó lés előtti 2 centi víz kimerése, kárpit szárítása... Kocsi alatt mindent vissza a helyére, drótkeze, zsírspray, stb... Bowden beakaszt, de csak nem lett jó... Hátsó kerék le, nyereg le. Fékbetétek megállva.. Alig lehetett kiszedni... Úgy kellett egy dornival meg csavarhúzóval kikocogtatni... Új fékbetét megrendel még gyorsan délelőtt, hogy a délutáni körben ideérjen a bárdi vele...
Túloldal bontása következett... 5-ből 4 kerékcsavar kijött, az 5. már kifogott az 1500Nm-es levegős kulcson is... Krovafej, fix hajtóvas, 1,5m cső, és az én 80kg-m nagy szenvedések árán lazította meg... Itt a fékbetétek mozogtak... Dugattyúk visszatekerése relatív simán ment... Jobb oldal összerak, bal kicsit szorosabb volt, ezért megpumpáltam a féket... Sajnos sokat pumpáltam, kijött a dugattyú. Szerencsére vissza tudtam tekerni aránylag könnyen, mostmár legalább szépen jár... Összeraktam, és légtelenítő csavar kiteker... Na ez kihozta a menet egy részét. Menet feljavít, összerak minden. Beltér szintén összerámol, miután be lett állítva a kézifék. Most végre ez is tökéletes. Ülés patent majd következő körben lesz rendelve, így sem mozog, nem zörög, nyöszörög, úgyhogy minden szuper. Minden kerknél csavarok kiszedve, zsírozva, felfekvő felületek szintén. Így lett összerakva... Fék pipa... Meg ha jobban bele gondolok, akkor az egész az volt... Kb 5 órám ment rá a 2 hátsó fékre...
Kézifék kötélből Cofle márkájút kapott, betétből Textart..
Alkatrészek beszerzésében szokásos módon apósom segített a bárdinál ;) Nagy segítség azért a fél ár, valamint a műhelye, ahol minden szerszám és csápos emelő a rendelkezésemre áll. Jah, és nem utolsó sorban a szakmai tudása, és rutinja, így ha elakadok, mindig van segítségem. Meg neki munkája és idegbaja Giovannitól :D
Itt felsorolom a hibákat, leginkább, hogy visszakereshető legyen...
Külső:
-hátsó lökhárítóból hiányzó jobb oldali kipufogó takaró
-jobb első sárvédő-küszöb találkozás rozsdás
-bal első sárvédőív pereme rozsdás
-jobb első dobbetét nincs bent (megvan, csak be kell rakni)
-két küszöbön felületi rozsda
-bal hátsó ajtó ívénél a sárvédön festék leverve
-csomagtérajtón kis horpadás az üveg mellett
-törött scudetto
-antennatalp alatti gumi hiányos
-kipufogó flexi csőnél kifúj 2021.12.28
-féltengely belső csuklók lógnak, különösen a bal 2021.12.28
Belső:
-hiányos biztosíték fedél
-hiányzó hamutartó elöl
-törött hátsó hamutartó
-ragadnak az ajtóbehúzók
-törött váltószoknya keret
-jobb oldalon vizes padló kárpit
-csomagtartóban a kárpit hiányos
-pótkeréknél állt a víz
Motor:
-sárga tengeralattjáró (elvileg P0011, de ezt még megnézem, frissítem) igen az, többek között. Valamint P0011, P0013, P0014
-motortér cefet retkes, olajsár kívül
-alapjárat nagyon erőteljes (kicsit remeg a kasztni)
-gázadásra valami süvítő hangot ad (ezeket ellenőrizni kell: generátor, szervó, klíma, vezető, feszítő görgő)
-olajhőfok jeladó
Futómű:
-jobb első felső lengőkar szilent cserés
Fék:
-jobb hátsó féknyereg cserés nem az
-kéziféket nagyon nehéz behúzni. Lehet összefügg az előzővel, de lehet a bowden van berohadva
Egyéb:
-hiányzó szélvédőmosó tartály kupak
-rádiónak nagyon gyenge a vétele
-akkumulátor kuka
-akkumulátor rögzítő pánt hiányzik. Valahol volt 1 szakadt itthon, ha még megvan megcsinálom.
-1 kulcs van csak
-kulcsszár nem jó a hengerzárba
Későbbiekben a lista még bővülhet, de remélem nem nagyon, inkább próbálom rövidíteni, de ehhez apósom közreműködésére is szüksgem lesz. Az alján a felületi rozsdát azt ledrótkorongozom, kap horgany spray-t aztán alvázvédőt 2-3 rétegben, hogy a továbbit megelőzzük. Valószínű ezt a horganysprays dolgot alkalmazni fogom a sárvédő és küszöb találkozásánál is, amíg nem lesz tavasszal kijavítva, színre fújva...
Egyelőre leállok a blogolással, mert nem fog történni semmi a két ünnep közöttig, maximum a 156ból átrakom a yatourt, és kicserélem a tompított és reflektor izzókat Cool Blue Intense-re, megtöltöm szélvédőmosóval, és belakom a csomagtartóban levő üres helyeket a szokásos alap dolgokkal, mint bika kábel, vontatókötél, kukás mellény, stb...
Update 1.(2021.12.23):
-menet közben változó fokozatban, változó tempónál elkezd az egész autó betáncolni. Egyelőre nem tudom mire vélni. 27-28 valamikor megemeljük a kocsit, és kiderül.
Update 2.(2021.12.28):
-sárga tengeralattjáró a P0010, P0011, P0013, P0014 hibakódok miatt van. Lebontottam a burkolatot, stekkereket lehúztam, kimértem. Szívó oldali szolenoid 0. Kipufogó oldali 10ohm, ami elvileg jó. Úgyhogy ezt be kell szerezni
-nem a jobb első felső lengőkar szilenttel van baj, hanem a bal alsó külsővel
-fék megoldva, kézifék megoldva
-kiderült, hogy a bal oldali féltengely belső csuklója nagyon lóg (kb 3mm-t kottyanik), valószínű ez okozza a kocsi beremegését gyorsításkor
-jobb oldali féltengely belső csukló szintén lóg egy kicsit, de ez még talán nem vészes
-kipufogó kifúj a flexi csőnél
-találtunk még itt ott kis rozsdát, de nem vészes
A mai napon az autót a nevemre vettem...
Magyarországi viszonyokhoz képest ez elég könnyen ment. Még úgy is, hogy a kocsi ki volt vonva a forgalomból ideiglenesen, és a műszakija lejárt 07.01 dátummal, ami szerencsére a vészhelyzet miatt meghosszabbodott. Halogatni nem fogjuk, év elején nekifutunk. Addig viszont még lesz egy útja a hétvégi családi összejövetelre, és hétfőn egy másik debrecenbe, meg egy vissza fehérvárra.
Reméljük az autó jól fog teljesíteni ezeken az utakon, és nem hagy cserben minket, ahogy az elődje sem tette egyszer sem, pedig sokszor megtettük vele ezt az utat, és volt pár alkalom, amikor nagyobb problémával indultunk útnak. Na mind1, ennyit az elődről, ez most az új szerzeményről szól.
Szóval, csak rövidre fogva, mert úgysem érdekel senkit, mert mindenki tudja, hogy megy ez az átírás dolog.
Biztosítás megkötve 20-án délután. Azóta sem jött semmi, csak egy ajánlat, meg legombolták a pénzt. Gondolom majd jövőre megjön a kötvény is... Eddigi kötéseknél mindig megjött másnap. Nem zavar igazából, ráfogjuk az ünnepekre, meg mindenre.
Eredetvizsgára nem kértem időpontot, mert minek. Kevés ember megy utolsó napokban, senki nem akarja az utolsó pillanatra hagyni. Odaértünk, bementem, kb 30 perc múlva szóltak, hogy kész, viszont az autót nem tudják elindítani. Mondom f..za... Megbikáztuk, elköszöntem, eljöttünk haza.
Itthon észrevette, hogy az anyósülés előtt vizes a szőnyeg. Nem is kicsit. Mögötte is. Kiderül, hogy beázik-e, vagy lehúzva maradhatott valamikor az ablak, vagy egyéb dolog történt vele. Ja, most jut eszembe, amikor elhoztuk az autót, és néztem át, akkor tűnt fel, hogy a pótkeréknél állt 1 centi víz... Fura, mert a tetőkárpiton nincs ázásnak nyoma, és a vezető oldalon száraz minden. Ez olyan rejtély, mint az, hogy milyen madár lakott a motortérben...
Fél óra múlva indultam a kormányablakba.
Meglepetésemre 5 ember volt talán kint, bementem, sorszám, leültem. Felnzek a kijelzőre aki az ablaknál van, annak egyel kisebb a száma, mint nekem. Talán 5 percet ültem, mehettem is be. A hölgy marha rendes volt, amikor mondtam, hogy a biztosításról csak egy ajánlatom van, az is csak emailban, mert nem nyomtattam ki. Semmi baj, megnézzük a nyilvántartást. Rendben volt. 3 perc nyomtatás, pötyögés, aztán kérte is a 2 aláírást, meg a kártyaérintést. Gyorsan legombolta a pénzt, mondta 1 hét és jön a törzskönyv, nem fognak mellé tokot küldeni, de nála még van pár darab, mert a kereskedők mindig ott hagyják, így adott egyet, meg egy forgalmi tokot is. Ez külön jó, mert így már van 2 watta új a szekrényben, meg 3 ami használatban van :)
Szóval innen is 15 perc alatt távoztam, de megkönnyebbültem több okból is. Először is, már nem húzza annyi pénz a zsebem, másod sorban kicsit tartottam ettől a passzív forgalmitól, meg úgy ettől az egész ideiglenesen forgalomból kivont, műszaki a vészhelyzet alatt járt le, nincs biztosítási kötvényem még dologtól... De ezen is túl vagyunk, és meglepően simán ment...
Elhoztuk az autót.
A jobb első sárvéfő és küszöb találkozásánál van egy kis felületi rozsda, és 2-3 kis festék hólyagosodás a kuszöbön. A bal hátsó részen a hátsó szélvédő mellett egy kis nyomódás van. Törött a scudettó. Kb ennyit a karosszéria hibákról. Nem vészes, abszolút.
Hazaút során észrevettem, hogy miután bemelegedett a motor alapjáraton kicsit erősen jár (enyhe remegés van, és nem azért mert neki is ez az első :D), ez még egy kis nyomozást fog igényelni.
Magasabb sebességnél kicsit táncolós, vagy nem is tudom, ilyet még nem éreztem. Na mind1, akkor bugizzunk, majd kiderítjük ezt is.
Check engine természetesen világít, annélkül úgysem Alfa az Alfa. Erre még nem volt érkezésem, hogy kiolvassam, de akitől vettük azt mondta, hogy P0011 a hibakód. Erre majd egy szolenoid csere megoldás lesz remélem, de előbb úgyis hiba olvasás, aztán multiméteres mérés lesz, mert biztosra akarok menni.
Akkumlátor az elköszönt, de ezt tudtuk. Van, hogy 2 napig áll, reggel elindul, van, hogy 1 perc állás után, csak a belső világítástól úgy lemerül, hogy csak kattint egyet az önindító.
Kormány teljes kitekerése közben egy pillanatra van egy nyekkenés mind a két irányba, ez szintén nem tudom mi lehet. Egyelőre...
Olajhőfok mutató nem mozdul, villog alatta a piros kis kancsó. Olajhőfok jeladó. Érdekes. Akárhogy kerestem, nem találtam ilyet Bárdinál, viszont a gyári cikkszámra hoz találatot szépen mégpedig vízhőfok jeladó személyében. Próbát majd megér...
Amikor jobban átnéztem az autót, észrevettem pár apró hiányosságot, hibát, de ezek tényleg apróságok, mint pl.:
-hiányzik az első hamutartó (úgysem dohányzó autó lesz, így nem számít, max az üdítős dobozt hivatott tartani)
-hátsó hamutartó megvan, a csomagtartóban, és az ajtaja is, aminek viszont a középkonzolról le van törve az egyik füle
-biztosíték táblánál a kis ajtó jobb oldali csapja hiányzik, ezt majd legyártom, ugyaninnen hiányzik a csavar is
-váltószoknya díszkerete törött
-rádióadók vétele cefet gyenge, jobban megnézve az antennatalp alatti guminak annyi, gondolom eloxidálódott, majd ránézek.
-motortérben csirkék, vagy galambok, vagy fanc tudja milyen szárnyas, tollas lény lakott, de tollakból nincs hiány.
Vannak itt nagyobb gondok is.
-egyik első felső lengőkar szilentje kukás
-jobb hátsó fék 0, azaz semmit nem csinál, kézifék behúzhatatlan. Ez lesz az első orvosolandó dolog...
-egy kulcs van az autóhoz, és nincs kódkártya. Ez a kulcs is már egy utólagosan programozott kulcs, ez a kocsi szervízszámláiból derült ki, mivel kikérték a kódkártyát ami egy idegesítő A4 lap, ráadásul 17800JMF volt... Utána még volt egy kulcsprogramozás is. Ezzel nem is lenne baj, viszont a kulcsszár nem nyitja az ajtót, szóval a hengerzárat nem programozták újra. Gondolom lusták voltak kiszerelni. Ez csak azért aggaszt, mert ha bezárom távirányítóval, akkor riasztó bekapcsol. Ha lemerül az akksi, nem tudom kinyitni az autót. Így most a csillaggarázsban a kocsi beriasztva, motorháztető kipattintva. Ezt sürgősen orvosolni kell. Első körben megkapja a 156 akkumulátorát. Szegény előd úgyis el lesz adva. :S
Kb ennyi jutott eszembe, de egy későbbi posztban felsorolom a hibákat, már csak magam miatt is, hogy mit ne felejtsek el.
A 156hoz képest meglepően nagynak, és tágasnak tűnik... Az is nagyon jól vezethető autó volt, de ez egy sokkal másabb kategória. Egyszerűen hibátlan. Ami a 156 hiányossága, kis hibája volt vezethetőség terén, azt itt megoldották, Nem hittem, hogy első pillanatban ennyire meggyőző lesz. Alig akarok belőle kiszállni...
Facebookon tegnap este megjelent egy hírdetés, egy ismerősömtől, egy nagyon olcsó 159-ről... 15-20 perc agyalás után feleségem unszolására ráírtam, majd felhívtam Zolit. Megbeszéltük a másnap kora délutáni találkozót, mondta, már vannak jelentkezők a megtekintésre, de annyit tud segíteni, hogy én lehetek az első.
Tudtunk, hogy az autónak vannak hibái, ez nem volt zsákbamacska, de ezt tükrözte az ár is...
Rengeteg agyalás közepette eljött a másnap. Munkában alig telt az idő. Szerencsére sikerült előbb letenni a lantot, úgyhogy a megbeszélt idő előtt oda is tudtunk érni. Nagyob maximum 10 percig nézegettük az autót, majd jött a próbakör. Nem volt túl hosszú, mert sietni kellett vissza fehérvárra.
Gyorsan megírtuk a papírokat, elhoztuk az autót, letettük, és most várjuk a dolgok alakulását, ami ugye a bürokráciának köszönhetően soha nem egyszerű. De ez a következő post után lesz, remélhetőleg még az ünnepek előtt... A következőben kicsit írok az autó hibáiról, és a talán 3 km táv alatti tapasztalataimról.