Bár már kb. 2 éve nem az enyém, mégiscsak gyakran találkoztam a régi autómmal hiszen a nagybátyámhoz került. Idővel, mint minden újkori dízelnél itt is előjött a kéttömegű kérdése. Ő már nem akarta bevállalni ezt, így eladóvá vált ismét. A vevő (bár nincs fent az Amorén még) elvetemült Alfás, ez lett az ötödik Alfájuk a családban. Remélem a hajtáslánc helyrehozása után sokáig élvezni fogják, hiszen rozsdamentes kívül-belül szép 156SW nem nagyon van manapság már, pláne piros bőrrel.
Kész, nem bírtam tovább. Menni kellett. Ha sehol sem lehet megállni, sem egy kávéra, sem egy pisire, akkor is. Van az a pont amikor már a mentális egészség védelmében le kell nyitni a tetőt.
Telefonos szervezkedés Giuseppével, aztán Piritu is jön, és SKrisz is. Na, ez már minitúra. Balcsi, mi más. Tali, ebéd, balcsiparti dumaparty, fotók. Némi szerpentin a Füred-Tótvázsony szakaszon. Utána nem volt kedvünk az M7-hez. Menjünk inkább át az új M8-as hídon a Dunán :)
Valahol a 62-es úton ért a kerek szám, 55555 km. Az évi majd' 3100km. Nagyjából ezt a rátát fogom is tartani, így nagypapakoromra még mindig egy 100.000 km körüli Spiderrel fogok poroszkálni, miközben már alig fogom tudni a kormányt tekerni :D
Még 2019-ben szülinapomra asszonykám megelpett egy szett szűz GTA felnivel, de akkor felesleges lett volna feltenni. Március elején rendeltem Ultrac Satin-okat, össze is lett szerelve a helyi gumis által.
Jött a fejvakarás a Spider egyedi ET értéke miatt. A gyári 17-es Teledial 7.5x17 ET 30.5, a GTA felni pedig ugyanekkora de ET 35. (Köszönet a GTA topicban GT és JCsabi cartársaknak az infókért!) Arra jutottam egy 5mm spacer kell alá. Meg is jött dajcslandból pikkpakk 4db. Felnicsavart egyelőre nem rendeltem hosszabbat, mert a gyári elég hosszúnak tűnt. Utálag kiderült, jól tettem.
A felniket egymás mellett összehasonlítottam ET-re. Ennek a menete: "Fejjel lefelé" kell a felnit mérni valami puha rongyon, hogy ne karcolódjon. Egy 47cm hosszú egyenes gyalult lécből készítettem hozzá vonalzót, amit fel lehet ültetni a felni két oldalán a belső peremre. A léctől az agyig le kell mérni a távolságot. Ezt megtettem mindkét felninél, 1mm eltérés mutatkozott, de a módszer nyilván nem a legpontosabb. Ebből persze lehetne akár ET-t is számolni, de mivel mindkét felni 7.5" széles volt ezért elég volt az agy-perem távolság.
Így aztán nyugodtan felraktam volna az új kereket. Volna, ha az alacsony profilú emelőm befért volna az emelőpontig. De nem, csak a küszöbperemnél tudtam volna emelni, az meg fejlövés mellett tilos nálam. A legtöbb autó azért rohad sz@rrá, mert a lusta gumisok itt emelnek, jól elhajtják és már indul is a rozsda. Készítettem ezért 10x10es gerendából két rámpát, ami majd mindig kéznél lesz ha a Spidert kell emelgetni. (1. kép)
Megemelés után kivettem az első dobbetéteket, és ha már arra jártam megkapta a réges-rég a polcon pihenő fehér indexeket. Elvileg ki lehet erőszakolni kintről, de nem hagyta magát. Legalább körbenéztem egy kicsit arrafelé is.
Végül felkerültek az új gurulók és beléjük a középkupakok. (2. kép) A régiek meg a padlásra mentek, lévén mégiscsak az a gyári. Végeredmény: happyness. (2. 3. kép)
Itt a meleg, nem törnek a kárpitok! :)
Szerettem volna feltenni egy DAB+ antennát, lévén a fejegység tudja, és az USB-s vevő is megvolt hozzá még asszony előző autójából.
Mi értelme ennek? Magyarországon nem sok. De amint külföldre teszi az ember a lábát, sokkal több adó lesz hirtelen elérhető. Remélhetőleg az országhatárok belátható időn belül megnyílnak és lehet ismét kabriózni Európában.
Az antenna "egyszer felrakós", lévén egy öntapadós fólia. Van egy kis antennaerősító dobozka is, de szerencsére nagyon pici. Kell neki még egy "testelés" az A-oszlopon.
Az utasülés elé került a szélvédő felső részére, be is kötöttem és a DAB-Z nevű programmal hibátlanul megy.
Próba a vesztegzár feloldása után.
A tavasz közeledtével előkészültem a tervezett autósimogatásra. A hátsó ablakom ugyan nem repedt, de volt benne pár csúnya karc, ami nagyon zavart. Új hátsó ablakot rendeltem a CabrioSupply-tól, a régit pedig kiszerelés után elraktam, majd meglátjuk javítható-e vagy bele kell majd varrni egy új "üveget".
Ezt rendeltem, pár nap alatt itt volt:
https://www.cabriosupply.eu/alfa-romeo-spider-916-1994-2006-pvc-heckscheibe-mohairr-7406
Miután megérkezett, kiderült hogy egy átcsomagolt BAS ablakról van szó, erről:
http://www.car-hood.co.uk/gtv-spider-window-only-pw20
Elsőre úgy tűnt hogy erős margin-nal dolgoznak a hollandok, de aztán rájöttem hogy a BAS áraira még +20% angol áfa, + szállítás, és máris nem olyan nagy az a profit.
Volt pár melegebb nap márciusban amikor neki mertem ugrani a dolognak. Hidegben nem szabad hajlítgatni a flexibilis részt, mert nagyon megviseli. A tetőt felhajtva-kitámasztva a csavarokat oldottam 3-as imbusszal, illetve a tető oldalán néhány tűzőgépkapocs jellegű rögzítőt is ki kellett vennem, ami a tető szélét rögzíti a keret szélén található danamid-szerű műanyagtömbbe. Így hozzáférhetővé vált a két legszélső rögzítőcsavar ami az ablakot fogta. Ezek után a felső cipzárat kellett oldani, két patentos rögzítőt levenni és kint is volt az ablak.
Az új visszarakásánál első körben összehasonlítottam a régivel. Méretre pontosnak tűnt, a cipzár egyezett, a csavarok furatai pusztán finom kivágatok voltak csak, és a két szélső rögzítőcsavar kivágata is hiányzott. Sebaj, próbáljuk be. Nagyon kell figyelni a berakásnál hogy a flexiüveg nehogy bármin karcolódjon. A felső cipzárat annyira nehéz volt megindítani hogy már attól tartottam hogy nem kompatibilis, de a végén szépen összepasszolt. Az alsó csavarokat rögzítettem, a menetekbe kis szerelőpasztát tettem, mert a csavar acél, a keret meg alumínium szóval kitűnő elektrolitikus korrózióra adhatna majd okot. A két szélső "rejtett" csavar felrakása előtt megálltam, mert az este közeledtével megjött a hideg, és rideg lett az anyag, nem érte meg kockáztatni.
Ma estem neki ismét, a két szélső csavart úgy döntöttem hogy hiába nincs előkészített lyuk a vásznon, nem hagyom ki. Pákaheggyel csináltam neki lyukat, így el is vannak varrva a szövetszálak, jobb mint egy vágott nyílás. A két csavar rögzítése után jött a két legszélső ami a tető hátsó füleit is rögzíti a kerethez. Minden feszes volt, de passzolt. Ezek után a tetőt rögzítettem, és feszes állapotba tettem, így kell lennie egy ideig (nem szabad becsukni amíg "be nem áll").
Ha már ott jártam, végigmentem az egész tetőn a ragadós hengerrel, plusz kapott egy kis impregnáló spray-t. Szívem szerint toltam volna vele egy kört, de ez nem hiszem hogy belefért volna a halaszthatatlan teendők közé így vírus idején.
Kihasználva a mai borongós ámde csapadékmentes időt és a száraz útfelületet, elvittem a kézimosóba egy téli pucolásra. Utána egy hosszabb út következett hogy a kipuff is kiszáradhasson. Még pár óra száradás után irány a garázs. A ponyvát ráhajtva szomorú szemekkel nézett vissza rám, de megígértem neki hogy jövőre is megyünk majd soksok szép helyre, ne aggódjon.
Busso tavaszig alszik.
A téli álomra készülve ma beépítettem a CTEK töltő gyorscsatlakozóját. Gondolkoztam, hogy hol legyen a kábel: a motortérben, az utastérben, vagy a csomagtartóban? Végül a leginkább kézenfekvő megoldásként a betápot az erősítő nagyáramú csatakozóihoz vittem, innen egy 60A-es biztosítékon kereszül meg a delej az akkuhoz. Maga a betápkábel pedig egy 10A-es késes biztosítékkal van védve közvetlenül az erősítőnél, arra az esetre ha valahol a kárpitozás alatt letestelne a pozitív szál. A felcsavart kábelt tépőzáras kábelrendezővel a Fix'n'Go melletti kis rekeszben el tudom rejteni, télire pedig kivezetve akár lecsukott csomagtartóval is töltésen lehet az autó. Remélem, hogy a gyári új akksi amit az autó vételekor kaptam ilyen módon legalább 5 évig nem fog panaszkodni.
Minden újkori autónkban eddig androidos fejegséget használtam. Az, hogy állandóan rendelkezésre áll a Waze és a Spotify kezd alappá válni az igénylistán.
A Spider esetében ezt nem is olyan egyszerű megoldani. A legtöbb ilyen fej 2 DIN-es, ami a Spidernek nem barátja. Az a néhány ami viszont 1 DIN méretű, mind motoros. A Spiderben a rádió erősen döntve van, és a kijelző emiatt jóval kevésbé dőlhet meg, mint egy "rendes" DIN elhelyezésnél. Ha rádióhoz képest merőlegest vesszük nullának, akkor a Spidernél kb. -35 fokos a max dőlés, a legtöbb rádió pedig 0 - +30 fokot enged dölésszögnek. Egy szó mint száz, motoros display nem lehet.
Már egész gagyi egérmozis egységeket kerestem, amikor rátaláltam egy manuális kijelzős egységre. 1.1 GHz ARM V7 proci, 1GB RAM, 16GB flash. Elég rosszul hangzik Android 8-cal. Cserébe 80 USD körüli az ára. Gondoltam egy próbát megér.
Megjött, beépítettem. Első csalódás: bár fader funkció van, nincs első-hátsó RCA pár, csak 1 pár. Nem lehet majd sub-levelt állítani faderrel. OK, túlélem. Kettes számú nem tetszés: nincs külső mikrofon.
Beépítve masszívan kilóg, de a kijelző használható. A klímakezelő gomboknak nekihúzza magát, majd a display hátára teszek filces szalagot, nehogy a klímagombokat szétkarcolja.
Az őszi Spideres túrán volt a próbája. Számomra is meglepő, de minden működik rajta. A Waze navigál, a Spotify zenél. Van minden csicsa is mint böngésző, youtube, de ezek nem érdekelnek azon túl hogy kipróbáltam őket. Nem túl gyors az UI, de ennyi hardvertől ennyi pénzért nem kell csodát várni.
Egy Huawei 4G sticket tettem rá USB-re, igy autonóm módon van rajta internet. Meglepő módon a beépített mikrofonnak elég jó a hangja (a hívott fél szerint).
Jön még majd egy DAB+ vevő a 2-es USB-re. Magyarországon egyedül Bp. környékén van bármi adás, egyedül a Petőfi hallgatható. Nyugatabbra viszont teljesen működik a DAB.
Az IT-s vénájúaknak csatolok néhány hardverinfós screent. A jelentés szerint ez egy Android Go, másik jelentés szerint meg 6.0 Marshmallow. Kis csalós kínai kezek :)
Fejegység
DAB vevő
XDA fórum, custom firmware-ek, root, stb.
A fekete szőnyeghez tartozó "banán" - a hajlított takarólemez, ami mögé a tetőt hajtjuk be - még szűz volt. Úgy értem, hogy ellentétben a szürkével ez nem volt megfúrva a windschott.de-féle szélfogó miatt. Bár nem egy nagy dolog, de úgy voltam vele hogy maradjon is így, szerzek gyári szélfogót. Nem könnyű, pár darab van a németeknél, és ismét belefutottam egy jürgenbe, akit több energiát fektetett abba, hogy kamu okokra hivatkozva ne küldje el keletre a portékát, mint hogy becsomagolja és feladja postán. Egy másik tisztes némettel viszont sikerült megállapodnom (érdekes, Viktornak hívták így k-val), pár nap alatt itt is volt. A hozzá tartozó rögzítőfülek viszont még kellettek, ezt viszont a cellei kontaktom tudta küldeni. (Elérhető egyébként a TotallyAlfa shopban is.)
Na ezt nem egyszerű felrakni - leírás sehol, és 10 percet felette állva sem állt össze hogy miként is kéne ennek helyre kerülnie, pedig azért láttam már pár autót darabokban.
Végül egy angol fórumból sikerült segítséget szerezni. A következő a menete:
- vegyük le a műanyag védősapkát (és tegyük el!)
- a rögzítőfül alsó, menetes felébe csavarozzuk be a két torx csavart, majd jobbra-balra mozgatva csúsztassuk be a lyukba ahol a két imbusz csavar látható
- tegyük rá a csavarokra a hézagoló lemezeket.
- innentől kell kézügyesség, hogy le ne essenek a házagoló lemezek
- a hátsó csavart vegyük ki, és a konzolt rögzítsük vele, lazán hagyva
- a konzolt forgatva rögzítsük az első csavart is, figyelvén a hézagolókra
- próbáljuk rá a szélfogót, és állítsuk be szimmetrikusan
- vegyük le a szélfogót és húzzuk meg a torx csavarokat
- wunderbar :)
A gyári szélfogó kicsit más, majd csatolok képeket erről is.
Bekerült végre a fekete szőnyeg, és a piros gyári ülések. A "kardánalagút" jobb- és baloldali takarója még szürke, a feketék úton voltak még postán.
Az ajtópanelek betétjének cseréje még nem történt meg. Ami késik, nem múlik!