Tagok >> marci91 >> 146 1.6 TS >> Blog
- Típus:146 1.6 TS
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2000
- Színe:ezüst-metál
Írtam nemrég, hogy kissé gatyába fogom rázni a gépet. Nos jelentem, a koccanás miatt eltört hűtőmaszkot sok utánajárás után tudtam pótolni, Pécsről kaptam bontásból egy színkód helyes, szép darabot, amit még aznap meg is mostam és felszereltem, nagy volt az öröm :)
Az autóban utána édesapám kicserélte nekem a hátsó 35%-os lengéscsillapítókat Kazes tanácsai alapján (köszönet neki ;) Eredeti olasz volt benne és a bal hátsó felső csavarja már eleve laza volt (ezt a kopogást hallhattam). TRW kétcsöveseket kapott, remélem sokat ki fognak bírni. Ezután megcsináltam egy olajcserét (szigorúan Selenia) Metabonddal.
A horpadás és lökhárító javítások polírral már szerintem jövőre maradnak, de a kerékagyat szeretném még idén megcsinálni. Megvan minden hozzá, de az idő a legnagyobb gond mindig... Szerintem sokan így vagyunk ezzel.
Szegény gépezetet télen a parkolóban tolták meg hátulról a 146 feliratnál, 1 hónapja pedig egy koccanásom volt, amiben nem én voltam a hibás, de persze ilyenkor az előttem indokolatlanul satuzó jóember nem lehet az, tehát én jártam meg ezt is.
Nos, ez az autó hozzámnőtt és nem szeretnék beállni a leharcolt, városi autósok névsorába, ezért elhatároztam, hogy ősszel és télbe nyúlóan az alábbi munkákat fogom megcsinálni:
-első és hátsó lökhárítók lecsiszolása, újrafényezése fekete csík nélkül
-hátsó lengéscsillapítók cseréje
-lökhárító feletti beömlő pótlása (már folyamatban, csak borzasztó ritka a FL-es)
-olajcsere (Selenia + Metabond eco)
-hátsó horpadás javítása, fényezése
-első rejtélyes koporászás száműzése
-jobb első kerékagy cseréje (bontott agy abs jeladóval és új SKF csapággyal)
-beszerzett hátsó szárny fényezése, felragasztása
-váltócsere
-teljes polír
Nem kevés munka, de ha túl leszek ezeken, újra a korát meghazudtoló, megkímélt állapotban fog ragyogni pont, mint amikor 2012-ben beleszerettem a mindössze 98E km-es futásával együtt.
Nem engedem, hogy kikopjon alólam!
A kipufogó alapjáraton rázta az autót és nyekergett-nyikorgott melegen, mikor hogy volt kedve. Eleinte nem tudtam honnan jön a hang, úgyhogy kifüleltem. Mondták a cartársak, hogy sokuknál már eleve ez az újabb fajta flexibilis cső van (cserélték), úgyhogy vettem hozzá univerzális csövet, na meg persze leömlő oldali és katalizátor oldali tömítést. A hegesztés után kapott az egész hőálló cink spray-t és visszament a helyére.
Megérte dolgozni vele, semmi rezonancia és nyekergés.
Elkezdtek megereszkedni az ajtókárpitok szövetbetétei és már szégyeltem. Hallottam fél füllel, hogy a 145-146-osoknál ez csak idő kérdése és eljön, így a bontókban nem is nézelődtem. Először gondolkodtam, hogy visszaragasztom az eredeti szöveteket, de mivel már koszosak is voltak és az eredeti ragasztómaradvány is teljesen átitta, vettem inkább szép új szövetet rájuk.
Bármilyen hihetetlen, de a munka legnehezebb része az volt, hogy az eredeti összeesett szivacsos-ragasztót eltávolítsuk. Mindenfelé pergett a ragadós por jellegű szivacs. Szintetikus higító és némi vakarászás és kompresszoros fújkálás segített, majd jött a kimaszkolás. Ragasztó spray-t használtunk, aminek az ára húzós (3000 Ft körül van), de jó vele dolgozni és a szövet biztosan nem lesz puklis. A szövetet a Porex Kft-nél választottam ki, 2 métert vettem (fix 140cm szélesség) 4000 Ft-ért. A színe kissé szürkésebb, viszont az eredeti szövettől jobb tapintása van és kicsit vastagabb is. Volt ezalatt még egy hasonló kategória, de én azt nagyon gagyinak találtam, annak métere egy 200 Ft-al olcsóbb lett volna.
A kárpitokra 2 centit ráhagytam átrajzolásnál, mert először be kell tömködni őket a hajlatokba és csak utána érdemes a tapétavágó kést végighúzni a peremben. Az ajtó fogantyúkat 4 csavarral le lehet szerelni a kárpitról.
Az eredménnyel én elégedett vagyok :) Még ugyan nem szereltem fel őket, de a hétvégén sor kerül arra is.
Mivel így ezekben a hideg időkben nincs sem lehetőségem, sem kedvem szerelni a szabad ég alatt, ezért elkezdtem szépen összegyűjteni, milyen munkák várnak még rám a nyáron az autóval kapcsolatban. Idén lesz 7. éve, hogy társam a mindennapokban, használom tisztességesen, rendben is tartom. Egyszerűen szeretem. Szóval néhány apróság:
-bal támaszgömbfej+kormányösszekötő kopog, TRW gyártmány lerendelve lengőkarból és kormányösszekötőből is (ezen még télen túl kell esni) + futómű beállítás
-olajcsere (szigorúan Selenia 20k+ Metabond)
-szervószivattyú csere
-ajtókárpit szövetek újraragasztása
-ajtókárpit vízszigetelés gyártás mindenhová (beázás)
-bal ajtókitámasztó csere
Aztán van, ami másodlagos teendő lesz. Az ABS-em nincs már évek óta, annak idején jobb hátra téves csapágyat rendeltünk + 2 hónapja az első kerékagy csapágy cserét nem én végeztem, a lehúzás közben elpattant a csapágynál lévő érzékelő. Plusz a légzsák lámpa is világít többszöri diagnózis után is, ami miatt annyira én már nem rettegek. Volt szerencsém a Joyson Safety Systems Hungary Kft egyik munkatársukkal beszélnem, aki elmondta, hogy az autókban a gyártó 10 évre hitelesíti a légzsákokat. Utána maga a szerkezet annyira elöregedik, hogy vagy ki sem nyílik már az elfáradt patron miatt, vagy egyszerűen kihasad. Gyakorlatilag 10 év után a komplett rendszert illene cserélni, ami megint nem ilyen egyszerű.
Sokat futott már, eljött az idő. Erhardtól rendeltem új hosszbordás készletet Dayco szíjjal. A Bárdinál bizonytalan voltam a csapágyak minőségével kapcsolatban, kolega viszont BTA görgőket küldött, amikben !!! NACHI !!! csapágy van. Aki nem ismerné, ezek eredeti, japán minőségű csapágyak, csak nem annyira felkapott márka. Engem ez máris meggyőzött, a hétvégén teszem is fel őket a helyükre :)
Megúntam már a szétszakadozott hátsó csomagtér kédergumi jelenségét (folyamatos beázás, bukkanókon ajtó kattogás). Rendeltem a zsombishop-ból méterre univerzális csomagtér szigetelő gumit, amit Ladához ajánlanak.
Összesen 4 méterre volt szükség és kb 5 cm felesleg maradt csak. Nem egy eredeti minőség, de a funkcióját teljesen el fogja látni. Az eredeti profilnak az egyik oldala a műanyag burkolatok széleit takarta el, na az itt nincs, de ez legyen a legkisebb baj. Az ajtó szépen záródik vele, nem kell durván lecsapni és nem is lötyög.
Az alváz és üregvédelem után elkezdtem összeszerelni a járgányt. Mivel sajnos az eredeti filcek teljesen tönkre mentek (elöl összetöredezett a felső bitumenes réteg, darabokban szedtem ki, hátul pedig elrohadt a lyuknál történt beázás miatt), ezért rendeltem Kínából hűtükrös öntapadós szigetelést. Nem egy vastag anyag, de jó minőség ár-érték arányban, ezeket szépen bevágtam és pótoltam vele a régi szigeteléseket. Vannak persze sokkal komolyabb anyagok is, de azokat rendesen meg kell fizetni, a hang és hőszigetelés nem olcsó buli.
Ez a fajta szigetelés 140x100 cm méretben kapható és 4000 Ft-ba került és nagyon jól tapadt, könnyű volt beszabni.
Na hát hol is kezdjem...
A 145/146 topicban már emlegettem, hogy ősszel rendbe szeretném tenni a padlólemezt. Kapóra jött a 4 napos hosszú hétvége, így hazamentem Miskolcra és apámékkal rendbeszedtük a méregzsákomat.
Egy egész délutános bontással kezdtem még itt Debrecenben. Nem szerettem volna, ha hegesztés közben baja lesz a kárpitoknak, vagy esetleg átveszik a szagokat, így mindent kiszereltem a szőnyegtől kezdve a szigetelésekig. Az első ülések padlójánál lévő szigetelések tele voltak porral és tönkrementek, ezeket kínából rendelt alu fóliás öntapadós szigeteléssel fogom pótolni. Ezután kezdődött a lakatosmunka. Hála az égnek a padló java részén felületi rozsda volt csak (2014-ben olajos üreg és alvázvédelmet csináltam), viszont a hátsó ülések előtti vízelvezető nyílások alaposan kirohadtak a bal küszöb melletti peremmel együtt. A küszöböket alaposan átvizsgáltuk és bizony még igencsak jók.
A lemezeket a lehetőségek szerint meghajtogattuk, közben fel kellett vésni a belső bitumen lapokat. Nyilván van mester, aki szebben is meghajtja élhajlítóval, de sajnos nekünk ilyen nincs. A lemezeket CO hegesztővel felcsipkedte apám, majd levarrta acetilénnel. Én közben figyeltem a húzódást és a felbukkanó lángot az eredeti bitumenes bevonaton, ügyelve persze a fékcsövekre és a benzincsőre. Igazából bőven elegendő lett volna a CO hegesztővel végigcsipkedni, de ahhoz pontosabb profilok kellettek volna és karosszéria tömítő paszta, amivel valahogy sosem voltam kibékülve, na meg persze így merevebb lett az egész :) A küszöb melletti él végigvarrása katasztrófa volt, egyszerre égett a bitumen, a 4 évvel ezelőtti olaj és a rozsda.
A hegesztések után kezeltem a felületeket korróziógátló Koralkyd bevonattal 2 rétegben. Ezután kezdődött a teljes padlólemez drótkorongozása, hogy a felületi rozsdák ki legyenek alaposan takarítva. Hát ez közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Embertelen mennyiségű rozsdaport ver ki a drótkorong, ami rendesen fullasztó volt, pihenőket kellett tartani. Az eredeti rücsi bevonatot nem vakartam le ott, ahol nem volt rozsda nyom vagy hupli (azért húzzuk meg az állagmegóvás és a teljes restaurálás határát). Az alapozás után belül egyszerű zománcfestéket kapott, alul pedig fújt Motip rücsi festéket. A teljes száradás után pedig trafó olajjal megcsináltuk az üregvédelmet becsületesen (külső-belső küszöb, elzárt részek). Erre nagy segítség volt a belső küszöb takaró gumijainak a kivétele és a küszöb spoiler rögzítő patentjeinek a nyílásai.
Ez a pár sornyi munka összesen kettőnknek 4 napját vette el + 1 du a szétszerelés + 1 egész nap lesz az összeszerelés, érdemes így kalkulálni. Ha lett volna még teljes küszöbcsere is, akkor bőven lehet számolni másfél hét munkával. Így már nyugodt szívvel vágunk bele a télbe és örömmel tölt el, hogy sok évig még róhatom vele az utakat, mert bizony nagyon hozzám nőtt az elmúlt 6 év alatt :)