Tagok >> marci91 >> 146 1.6 TS >> Blog
- Típus:146 1.6 TS
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2000
- Színe:ezüst-metál
A 6 év használat során egyre nagyobbat szippantott az üzemanyag tartály, amikor benzinkúton lekaptam a sapkát. Ez a vákum nem tesz jót a pumpának sem. Sok netes keresgélés után szereztem némi infót az autó jobb sárvédője mögött lévő aktív szénszűrőről, amire két kis kék cső megy. Itt az amore-n amúgy nagyon kevés infót találni róla. Szóval ez a dobozka szellőzteti a tankot és a megszűrt benzingőzt a szívótorokba vezeti, amolyan környezetvédelmi berendezés. A gond csak az, hogy az aktív szén sokszor 20 év után nem látja el a feladatát és ezáltal a szellőző nyíláson keresztül a szívótorok fals levegőt kap és a tank sem tud fellélegezni megfelelően. A doboz sehol se kapható, és ahol akad, ott méregdrága.
Első lépésként a motortérben lévő tank felől érkező kék csőre szereltem egy visszacsapó szelepet (hogy tudjon levegőt szippantani a tank a szivattyú okozta vákum miatt) és a szivótorokra menő csövet levakoltam. Ez nem nagyon akart működni és egy nagyobb utazás során akkorát szippantott a tank a kúton, hogy majdnem berántotta a kezem.
Akkor jöhet a következő lépés. A visszacsapó szelepet lehúztam a fenébe, had szellőzzön, meglátjuk mi lesz. Így már nem szippantott, viszont a motortérbe párolgott némi benzin, amit a ventillátor tökéletesen beszívott az utastérbe. Na mondom, ez így megint nem jó és még veszélyes is.
Aztán csak meglett a nyertes megoldás. Édesapám mondta, hogy régen minden tanksapkának volt egy pici szellőző furata. Hát fogtam, levakoltam a kék csöveket a motortérben és egy nagyon pici lyukat fúrtam a tanksapka gumitömítése mellé, de úgy, hogy csak belül legyen furat, kívülről ne látszódjon semmi. Ez a kis furat bőven elegendő a tartály szellőztetéshez és nem is illan el rajta számottevő benzin sem. Így járkálok már néhány hete és teljesen jó megoldás. Az AC hangja is barátságosabb, na meg mivel levakoltam a szívótorkon a szűrőre menő csövet, így nem kap fals levegőt sem. Szebben jár a motor is, jobban reagál gázadásra.
Az aktív szénszűrőről készült fotót amúgy bontóban lőttem, nem vettem le a sárvédőt. Aki ezt a megoldást szeretné követni, az csak óvatosan tegye. Nehogy egy ilyen húzás okozza a műszaki vesztét, mert azért ez mégis csak egy környezetvédelmi berendezés.
A lökhárítón lévő fekete csík nem gyári, én már így vettem, de jobban is tetszik mint nélküle. Mivel utólag fújták le, az évek alatt már megkopott. Némi maszkolás, csiszolás és tisztítás után újra megfújtam fekete fényes akrillal. Így azért máris igényesebben morcosodik a szép orra :)
Bármilyen meglepő, de a járgányom klímagáz rátöltést még nem élt meg. 18 éve működik a klímája, de már gyengének találtam. Én minden évben cserélem a pollenszűrőt és kitisztítom a rendszert habbal, ill átmosom elől a hűtőt, így csak töltést kértem egy ismerőstől.
Az eredmény meglepett, a megfelelő nyomás felállása után 7,8 fokos levegő jött ki a beömlőkön 15 perc üzem után, 30 fokos külső hőmérséklet mellett, ami a klímás szerint nagyszerű érték. Szóval aki riogat, hogy a régebbi Alfáknak gyenge a klímája, annak nincs igaza :)
Örülök, hogy ennél az autónál még ilyen jól összerakták a rendszert, de persze senki se feledkezzen meg arról, hogy minden hónapban be kell kapcsolni legalább egyszer, télen is!!! Az odafigyelést meghálálja.
Amikor idén vezérlést cseréltem, a trafók állapotán meglepődtem. Repedezések, törések, pipánál furcsa színű anyag stb. Néha mintha még áthúzást is hallottam volna hidegindításkor, így eldöntöttem, hogy cserélem őket. Sajnos a motor hője a 18 év alatt meggyötörte őket.
Több autósbolt kínálatát is végignéztem és hamar rájöttem, hogy az új Bosch trafókat el kell felejteni, nem bírja a pénztárcám. Ha viszont már utángyártott, akkor jóformán mindegy, kínában készül az összes, így onnan is rendeltem. Nekem a kínai alkatrészekkel amúgy nincs bajom, csak alaposan utána kell járni, hogy mi a jó és mi a pocsék minőség.
Szóval megjöttek a trafók 3 hét után, szemrevételezés alapján minőségi darabok, Trofom gyártmány. Beszereltem őket és most úgy tűnik, hogy a hidegindítás javulni látszik. Szebben is jár a motor, de persze ehhez hozzájött még az is, hogy az aktív szenes szűrőt is kiiktattam és ledugóztam a szívótorokra csatlakozó csövét. Erről majd írok még, mert ez nem ilyen egyszerű. A beszerelés nem nagy szám, viszont a pipák érintkezőit érdemes alaposan megtisztítani.
És ha már rendeltem, bedobtam a kosárba új öntapadós embléma borítást is. Szerintem nagyon menő ez a design :) Az előző ilyen "egy ezresért kapható" embléma kibírt 2 évet szabad ég alatt és még akkor sem volt nagyon csúnya, csak kopottas.
Amikor 2012-ben hozzám került a járgány, elvittem egy vezérlés cserére. Akkor még nem ismertem ennyire a technikát, rájuk bíztam teljes egészében. Nos, idén azóta eljött a 60E km-es periódus, illetve kezdett állandósodni a vezérlésmódosító zaja. Uccu neki, ha már egy kelet német csodát sikerült majdnem az utolsó csavarig felújítani, csak nem fog ki rajtam az olasz technika :)
Beszereztem tisztességesen amit kell (eredeti, borsos árú vez.módosító, Ina szíj görgőkkel, Dolz vízpumpa, BGA szelepfedél tömítés). A hosszbordás szíj meglepően jó állapotban van, spórolás gyanánt az most visszakerült, de majd később lecserélem a görgőivel.
Ahogy szépen lebontottam a trafósort, gyalázatos kép fogadott. Mint kiderült, azon a bizonyos 5-6 évvel ezelőtti vezérlés cserénél nem cseréltek szelepfedél tömítést, hanem a régit pasztával visszatették. Ennek az lett a következménye, hogy a gyertyák és a pipák mára úsztak az olajban. Szépen kiszedtem mindet, megtakarítottam. Mivel függőlegesen állnak a gyertyák, ezért amikor kivettem, a maradék olaj becsorgott a hengerbe. Első indításnál ezt szép füstfelhő követte, édesapámék jót nevettek a kétségbeesett fejemen :) Szóval tömítőpaszta ide vagy oda, ahová van tömítés, ott cseréljük ki, nem véletlenül gyártják és csak ott használjuk, ahol nagyon muszáj.
A vezérlésmódosító durván bele volt gyógyulva a tengelybe, féltem hogy törés lesz a vége, de szerencsére csak lejött és felkerült az új. A hosszbordás szíjtárcsa is oda volt már, sokszor volt zavaró csikorgó hangja, ezt is cseréltem.
A feszítő görgőnek már bizony volt lógása, de maga a szíj nem volt még rossz állapotban (Dayco). Kicsit bánom, hogy nem ugyanilyet tettem fel, de ez a készlet árban és kedvezménnyel jó áron jött ki és ugyanúgy jó minőség. Kiszereltem a módosító működtető szolenoidot is, kipucoltam és tömítve visszatettem (sajnos gyárilag nincs tömítve!)
Úgyhogy a nagyszervíz letudva és sikerült megspórolni némi munkadíjat. A vas olyan csendben fut, hogy lopakodni is tudok vele :) Aki szeretne megismerkedni a TS vezérlés cserével, annak ajánlom, hogy szerezzen be mindenképp egy vezérműtengely rögzítő szettet (kínából kb 10E Ft) és előtte nézze végig valahol a folyamatot. Na meg persze legyen segítség, egyedül nem érdemes szenvedni.
158 255 km
Miután már szinte teljes felújításon esett át az autó futóműve (korábbi tulaj pesti közlekedéseinek az eredménye), tudtam jól ,hogy az első stabilizátor felújítását sem fogom megúszni. Mióta megvan az autó, azóta kísért egy tompa, jellegzetes néhai kopogó hang rossz úton. Ez a 6 év használat után már zavaró volt számomra. Először kicseréltem a külső, lengőkar és rúd közötti stabilizátor pálcákat Birth gyártmányúra, de ezeken 2 év után betonkeményre érett a gumi. Végül cseréltem Monroe gyártmányúakra, ezek remélem már többet ki fognak bírni.
A belső stabilizátor szilentekből, ami ugye a rúd és a bölcső között van, Bárdinál csak gyenge minőségű utángyártottat lehet kapni, így Strongflex poliuretán szilentekre esett a választásom, ami alig drágább. Ebből a piros színű az, ami puhább és ebből is 2 fajta méret létezik, 22mm és 23mm vastag rúdra. Ezt a rendelés előtt meg kell mérni (sokan itt szúrják el és a rossz méret nem passzol). Nekem a 22mm-es kellett. A rendelést időben kell végezni, mire 1 hét minimum, mire legyártják és elküldik. Mivel sajnos nincs aknám, ezért ezt a feladatot a jól bevált miskolci szerelőmre bíztam. Nem volt olcsó, mivel a teljes bölcsőt le kell engedni és csak úgy szerelhető ki a stabilizátor rúd, de a futómű stabil és feszes lett, tompa koppanásoktól mentesen. Így már jó érzés átülni bele még egy új autóból is :)
Remélem sokáig így marad, nagyon szeretem ezt a kis vasat :)
Régóta a fejemben volt, hogy valamit kellene kezdeni a műszerfal megvilágításával. Azt aláírom, hogy szép az eredeti zöld árnyalat, de nekem nagyon a 90-es évek Fiat hangulatát idézi és vágytam már egy kis modernizálásra, de igényes keretek között.
Tehát nézelődtem a neten, a plazma számlapok drágák, nehéz beszerezni és nekem annyira nem is tetszett a kidolgozásuk. Utána kitaláltam, hogy a zöld színlapot kiszerelem a megvilágításból és fehér ledet kap. A szétszerelés után kiderült, hogy a zöld árnyalat bele van égetve a számlapokba természetesen. Némi gondolkodás és színkeverési elmélet után eljutottam addig, hogy a zöld és a mélykék kombinációjából kellemes és divatos világoskék szín jön ki. Elfogadtam ezt az irányt :)
Rendeltem dip ledes rizsszem izzókat kék színben. Miután becsavargattam őket, nagyon bénán nézett ki a műszerfal. Foltos volt, itt-ott váltakozott a világoskék-zöld árnyalat, bazáros tuningvilágítás lett belőle. Már majdnem feladtam a történetet, amikor kitaláltam, hogy egyszerű 3528-as sötétkék led szalaggal végigragasztom a belsőt, hogy egyenletes fényereje legyen. Ez nem volt olyan egyszerű, a kritikus helyeken műanyag ragasztóval megtámogattam a szalagot. A szalag tápellátását a rizsszem izzók helyére forrasztottam, két különböző izzó helyére.
Az eredmény így már magáért beszél :) A kép nem adja vissza sajnos azt a szép kék árnyalatot, de én nagyon elégedett vagyok. A megvilágítással fiatalodott az utastér jópár évet. Vár rám még a középkonzol ledesítése is, igyekszek majd erről is írni pár sort.
Itt a jó példa arra, hogy a ledesítést nem szabad ész nélkül végezni a külső izzóknál sem. Teljesen más a hagyományos izzók és a ledek karakterisztikája.
Megjártam nemrég, rendesen. Az autóm egyszercsak nem indult, az AC pumpa csendben volt. Kezdődött tehát a nyomozás. Szerencsére hamar kiderült, hogy a pumpám működik, tehát valahol az áramellátásban van folytonossági hiba. A tank oldalán nem érkezett meg a +12V. Végül a motortérben az akksi mellett megtaláltam a hibát. Ott összesen 3 kisméretű relé van, ebből az egyik az AC pumpát kapcsolja. A relék csatlakozóiban durva mértékű oxidáció volt és mivel műanyag házban vannak az F saruk, ebből szemmel semmit se lehetett látni, csak amikor kirántottam belőle a vezetéket. Mind a három relé a kukában landolt a csatlakozóikkal együtt. A tartó lemezt kifúrkáltam és csavaros felfogatású egyszerű, jó minőségű 4 lábú autós reléket építettem be, a csatlakozó vezetékeit pedig forrasztottam és zsugorcsöveztem, ahogy a nagy könyvben meg van írva. A 3 relé csatlakozóval együtt kb 2500 Ft volt.
Egyes szervízekben már lehet rámsóztak volna egy új üzemanyagszivattyút munkadíjjal, szóval nem árt néha nyomozni egy kicsit, ha gond van. Ajánlom minden 145-146 tulajnak, hogy ezeket a reléket cseréljétek, ha módotok van rá, mert rossz helyen vannak és így 17 év után jó kis hibaforrások lehetnek. Nekem pont akkor nem indult, amikor már este volt, -5 fok és fáradt voltam :)
A futómű felújítás lassan a végéhez ért :)
Az autómat az előző gazdája mielőtt hozzám került, Pesten használta. Ezt talán nem kell részleteznem, így szép lassan elkezdődött a futómű felújítás 2014-ben. Kapott két új FRAP lengőkart, kormányösszekötőket, majd Birth stab. rúd külső szilentet, amit idén újra kicseréltem, mert a rossz minősége miatt teljesen tönkrement és megkeményedett. A Monroe már csak jobban fogja bírni.
Idén elhatároztam, hogy kicserélem a két első gólyalábat is, mivel a régiek még ugyan jónak tűntek, de kezdett a teleszkóp olajosodni és a toronyszilent házat csúnyán elkezdte enni a rozsda. Mivel most lettem túl egy kuplungozáson is (LUK szettel és sok utánajárással kijött 100E Ft-ból), csökkentenem kellett a kiadásokat, így a választásom bontott gólyalábakra esett. Alexandro kolléga által hozzájutottam egy pár bontott gólyalábhoz, amit behozott kocsiból szerelt ki. Ő alaposan átvizsgál minden alkatrészt eladás előtt, illetve kevesett futott autókat bont, így optimistán álltam hozzá. Azt talán mondanom sem kell, hogy ha szétszedem a gólyalábat, veszek új teleszkópot és új toronyszilentet, 60E Ft alatt nem nagyon álltam volna meg és akkor ebben az árban még egy gyenge, utángyártott teleszkóp van benne. Így szerencsére szinte a harmadából kijöttem.
A kapott alaktrész eredeti volt, olajnyom nem volt sehol, csak némi felületi rozsda. Meg lett pucolva, kapott egy festést és bekerült a járgányba. Egy 2 óra alatt meg is voltunk vele. Az eredmény meggyőző, a stabilitás javulása egyértelműen érezhető főleg bukkanóknál. Az autó tornyai belülről ki lettek takarítva és kenve egy kis olajjal, így a torony átrohadás meg van előzve jó időre. Aki látja a motortérből, hogy a toronyszilent háza már nagyon rozsdás, annak szintén ajánlom ezt a beavatkozást. Fontos még annyit megemlíteni, hogy az oldalankénti 3-3 toronyszilent furatába menő 8-as csavart cseréljétek újra, mert a régiek könnyen megnyúlnak és volt, ami el is szakadt minimális erőfeszítéssel. A futómű mozgása miatt egyszerűen elgyengültek.
Remélem a gólyalábak sokat kibírnak még, én azért igyekszek jobb utakon menni :) A stab. rúd belső szilentjei közel 18 év után okoznak néha tompa koppanásokat, de ezeket állítólag nagy szívás cserélni, mert a bölcsőt egy 10cm-en le kell engedni és nekem nincsen aknám. Mindenesetre célként bejegyeztem a 2018-as évre :)
4
494