A MiTo tervként először 2006-ban merült fel az Alfánál, mivel nem volt egy olyan fiatalos modelljük, amivel a 18-30 éves korosztálynak autót kínáltak volna.
2008 második félévére kiköszörülték ezt a csorbát és júniusban bemutatták az addigra MiTo-nak keresztelt GPunto alapú kisautót.
Jóllehet nem ment minden gördülékenyen, hiszen először Juniornak, aztán egy megkérdőjelezhető szavazás után Furiosának hívták, de mert a fanatikusok nagy része felháborodott ezen, inkább a MiTo nevet választották, ami az Alfa két székhelyének Milánónak és Torinónak a kezdőbetűiből áll.
Formatervét a Centro Stile készítette csakúgy, mint az ihletet adó 8C Competizione-ét, a motorok pedig vadonat újak, egy kivételével az összes turbófeltöltésű. Az alapmotor 78 lóerős, ezt a 155 lóerős 1.4 TB követi, dízel frontot pedig az 1.6-os Multijet dízel erősíti 120 lóerővel. Későbbre várható a GTA kivitel is, 1.8-as 230 lóerős benzinmotorral.
Ára 16 ezer eurónál kezdődik, ezzel méltó ellenfelévé válhat a Mininek, ami ellen a gyár csatába küldte a B kategóriás Alfát.