Blog >> hűtőventillátor

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2017-06-16

Még a VTT-re hozott nekem "Coyote" Sanyi egy szép új kiegyenlítő tartályt és kupakot. Ugyanis a Selénia Rallyról hazafelé, ha gyorsan mentem az autóval, fogyott a víz. Kazes tapasztalatai nyomán az első gyanúsított a kiegyenlítő tartály volt.
Aztán pont a napokban olvastam a blogját, a csere darab nála nem sokat bírt, úgyhogy óvatosabb lettem. A tartály megy a lassan gyűlő tartalék alkatrészek közé...

Első lépésben levettem a kupakot és szétszereltem. Majd szétszedtem az újat is és ha jól sejtem meg is lett a hiba. A pici rugó, ami a gumi szelepet nyomja a nyíláshoz igen összement az évek során, nyilván nem tartott megfelelő túlnyomást, illetve kifújt.
A szétszerelt új kupakból felújítottam a gyárit, így szép eredeti pajzsos alkatrész maradt ez is.

Körbenézve a motortérben kicsit váratlanul ért, hogy a hűtő ventillátora le van billenve. A vízcsövek fogták, hogy ne essen ki. Két kis gyenge patent és az abba beletekert lemezcsavar fogja gyárilag. Az egyik kis patent egyik füle elporladt, és műanyagostól, csavarostól kidőlt. A túloldalt egy lemezbe tekeredik a csavar, de ez a kis lemez is el volt törve.

Kapott egy kicsit tartósabbnak ígérkező megoldást, kerámia távtartókkal (ha már épp a kezembe akadt).

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-08-03

A múltkori gyorsjavítást nem akartam tartósan meghagyni, ezért szereztem be az érdi 156 bontóból többek között ép előtét ellenállásokat is, így most ezekből került be egy.

>> SzervizDante // Alfa 156 2.0 JTS Sportwagon // 2013-07-09

Nos, nálam is megtörtént, hogy nem működött a ventilátor 1es fokozata, ami ugyebár bekapcsolt klímánál, illetve 90 fok fölé melegedő vízhőnél kéne hogy kapcsoljon. Először úgy tűnt fel, hogy városi araszolgatás közben felment jó 100 fokig a hűtőviz, majd ott kapcsolt a venti 2es fokozata ami visszahűtötte. Hazaérve leteszteltem MES-el hogy kapcsol-e az 1es fokozat: bár a relé kattogást hallottam, de a venti meg se moccant. Multiméter elő, kiderült hogy az ellenállásig eljut a feszültség, de az ellenállásnál szakadás volt. Kivettem az előtétellenállást (az én autómban 1 venti van, itt az ellenállás hűtő felső vízcsöve mellett található), 2 csavar rögzíti a ventilátor keretébe. Az 1ik lábánál a ponthegesztés elengedett, de sajnos forrasztani nem sikerült mert az érintkező saru lábára nem volt hajlandó ráfolyni a cin. Végül átfúrtam az ellenállás lábát és a sarut, majd egy csavarral és anyával összehuzattam. A biztonság kedvéért ezután még az ellenállás lábát (ez rézből van) hozzáforrasztottam a csavarhoz, hogy ne oxidálódjon a jövőben. A forrasztással azonban csak óvatosan, hisz ott van egész közel a hőbizti, ezért én csak rövid ideig játszottam a pákával.
Képeket sajnos elfelejtettem csinálni a műtétről, de egy képet lenyúltam googleról, hogy látható legyen hogy is néz ki :)

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-05-04

Amikor a tolatólámpa kapcsolási rajzát keresgéltem, eszembe jutott, hogy meg kellene nézni a hűtőventi működését, mivel már vásárlás óta csak az egyik venit megy első fokozatban. A leírás szerint a két venti párhuzamosítva van, tehát teljesen egyformán kell párhuzamosan működnie a kettőnek.
A venti direkt 12V-al működik, nagy kő esett le a szívemről. :)
Gyorsan ráéreztünk a problémára. A ventihez tartozó előtét ellenállás volt a ludas.
Az egyik érintkező nagyon mélyen van és nem tud a csatlakozó rácsúszni. Ennek oka, hogy az érintkező rögzítése a tartókonzol másik oldalán hiányzik.
Az ellenállás jó egyébként. Jött a törpölés, hogy meg tudjuk-e oldani.
Végül egy bognárszeggel orvosoltuk a problémát. Az érintkezőt valamint a konzolt az érintkező felett és alatt megfúrtuk a konzol külső oldalán. A szeggel pedig így rögzíthető az érintkező és nem tud visszacsúszni. Annak érdekében, hogy a szeg nehogy kicsússzon, felhevítettük a szegvégét és úgy tettük be a helyére, így beleolvasztotta magát a konzolba. Szerencsénkre, lehetett olyan helyre tenni a szeget, ahol a csatlakozó rádugását nem akadályozza.
Hogy a szegen keresztül nehogy rövidzár legyen a ventiház fele,ha esetleg valami odakeveredik, szilóval kinyomtuk a vájatot, amiben a szeg feje van.
Nem egy gyári megoldás, de emiatt nem volt kedvem előtét ellenállás után kajtatni. :)

Reggel 7-kor már a szervizben voltam az autóval. Rögtön be is vitték és nekiláttak. Egy óra múlva hívtak, hogy kész van, és az előtét ellenállás adta meg magát. Szerencsére tegnap, amikor bejelentkeztem a szervizbe, akkor nagyjából ki lehetett találni, hogy mi a baja, így a munkafelvevő cartárs hozta is az alkatrészt reggel. Felmérték a hibát, és lőn! Az előtét ellenállás a rossz. A hűtővizet szépen keringeti, mással nincs gond.
Elhoztam az autót, aztán be pestre a dugóba. Érdekes volt, mert megszoktam, hogy hallom / érzem, amikor beindul a ventillátor, most nem veszem észre (persze folymatosan figyeltem, mikor megy kicsivel 90 fölé a mutató), de működik. Illetve, ha nagyon figyelek az autón belüli rezgésekre, akkor érzem, hogy most épp forog.

A közeljövő tervei:
Légszűrőház csere
Hátsó stabilizátorrúd csere
Kézifékkötelek cseréje
Műszaki vizsga április végén

km:191.250

Ma észrevettem, hogy a hűtővíz folyamatosan melegszik, annak ellenére, hogy a kinti hőmérséklet 22°C volt. És amikor elérte a 90 fokot, már gyanakodtam. Amikor a 110-et, már biztos voltam. Nem hallottam bekapcsolni a ventillátort. Félreálltam, megnéztem a reléket, de azok jók voltak. Gyorsan (lassan) hazajöttem vele. Reggel megyünk dokihoz.