Blog >> ellenállás
Mivel az előző LED fényforrások CANBUS hibát okoztak, és folyamatosan hibát jelzett a computer, ezért ellenállásos rendszerre cseréltem őket. Ezek is LED-ek, de így már nem jeleznek hibát, és a fényük szintén 6500K.
Egyszer csak nem forgott az utastér ventillátor....a legnagyobb melegbe. Találtam egy másik vezérlőt betettem és voalá. A negatív érintkező égett el. Nem akartam mókolni ment bele egy másik bontott.
Ár: 100 Ron
Km: 145XXX
Fűtőventilátor előtét ellenállás csere, egy bontottra.
129130 km
Már régóta LED volt a helyzetjelzőben, de sajnos a hibajelző állandóan nyekergett, hogy rossz az izzó. Ezt most megoldottam, a LED izzóval párhuzamosan bekötöttem egy 220 ohm / 2W ellenállást, ami nem melegszik számottevően, és átveri a hibajelzőt.
2016.10.26. Beköltözött. Új verda a placcon! :)
Egy hölgytől vettem, aki nem sokat, vagy inkább semmit sem csinált az autóval, mint karbantartás...
A motor hűtőventilátora nem működött, ezért a műszerfalra be volt húzva egy fehér kábel, kapcsolóval a végén... hmmm... mi lehet... Gyors szemrevételezés után kiderítettem, hogy az előtét ellenállása kuka... szinte nincs is. Uzsgyi Marklarhoz és máris lett egy szép
0,18 Ω-os darab, amit sebtiben be is szereltem és lám, jó a venti! :)
Nosztalgikus érzés fogott el, miközben cseréltem, mert ez volt az első sajátkezű szervízem az autón, aminek már 7 éve. :)
A saruk már akkor is viseltesek voltak, mostmár cseréltem azért az előtét ellenállást valamint a megkeményedett csatlakozó kábeleket lecsaptam és az ehhez való, műanyag biztosítós sarukkal ellátott kábeleket forrasztottam vissza a helyükre. Valamint pótoltam a viseltes és hiányzó kábel védőburkolatokat is.
A múltkori gyorsjavítást nem akartam tartósan meghagyni, ezért szereztem be az érdi 156 bontóból többek között ép előtét ellenállásokat is, így most ezekből került be egy.
Amikor a tolatólámpa kapcsolási rajzát keresgéltem, eszembe jutott, hogy meg kellene nézni a hűtőventi működését, mivel már vásárlás óta csak az egyik venit megy első fokozatban. A leírás szerint a két venti párhuzamosítva van, tehát teljesen egyformán kell párhuzamosan működnie a kettőnek.
A venti direkt 12V-al működik, nagy kő esett le a szívemről. :)
Gyorsan ráéreztünk a problémára. A ventihez tartozó előtét ellenállás volt a ludas.
Az egyik érintkező nagyon mélyen van és nem tud a csatlakozó rácsúszni. Ennek oka, hogy az érintkező rögzítése a tartókonzol másik oldalán hiányzik.
Az ellenállás jó egyébként. Jött a törpölés, hogy meg tudjuk-e oldani.
Végül egy bognárszeggel orvosoltuk a problémát. Az érintkezőt valamint a konzolt az érintkező felett és alatt megfúrtuk a konzol külső oldalán. A szeggel pedig így rögzíthető az érintkező és nem tud visszacsúszni. Annak érdekében, hogy a szeg nehogy kicsússzon, felhevítettük a szegvégét és úgy tettük be a helyére, így beleolvasztotta magát a konzolba. Szerencsénkre, lehetett olyan helyre tenni a szeget, ahol a csatlakozó rádugását nem akadályozza.
Hogy a szegen keresztül nehogy rövidzár legyen a ventiház fele,ha esetleg valami odakeveredik, szilóval kinyomtuk a vájatot, amiben a szeg feje van.
Nem egy gyári megoldás, de emiatt nem volt kedvem előtét ellenállás után kajtatni. :)
Mostanában keveset használom az autót, akkor is csak városban rövid távokra. Hétfőn elég meleg volt ahhoz hogy bekapcsoljam a klímát, ekkor vettem észre, hogy a hűtőventilátor nagyon pörög. Teljes fordulaton ment, az első fokozat nem működött.
Hazaérve megnéztem. Az első fokozat reléje kattant, tehát az ellenállás környékén lehet a gond. Olvastam már korábban a fórumon, hogy valakinek volt már ezzel problémája, Nála letört az ellenállás lába. Nos nálam nem ez volt a helyzet. Ránézésre egyben volt, csak kissé megmelegedett. Leégett a felirata, és megrepedt a kerámiabevonat, de az értéke stimmelt.
Van viszont egy hőbiztosíték az ellenállás alatt (szintén ponthegesztve), amelyik szakadt volt. TF=184C van ráírva, tehát nagyon melegnek kellett lennie, hogy kiolvadjon. A nagy meleg okát sajnos nem tudom. Megmértem a motor áramfelvételét mindkét fokozatban: 1 - 9,5A 2 - 13,5A.
Mivel a motor adatait nem tudom, ez a mérés alapvetően nem mondja meg hogy van-e valami gixer. Egy oldalon azt olvastam 312W a teljesítménye, de ezt sokallom.
Minden esetre kicseréltem a hőbiztosítékot, csavarkötéssel rögzítettem és most működik az 1-es fokozat.
Ez volt eddig a legolcsóbb hibajavítás :) Hőbiztosíték 130Ft, csavarok 20Ft.
Reggel 7-kor már a szervizben voltam az autóval. Rögtön be is vitték és nekiláttak. Egy óra múlva hívtak, hogy kész van, és az előtét ellenállás adta meg magát. Szerencsére tegnap, amikor bejelentkeztem a szervizbe, akkor nagyjából ki lehetett találni, hogy mi a baja, így a munkafelvevő cartárs hozta is az alkatrészt reggel. Felmérték a hibát, és lőn! Az előtét ellenállás a rossz. A hűtővizet szépen keringeti, mással nincs gond.
Elhoztam az autót, aztán be pestre a dugóba. Érdekes volt, mert megszoktam, hogy hallom / érzem, amikor beindul a ventillátor, most nem veszem észre (persze folymatosan figyeltem, mikor megy kicsivel 90 fölé a mutató), de működik. Illetve, ha nagyon figyelek az autón belüli rezgésekre, akkor érzem, hogy most épp forog.
A közeljövő tervei:
Légszűrőház csere
Hátsó stabilizátorrúd csere
Kézifékkötelek cseréje
Műszaki vizsga április végén
km:191.250