Blog >> hosszbordás

>> SzervizKickass // Alfa 156 1.8TS // 2014-01-23

Fent említett alkatrészek cseréje. A feszítő természetesen Dayco (8500Ft), a vezető görgő pedig Breda (4800Ft) márkájú lett. Munkadíj kereken 1000Ft. Ezzel lassan a kötelező szervíz végére érek, szíjakkal görgőkkel vízpumpával kutyafülével remélhetőleg most egy darabig nem lesz gondom.

Karácsony előtt ellátogattunk ismét a szervizbe. Kicsit túl szaladtam a kilométerrel is, már 15 ezer körül jártam így aktuális lett egy olajcsere, valamint a hideg beálltával elkezdett nyivákolni az ékszíj is hideg motorral. Volt egy kis hűtővíz folyásom is, az egyik csonknál elengedte magát a műanyag cső. Szóval olajcsere (Selenia 20K), szűrőcserék, bordásékszíj + feszítőgörgők + a klíma kompresszornál is kicsit csapágyas volt a cucc, azt is cserélni kellett. Meggyógyították a vízfolyást is persze.
Már nagyon ráfért egy kis odafigyelés, csak az ember mindig halasztja az ilyen dolgokat. Sajnos, mint kiderült elég vacak állapotban van a vezérlésmódosító, így az új év beköszöntével azt is cserélni kell majd még.

>> SzervizRoll1983 // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD 8v // 2013-11-22

Ki lett cserélve a hosszbordás szíj, a kocsi 3 éve van lassan nálam és ehhez még nem lett hozzányúlva, mert vezérlés beszerzésekor ezt én ügyesen elfelejtettem, de most mivel már hangokat adott ki magából így sorra került.

Km: 135800

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2013-06-30

Kissé paráztam a még gyári feszítő és vezetőgörgő miatt - bár utólag kiderült hibátlanok - így ma délelőtt lecseréltem mindkettőt szintén gyárira.
Érdekes, hogy egyikben sincs benne a gyári jel, viszont teljesen egyforma a régi és az új.

A szerelés egyszerűen ment. Szükséges szerszámok birtokában bárki nekiállhat a cserének:
- csillagcsavarhúzó
- 5-ös imbusz
- 13 és 15 csillagvilláskulcs
- 19-es crova

Először jobb első kerék le, műanyag burkolat szintén le és elénk tárul a szíjtárcsa valamint a feszítőgörgő.
A feszítő görgőjét a 15-ös kulccsal elfordítani a rugó ellenében és leügyeskedni a szíjat. Én kifűztem a teljes szíjat ellenőrzés céljából, érdemes memorizálni az útját.
A szíj barázdáiban találtam pár fémszilánkot, gondolom ez hallatta a fura hangokat (most csendes :)). Ezeket kipiszkáltam, a szíj tiszta lett.
A feszítő 13-as fejű csavarját kitekerni és lent is van.
A vezetőgörgő 15-ös fejű csavarját kitekerni.
Ellenőrizni a generátor, a kompresszor és a szervo tárcsáját.
Új görgőt helyére, feszítőt helyére (van rajta egy felöntés, ami a blokkba pászol, arra figyelni). Csavarokat jól meghúzni.
Szíjat befűzni, minden tárcsára ráilleszteni.

Most jön a trükk.
Nekem a kerék felől sehogy sem sikerült annyira elfordítani a feszítő görgőjét, hogy a szíjat rákapassam, így felülről próbálkoztam. A 15-ös csillagvillás pont elfért a motor és a váznyúlvány között (a szíjat a kulcs felett kell elvezetni), sőt a lazításkor a kulcs beakadt a klímacsövek konzoljába, így mindkét kezem felszabadult. A szíj feligazítása ezután pofonegyszerűen ment.
Kulcsot le, feszítő a helyén, szíj útját ellenőrizni, főtengelyt a 19-es crovával párszor körbe és lehet indítani a motort.
Mehet vissza a burkolat és a kerék.
Kész :)

>> SzervizPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2013-06-15

Megadta magát a hosszbordásszíj feszítője. Eltört ketté. A mutatványt még a szíj bánta, szerencsére a vezérműszíjhoz nem került be semmi.
A feszítőről annyit lehet tudni, hogy 6 évvel ezelőtt került bele az autóba, élt 45.000 km-t. Elég korán feladta a harcot. Dayco gyártmányú volt.
Ezúttal Gates került bele Dayco szíjjal. Az alkatrészek beszerzéséért köszönet Andykának..

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-11-05

Szerkesztés alatt.

Addig is...


Alternatívák:
Dayco: Nekem úgy tűnik, hogy már nem olyan tartósak, mint a "156 időkben". (Lásd 159 topic...) A kép már az új verziót mutatja. A régebbi hasonlóan nézett ki, mint a régi Contitech.
Ruville=INA, lévén ugyanahoz a konszernhez tartoznak (Schäffler). Könnyen lehet, hogy a Dayco-tól származik.
A Corteco-t a BMW-sek cserélik szorgalmasan (Erhard írta).
Az Akron Warbinál 2 évet bírt. Kerülendő.
A Gates egy cartársnál rövid idő alatt széthullott.
Febi: Valószínüleg ez is Dayco.

Én hosszas mérlegelés után Continental VD1065 szíjtárcsát vettem. Ez már az "új verzió", eredetileg nem így nézett ki.
Kép 1.
Kép 2.
Kép 3.
Kép 4.


A csere menete:
...jól le van írva droberto cartárs blogjában.
Kieg.: Meghúzási nyomaték kb. 25Nm, a menetre ajánlott csavarrögzítő pasztát is tenni.



Szöveg és további képek jönnek.

Ma ki lett cserélve a vezérműszíj, vezetők, görgők, vízpumpa, balansz szíj, hosszbordás szíj. Az alkatrészeket és a várakozás idejére a jó társaságot Erhard biztosította. :)

km.: 211.403

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-06-23

Egy ideje 1500-as fordulatszám felett nyüszítő hang jön a motor környékéről. Sportlégszűrőhöz hasonló hang. Lehetne turbócső is, ezeket átvizsgáltam és egyenlőre semmit nem találtam. Emellett a hang inkább a motor vezérlés felőli oldaláról jön, ezért úgy döntöttem, megteszem amit meg tudok tenni... kicserélem a hosszbordás szíjat és társaságát, hátha. (70-80ekm van bennük, úgyhogy annyira nem korai már az én beállítottságom szerint.)

Hozzávalók:

- 1 feszítőgörgő (Ruville 55872, tartalma: Dayco)
- 1 vezetőgörgő (Ruville 55847, tartalma: INA)
- új hosszbordás-szíj (Dayco/Gates/Continental 6PK1842, esetleg 1838/1839/1840)
- racsnis szár + nyélhosszabbító (lásd szöveg)
- 13-as és 15-ös dugók
- 15-ös villáskulcs
- 1x energiaital (opcionális)
- 1x sör (opcionális)
- lámpa

A netes infók alapján európai autóba első szerelésű vezetőgörgőt összesen két cég gyárt: Az SKF és az INA. (OK, még lehet Breda és egyéb kisebb cég is a gyártó, de ezeket jó eséllyel nem árulják a Ruville, Febi és hasonló "csomagolócégek".) Mivel a feszítőgörgő pedig erősen motorspecifikus (a feszítő része miatt), ezt valószínüleg csak a Dayco gyártja. (A régi feszítő - mily meglepő - Dayco volt, a vezetőgörgő pedig SKF.)


A csere menete:

1. Motorborítást levenni.
2. Felső-hátsó motorkitámasztót a motorról lekötni és oldalrahajtani. (Így nem lesz útban.)
3. A szíj pályáját memorizálni
4. A feszítőgörgő közepén lévő 15-ös anyára villáskulcsot tenni és az óramutató járásával ellentétes irányban meghúzni, ekkor nem lesz feszes a szíj és leszedhető a szervószivattyú, vagy a klímakomp. kerekéről.
5. A vezetőgörgőt leszedni 15ös kulccsal.
6. A feszítő pozícióját megjegyezni.
7. A feszítő 13-as tartócsavarját kiszedni. Ez a görgő és a főtengely szíjtárcsája között található.
8. Az új feszítőt betenni. Van rajta egy "csap", ennek a blokk oldalán kiképzett furatba kell bemennie.
9. A feszítő pozícióját ellenőrizni. (Elképzelhető, hogy az előbbi csap nem a furatban van, hanem a blokkon kialakított felfekvő-felület mellett. Ekkor rosszul áll a feszítő.)
10. Az új vezetőgörgőt feltenni, majd a porvédőjét (ha van). A régi feszítőm alatt volt egy alátét, az újhoz - bár adtak - erre nem volt szükség, mert a tengelye a blokk felé hosszabb egy kicsit. Érdemes ellenőrizni, hogy a görgő egy vonalban van-e a szíjtárcsákkal. Ez dönti el, hogy kell-e alá a mellékelt alátét. (A régi SKF-hez szükség volt rá.)
11. A szíjat feltenni amennyire lehet. Én a klímakompresszor szíjtárcsájára NEM tettem fel a szíjat. Csak előkészítettem.
12. A szíjtárcsákat és görgőket alkohollal vagy féktisztítóval alaposan megtisztítani.
13. Mehet fel a racsnis szár a feszítőgörgő közepén lévő anyára. A szár végére én egy porszívócsövet húztam, és az egész a kiegyenlítőtartályt a blokkal összekötő cső mögé (szélvédő felüli rész) került. Bal kézzel emeltem a csövet, jobb kézzel feltettem a szíjat a klímakomp. tárcsájára.
14. A szíj futását ellenőrizni. Vagyis, hogy jól van-e fent a szíjtárcsákon. Ez fontos, ha nem így van, akkor az első beindításnál elszakad (ami nem veszélytelen!).
15. A szíj futását mégegyszer ellenőrizni...
16. A szíj feszességét ellenőrizni. A klímakomp. és a vezetőgörgő között kb. 1 cm-re szabad benyomhatónak lennie.
17. Felső-hátsó motorkitámasztót visszatenni.
18. A motort beindítani és a szíjfutást ellenőrizni.
19. Mehet vissza a motorburkolat.
20. Sört meginni. (Ha még nem történt meg. :)

Kb. ennyi.

Köszönet Ferkének a procedúrát megelőző tanácsokért!!

Update: Úgy néz ki megszűnt a nyüszítő hang gázadáskor! (Kopp-kopp-kopp)
Update 2: Úgy néz ki visszajött a jól megszokott nyik... nyik... nyik... hang, ami miatt a Gates szíjat annak idején lecseréltem. Ezt csak hidegen csinálja és akkor is csak alig. Összegezve: A Dayco a jelek szerint egy ideig halk, utána rücskös lesz és nyüszít. A Gates pedig csicsereg. Lehet, kipróbálok egy Contitech-et is... :) Persze tudom, hogy a 200k-t megért szíjtárcsák felülete sem újszerű már. Meglátjuk mit tehetünk ezügyben...

>> SzervizLongman // Alfa 156 SW 1.9 JTD // 2012-05-21

Megtréfált a kicsike.. :) Még szerencse, hogy épp egy hosszabb út előtti városi poroszkálás közepette..
Szóval már pár napja elkezdte hallatni a hangját, de csak reggel, hűvösebb időben. Mindenesetre idegesítő volt, tudtam hogy valamit cserélni kell.
Viszont tényleg csak pár napig bírta ezt az állapotot, szóval gyors lefolyású volt. Nem tudom közrejátszott-e az, hogy Péntek délután azért kellemesen meghajtottam a kicsikét.. :)
Szombaton egy jobb kanyar után, olyan hangot hallottam, mintha egy nagy faág beszorult volna az autó alá, de nem az volt, hanem a hosszbordás szíj széléből már levált egy 0,5 mm-es csík és az adta ezt a hangot. Nem tudtam mire vélni a dolgot, mármint hogy a szíjjal van csak a gond, vagy mással. A nyikorgásra visszagondolva gyanítottam hogy nem az lesz csak a gond.
Levágtam hát a szíjat, és legurultam szervo nélkül a műhelybe.
Ma meglett a diagnózis, a feszítővel volt a gond. Úgyhogy görgők, feszítő, és szíjcsere. No meg egy féltengely gumiharang..

>> Szervizmesa // Alfa 156 2.0 TS 16v Selespeed // 2011-04-07

Másnak lehet fel sem tűnik egy ilyen apró zizegés, de nekem ez egy olyan dolog az autómban, amitől sírógörcsöt tudnék kapni.
Cserélve lettek a hosszbordásszíj feszítők, amikből egyet a múltkori vezérlés cserénél idő hiányában nem tudtam beszerezni.
Egyelőre minden OK, csak még szokatlan, hogy jár a motor de nem hallom :)