Miután a legutóbb kipakoltan a beltér teljes hátsó részét és találkoztam némi rozsdával, most folytattam a beltér első részének eltávolításával.
Miután az összes ülés már korábban kikerült az utastérből, gyakorlatilag most már könnyű dolgom volt. Az ajtó kárpitok eltávolítása nem túl bonyolult, de azért oda kell figyelni. Van egy egész jó angol nyelvű videó a Youtube-on ahol bemutatják a folyamatot: https://youtu.be/O7yDAmule2I
HA már eltávolítottad az összes csavart, akkor figyelj oda a kárpit eltávolításakor nehogy eltörj valamit. Pár rögzítő patent tartja felül plusz egy picit beleül az ablak keretben.
Meglepetésként ért, hogy amennyire megijedtem a múltkor a doblemezeknél talált rozsda miatt, most nem találtam semmit sem. Sem a taposóknál, sem a küszöb belső felén, sem az ajtók belső részénél, sem a hátsó doblemezek előtti résznél.
Öröm és boldogság. Nem kell lakatoshoz rohanni, hiszen nincs rá ok.
A következő lépés a kardánbox letávolítása lesz, hogy hozzáférjek a váltókarhoz.
A váltó eléggé olyan mint egy málnakeverő és az ötödik fokozatot nagyon nehezen veszi.
Elsődleges projekt a tetőkárpit eltávolítása volt, mivel a sok évi napsütés hatására szinte a teljes tetőkárpit meglógott.
A rossz hír, hogy ahhoz, hogy rendesen ki lehessen szedni a tetőkárpitot, szinte az összes beltéri műanyagot el kell távolítani az autóból. Ez nem egy hatalmas dolog, de lég időigényes. Kvázi Legózás felnőtteknek. Javaslat: ha nem pár napon belül szereled vissza az összes műanyagot, akkor fényképezz folyamatosan, hogy tud mi hol volt és mit mi rögzített. Nagy segítség ha elő tudod venni a fényképeket tavasszal amikor nekiállsz visszaszerelni mindent. Én általában egy-egy elem eltávolítását követően a csavarokat vissza szoktam csavarni a helyükre és ott hagyom őket a visszaszerelésig.
Elsőként a hátsó üléseket szedtem ki, hogy jobban hozzáférjek az oldal kárpitoknak.
Az első üléseket elöl és hátul két-két imbusz fejű csavar tartja. A hátsó ülés ülőlapját szintén két imbusz fejű csavar tartja alul. Ezek kicsavarását követően ki lehet szedni az ülőlapot. A hátsó ülések háttámlájának rögzítését a két háttámla találkozásának alsó részén lehet eltávolítani. Ezt a talpat két csavar rögzíti. Ezt eltávolítva kijön a háttámla is.
Ha az ülések kit vannak, akkor már könnyen hozzé lehet férni az összes kárpithoz. A kárpitok kiszerelésekor lentről felfelé haladjunk, majd ha minden el lett távolítva, akkor hozzá lehet férni a tetőkárpithoz is. A tetőkárpit kiszereléséhez el kell távolítani a beltér világítást és a kapaszkodókat, illetve pár rögzítő patentet. A patentok eltávolításhoz használj patent kiszedő szerszámot, mert nagyban megkönnyíti a patentok eltávolítását és segítségével sikerül törés nélkül kiszedni a patentokat.
Az oldalsó műanyagok eltávolításához az első és hátsó biztonsági övek rögzítését is el kell távolítani. Ezek baromi erősen vannak rögzítve, illetve, mivel a ah hátsó biztonsági övet rögzítő alsó csavarok a dobbetétbe vannak rögzítve és ezeknek a csavaroknak a vége be is megy a dobbetétbe, általában be is vannak rohadva. Emiatt nem egyszerű az eltávolításuk.
Ha minden kint van, akkor a tetőkárpit egyszerűen kihúzható a csomagtartón keresztül.
Sajnos volt két meglepetés a hátsó műanyagok eltávolítását követően. A dobbetétek mindkét oldalon belül rozsdásak, de nincsenek átrohadva. Ez sajnos annak köszönhető, hogy Luigi nem megfelelően vitte fel a tömítő anyagot a dobbetétbe oda ahol két lemez találkozik és itt sajnos megáll a víz és befolyik a két lemez közé. Ez van.
Nekiestem kívül és belül is drótkoronggal, majd jött a Teroson rozsdaátalakító kívül és belül is, majd ezt követően kifúltam az egész dobbetétet wax alapu üregelő sprayvel.
Úgy néz ki, hogy sikerül még időeben elkapni és megállítani. Remélem ezzel már nem lesz gond a jövőben.
Viszont elhatároztam, hogy ha már a beltér hátulja szét van szedve, akkor megteszem ugyanezt az elejével is és amennyire csak lehet kiszerelek mindent, hogy megnézzem mi bújt meg még a nem látható helyeken.
Sajnálatosan az óracsoport egyik izzója megadta magát és a víz hőfok jelző mögött nem volt világítás. Tudom, ez egy olyan apró dolog amivel nem kellene foglalkozni, de engem nagyon zavart, úgyhogy nekiálltam kicserélni az izzót.
Miután utána olvastam külföldi fórumokon, kiderült, hogy nem nagy történet az óra kiszerelése és az izzók cseréje. Talán a legnehezebb a megfelelő izzók megtalálása volt.
Javaslom, hogy ha valaki nekilát a cserének, akkor egyből az összes izzót cserélje ki, mert esélyes, hogy ha egy megadta magát, akkor a többi is sorra kerül hamarosan.
Az óra kiszerelésekor első lépésként lekötöttem az akksit, nehogy valami elpukkanjon, mert az elég kellemetlen lett volna.
Ezt követően jön az órát takaró fekete műanyag eltávolítása. Ezt felül rögzíti két csavar és allul két kampó. A két csavar könnyen kijön, de a két kampó alul (ezt nem látod kívülről) nagyon erősen tartja a két rögzítő fület. A fekete takaró műanyag alsó részét kell egy kicsit lefelé nyomni és erőteljesen magad felé húzni. Ha szerencséd van, akkor neked nem fog eltörni egyik rögzítő fül sem. Nekem nem volt szerencsém, sajnos az egyik fül letört, fe könnyen vissza lehetett ragasztani és mivel csak rögzítő szerepe van, ha többet nem veszem ki az órát, akkor nem fog még egyszer eltörni.
HA a takaró műanyag kint van, akkor az óracsoport eltávolítása a következő feladat. Ezt felül és alul is két-két torx csavar rögzíti. Ezek kicsavarását követően az órát egyszerűen magad felé el tudod távolítani.
Az órába két oldalt egy-egy csatlakozó van bekötve amiket a tartó fülek megyomását követően ki tudsz húzni. Ás voilá, az óra kint is van.
Az óra hátuljában hat izzó van. 5 db. fekete és 1 db. zöld színű talppal. A feketék a háttér világításra szolgálnak, a zöld viszont a km számláló részt világítja meg hátulról.
Az 5 db. héttér világítást szolgáló izzó 1-1 12V1.2W-os rizsszem izzó (Osram 2721MF), a kilóméter számláló izzója viszont egy 12V2W-os rízszem izzó (Osram 2722MF).
Sajnos ezek az izzók nem mennek bele egy az egyben a helyükre, mert a rögzítő füleik egy kicsit nagyobbak, emiatt picit kell velük játszani, hogy passzoljanak a helyükre.
Ha a csere megvolt, akkor érdemes először csak rátenni a csatlakozókat és megnézni, hogy mindegyik megfelelően került behelyezésre és világít még mielőtt visszateszel mindent a helyére, nehogy utána mindent élőről kelljen kezdeni. Pár izzót nekem is sikerült picit túl forgatnom és emiatt nem égtem elsőre. De miután megnéztem, hogy amelyik világít az milyen állásban van, majd a nem égőket is ugyanebbe tekerte minden tökéletes lett.
Ha mindegyik világít, akkor a kábeleket is rögzítsd az óra hátulján az erre szolgáló pontokon, majd told vissza az órát a helyére és rögzítsd felül és alul a 2-2 torx csavarral.
Ha az óra a helyén van és rögzítetted, akkor mehet vissza a fekete takaró műanyag is. Ezt is rögzítsd felül a két csavarral és kész is vagy.
Nekem az egész csere kb. 1 órát vett igénybe és kemény 1.200 Ft költsége volt a 6 db. izzónak.
Chili is megkapta a sokküllőst, a gyermekem meg azt hiszi, hogy a téli kerék = a sok küllős csillivilli felnin lévő gumival. Ideje felvilágosítani, hogy ez csak apa hülyesége, hogy szép, fényes, takaríthatatlan felnire rakatja a téli gumikat.
A sokküllős ékszer felnik a téli gumikkal immár az autón, a nyári gumikon már nagyon keresztbe közlekedett, nagyobb tempón is hajlamos volt erre-arra megindulni. Őszintén..én élveztem de nyilván a fékútnak nem tesz jót. Jobb a békesség :-)
Múlt héten sok egyéb tennivalóval összeszervezve elvittem az autót Budaörsre az első kötelező szervizre. Délre volt időpontom, valamivel hamarabb érkeztem. Az autót valóban kb délben bevitték a köztes olajcserekor már megismert üvegkalitkába. Olajcsere, szűrők cseréje és pollenszűrő csere történt, plusz szoftverfrissítés a kanyarkövető lámpán és a központi média egységen. Kérdezték, hogy milyen olajat kérek, hát fene tudja. Kifizettem most a Selénia felárát. Motult vajon lehet ilyen helyen kérni? :-)
Közben most is akadt beszélgetőtársam, Emil gurult arra a 2.4-gyel. Rég találkoztunk, jó volt kicsit beszélgetni. Végignéztük a sok szép gazdára váró Alfát, megtapogattuk a Tonale-t, kielemeztük a bőrök minőségét, és szívtuk magunkba az Alfa Romeok hangulatát :-)
Kinga a minap felhívott, hogy furán indult be az autó. Előbb minden elsötétedett, és aztán indult be. Sokat nem kellett agyalnom rajta, hogy mi lehet, nyilván akkumulátor gond.
Különben érdekelne, hogy vajon szándékos funkció volna, hogy gyenge aksinál lekapcsolja a fogyasztóakt és úgy próbál indítani? Ha igen, akkor az menő..
Az autó hazajött, indítottam, semmi jele a problémának, viszont szeretem az ilyesmit az első jelre orvosolni, egyszerűbb, mint aztán menteni.
Elszaladtam az autóvillanyászhoz, rámért. Felét sem tudja a gyári kapacitásának (áramának), ideje cserélni. Irány az akku bolt. Ott rámdumáltak 50-ért egy AGM-es Exide-ot. Exide volt a gyári, menjen az bele. Ennyi volt a filozófia mögötte, nem is érdekelnek az akku hitviták. És szép kék a cimkéje. :-)
A meglepetés itthon, a cserekor ért. Azt eddig is tudtam, hogy gyári logós akku volt az autóban, gondoltam pedáns gazdája lehetett, hogy ilyet tett bele. De valószínűleg nem ez történt.
A meglepetés az, hogy a jelek szerint 2022-ben a saját kezemmel vettem ki a 2011-es eredeti, gyári akkumulátorát. Hogy hogy bírta eddig, nem tudom. Az autó télen sosem ment az előző gazdánál, lehet töltőn pihent. Lehet, hogy a Svéd viszonyokhoz eleve más minőségű akkumulátorok készülnek? Ki tudja.
A meglepő az, hogy az akksi még most sem döglött, csak jelentősen vesztett a kapacitásából.
A csere után persze érezhető a különbség, frissebben indul a motor, ahogy arra számítani lehetett.
Már korábban észrevettem, hogy az olajleválasztó műanyag bödön alatt szivárog az olaj a szelepfedélre. Vagy multair fedél valójában :-)
A múlt héten levettem a lecsapatót, megmértem az o-gyűrűt és visszatettem mindent ahogy volt. Pénteken sikerült eljutnom a tömítéstechnika boltba, ahol vettem bele 420Ft-ért egy viton (vegyszer és hőálló) o-gyűrűt.
A mérete: 24mm(belső) x 3mm
Ma gyorsan ki is cseréltem, olaj törölgetéssel együtt 5 perces munka volt. A gyári tömítés szakadt, porladt, ideje volt..
Utazásunk második állomása Monza. Postojnából 443 km-t autóztunk. Könnyű 4 óra. Kettő programot terveztem: Alfa Romeo múzeum és a monzai versenypálya. Két éjszakára álltunk meg itt, így egy egész napunk volt a programokra.
Az AS Hotel Monza remek hely. Különösen tetszett a szoba ajtajában kialakított parkoló. Szoba tiszta és tágas, jól felszerelt Reggeli finom és bőséges.
Feleségem napi edzése nem maradhat el, ezért délelőtt felkerestünk egy közeli uszodát. Egy beltéri és egy kültéri medencéből állt. Ami miatt írom ezt, hogy a kültéri medencébe szabad volt az ugrálás. Egy feltételt szabtak csupán: a szegélyre merőlegesen lehet ugrani. A gyereket nem kellett noszogatni.
A fürdőzés után csak az egyik program fért bele a szűkös délutánba. A múzeumot mindenképpen látni kell. 15 után érkeztünk és 18-kor már zártak. magamfajtának egy nap is kevés lett volna, de a gyerekeknek ez is sok volt. A versenyrészlegen már csak átrohantunk, pedig ott volt az igazi csemege. Még egyszer megyünk úgy érzem.
Kevesen voltak a látogatók mégis 2 magyar társasággal is összefutottunk. A kiállítás magas színvonalú, tiszta, tágas, jól felépített. A történelmi versenyautóknál hang, kép és fényhatásokkal hatnak az érzelmekre. Teljesen beleborzongtam.
képek
Az olaszok közlekedési stílusa nagy figyelmet kíván. Dinamikusan vezetnek, de mellőzik az index használatát és simán bevágnak eléd. Autópályán tartják a 130-140-et, de a korlátozásoknál (pl. egy sávelhúzásmiatti 90) nem akasztja meg őket, továbbra is az addigi tempóval mennek.
Trafit táblákkal jelzik, rendőrt nem láttam. Jobbra tartás működik náluk, nem villognak, nem tolnak le. Dugóba, torlódásba nem volt részünk, jól lehetett haladni. Tankolni pálya mellett tudtunk jó áron (95E5, 1.70). Ami fura volt, hogy ha a kutas tankol akkor már 2.10 literje :O
Következő megálló Monaco.
Anno mikor a Black Monstert vagyis a 2.4 Q4-et eladtuk, és megvettük a TBI-t, pár évre terveztünk. Gondoltam lesz majd jóáras Giulia. Hát nem lett mert közben pár dolog megkavarta az autópiacot. Közben végig nézegettem a hahu-t, mobile-t, jöttek időnként a hirdetések, egyre magasabbra kellett emeljem a limitet. Eleinte Giuliában gondolkodtunk, de lassan eltolódott a Stelvio felé. Ez utóbbi Mártinak jobban tetszik, nekem pedig az volt a lényeg hogy a Giulia/Stelvio párosból akartam egyet. Megkértem egy győri ismerősöm, hogy próbáljuk ki be tud-e jönni a kapun a Giulia. Ez azért érdekes, mert a járda magas és meredek feljáró van az útról. A TI is leért ha nem okosan mentem ki-be. Hát a Giulia is igen neccesen fért csak el. Ez viszont végleg eldöntötte a dolgot, Stelvio lesz, de az meg drágább :) Innentől már csak Stelvio hirdetéseket néztem. 11-12m-ig lehetőleg 2018 vagy újabb, 100e km alatt. Bp-en megnéztünk egy dán importot, ami piros volt, de gyöngyvászon üléses, csepegett a szilikon és gyanús volt hogy birizgálták a jobb hátsó ajtót. Szerintem törött volt. Szövet üléses gyakorlatilag nincs csak újban, az meg többe kerül mint amit szeretnénk autóra költeni. Aztán egyszer csak, egy szerdai napon szembe jött ez a piros 2017-es kevés km-es, 280 lovas Siófokról. A SioMobilnál volt bizományban. Elentünk megnézni, közelről is szép volt, őszintén koszos. Bár a tulaj kitakarította, de irgalmatlan kosz volt a kevésbé látható helyeken és a motortérben. Viszont a vezetőülés oldalsó burkolatának töröttségén és pár apró karcon kívül gyakorlatilag hibátlan, a bőrülés szép és a számomra egyik legszebb 20-as gyári felnik vannak rajta jó gumikkal. Kiderült hogy a volt siófoki polgármester felesége a tulaj. 10.5m volt a kikiáltási ár. Elvittük próbakörre, az értéklesírtő odaadta a kulcsot hogy menjünk. Csak kis utcákban mentünk egy kört ott nem éreztem azt a nagy erőt. Ajánlottunk 10-et, végül 10.1-ben megegyeztünk.
Lepapíroztuk, a tulajnál leültünk és intéztem biztosítást gyorsan illetve átutaltam, aztán haza indultunk. Az úton már kijött a póver. Nagyon jól mozog, megy ahogy kell, tetszik nagyon. Kissé fura a magas üléspozíció, de hamar megszoktam. Intézem az eredetvizsgát és az átírást.