Blog >> multiair
Jövő hétre fagyot mond, a gumisok előtt kígyózó sorok. De jó hogy végre elhoztam onnan a kerekeket. Pláne, hogy a tavaly őszi kapkodás nyomát is megtaláltam az alvázvédő rétegben. Beletolta a krokodil emelőt..
Itthon mindig van Koralkyd rozsdagátló alapozó, azzal javítottam a hibát. Időben észrvettem, még fényes tiszta fém kandikált ki.
Egyúttal a hátsó keréknél a filc mögött is kitakarítottam a küszöbök végét.
Végül téli kerekek fel, beállítottam a nyomásokat, majd lemostam és elraktam a nyári felniket. Ja, és gyorsan elszaladtam téli szélvédőmosóért, azt is betöltöttem, úgyhogy jöhet a hideg.
Kb 26-án eszembe jutott, hogy hoppá, idén lejár a műszaki! Hú de eltelt két év megint...viszont 5 nap maradt az érvényességből. Mindez persze jó ha pénteken jut az ember eszébe, lehetőleg délután 4 körül. Na de gond egy szál sem, átsétáltam a közelben lévő vizsgabázisra. Hogy miért nem ide hortam eddig is, nem is értem. Adtak is időpontot ma reggelre. A felkészítés annyi volt, hogy szép tisztán vittem az autót pontban 9-re. Sütött a nap, kint nézegettük az autókat a parkolóban, műhely mögött a gyerekkel. Megcsodáltuk, hogy az ott ácsorgó Giulia Veloce fékje milyen újszerű :-))) Aztán fél 10-re friss műszakival otthon is voltunk. A 13 éves autó még most is hiba nélkül vette az akadályt. Remélem az OT-n is így megy majd át...
Kedvenc nyári sátrazós túránkra ismét Chilit választottuk. Immár négyen mentünk, a lányok is elég nagyok már az ilyen kalandhoz. Ez persze feladta a leckét, mert két személy nomádkodós cucca még jól elfért. Négyőnkre kicsi lett a csomagtartó, és idén nem volt teherautós segítség sem. A szomszédunk szervezte a túrát, ő vállat be egy utánfutót, a sátraink is oda kerültek végül. A Román utak a szokásosnál is kontrasztosabban csúcs jók a hazaihoz képest. Nagyvárad kapott egy elkerülőt, a GPS már ott vitt. Magamban sírtam hogy mennyire gyorsan, könnyen és kényelmesen haladok át egy nagyvároson, abban a Romániában, ahol 20 éve még utálatos volt a sok balkáni autós közt romos utakon kínlódni. A helyzet megfordult sajnos.. Romániában szépen, normálisan haladtak az autók a széles, tükörsima utakon. Egész a Bihar hegység Ponor rét (Glavoi völgy) letérőig makulátlan aszfalton mentünk, nulla darab kátyút kellett kikerülnöm. Szuper volt, és a táj továbbra is fantasztikus. Meg is álltunk kicsit patakozni, kavicsot szedni. A Glavoi völgybe viszont kavicsos út vezetett le, ott lépésben ereszkedtünk, nem ért le sehol az autó alja. A neheze a végén van mindig, amikor a kavicsos útról a rétre le kell menni terepjáróknak való sziklás, köves, kigödrösödött úton, néha muszájból a vizes füves domboldalon kerülve. Kétszer ereszkedtünk itt le, és jöttünk fel a hétvége során. Eső után, megpakolva, felfelé különösen necces volt, öten tolták a kis autót, D-ben nyomtam a gázt, dolgozott ez e-LSD, pörgött a két első kerék, aztán lassan feldolgozta magát. Végül kicsit küzdősen, de lekoppanás és sérülés nélkül megúsztuk a kalandtúrát. A tanulság azonban az, hogy nincs erre alkalmas autónk, jövőre nem Alfával jövünk ide. A közelben van egy egyéni vállalkozó autókölcsönző, van egy szép zöld Hilux a flottájában, el fogjuk hozni.
A hétvége ahogy az szokott lenni, igazi élmény volt. A hegyi túránk a Szamos Bazár kisebbik köre volt, 8.8km. A nagy kört sajnos fakidőlések miatt lezárták. A kis kör is majd 4 órás túra volt, hegyi ösvényeken, aztán egy barlangba leereszkedve, láncokon kapaszkodva, patakban haladva. Fantasztikus látvány, élmény, ha lehetőség adódik, jövünk bármikor, bármennyiszer. A sátrazás is hangulatos, és a környéken már talán az egyetlen hely ahol engedélyezett az amúgy illegális vadkempingezés. Szóval jövünk még, de az Alfák maradnak. Chili marad városi, a Giulia pedig... nem is tudom. Fantasztikus vezetni, még ha teljesen haszontalan is néha.
Egy tapasztalat miatt nem számolom fel a flottát, de ha gyakran kibéreljük majd a Hiluxot, akkor elgondolkozok majd. :-)
Naná, Chili is waxos fuxos csillivilli lett. Mindkét verda megkapta a tavaszi bőrápolást is.
Chili még plusz kért két új csomagtér gázrugót, azt is bepattintottam.
Egy szombat reggeli kiadós eső utáni párás délelőtt nekem kellett elhozni a gyereket (saját plusz két szomszéd kölök) a focimeccsükről, Budáról. Indítás után rázkódás és egyenetlen alapjárat fogadott, mintha csak 2 vagy 3 henger indult volna el. Picit járattam, de nem tért magához, uh újraindítással próbálkoztam, de az sem használt. Na, mondom “fasza, kapom majd az ívet a szomszéd mercis és teslás haveroktól, hogy ezért nem kell Alfát venni” 😡 Nagy nehezen, rángatózva kiálltam a kertből, majd óvatosan elindultam, áttettem manuális módba, hogy megpróbáljam magasabb fordulatra bírni, de majd kiesett a motor a helyéről, jött is a check engine… Majd megint megpróbáltam újraindítani, szerencsére most vette a lapot, és minden szépen ment, mintha mi sem történt volna. Megnyugodtam, mehetek a gyerkőcökért, nem kell másik apukát riasztani és megúszom az élcelődést 😀
Útközben a hibalámpa is kialudt, teljesen elmúlt a probléma.
Két dologra gyanakszom, ami végül 3 lett:
- szaródik el a MA
- szaródik el a múltkor cserélt Nox-szenzor, akkor is ilyen tünetek voltak
- szar volt a benzin, mert mindig OMV-nél tankolok, de most úgy jött ki a lépés, hogy 2x egymás után is Mol került bele. Amikor legelőször csinálta ezt, akkor is Mol benzin volt a tankban, uh gyanús a dolog.
Bármi is okozta, maradok az OMV-nél, és most prémium E5-öst tettem bele, amit minden 2. tankolásnál meg fogok ismételni. Ha nem jön elő ismét a probléma, akkor ez a verzió nyert és nem kell aggódnom, ha meg igen, akkor még él a gari, uh inkább most jöjjön elő, mint majd a lejárta után.
Közel a nálam töltött első 7.000 km-hez megtörtént az olajcsere (Liqui Moly), valamint a szűrők cseréje (olajszűrő, MultiAir szűrő, levegő szűrő, pollen szűrő) és az ózonos tisztítás.
A hátsó ablakmosó csöve el volt repedve, ez javítva lett, valamint hátra hamarosan kapni fog új elektromos kábeleket is a mostani toldozott kábelek helyett.
Kiégett az egyik rendszámtáblát megvilágító izzó, ez cserélve lett.
Ideiglenesen jelentkező sárga check engine hiba miatt diagnosztikát végeztek, ami az egyik MultiAir szelep hibáját jelezte. Mivel nincs semmilyen teljesítménybeli probléma vagy bármi más hiba, ezért egyelőre ezzel nincs teendő, de a közeljövőben valószínűleg cserélni kell majd a MultiAir modult.
Tapasztalatom osztom meg.
Az autó Alfa Giulietta Multiair P1063-as hibát dobott. Volt benne cserélve a korábbi tulajnál Multiair egység, viszont használt került bele egy Mito-ból. Nálam olyan 1500 km után jelentkezett a hiba. Ezek után kb. 100km-ként dobta a hibakódot amikor rövid utakon jártam vele. Olvasgattam róla, mit lehetne tenni. A csere nagyon drága és megbízható szerelőhöz kell vinni. Írtak típushibáról amikor kilazulnak bizonyos alkatrészek a Multiair egységben illetve írták, hogy lehet kosz is a rendszerben. 2 hónapi utánajárás után találtam egy honlapon egy leírást ami bizalomra adott okot.
https://www.alfaowner.com/threads/multiair-misfire-fix-with-engine-flush-procedure.1209985/
https://dupag.nl/kennis/storingen-in-multiair-systeem/
A lényeg, hogy NCH OIL Flush termékével kezeltem a motort. Itt az a trükk, hogy olaj csere előtt betölteni a motorba és járni kell az autóval legalább 500 km-t. Nálam kb. 4000km volt az olajban amikor elkezdtem a folyamatot. Az indoklás az, hogy a Multiair egységbe csak menet közben (főleg motorféknél) áramlik annyira az olaj, hogy ki lehessen tisztítani. Tehát a többi olajöblítő ami csak alapjáraton használható semmit sem csinál Multiair hibánál.
A lényeg, hogy kb. 700 km-t mentem az autóval nyugodt tempóban (napi 2x18 km, és volt hogy egyszerre ment 120 km-t. A rövid napi menetben 3-4 naponta előjött a hiba a hosszú menetnél nem. Szinte mindig 100 km megtétele után volt hibaüzenet. Majd ezután olajcsere az előírt Selenia olaj Multiair egységhez.
Olajcsere után pár kilométerrel bedobta a P1061-es hibakódot. Na mondom már vmi történt mivel eddig a 3-as hengerrel volt baja. Eszembe jutott, hogy a szerelő nem nullázta az olajcsere számlálót az ECU-ban. Én nulláztam és azóta eltelt 2000+ km és nem volt hibakód!
Egyéb hiba vagy olajfolyás probléma nem keletkezett motoron!
A két weboldalon le van írva részletesen a folyamat, nekem bevált.
A termék pedig ezen a linken is megtalálható. Én tudtam rendelni Magyarországról (bár már ott nem elérhető)
https://www.mecatech-nederland.nl/producten/p-1/MT024DS.html?_globalsearch=nch%20oil
Az éves szeriz két héttel megcsúszott, nem a világ. A csúszás oka, hogy ahova eddig hordtam, ott bonyodalmak adódtak, és nem találtam szerelőt akinél ott mertem volna hagyni az autót. Látatlanban nem kisérletezek akkor sem, ha nem nagy ügy egy olajcsere, ahhoz érzékeny motor.
A vége az lett, hogy a szomszédom, Tomi bevitt a családi és baráti BMW műhelyükbe. Este üres a műhely, a saját vasaikat is ott szokták szerelgetni. Chili tiszteletbeli BMW lett, feltettük egy csáposra, a hűtőszekrényből szisszentettünk egy sört, és nekiálltunk.
Fék csere is időszerű volt, elöl-hátul a tárcsa, betét cseréket is megcsináltuk. Így ketten-hárman forgolódva az autó körül vidáman és hamar összeraktuk, miközben a szomszéd csáposon BMW váltóból csöpögött le az olaj.
Chili most egy év alatt picit többet ment, közel 10e km-t. Nagyrészt napi városi menetek, közük rövidek és hosszabbak is. Az olaj ami lejött, fekete volt. Ez a srácok szerint nagyon jó, elvégezte a dolgát. A szűrő viszont azt mutatta, hogy ez kb a határa annak amit elvisel, nem nézett ki jól.
Szerencse, hogy így alakult, és ott voltam, csináltam, így láttam mi a helyzet. Legközelebb 6-7e után csinálunk egy cserét és megnézzük úgy az olajat, szűrőt. Belőjük az optimális intervallumot, hogy hosszú életű legyen a motor.
Az olajcseréhez Seléni a K-PE olajat, gyári szűrőt használtunk. Kicsepegtettük, feltöltöttük. Majd leengedtünk belőle és újra feltöltöttük nívóra.
A fék csere kellemes meglepetés volt. Bár minden el volt kopva már nagyon, összerohadva semmi nem volt. A csúszkákhoz nem kellett hozzányúlni sem, a kézifék bowden, mechanika ép, a dugattyúk, gumitömítések, fékcsövek teljesen épek, szépek. Volt nálunk minden, de csak a tárcsák, betétek kellettek, a többi ment vissza.
Mivel vendég voltam, nem okoskodtam, BMW technológia szerint lett összerakva, rézpaszta helyett szórt olajzással, valamint valami kék hőálló zsírral.
Befékeztük, teljesen jó lett. Nem nyikorog, csikorog, simán fut és jól fékez.
Egy pici hiba szerelés közben becsúszott, ami inkább vicces kategória. A betétről a ragasztó védőt nem vettük le. Hurrá, összerakás után tűnt fel :-)
Még ami hátra van, az egy pollenszűrő csere és egy klímatisztítás, ezt megcsinálom itthon majd.
A nyári üzemszünetben már hagyomány egy nagytakarítás, bőrápolás, waxolás. Idén a Meguiars Gold Class waxot kapta meg. A rosso-n tökéletesen működik, gyönyörű az eredmény, remélem valóban ad némi védelmet is. A lakk kifejezetten érzékeny a madár meglepikre, remélem javít a helyzeten ez a komolyabb szintű wax.