Blog >> kormánykapcsoló

Egy július eleji "telkibányi" mini-nyaralás előtt teljesen véletlenül - a garázsban matatva és a kocsiba beülve kulcs híján rutinból ezt "ellenőriztem" - kiderült, hogy nem égnek a lámpáim - legalábbis a tompított és az országúti :-P

Szemle: balos, autósbolti kerámiafoglalatból (pont ezért nem jött be nekem) kijött a vezeték, jobbos, gyári : lemezesre égve-érve. Biztosítékok közül egy kiégve, egy hiányzik. Tartalék 10A-os elfogyott, vettem egy marékkal + 2 új autósbolti műanyagfoglalatot.

Mindkettőt újrakötöttem (remélem nem kell többször - így is alig ér el a vezeték), izzót ellenőriztem, új biztik - és jó! Mivel lényegében ismeretelen okból, észrevétlenül "ment el" a világítás - mentem vele egy kört. Végig jó - de az utolsó kanyarban mintha már nem látnám a visszajelzőt...Garázs előtti leállás - nincs lámpa, már helyzetjelző sem! Hogyaza...!!!

Szerencsére "csak" a kormányburkolat hiányában szabadon és pont a bajuszkapcsolókból lefelé induló kábelt sikerült a ki-és beszállásoknál a térdemmel elszakítani tőben...Persze a csati saruja ismeretlen és beszerezhetetlen (okos eladói ötlet: "bontóból" - te barom, pont az a gond, pont azért kellene szűz új, mert a leszakadtban benne van a vezetékvég és nem biztos, hogy ki tudom úgy szedni hogy a saru újrafelhasználható legyen b+... :-S)

Nyilván az volt, hogy felszívtam magam és sok pepeccsel kiműtöttem úgy a véget, hogy a sarut sem kellett kidobni...

Egyébként - egy tavaly nyári, Ipoly hídon át való 1-2 kilóméteres szintén "szlovák" bemerészkedést leszámítva - megvolt az első külföldi út, Telkibányáról Kassára mentünk - ott viszont lakott területen is kötelező a tompított!

(pár héttel később az indexnek szintén a kormány alatt lefelé induló, ezzel szomszédos vezetékei közül a jobbosé ugyanígy leszakadt - már rutinosan vettem az akadályt - illetve nyilván rájöttem, hogy a kormányoszlop takaratlansága hosszú távon nem állhat fenn :-p)

>> SzervizTtK // Alfa 159 SW 1750 TBi // 2017-05-21

194500 km: első fékbetétek, tárcsa szabályzás, klíma tisztítás/javítás, kormánykapcsoló csere (nem kapcsolta le a helyzetjelzőt)

>> Szervizjancsi // Alfa 146 1.4 TS // 2014-04-24

A régi kormánykapcsolóm már szarakodott mióta nálam volt az autó. Előszeretettel kapcsolódott fel a hátsó ködlámpa, illetve bal irányba nem mindig tudtam kapcsolni az irányjelzőt (meg se mozdult a kapcsoló lefelé, csak miután mozdítottam rajta fel irányba picit, dehát hogy néz már ki, hogy balra fordulnék de előtte villan a jobbos indexem, és utána indexelek balra :D). Ezen kívül még elég igénytelenül nézett ki, hogy lógott lefelé a kapcsoló egy kicsit.
A facebookos "Alfa romeo hungary. AZ alfások" nevű csoportban hirdetett valaki egy bontott 145-öt, ahol le is csaptam a kormánykapcsolóra (teljesen kompatibilis a 146-éval). 2000-ért adta, postával együtt 4060 huf volt.
A csere pofon egyszerű, kormány alatti burkolat csillag fejű csavarjai ki, burkolat le, alulról felnézve a felső burkolatot fogja bal oldalon (a cserélendő kapcsoló oldalán) egy imbusz fejű csavar, azt is ki (felső burkolat maradhat, majd a kapcsoló kivételénél kell meghúzni picit felfelé), majd a régi kormánykapcsoló porvédőjét kell kihúzni és benyúlva alul és felül is össze lehet egy patent részt nyomni, majd kihúzni az egészet. A rácsatlakoztatott kábelt lehúzni, új kapcsolóra rádugni, új kapcsolót visszapattintani, majd csavarok, burkolatok vissza és kész :)

>> Tuning és extraKareszka1984 // Alfa 147 1.6TS, megnövelt Progression :) // 2013-02-27

Naszóval, mivel az akksicsere így megviccelt, muszály volt óracsoportot cserélnem. Ezért rendeltem is bontottan egy másik óracsoportot, valamint egy hozzá való SET gombos kapcsolóegységet.
Első körben akksi kiköt!!!!!!!
Maga a csere nem tartott tovább 1 óránál. Legjobban a légzsákot felfogató 3 imbusz szorongatott meg, nehezen is fértem hozzájuk, meg az imbuszkulcs formályából adódóan nemigazán tudtam teljesen körbetekerni, így mindig ki-be... Leszereltem a légzsákot, majd alkoholos filcel megjelöltem a kormány tengelyén és magán a kormányon egy vonallal pontosan hol áll a kormány. ezután eltávolítottam a felfogató nagy anyát, majd simán lecsúszott a kormány a helyéről. Ezután elkell távolítani a kormányborítást. Az alsó felét 3 imbus ztartja, a felsőt pedig kettő. Ezt a két csavart csak a kormány eltávolítása után lehet kitakarni.
Magát a kormánykapcsoló egységet egy imbuszcsavarral összeszorított bilincs tartja hátulról. ezt meglazítva, valamint a csatikat kihúzva pici noszogatás után lehúzható a kormányoszlopról.
A kormányspulnit át kellett raknom a másik kapcsolóegységre, majd mindent visszafelé beépíteni.
Az óracsoportot 4 csavar tartja (felül 2 + alul/elől 1-1). Legkönyebben akkor szedhető ki a helyéről, ha már lentvan akormány, bár anélkül is megy, csak lekell pattintani a maszkod az elejéről. Régi óracsoport ki, új be, majd mindent visszaszerelni.
Végezetül akksit visszakötni, elmormolni egy imát, majd kulcs be és indítás. A légzsák és asr hibát leszámítva minden tökéletesen működik.
Ha valaki tudja az asr-t hogy lehet kiiktatni az írjon! Kocsiban gyárilag nincs!
Elkell még menni egy diagnosztikára, ahol elkell végezni egy proxy alignment-et, mert jelenleg villog a km-ert mutató kis kijelző.
Tapasztalatok:
Meglepődve vettem észre, hogy gázüzemen is mutat pillanatnyi fogyasztást :) Egyedül ezen az üzemen a még megtehető km-er van megzavarodva. Továbbá reggeli hidegen döcögés bizony költséges mutatvány, percekig 20-25 litert mutat a kijelző, de ahogy melegszik a motor, ez úgy csökken. Tegnapi próbakör alatt sikerült 7 literes fogyasztást is produkálnom :) Elfogok még ezzel szórakozni...
A jelenlegi össz megtett km így 120.300-ra csökkent, ezt nem szándékozom átírni, de kikell kalkulálnom ez alapján mikor is volt benne a vezérléscsere, valamint mikor kell olajat cserélnem.

>> Tuning és extraKareszka1984 // Alfa 147 1.6TS, megnövelt Progression :) // 2013-02-21

Ugyebár a board computeres műszercsoporthoz tartoznia kellene az ablaktörlő bajúszkapcsoló végén egy "SET" gombnak is?! HÁt igen, nem árt, ha van...de nálam nincs :-/ Így beszereztem egy másik kapcsolócsoportot, amin már van ez a gomb.
Elég elhanyagolt állapotban került hozzám, nem is értem mértnem fordítanak némi energiát a bontósok egyes alkatrészek tisztítására, úgy sokkal "kívánatosabbak" lennének. Egy jó adag műszerfalápoló, rongy és soksok törölgetés eredménye végül egy makulátlan felületű kapcsolócsoportot eredményezett.
Beépítés remélem minél hamarabb, egyenlőre időszűkében vagyok, meg hideg is van a garázsban