Blog >> kettőstömegű >> kuplung
Anno nagy boldogan, mikor CZ-hez került az autóm sejtettem hogy az átlagosnál hosszabb javitási időbe fog kerülni az autóm javitása, de nem gondoltam hogy több mint 3 hónapig.
Ezalatt az idő alatt sajnos csak annyi történt hogy kikerült a motorom az autóból.
Így átkerült az autóm Bödő Gáborhoz.
Még előtte vettem az Érdi bontósoktól CZ-n keresztül egy állitólagosan 130 ezer km-t futott "tökéletes" állapotú motort 180.000 ft-ért gyakorlatilag csupaszon. Az autót Gábor tréleren felvitte pestről ikervárra nagyon kedvező áron, majd én utánavittem a régi és az akkor még hitem szerint baromi jó motort. Gabi precizen időbe elkezdte átpakolni a régi motorról az a sallangokat az új motorra de sajnos mint körbeforgatásnál kiderült 2 es dugattyú teteje rommá verve mert egy közel többévszázados csavar figyelt benne.... Ezután kiderült a hengerfej is romokban, 3-4 hengeren akkora repedés volt hogy átsétálhattam volna rajta. Nos motor vissza ment a matek hogy na vajon most mi legyen.... Közben el lett küldve stefanhoz a kuplungom, kettőstömegüm kevlározásra/ erősìtésre de nem csinálta meg kettőstömegű kotyogása miatt (pedig elviekben egy 80 ezer km-t futott darab volt.... ja persze :D )Éppen egy kedves barátomtól hoztam el egy szett komplett nagyféket szintén 56-ra mikor mondta hogy ő megválna a manky irásra (270LE) felkészített motorjától. Kompletten stefan féle kuplunggal kettőstömegüvel porlasztókkal mindennel 125 ért. Az oka sajnálatos mert az írás előtt rommá törte de ami a lényeg neki semmi baja és a kocsijának a lelke duruzsol tovább mert természetesen azonnal lecsaptam rá😍😍 Köszi Ármin
Viszont eljött a nap amire már rég vártam, a motor ma indul 3 héttel a Pestről elszállítás után a sok probléma ellenére is 😍😍 Ezt pedig neked köszi Bödő Gábor 😊😊😊
Kb. 10 hónapja vette a 2.4-est azóta vagyok tag és azóta készülök irkálni...
Első szervizem a vásárlást követően 2 hétre volt,az apropója egy surlodó fémes hang kuplungolás közben. Irány szerviz! Alfa szerelőhöz vittem,de mint kiderült a lelkesedése volt a legnagyobb. A hangra azt mondta,h talán a kettőstömegűm van fellazulva de ezzel még sokáig elmegy,gyűjtsem a pénzt mert kemény lesz és ha már ott voltam egy kis rutint megejtettünk: pollenszűrő,olaj,üzemagyag és légszűrő,váltóban olajcsere ( átmosatás nélkül mert akkor még nem tudtam,h azt sem ártana), motorban is olajcsere ( Selénia WR 5W 40 részecskesz. off EGR kiírva de már úgy vettem) és nyekergett a generátorszij körül is valami. 2 hétig volt a szerelőnél mert rendelt rá hoszbordásszijat meg az elasztikust (a rövid szíjat)amit nem tudott feltenni és ezért volt sokáig nála de végülis sikerült,igaz a nyekergés maradt tovább a szerelő széttárta a kezét.. meg sikerült az üzemanyagszűrő fűtőbetétjét (ha van ilyen) letörni de végülis visszakaptam a kocsit 2 hét múlva. Oda többet nem vittem. Használtam még tovább 2 hónapig a hang kuplungolásnál erősödött ugyhogy úgy döntötem nem várok vele tovább. Másik szerelő (vágja a pitét) Ő is kettőstömegűt mondott de végstádiumot sőt még azon is túl volt már hangról ítélve. LUK lendkerék és LUK kuplungszett ment bele + alsó hátsó lengőkar szilent mindkét oldalon + főtengely szimering lendkerék felől.A doktor jelezte,h a nyisszegés a generátortól az a generátor szabadonfutó és nem szíj (de legalább az is új) és a jobb féltengely lassan cserés lesz ill. felújítós. Lendkerék csere utén a hang megszünt,kuplunk tökéletes bár annak előtte sem volt gondja.Következik a pénzgyüjtés a folytatáshoz. Tettem ide képeket a váltószoknya előtte-utána meg a főtengely szimering csere előtte-utána képeket a többi a drágaságok.
Na szóval, az úgy volt, hogy... És itt már lehet sejteni, hogy nem véletlen volt eddig ilyen nagy a csend. :P
Ugye novemberben elköszönt a turbó, meg amúgy is tervbe volt véve a vízfogyasztás kiderítése, a csúszós kuplung rendbetétele és a fáradt gátlók cseréje.
Néhány vargabetű után április elejére (nem, nem elírás, de nem akarok a gép előtt sírni, úgyhogy nem fejtem ki) kész lett a hengerfej - csak 3 helyen volt elrepedve - és a turbó - csak egy centit járt benne a tengely - cseréje és felújítása. A hengerfejben minden mozgó alkatrészt kicseréltek, a turbó sem gyári állapotában került az autóra, hanem a "hibrid turbó készül" nevezetű eljárás alá lett vetve, azaz a turbinaoldalt felmarják és nagyobb turbinakerék kerül be a gyárinál. Ez azért jó, mert több levegőt tud szállítani = több póver = nagyobb mosoly.
Örültem, mint majom a farkának, hogy végre otthon van az autó és önerejéből járóképes, mindeközben ráadásul semmi oda nem illő hangot nem hallat. Ez az öröm tartott egészen vasárnap délutánig (hétfő estétől), amikor az olajhűtő úgy gondolta, hogy akkor ő most elfáradt és elkezd ereszteni. Mit ne mondjak, nem volt felhőtlen az örömöm, úgyhogy lázas szervezkedésbe kezdtem, hogy egy fáintos univerzális olajhűtőt fel tudjunk hebrákolni a géperejű járóműre. Ennek a projektnek végül az időszűke, valamint az a tény vetett véget, hogy sikerült bontottan, csövekkel együtt 10ezer birodalmi pengőért venni egy használtat, amiért nagyon hálás vagyok az Alfadeponak.
A 4db Koni STR.T gátlót már novemberben megvettem - most már csak röhögök az optimizmusomon :)
Közben intéztem a kevlárkuplungot, ami szédítő gyorsasággal már aznap délutánra kész is lett - tényleg szinte beleszédültem ebbe a tempóba négy hónap tetszhalál után.
Közben az autó némi inkontinenciától sújtva megjelent a Kén utcában a kuplung-futómű-olajhűtő tematikájú szerelésen péntek reggel. Itt minden rendben és gyorsan ment, szerda délután el is tudtam hozni az autót, ami csodálatosabb, mint valaha.
Remélem ezt az állapotát még sokáig meg is őrzi :)
Esztétikai vonalon egy mosás+waxolás+beltéri takarítás fért bele tehetségembe és lehetőségeimbe.
A műsorszám költségei így alakultak:
Hengerfej+turbó+munkadíj = 460ezer Ft
Koni gátlók: 110ezer Ft
Kettőstömegű: 110ezer Ft
Kevlárkuplung erősítve: 30ezer Ft
Olajhűtő: 10ezer Ft
Új olaj (Motul X-Clean 5W40 5l): 15ezer Ft
Futóműbiszbaszok, kuplunghoz szükséges alkatrészek és munkadíj: 245ezer Ft
És még nincs vége, idén még "megkészül" rá a chip, valamint új féktárcsák és betétek is kelleni fognak, úgyhogy idénre meglesz a havi átlag 100ezer Ft-os ráköltés :O
Szerviz utáni észrevételek:
- Hátramenet kapcsoló nem lett visszatéve, nem volt tolatólámpa és radar.
Bejelentettem, azonnal megcsinálták
- Hátsó kutyacsontok nem oldalhelyesen lettek beszerelve
Megcserélték. Egy későbbi időpontra bejelenteve
- Bal első ABS jeladó patent letörve
- Haspáncél rögzítő csavarokból 3db hiányzott
- Pozitív akkusaru nem volt meghúzva, tálca rögzítő eltörve
- Haspáncél csavarok bikára meghúzva, bölcső anyák elforgatva
Másfél óra szenvedés után kiszedtem az elforgó csavarokat is. Lehegeszttettem velük.
- Kormány ferde
Javították, de nem vették észre, hogy lötyög a kormánymű :-(
- Kormánymű rögzítés elégtelen, lötyög a két rögzítő csavar ...
Meghúztam a csavarokat, kormány ferdébb mint valaha
- Motort megemelve a bal felső motorbak rögzítő csavarok lazák voltak
A második szerviz idő 40.000Ft-ba került, ahol féltengely zsírozás és termosztát csere is volt. Ez utóbbinál valami ótvar kukából szedett bilincset tettek a vízcsőre...
Hát ennyi :-(
Mivel egy több ezer km-es nyaralás előtt álltunk, féltem. Féltem, hogy nem fogja bírni a kuplung a hosszú utat, a sok hegyi szakaszt, szerpentint.
Mehettünk volna egy offos autóval, és akkor lehetett volna még húzni-halasztani a kuplung-kettőstömegű cserét, de megérte volna? Nem hiszem. :)
312000
Kis update!
Nem katasztrófa, de fax kivan, hogy a művelet alatt eltörték az akkutálca alatti ABS jeladó csatlakozó patentjét, a haspáncélból meg kihagyták a fele kereszthornyú csavart, a kalaposokat meg úgy megtépték mint állat, kettő anyája el is fordult a segédvázkeretben. Akku pozitív ill. a bizti tálca szarul volt visszarakva és meg sem volt húzva. Értem én, hogy húzós meló volt, de ezek egy kis odafigyeléssel abszolválhatók lennének ugyan annyi idő alatt jól is :-(
Ja még egy nagyobbacska alátétet is kipecáztam a haspáncélból...
Plusz a kormány nem egyenes, mehetek futóműveshez is...
Kuplung jól működik...
Kuplung, kéttömegű, kinyomó csapágy és főtengely szimering csere elvégezve Fiat Szabónál. Km. állás: 134330Km
Ha én veszem az alkatrészt és keresek embert aki beteszi, akkor jobban jártam volna, de nem találtam ilyet a környéken. Szabóékat ismerem nagyon régről, inkább bevállaltam több pénzért. Reggel vittem, kaptam csereautót, fél ötre kész volt. Alkatrész gyári, 2 év gar, jelentsen ez bármit is, a munkára meg hat hónap szavatosság van. Ha valami gubanc van, itt biztos el tudom intézni. Jól dolgoznak, ajánlom őket!
Amikor megvettem is már gyanús volt, de jött a "jó lesz ez még egy darabig" szöveg.
Aztán gondoltam egyet és kicseréltem. Miután tudom, hogy így sosem adnám el, még, ha 6 évig is bírta volna a szerkezet, tehát mindenképp le lett volna cserélve az egész, így inkább én élvezzem a jó kuplungot, ne csak az új tulaj :-)
Ideje volt. De tényleg. A kuplung tárcsa nútig kopva. A kéttömegű, bocsi hiányozhattam fizikán az irányok pontos meghatározásánál, minden irányban lógott. A két sonka egymás síkjában lötyögött leginkább, nem úgy ami csattan indításkor meg leállításkor, hanem ami úgy zörög mint az enyém. Nyomott kuplung esetén zörgött morgott, amit nem tudtam hova tenni...
Na mindegy, full szar volt az egész, amit nem gondoltam...
Jelenleg csend honol az autóban, a kuplung puha mint a vaj. Isteni...
180k km után le kellet húzni a váltót. Egy időben furcsán pattogó hangot adott a kuplung és a pedálon is lehetett érezni, hogy akad belül valami. Ez aztán spontán megszűnt.. Mindenesetre az Alfariumban nekiálltak a fiúk. Az eredmény nem volt túl szívderítő. Kinyomócsapágy elfáradt, főtengelyszimering szintúgy. Kuplungszerkezet önbeállója a végállásban, rugók elkopva; a tárcsa még egész jó volt. És a sokk: kuka a kettőstömegű, ami ritka verzió lévén csak gyáriban van, rendelésre, egy egész Fekete seregnyi Mátyás király felmutatása ellenében. Mit mondjak, nem volt őszinte a mosolyom...
Alexék megrendelték, összerakták, csodás lett. Jövő héten az Adrián tartósteszt indul. :)
Az autó idén 12 éves lesz. Kilométert tekintve gyerek még, most lesz benne 176000. De eljött az idő a kettőstömegű lendkerék cserére. A kuplungtárcsa kevlározva lett, valamint a kinyomócsapágy is cserélve lett. Illetve a fékolajat és a váltóolajat is lecserélték. Valamint bekerültek a led égők a xenon szettek helyére a reflektorba és a ködlámpába. Egy két apróság is meg lett csinálva. Az ablakmodul a riasztó bekapcsolásakor nem húzta fel az ablakokat, ez most már oké. A hátsó ablakemelők szarakodtak, főleg a jobb hátsó, nem mindig ment fel teljesen az ablak. Az ablakemelő motorok ki lettek takarítva, úgyhogy most megint rendben vannak ezek is. Valamint a bal oldali tükör mögötti tömítés ki lett cserélve, mert ott többször is előfordult, hogy nagyobb esőben, vagy autómosáskor befolyt a víz. Ez még nincs tesztelve, de remélhetőleg ez is rendben lesz. A művelet ismét Zé műhelyében lett végrehajtva.
Várható volt a km. miatt, szívesen kihagytam volna, de ez van. Kettőstömegű lendkerék csere és Kuplungcsere. Grósz feri csinálta Tárnokon, a következő 200ezer kilométeren a hangját nem akarom hallani..:D
Amióta nálam van az autó mentem vele több mint 70 ezer km-t és még nem volt cserélve kuplung +lendkerék.(248 ezernél jár...) Mivel ráadásul tuningolva is van az autó számítottam rá ,hogy előbb-utóbb cserélni kell ezeket az alkatrészeket.
Alacsony fordulatról való gyorsításnál beremegett az egész kasztni (kb. 1500-2300 ig) illetve az utóbbi hetekben már erősen csúszni is kezdett a kuplung 3-4-5. fokozatban.
Rendeltem új Valeo kuplungszettet (tárcsa+kinyomó csapágy+szerkezet) illetve gyári új kettőstömegű lendkereket akciós áron (by Erhard, köszönöm!) , normál esetben horror az ára! Kapott friss váltóolajat és főtengelyszimmeringet is. Ilyenkor ezeket is ki kell cserélni ha már szét van bontva minden.
Tegnap lett kész az autó azóta kb. 50 km -t mentem vele , hát nagy az öröm :) mert megszűnt minden hibajelenség:) a kuplung nem csúszik végre le tudja adni az összes nyomatékot a kerekekre illetve a vibráció is megszűnt gyorsításkor. A motor járása is még nyugodtabbnak tűnik, ami nagyon furcsa hogy olyan könnyű benyomni a kuplungot mint egy 1,2-es új benzinesnél :)) .
Tehát akinél rázkódás érezhető gyorsításnál és még nem volt lendkerék csere az autóban számítson rá hogy előbb-utóbb ki kell cserélnie. Nekem gyári "FIAT" logós alkatrészek voltak még benne, erősen megkopott tárcsa(ahogy a képen is látható) illetve a lendkerék is eléggé megviselt állapotban volt, nagyot kottyant minden irányban már. De ha tényleg gyári volt még minden akkor viszont jó sok kilométert kibírtak:)
Egyetlen negatívum a csere óta ,hogy a kuplungpedál nem mindig jön vissza teljesen...ezt még orvosolni kell, lehet hogy munkahenger csere lesz.
De a lényeg ,hogy most nagyon jól gyorsulunk ismét :D
update 2015.02.19. A kuplungpedál most már visszajön úgy ahogy kell, megjavult magától:) egyelőre nem cserélem.