Blog >> hengerfej

>> Szervizantonov // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2019-04-28

Az utóbbi időben kicsit borúsabb a viszonyom az autóval ugyanis kiderült, hogy beszippantot egy fém szívósori terelőlapkát, amit el is fogyasztott, ahogy kell.

Igazából egyáltalán nem haragudhatok rá, mert két elgörbült kipufogó oldali szelepen kívül semmi nem ment tönkre, csodával határos módon a turbónak sem lett semmi baja. Mindez úgy derült ki, hogy rendes akartam lenni és le akartam dugózni a szívósort, ekkor vettem észre, hogy a 4 lapát közül három van csak meg. Innentől nem volt megállás, turbó le, hengerfej le.

Itt még sajnos nem volt vége, összerakás után folyamatosan fogyott a hűtővíz, látszott hogy a szívósorból folyik. A műanyag hűtővíz átvezető csövecske volt elporladva, és ahogy megbolygattam, el is kezdett folyni. Szergej fórumtárstól sikerült beszereznem hihetetlen jó áron egy szívosort, ledugózva, kitakarítva - köszönöm mégegyszer! Ezt gyorsan fel is pattintottam, azóta nem fogy a vízből.

Amíg lent volt a hengerfej, addig elvittem az injektorokat bevizgálni. A 4-es hengernél lévőt kellett teljesen felújítani, az első három rendben volt.

A műtét óta kb 2500 km-t nyúztam az autót, gond nélkül. A korrekciós értékek is visszaálltak normális tartományba.

Ezeken kívül még olajat és összes szűrőt plusz felső lengőkarokat cseréltem, és a kormányoszlop hardy tárcsáját gányoltam még meg, mert lógott, külön alkatrészként pedig nem kapható.

Bónuszként kicseréltem a hátsó emblámát is, ezt alfa155gyuritól kaptam - köszönöm!

>> SzervizProdyG // Alfa 159 sedan (2.4 JTDM) // 2018-10-29

Az év elejei hengerfej csere után, ahogy jött a jobb idő azt tapasztaltam, hogy autópáya tempónál elkezd túlmelegedni a hűtővíz (150 fölött elkezdett 90 fok fölé kúszni a hőmérséklet mutató).

Emiatt visszavittem a kocsit a szervizbe, ahol hamar meg is állapították, hogy valami miatt nem kering a víz rendesen a rendszerben. Ideiglenesen beraktak egy vízkeringtető szivattyút, ami segíti a keringést.

Többször visszavittem, egy alkalommal szétszedték és kitakarították a hűtőrendszert (ez mint utólag kiderült felesleges volt, de azért örülök, hogy megtörtént).

Végül legutóbb szétbontották hengerfejig újra az egészet, mert nem láttunk más megoldást.
Kiderült, hogy a hengerfejben van egy nehezen látható nyílás, ahol víz áramlik normál esetben és itt öntési hiba volt. A lyuk kb. 80%-a el volt fedve egy hajszálvékony fém réteggel, látszott, hogy odafolyt a fém valahogy, amikor kiöntötték ezt a nagy fémdarabot. Ezt kellett kinyomni onnan, azóta a lyuk teljes átmérőjén áramolhat a víz. Igazából azt is mondták, hogy ez a HF amúgy új volt (nagyon tiszta is volt), valószínűleg nem volt még kocsiban (vagy volt, csak leselejtezték emiatt a hiba miatt, ki tudja...). De ez mindegy is, a lényeg, hogy minden rendben legyen. Miután meglett ez a hiba, a korábban berakott vízkeringtető szivattyú ki lett szedve.

Nagyon rendesek voltak, egyszer sem kellett fizetnem egy fillért sem. Ez egy olyan hiba, amire senki nem számít, sose láttak még ilyesmit ők sem...

Azóta alaposan teszteltem pályán, nagy sebességgel és most már tényleg tökéletes az autó :) semmi túlmelegedés 200-nál sem :)

>> SzervizProdyG // Alfa 159 sedan (2.4 JTDM) // 2018-01-28

A probléma onnan indult, hogy jó ideje már a hűtőfolyadék folyamatosan fogy a rendszerből. Debreceni szerelőm kb fél éve átnézte a kocsit, nem talált folyást, mondta, hogy jobban bele kellene nézni a motorba, mert valószínűleg repedt a hengerfej. Rendszeresen utántöltöttem desztillált vízzel a tartályt. Aztán jött az októberi hűvös és a hűtővíz probléma mellett elkezdett a kocsi nehezen indulni első, hidegindításkor. Ekkor vittem el a kocsit a "DZ Tuning & Service"-hez Pesten. Itt kiderült szétszedés után, hogy valóban repedt a hengerfej (ezért hidegben hűtővíz keveredik az üzemanyaghoz).

Ezt a magyarázatot kaptam a repedésre: az éghajlat miatti nagy hőingadozás repeszti meg a gyenge anyagú hengerfejet. Illetve a hideg motor nagy fordulatszámon történő pörgetése is kifejezetten árt a hengerfejnek, erre én mindig is ügyeltem, de 180 ezer km-rel vettem a kocsit, szóval ki tudja mennyire figyeltek erre korábban...

Találtam több felújított hengerfejet bontókban, illetve az én hengerfejem felújítása is opció lehetett volna, de a szervizben ezekről nagyon lebeszéltek. Tapasztalatuk szerint a felújított hengerfejek se bírják sokáig, és csak olyan hengerfejet szabad berakni a kocsiba, ami alapból jó állapotban van, keveset futott kocsiból származik. Itt jött egy több, mint 1 hónapos várakozás, A DZ szerviz ígérte, hogy szerez megfelelő hengerfejet, csak várjam ki. Végül több, mint egy hónap után meglett a hengerfej, ami hibátlan állapotú, nem felújított, be lett alaposan vizsgálva és Olaszországból származik, ahol elvileg a hőingadozás is megfelelőbb, mint hazánkban.

Ezután jött a szerelés, ami szintén nem volt egy rövid művelet. Íme a lista arról, mik lettek elvégezve az autón:

Új hengerfej:
- síkolás
- új tömítések, új (tő)csavarok
Szívósor:
- tisztítás
- lapátkák kiiktatása
Egyéb dolgok:
- komplett vezérlés csere, vízpumpával, mindennel...
- új izzítógyertyák
- új termosztát
- motorolaj (Motul 5W40) plusz összes szűrő cseréje
- friss hűtőfolyadék/fagyálló
- szervo-olaj cseréje

Így esett, hogy több, mint másfél hónapig a szervizben volt a kocsi, lényegében december elejétől január végéig. Most viszont minden tökéletes, remélem többet nem kell a motorhoz nyúlni, mert ennyi pénzt soha többet nem akarok kocsira költeni :)
Összes költségem: 380 ezer ft.
Csináltam néhány fotót a régi hengerfejről, a pirossal bekarikázott rész a hibás.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2017-08-09

Ma elhoztam az öreg autót a szerelőtől. Indult szépen, úgy működik mint eddig. Szerencsére. Szép rend van a motortérben, minden visszatalált a helyére. Sőt, a szerelő külön kérés nélkül is meghegesztette a törött turbócső tartót is. Látszik, hogy normálisan, gondosan össze lett pakolva. A hűtőrendszert négyszer mosta át, mert olaj került bele. A vezérlés csere időpontja, km állása felírva a légszűrőre. Szép halkan jár a motor. Az egyik porlasztó lehet hogy kicsit sántít, mert van egy bizonyos fordulat, ahol hallom, hogy picit mellébeszél a motor.
Nem kevésbe került a mutatvány, de azt hiszem megérte. 5 éve csak használjuk az autót, nem sokat költöttünk rá. Most 21 évesen érződik, hogy eljött az ideje kicsit foglalkozni vele.
A hiba nem volt nagy, a tömítés volt rossz minőségű. Na mostmár nincs benne sehol semmilyen tömítés amivel gond lehet. Viszont van egy szinte új állapotú motor a kis TD-ben.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2017-08-08

Megint elkezdte eszegetni a vizet az autó, most már városban is. Nem volt kétséges számomra, hogy hengerfej probléma lesz. Úgyhogy szétszedettem. A tömítés nem valami csoda minőségű volt benne, a szerelő talán meg is találta a tömítésen a is hibát ami a gondot okozta, de nem 100% biztos benne. De ha már idáig szétszedtük, itt bizony nem állunk meg.

Lehetne tragédiára venni, hogy hajjaj, meg kellett bontani a motort.
Viszont ez az autó azért maradt meg kis km-es, mert egy hengerfejet már elvesztett valamikor kb. 10 évvel ezelőtt. Akkor a gazdája ott hagyta. Valamit valamiért, bontatlan motorú 21 éves dízel ennyi km-rel nem létezik. Most legalább a saját szememmel láthattam azt, amit nehezen hittem magam is. Ott a gyári hónolás a hengerfalon, elég meggyőzően néz ki a motorblokk belül. Már leszámítva azt, hogy a szétszedéskor jó dzsuvás lett.

Úgyhogy ami következik: nyomáspróba, ha az rendben, akkor síkolás. Normális tömítések mindenhova, és egy full új vezérlés.

Update 2017.08.08.
A hengerfej megérkezett. A nyomást tartja, rendben van. Az összes szimmering cserélve lett (szelepszár, vez.tengely), mindenhova új tömítéseket kapott, illetve kihézagolták. Persze síkolták is. A szívó és kipufogócsonk már a helyén, új tömítésekkel. Ha igaz, a mai napon vissza is kerül a helyére. Egyelőre minden szépen alakul, remélem hamarosan ismét vidáman szalad a kis TD.

>> SzervizKazes☻ // Alfa 146 1.6 Ts, SE, Döme // 2017-07-11

Kettes henger kipufogó szelep hiba.
Hengerfej csere.
Nyomáspróbázva, síkolva, megszerelve.
+olaj+olajszűrő+légszűrő+pollenszűrő csere.

Csak hogy ne legyen egyszerű az élet. Már a kocsi megvétele után gyanús volt a dolog (Volt 1liter hűtővíz a csomagtartóban).

Hibajelenség:
Amikor egy-egy út után megálltam a kocsival hűtővíz szagot lehetett érezni a motortér felől plusz néha volt a kocsi alatt néhány csepp víz. Néztem az olajat, nem volt habos. Néztem a hűtővizet, nem volt semmi baja. Így mivel nem sokat járok a kocsival nem tulajdonítottam neki nagyobb jelentőséget. De idővel csak bosszantott a dolog.
Lekerül a kocsiról a hengerfej és ekkor fény derült a turpisságra. Valószínűleg már babrálhattak vele, mert rosszul volt a helyére illesztve a tömítés, és mikor meghúzták a csavarokat jól eldeformálták (de az is lehet, hogy gyári hibás volt a tömítés). Még az volt a szerencse, hogy a henger felé hibátlan volt, csak kifelé szivárgott a hűtővíz.
Síkolás és mindenféle tömítés csere után vissza az egész. Nincs hűtővízszag, nincs csöpögés, hibátlan lett. Plusz ha már le kellett venni a kipufogcsonkot, bandázs szalaggal betekertem. Sokkal szebben néz ki.

Természetesen lecseréltük az olajat is a biztonság kedvéért.

km állás: 104.630km

>> Eseményantonov // Alfa 147 1.6 TS // 2017-05-15

Erről az autóról nem valószínű, hogy fogok blogot írni, de ki tudja. Mindenesetre leírom mi a helyzet vele.

Az autót feleségemnek vettük, előtte egy faceliftes 1.7D Tipója volt, de mindigis 147-esre vágyott. A megvételnél jó alkualap volt, hogy feltételezetően hengerfejes. Ez később be is igazolódott, szépen csordogált a hengerfej alól a víz. Vásárlás után igen hamar beesett a kuplungja a kinyomócsapágy és egyben munkahenger hibája miatt, ezt egy gyors váltó fel-le művelettel orvosoltam. Később kicseréltem a hengerfejtömítést, azóta különösebb gond nincs vele.

Na szóval, az úgy volt, hogy... És itt már lehet sejteni, hogy nem véletlen volt eddig ilyen nagy a csend. :P

Ugye novemberben elköszönt a turbó, meg amúgy is tervbe volt véve a vízfogyasztás kiderítése, a csúszós kuplung rendbetétele és a fáradt gátlók cseréje.
Néhány vargabetű után április elejére (nem, nem elírás, de nem akarok a gép előtt sírni, úgyhogy nem fejtem ki) kész lett a hengerfej - csak 3 helyen volt elrepedve - és a turbó - csak egy centit járt benne a tengely - cseréje és felújítása. A hengerfejben minden mozgó alkatrészt kicseréltek, a turbó sem gyári állapotában került az autóra, hanem a "hibrid turbó készül" nevezetű eljárás alá lett vetve, azaz a turbinaoldalt felmarják és nagyobb turbinakerék kerül be a gyárinál. Ez azért jó, mert több levegőt tud szállítani = több póver = nagyobb mosoly.
Örültem, mint majom a farkának, hogy végre otthon van az autó és önerejéből járóképes, mindeközben ráadásul semmi oda nem illő hangot nem hallat. Ez az öröm tartott egészen vasárnap délutánig (hétfő estétől), amikor az olajhűtő úgy gondolta, hogy akkor ő most elfáradt és elkezd ereszteni. Mit ne mondjak, nem volt felhőtlen az örömöm, úgyhogy lázas szervezkedésbe kezdtem, hogy egy fáintos univerzális olajhűtőt fel tudjunk hebrákolni a géperejű járóműre. Ennek a projektnek végül az időszűke, valamint az a tény vetett véget, hogy sikerült bontottan, csövekkel együtt 10ezer birodalmi pengőért venni egy használtat, amiért nagyon hálás vagyok az Alfadeponak.
A 4db Koni STR.T gátlót már novemberben megvettem - most már csak röhögök az optimizmusomon :)
Közben intéztem a kevlárkuplungot, ami szédítő gyorsasággal már aznap délutánra kész is lett - tényleg szinte beleszédültem ebbe a tempóba négy hónap tetszhalál után.
Közben az autó némi inkontinenciától sújtva megjelent a Kén utcában a kuplung-futómű-olajhűtő tematikájú szerelésen péntek reggel. Itt minden rendben és gyorsan ment, szerda délután el is tudtam hozni az autót, ami csodálatosabb, mint valaha.
Remélem ezt az állapotát még sokáig meg is őrzi :)
Esztétikai vonalon egy mosás+waxolás+beltéri takarítás fért bele tehetségembe és lehetőségeimbe.
A műsorszám költségei így alakultak:
Hengerfej+turbó+munkadíj = 460ezer Ft
Koni gátlók: 110ezer Ft
Kettőstömegű: 110ezer Ft
Kevlárkuplung erősítve: 30ezer Ft
Olajhűtő: 10ezer Ft
Új olaj (Motul X-Clean 5W40 5l): 15ezer Ft
Futóműbiszbaszok, kuplunghoz szükséges alkatrészek és munkadíj: 245ezer Ft

És még nincs vége, idén még "megkészül" rá a chip, valamint új féktárcsák és betétek is kelleni fognak, úgyhogy idénre meglesz a havi átlag 100ezer Ft-os ráköltés :O

>> SzervizAtttis // Alfa Alfasud Sprint 1.5 QV III.Seria // 2014-12-20

Kasznizás után kiderült h hengerfejes. Kapott két új reinz tömítést, jó lett :) Sőt azóta fűtés is lett :) Meg hamár úgyis szét kellett szedni a vezérlést kapott újat abból is (2szíj+feszítők), meg új hosszbordás szíjat is.
Km óra állás: 45000