Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Wickey2010-10-04 23:24:09 // 731
Amúgy ez a hatásfok dolog pont olyan, minthogy az én autóm 80-120-200 lóerős. Aha... padlógázon 6200 és 6300rpm között... :-) szóval ééérted...
Wickey2010-10-04 23:22:41 // 730
Az adatok saccperkábé kútfőből. De beláthatod, hogy 20-25 lóerőnél több nem nagyon kell egy modern áramvonalas másféltonnás kasztni tologatásához 90-100-as sebességnél. Jó, a 130-as utazóhoz talán kelleni fog 30-35 lóerő is, hogy tartsa, de annál nem hiszem, hogy több. Persze átmenetileg, gyorsítás, domb, satöbbi kelleni fog extra kakaó, de utána lesz egy lejtő, egyenes szakasz ésatöbbi. Átlagban szerintem nagyságrendileg nem rosszak a számok.
Wickey2010-10-04 23:19:57 // 729
40% a hatásfoka, de MIKOR?! RÉSZTERHELÉSEN?? ami az üzemállapot 99%-a? :-)
GTPeti2010-10-04 19:56:28 // 728
...is marad a 8 óra problémája. A konnektor terhelhetősége alapvetően meghatározza max felvehető energiát. Vagy megint marad a "benzinkúton" tankolás? Tételezzük fel, hogy ott 2x ilyen gyorsan is menni fog ez. (4 óra dekkolás?) S ha 10ezer autó egyszerre tankol, honnan jön majd a jjudó? (Tudom, a konnektorból... :)

Lehet, hogy kicsit korai még ezeken a dolgokon parázni. :)
GTPeti2010-10-04 19:53:11 // 727
OK, akkor közelítsük meg a másik oldalról a dolgot.

Adatok a való világból. Egy Citroen Saxo méretű autó kb 21kWh-t fogyaszt 100km-en.

Ez azt jelenti, hogy egy tankolással max. 914km-et tud megtenni, utána pedig 8 óra szünet.
OK, világos, ez nem a legfejlettebb technika, amit itt használtak. (Habár... még olyan szűk ez a piac, hogy ugyanúgy vehet bárki UQM motorokat, mint pl. a Ruf Porsche tuningcég. )

Tegyük fel, hogy egy 156 méretű autó is ennyit fogyaszt. Akkor
GTPeti2010-10-04 19:34:28 // 726
Hogyhogy kicsi a kettes szorzó?? Ha 40% egy belsőégésű motor hatásfoka, akkor mégis mennyi egy villanymotoré? 120%??
Ezért használtam 2x-es szorzót. Szerintem a 80% egészen tisztességes.

"A tisztán elektromos hajtás viszont lássuk csak: Kesziről Pestre bevisz 12-15kW átlagfogyasztással 80-as átlag utazótempóval az M2-M0-M3 vonalon max fél óra alatt, az 6-7,5kWh. Budapesten átvergődsz egy óra alatt az M1-esig akármerre is, 5kW-os átlagfogyival az 5kWh. Legurulsz pályatempóval Tbányára fél óra alatt 15kW-os átlaggal, az 7,5kWh."

Azt nem értem, hogy ezek az adatok honnan származnak.
Wickey2010-10-04 16:45:31 // 725
van a műanyagosokba lefújószelepféleség, amit pont ezért szoktak belebarkácsolni. Ha visszagyújt, akkor tüsszent egyet oszt csá'.
Wickey2010-10-04 16:44:15 // 724
Azt, hogy a kettes szorzód kicsi. Közelítsd meg máshonnan a kérdést. Egy dzsordzs féle állat pályaversenydízel 2.4 20V hatásfoka szerinted mennyi, amikor megtesz teszemazt egy lájtos Dunakeszi - Budapest - Tatabánya - Dunakeszi kört? Ez legyen mondjuk odavissza 170 km, ha nem rugdossa, akkor talán 6 literes átlagból megteszi. 10 liter gázolaj összesen, 405MJ energiatartalommal. Az 112kWh-nyi gázolaj. A tisztán elektromos hajtás viszont lássuk csak: Kesziről Pestre bevisz 12-15kW átlagfogyasztással 80-as átlag utazótempóval az M2-M0-M3 vonalon max fél óra alatt, az 6-7,5kWh. Budapesten átvergődsz egy óra alatt az M1-esig akármerre is, 5kW-os átlagfogyival az 5kWh. Legurulsz pályatempóval Tbányára fél óra alatt 15kW-os átlaggal, az 7,5kWh. Meg ugyanez vissza, 170 km, 4 óra alatt, összesen 40kWh.
Itt igazából városban előny, hogy nem kattog a motor álló helyzetben és fékezéskor, kvázi tökmindegy mennyi idő alatt mész át a városon, annyi, hogy picivel nagyobb átlagfogyasztásra számíthatsz ha dugózol, és sokszor van elindulás-megállás a fékenergia visszatermelés hatásossága miatt.
Selmak2010-10-03 17:54:53 // 723
Ha normális befecskendezős szettet rakatsz bele és nem spórolják ki a védelmi berendezéseket akkor nem. Ha műanyag szívócsöves az motorod akkor viszont nem nagyon forszírozd mert egy visszagyújtás is szétnyithatja azt.
Selmak2010-10-03 17:52:20 // 722
145/146 fórumban Föcköst keresd vele.
GTPeti2010-10-03 17:42:00 // 721
(Kieg.: Range extenderek téren is dízel irányba való eltolódás várható. Érthető okokból.)
GTPeti2010-10-03 17:39:17 // 720
Konklúzió 1.: Lehet, hogy a cserélhető akku nem is olyan hülyeség...

Konklúzió 2: Középtávon a range extender-eké, vagyis az egy adott fordulatszámra optimalizált, nagy hatásfokú robbanómotoroké a főszerep.
GTPeti2010-10-03 17:36:47 // 719
Srácok, unalmas perceimben számolgattam az elektromos autó töltését. Vegyünk egy ideális esetet, 3 fázisú 400V hálózat, fázisonként 20A-rel. 24kWh óránként, 8 óra alatt 192kWh=691MJ felvehető energia.

60kg benzin energiatartalma 43*60=2580MJ.

Ha a villanymotoros hajtáslánc hatásfoka 2x-ese lesz a robbanómotorosnak, még akkor is csak 50%-ra jön ki az autó hatótávolsága. És egy tankolás ipari árammal is 8 óra.

Az akku elérhető kapacitását most nem firtatom. (Mert az is messze van még a benzinnel teli tanktól.)

Érdekelne a véleményetek. Mit nem vettem figyelembe?
kapeka (Nagyvad)2010-09-27 21:40:49 // 718
Sziasztok!
Használ valaki átalakítót E85-höz? Tapasztalatok?
Kazes☻2010-09-21 14:09:50 // 717
GTPeti2010-09-08 13:29:19 // 716
Remek cikk.

És a technika előtt is fejet hajtok. Soha nem kéne nekem Auris... kivéve hibridben. (Persze akkor már inkább Prius.) Ez van. Lelkesedem a mérnöki bravúrokért. Még akkor is, ha történetesen egy japán autóról van szó.
WarbiRunner (Gyuri)2010-08-23 14:59:33 // 715
Hehe..milyen gyorsan? Ki tudom hozni 300km fölé, csak beledöglök az unalomba :-))
Azzurro2010-08-22 12:59:16 // 714
Sziasztok!

Véleményeket és tapasztalatokat várok LPG ügyben!Mennyire érdemes beszereltetni?Nem teszik tönkre a motort?Egy teljesen fejújitott motorról van szó.
pb_2010-06-21 10:41:38 // 712
Ami 9es idővel párosul mi?DD
Kau2010-06-21 09:22:22 // 711
Á. Csak a kíváncsiság ;)
pb_2010-06-21 08:35:19 // 710
Mire készülsz már +int?))))
GTVili2010-06-20 16:28:40 // 709
OK...vágom. ;-D
Arra azért kiváncsi lennék,hogy KORYY matricája mennyit eszik az E85-ből.......így 300lópaci felett.....;-D
WarbiRunner (Gyuri)2010-06-20 15:50:48 // 708
Az előgyújtást falig eltekertem, fúvókát nem cseréltem, csak a co csavart tekertem neki oda. Sokat nem is akartam vesződni vele, mert épp eladás alatt van a jármű, nem akarom lerongálni, most állagmegőrzök :-) KAp egy szűrőcserét, mindent visszaálítok és megy garázsba. Kapaszkodni tudok most az Alfában, elég jól megy mióta "megszoftverfrissítették". Feleannyit eszik, sokkal jobban megy, mit kinlódjak etanollal? :-D Csak a műszaki kíváncsiság hajtott, hogy tegyek egy próbát.
GTVili2010-06-20 15:45:32 // 707
Cseréld nagyobbra a fúvókát.....növeld meg a kompressziót....és told fel az előgyújtást....
Aztán kapaszkodj a kormányba......;-DDD
WarbiRunner (Gyuri)2010-06-20 15:43:07 // 706
Ha van kosz a rendszerben, azt kegyetlenül kioldja. Nekem a Wartburg van most átállítva, 70% etanollal megy. Az üzemanyagszűrő egy merő retek benne, ki is kell cserélnem. Lehet tényleg van köze a lemez tankhoz, nomeg a 20 éves korhoz is, de egy szűrőt azért beiktatnék a rendszerbe átmenetileg a helyedben. Egyszerűbb azt kilökni, mint befecskendező rendszert pucolni/javítani.
Mellesleg vissza is állítom a gépet benyára nekem nem tetszik ez a szeszfőzde üzem. Hidegen rángat, és a vákuumos karbi sem szereti, elmúlt a rárugok és megharap reakciója, olyan gagyi modernautós lett. Ja, és a városi 10-11l-es fogyiból lett 13-14 :-S
Egy tény, ha elkapja a fonalat, akkor tovább kiforog vele, és mintha alul nagyobb nyomatéka lenne kicsivel.
GTVili2010-06-20 13:44:15 // 705
Nekem kb 2 hónapig volt bent a szűrő.....aztán kihajítottam. Egyrészt a motor fölé tudtam beszerelni....ahol a motor hőjétől enyhén felpuffadt.
Másrészt egy árva,apró kis koszt sem találtam benne.
Kau2010-06-20 12:48:54 // 704
Nem a megtakarítás miatt akarom kipróbálni ;)
Stee1462010-06-20 12:01:10 // 703
Szóval pontosítva: Kicsit több mint FELE etanolt!
:)
LacUS2010-06-20 11:51:26 // 702
Ha müanyag a tankod, akkor szarni rá.Nekem a lemez tank miatt volt gond, az ugyanis korrodálódik, és ezt pl oldja az e85 és szépen eldugitotta a szürőmet nem is egyszer.Amióta alu tank van nincs gond :-)
Stee1462010-06-20 11:39:54 // 701
Én tegnap tettem bele kicsit több mint etanolt. Első blikkre, talán egy leheletnyivel kevesebb erő van benne. Ha érdekel majd írok, hogy mit szól hozzá a vas hosszú távon.
TDI752010-06-15 14:29:36 // 700
Ja az a kontakt az viszont zárva marad onnantól.
Föckös2010-06-15 11:54:27 // 699
nekem ez kb havi 6-7 ropi megtakarítás, ezzel az autóval érdemes ezért ennyit.

anyagilag semmi sem jobb a dízelnél, de autócserére még nincs pénz, a gáz átalakítás sokba lenne, ez volt a legolcsóbb módja.
TDI752010-06-15 10:41:38 // 698
Igaz a másik az nem kapcsoló, csak egy kontaktot ad KB. 60% körűl. :-)
GEORGE2010-06-15 10:37:13 // 697
Érdemes ennyit vesződni pár forint megtakarítás miatt??
pb_2010-06-15 08:51:10 // 696
1 mikrokapcsoló van csak benne.
Föckös2010-06-15 08:46:59 // 695
sztem amin xp van meg usb csati, azon lehet kapcsolódni.
kapcsolók nincsenek, teljesen digitális a kütyü
Föckös2010-06-15 08:45:37 // 694
többféle tábla van, tud fordulat-és motorhőm szerint is dúsítani.
Kau2010-06-13 19:03:39 // 693
Etanolnál írják, hogy lehetséges, hogy az üzemanyagszűrőt 1-2 alkalommal cserélni kell, mert az alkohol kitisztítja a rendszert és kosz kerülhet az injektorokhoz. Viszont a 99 utáni 146-osokban nincs ilyen üzemanyagszűrő.
Most akkor mi van? Be kéne előtte azt is szereltetni, ha fele-fele arányban ki akarom próbálni?
koz2010-06-09 16:25:03 // 692
Ez a fél perc mit jelent? Állandóan nálad van a laptop, vagy át tudsz kapcsolni valamit?
Amúgy az a táblaszerkesztés futhat mobilon/pda-n is?
TDI752010-06-09 15:53:37 // 691
És vajon azzal mit csinál ha nincs a gázpedálnak érzékelője. (potmétere) Nekem csak két mikrókapcsoló van a fojtószelep házon, 1 az egy alapjárati kontakt a mésik pedig kb. 60százalékos álláanál kapcsol hogy haló gyorsulni kéne. Mivel az enyim az még a Bosch jetronic. Viszont nekem a kulcs elforgatásánál a benzincsöveket felnyomja üzemi nyomásra.
Föckös2010-06-03 16:08:33 // 690
főleg ahogy néztem pótméteres dúsítási beállítással...
pff
na ezek sztem a lehúzások...
Föckös2010-06-03 16:05:23 // 689
n ezt a 40%os megtakarítást KÖTVE HISZEM :-))
Föckös2010-06-03 16:01:30 // 688
nemnem
van 4injektor bemenet és 4kimenet úgy ahogy mondtad, de pl az én autómnaál 2-2 henger injektora egyszerre nyit (lehet, h egy tipikus GM dolog, mert kopelos ismerősnek is ilyen), úgyhogy rögtön kellett kompenzálnom, mert alapban azt hitte, h 1800 az alapjárat.
van egy lambda bemenet és egy kimenet, amit módosítani tud az ecu felé
van egy ict bemenet, azaz a motorhőfok (vagy motor vízhőfok) jeladóra is rá van kötve.
és rá van kötve a tps, azaz a gázpedálállás pótméterre is.

van még az usb kábel
test
táp
és van egy kábel ami nincs bekötve, mert kell rá egy modul, az lenne a lényege, h gyújtásnál már indítja is, és 10mpig tápolja az acpumpát.
ez pl az enyémnél jól jönne, mert csak fordulatjelre műkszik az ac, azaz nem gyújtásra, hanem csak ha már forog a motor.
emiatt pl hosszabakat kell önindítoznom, mint benzinnel.
Kazes☻2010-06-03 15:55:11 // 687
TDI752010-06-03 15:46:48 // 686
Ja plusz a programozó kábel.
TDI752010-06-03 15:46:22 // 685
No ez így kezd összeállni. Kíváncsi vagyok a végére.
Tehát ha jól tippelek akkor van 4 inyektor bemeneted, 4 kimeneted 1 lambda bemenet és egy lambda kimenet a ketyerén, valamint egy 12 voltos bemeneted mint tápfesz igaz?
Föckös2010-06-02 15:19:11 // 684
picit szomjas volt az autó mostanában, pár paramétert át kellett állítanom az e85 átalakítón.
most már közelebb vagyok a megoldáshoz, jobban megy mint benzinnel, és várhatóan 10-25% lesz a többletfogyasztás.
10 azért lehetséges, mert az eco modnak köszönhetően bizonyos gázpedálállásnál megfelelő lamdbaértékek feltételével elveszi a dúsítást, akár 2%ra is, közben a kimenő lamdba jelet módosítja, így a gyári ecu nem érzi szegénynek a keveréket.

és ha azt számolom, h 25% a többletfogyasztás, akkor 245*1,25=306,25re jön ki.
van ennyiért benzin?
megvan a helyén a pótkerekem, és nincs egy hatalmas tartály a csomagtartómban.
cca 40 ropiból lett meg ez az átalakítás, nem kell szigorított vizsgára vinnem, és bárhol parkolhatok.
nem az LPG-t akarom ezzel lehúzni, hosszú távon biztos, hogy az jobban megéri.

nekem meg ez éri meg.
ha akarom átváltok más táblára kb fél perc alatt és kevesebbet fogyaszthat, ha akarom átváltok egy megint másik táblára (pl fordulatszám és gázpedálállás függvényében dúsítok tábla szerint), miközben a gyári ecu észre sem veszi, hogy nagyobb vagy kisebb az injektorszelepek nyitási ideje.
sőt
jobban finomhangolhatok vele, jobban konkrétan az én autómra optimalizálható az elektronika, és így az ecu is, mint a gyári.

chiptuningnak szokták hívni azt amikor a gyári chip helyett bekerül egy írható, és ott az autóra állítják be a megfelelő táblákat.


kb alsóhangon ennyibe is kerül.
Benőke2010-04-12 10:41:38 // 683
CNG vel az a baj hogy szinte nincs beznikút ahol lehetne tankolni.
Wickey2010-04-10 21:09:51 // 682
Az E85ben az a frankó, hogy elvileg átalakítás nélkül is megy fele-fele arányban. Elvileg.
A gázban meg az a frankó, hogy ocsó, de egyszeri beruházást igényel.

Az meg, hogy a gáz valami hődeveszélyes dolog lenne, nos ebben van valami, hiszen pl. az elektronyosság is az ördög műve, és a pokolra jutott Edison is, Tesláról meg Westinghouse-ről nem is beszélve. :-P

Hogy olajat miért kínálnak azt tudja a retkesrépa, tekintve hogy a gáz égés közben nem kokszolódik, és jóval kevésbé terheli az olajat, mint a benzinüzem (a dízelüzemről nem is beszélve). Lehet, hogy pár adalék ennek okán felesleges bele, viszont csinál más furcsaságokat, amit a benga pl. nem. Ha ez a legnagyobb gond, akkor a 10,000es olajcsere periódust előre lehet hozni 7500ra, ez kemény 70 forint pluszköltség 100km-en. Csodás, nem féláron lesz a gázüzem hanem 55%os áron, na und.

A gáz ellenben, mivel légnemű nem ken, és hűt úgy, mint a folyékony üzemanyag.

Gázt is rengeteg helyen használnak évek óta, sőt, van ahol LPG helyett a jóval debilebb CNG-t tolják, na az aztán az űberveszélyes ám... Nem 8-10 bar nyomással tárolják a pébét, hanem 200 barral a folyékony fődgázt. :-) És érdekes, ebbe is elfelejtenek beledögleni Hans-ék. :-)
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak