- Típus:159 1,9 jtdm 8V SW Gabriel Arkangyal
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2008
- Színe:ARGENTO
Na, készen van végre az Arkangyal, pénteken megy is műszakira.
Fent van a lecsatolható vonóhorog (Bosal 034-103), jobb kettes izzítógyertya kicserélve (ezúttal bosch helyett NGK), bal felső lengőkar kicserélve (TRW), tolatólámpa kapcsoló kicserélve, oldal index izzók, rendszámtábla világítás izzók kicserélve (ha már lent volt a hátsó lökös).
Maga a vonóhorog:
A vonóhorog elektronikához volt egy zöld visszajelző led, amit elvileg előre kellett volna vinni a műszerfalra. Nos ehhez sem a kocsi belterét nem voltam hajlandó szétbombázni, sem a műszerfalat elcsúfítani. Szóval ezt kihagytuk. Viszont ahogy három nap múlva kiderült, műszakin senkit sem érdekelt van-e.
Én direkt 159-re való vonóhorgot vettem, de a felszerelés über sz*pás: le kell venni a hátsó lökhárítót, amit csak úgy tudsz megtenni, ha kiveszed a lámpatesteket, mert alatta van 1-1 csavar. (fotó 1)
A lámpatesteket a csomagtér felől 3 csavar fogja, amiből egyet csak úgy érsz ha gumikezed van, vagy leszeded a belső kárpitot. (fotó 2)
A vonóhorog csavarjainak a helye a 159-en NINCS jelölve, a legtöbb autón igen. Ergo úgy kell kiméregetni, feljelölni mindent.
A kipufogó hővédő lemezből ki kell vágni, hogy vissza tudd rakni. (fotó 3)
Az ütközéstompító nikecellből szintén. (fotó 4)
A lökhárító aljából szintén. (fotó 5)
Az elektronika bekötése nem bonyolult, ha nincs tolatóradarod...nekem szerencsére nincs.
Amúgy ez a horog nekem 83 000,- Ft volt elektronikával együtt. A munkadíj nálam egyedi, mert mindent én bontottam, szabtam majd szereltem vissza, a szerelő "csak" a valódi szakmai részt csinálta: vonóhorog felszerelés, elektronika bekötés.
Amúgy ilyen lett: (fotó 6 és 7).
A többi fotó csak úgy.
Ma rádöbbentem mi a rossz a 19"os nyári TI kerekemben: az hogy ilyenkor le kell venni 😡
Még 2014-ben vettem Alfa City-n Alfa Amore-s rendszámtábla keretet mindkét alfára. Persze csak hátra, mert elöl nincs keret.
Sajnos eddig bírták: egy hét eltéréssel, mindkettőnek eltört a rövidebbik széle.
Elővettem hát a régi rendszámtábla kereteket, ezek puhább műanyagból vannak, nem olyan merevek, mint az amore-s, de ezeken meg ott virított a kereskedések reklámja, ahonnan a kocsikat vettük. Na ne!
Volt viszont otthon karbonfólia :)
Amíg én a keretek alsó részét cseréltem a kocsikon, addig feleségem bent szépen körbekarbonozta a tartók keret-részeit.
Dögösek lettek.
A szép újonnan fényezett felnikre felkerültek a nyári gumik, majd az egész a kocsi alá.
Most azonban, mivel a fényezéshez a szelepek is lekerültek, fém szelepeket rakattam fel, mert a tökély a részletekben rejlik :)
Már 2015 november vége óta elkezdett nyöszörögni a bal eleje a kocsinak. A hang ismerős volt, tudtam, hogy lengőkar, de nem tudtam alsó, vagy felső. A jobb oldal már alul felül cserélve volt, most jött el az ideje a bal oldalnak.
A csere április 15-re volt bejegyezve, de csúszást volt, így szombat délelőtt került sor a műveletre.
Rutinosan, kb. 30 perc alatt ki is cseréltük, szerencsénk volt, mert minden könnyen engedett.
Fotók csatolva.
Mikor sor került az Arkangyal matricázására, már sokan a nyári felniken gurultak, én viszont tudatosan még télin. Cserére várt ugyanis a bal első alsó lengőkar, amire április 15-re voltam előjegyezve a szerelő barátomnál. A gömbfej ugyan még nem lógott, de már ősz óta nyekergett, ezért két hetente fecskendővel spéci zsírzást kapott, így lehetett húzni a dolgot. Igazából csak a porvédő volt kicsit kirepedve, de ugye ez éppen elég, de persze kapkodni sem kell.
Ettől függetlenül erre a futóműre már nem akartam rátenni a 19"-os kerekeket, mert ugye az ördög nem alszik.
Szóval, ha már felkerültek a matt fekete matricák, a 19"-os felnijem pedig nem makulátlanok (kép 1-2), úgy döntöttem lefényeztetem őket.
Eddig ezüstös/nikkeles színük volt, de most a gyári TI antracit színét szerettem volna. De mi a színkód?
Hiába nyomoztam a fórumon, bújtam a netet, nem tudja senki. Végül egy német fórumon bukkantam rá egy fényező bejegyzésére, aki megadta a MiTO QV ötpatkós antracit felnjének (kép 3) a színkódját, ami szerinte ugyanaz, mint a 159 TI felni színe.
A kód: VV658B Titanio-metallic
Március 26-án le is adtam a felniket a fényezőnél, aki mellesleg a szerelő barátom szervízének az egyik hátsó helyiségében dolgozik, és januárban lefestette a segédvázkeretem is a váltócserekor - szóval minden egy helyen :)
Másnap küldte is Messenger-en a fotót a színkártyáról, megvolt tehát a szín is. (kép 4)
Karesz, a fényező aprólékos munkával, lecsiszolta a régi fényezést. Legnagyobb gondot a küllők tövére fordított, mondván a legtöbben ezt rontják el, itt kezd el felválni a fényezés, mert nincs jól kicsiszolva. (kép 5-8)
Ezután alapozás (kép 9-10), majd a szín és a lakk. Na ez utóbbi nagy fejtörést okozott: matt, fényes, vagy selyemfényű? Akárkit kérdeztem, mindenki más véleményen volt.
Végül a selyemfényű mellett döntöttem, és nem bántam meg. Szerintem jó lett az összkép is. (kép 11-12)
Végül lengőkar csere április 16-án délelőttre csúszott, de a felnik már 3 nappal korábban, kikeményedett lakkal a gumisnál vártak felgumizva, hogy április 17-én felkerüljenek az Arkangyalra.
Gondoltam egyet és rászántam magam, hogy kicsit egyedibbé tegyem szívem csücskét. Nem akartam viszont túlzásba sem esni! Mégis csak egy Alfa Romeo-ról van szó, nem egy VW-ról.
Szóval felvettem a kapcsolatot GT-vel, hiszen ő már tapasztalt róka ezen a téren.
Meg is tervezett nekem egy szolíd, egyedi dizájnt. Elsőre pirosban, hiszen eddig a "Curoe Sportivo" és az index alatti Bisconti kígyók matricái pirosak voltak. (kép 1)
Pirosban viszont ekkora felület pont az ellenkező hatást váltotta volna ki, a kocsimból paprikajancsit csináltam volna.
Jött pár nap ötletelés és álmatlan éjszaka, majd megszületett a döntés: fekete lesz a matrica, matt fekete. A jó összkép érdekében pedig lecserélem a jelenlegi piros matricákat feketére.
Újabb terv készült.
GT jelezte, hogy a matrica készítő gép nem tud egy darabban ilyen hosszú csíkot gyártani, ezért lemértem neki az egyes elemeket/szakaszokat: géptető, utastár tető, csomagtér ajtó tetőből felnyíló része. Ehhez persze be kellett lőnöm az egyenest is, ahol majd a matrica külső széle fut. Arra is figyelni kellett, mekkora lehet a kocsi tetejére kerülő alfa logo, hogy az elférjen az utastér széléig rendelkezésre álló helyen.
Készítettem is GT-nek számos fotót (kép 2-5), úgy, hogy látszódjon rajta a mérőszalag is, legyen minél több infója, hiszen látatlanban kell legyártania a matricát tőlem 165 km-re, az esetleges hiba pedig csak majd nála az udvaron a felrakáskor derül ki.
Az elküldött infók alapján el is készültek a matricák. (kép 6)
Tekintve, hogy március 21-22-re a cég menedzsmentje egy kétnapos vezetőségi workshop-ot talált ki, helyszínéül pedig Nagybörzsönyt választotta, gondoltam épp itt a kiváló alkalom, hiszen csak 55 km-re van Balassagyarmattól. Meg is beszéltem GT-vel.
Márc. 22-én késő délután vége is lett az agyzsibbasztásnak, így már este 7-kor GT udvarán álltam. Sajnos akkor este nagyon hideg lett, csupán 2-3 fok volt, ami nagyon nem kedvezett a matricázásnak. Személy szerint majdnem szétfagytam, a matricát pedig nem győztük hajszárítóval melegíteni, mert a hidegben megdermedt. Ráadásul, hogy szépen lehessen a helyére illeszteni, vizesen kellett feltegyük. Egy helyen sikerült is beleszakítani, de akkor alig látszott. Most, hogy zsugorodott látszik, éppen ezért GT küldött postán utólag újabb darabot, hogy ha majd szép napos, meleg idő lesz, ki tudjam cserélni. Ezt meg is teszem még Alfa City előtt.
Sajnos a matrica felhelyezés közben készült fotóim valahogy törlődtek a telefonomról, gy csak a végeredményről vannak fotóim, amiket már itthon készítettem. (kép 6-)
Minden esetre akkor este 11 után lettünk készen, hajnali kettőre értem haza.
De megérte!!!
Ezúton is köszönet GT-nek, nemcsak a matricák tervezéséért és elkészítéséért, hanem azért is mert késő este/éjjel kitartóan matricázott nekem és fagyoskodott velem.
Este begurultam Csabi barátom műhelyébe.
A csápos emelő mindig nem teljesen oké, így megküzdött, mire 1 méterre felemelte az Arkangyal 1700 kg-ját.
Kezdtünk a fontosabbal: rövid oldal kihajtás, féltengely szimering csere. Sajnos a váltó csapágyazás során a féltengely ki-be rakását nem díjazta, elkezdett szivárogni. Mára már nagyon utam a menstruációt, de sajnos csak most volt szabad időpont a műhelyben.
A művelet elég gyorsan megvolt, nem volt semmi komplikáció. Az elszivárgott olajat természetesen pótoltuk.
Amíg Csabi ezzel dolgozott, én kibontottam a kökhárítóból a ködlámpát, majd belepasszintottam a KEETEC nappali menetfény/ködlámpa kombót. (1 és 2 fotók)
Ahhoz képest, hogy ALFA 159-hez árulják, a fülek ugyan rendben megvoltak, de a furatok helye nem passzolt, ráadásul az új lámpatest két felső fülének csináltak egy derékszögű háromszög alakú merevítést műanyagból, emit ki kellett vágni, mert attól nem ment a helyére a lámpatest. A furatok pontatlanságán úgy segítettünk, hogy az új lámpatest furatait ovális formájúra bővítettük, így még nem meghúzott csavarokkal könnyen lehetett pozícionálni. Gyakorlatilag ezzel a megoldással a gyári ködlámpa bármikor simán visszarakható.
A cserét egyébként az indokolta, hogy a gyári ködlámpám beázott és a foncsor alul egy sávban be volt sárgulva illetve rozsdásodva (3 fotó). A gyári ködlámpa ugyanennyiben került mint ez a nappali menetfénnyel kombinált. Ezért inkább ezt vettem.
Olyannyira, hogy a gyári ködlámpa vezetékét is a helyén hagytam a lökhárító aljában. Mivel ez a kábelköteg rögzítve van, ehhez rögzítettem gyorskötözővel az új ködlámpa kábelét. A nappali menetfény/ködlámpa vezérlő elektronika doboza (vízálló) 3M öntapadóval van ellátva alul, így azt is simán rögzíteni tudtam a lökhárító aljában. Sehonnan nem látszik, hogy ott van.
A bekötését Csabi végezte. A test az akksira került, a ködlámpa oldali vezeték bekötési pontját Csabi kikereste az akksi melletti biztosítékdobozban, míg a másik vezeték rá lett kötve a bal oldali tompított vezetékkötelében valamelyik vezetékre. Csabi persze pontosan tudta melyikre kell kötni, de én ehhez nem értek.
A lényeg, hogy úgy működik ahogy kell: gyújtás ráadásánal magától felkapcsol a nappali menetfény, ha felkapcsolom a helyzetjelzőt, vagy a tompítottat, akkor kialszik a menetfény, a gyári elülső ködlámpa kapcsoló megnyomásakor pedig kapcsol a menetfény lámpatestben lévő ködlámpa LED. Nappali menetfény állapotban csak a lámpatestben körben egy sávban világítanak a LED-ek (angel-eye). Nagyon jó a fénye, bár a ködlámpa részre majd ködben kíváncsi leszek.
Költségeim
KEETEC menetfény/ködlámpa: 32.000,- Ft
szimering:
váltóolaj 1L:
munkadíj:
összesen:
Sajnos a szerelőmnél a csápos emelő meghibásodása miatt több mint egy hétre kiesett a műhely fele kapacitása, így feltorlódtak a szerelendő autók.
Mivel majd csak hetek múlva tudott volna időpontot adni, így Pityukomával vágtunk bele a kézifékkötelék cseréjébe.
A szerelőm meghozta a szükséges alkatrészt, Erhard pedig gyorsban beküldte az üléslap rögzítőket, amik a hátsó üléslap kiszedésekor menthetetlenül törnek.
Szombat kora reggel irdatlan ködben és jeges úton indultam Pityukoma barátomhoz Budapest X. kerületbe, ami tőlem 78 km.
Kb. fél 10-kor fogtunk neki a munkának.
Először a középkonzol lett kiszedve, majd a hátsó üléslap, ezután a két hátsókerék, majd alulról a bowden.
A művelethez elvileg ki kellene szedni a két első ülést, valamint a B oszlopok alsó burkolatát, hogy kiszedhető legyen a padlókárpit, de Pityukoma ügyes kezeivel a padlókárpit alá benyúlva is tudott szerelni, ami annyit engedett, hogy fel tudjam neki húzni annyira, hogy a keze beférjen alá.
A váltókar körüli műanyag keret rögzítőfülei közül 3 el volt törve, úgyhogy azt meg kellett ragasztanunk. Pityunak volt valami bazi erős kétkomponensű cucca, ami igen hatásosnak bizonyult.
Alul a műanyag takaróelem egyik műanyag csavarjának a fejét széthorzsoltam valahol (biztos valahol leért a kocsi alja), azt is vissza kellett szikével igazgatni. A hátsó küszöb egyik műanyag bolhája és csavarja is hiányzott, ezért azt is pótoltuk.
Igazából Pityu szerelt, én jobbhíjján addig kiporszívoztam a kocsit, főleg azokon a helyeken, amiket csak ilyen szétszedett állapotban lehet elérni.
Ami meglepett, hogy a hátsó üléslap kárpitja szemmel láthatóan már volt leszedve, mert a gyári kis karikák helyett leginkább gyorskötözővel van rögzítve. Még az sem kizárt, hogy nem is ezzel a kárpittal gurult ki az Arkangyal anno a gyárból?
Minden esetre a kézifék bowden totál kuka volt, ráfért a csere. Most olyan a kézifékem, mint a vaj, és végre nem fagy be!
Költségeim
ülésrögzítő: 900,- Ft
postaköltség: 800,- Ft
kézifékbowden: 9 500,- Ft
összesen 11 200,- Ft
Ezúton is külön köszönöm Pityukoma barátomnak a segítséget, Erhardnak pedig a gyors alkatrészbeszerzést és postázást.
A váltóműtét után szükséges volt egy futóműbeállítás.
Kissé félreállt a kormányom is.
Kissé odébb kellett lökdösni a bölcsőt is, meg a totál csálén állt a futómű is.
Most minden oké...
...ja nem, a bal féltengelyszimmeringet cserélni kell, mert szivárog a váltóolaj. Úgy látszik nem tett neki jót a váltószereléskori szétszedés.