- Típus:159 1,9 jtdm 8V SW Gabriel Arkangyal
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2008
- Színe:ARGENTO
Klíma
A klíma story már tavaly nyár óta húzódott. van ez az ominózus cső (cikkszám: 50506456), amit már 2013 májusában, majd 2016 júniusában is ki kellett venni és meg kellett hegeszteni. Majdnem ugyanott. Tavaly nyáron már azt mondtam, nem kísérletezem tovább!
Ezután próbáltam a bontottat, de az 1.9 16V csövét adták Marekék, és az nem passzolt a 8V-be. (Mellesleg nem értem, miért van különbség a 8V és a 16V klímarendszere között).
Több helyen néztem újat, de mindenhol 80-90 000 Ft volt, még Ofiéknál is, kedvezménnyel.
Végül kaptam egy telefonszámot: Fiatalkatrészek.hu
Na itt a RICAMBI ORIGINAL (!) postaköltséggel együtt került 41 000,- Ft-ba!
Most ez került beszerelésre. Utána nyomáspróba N2-vel, majd töltés 460 gramm.
Remélem több szívás már nem lesz a klímával.
Futómű
Már novemberben a műszakin jelezték, hogy majd a futóműre oda kell figyelni, de akkor a felső lengőkarokat jelezték. Már két hete hallottam is nyikorogni, úgyhogy eljött a csere ideje.
Mentem is Csabihoz, gondoltam naivan, legrosszabb esetben a két felső lengőkar kompletten, legjobb esetben csak a szilentje, megúszom max 70ezerből.
Csabi átnézte és megállapította, hogy mindkét alsó (!), a felsőknek kutya bajuk, vagyis a jobbosnál az egyik szilentet kell cserélni.
Dobtam egy hátast!
Ugyanis a jobb alsó 145ezernél lett cserélve, futott 86ezret, a bal alsó pedig 189ezernél volt cserélve és csak 42ezret futott! És nem is gagyi szar lett véve bele, hanem TRW, ami ugye gyári minőség...elvileg.
Ráadásul a bal felső lengőker, ahol csak szilentet kellet cserélni még a gyári, holott a jobbost már cseréltem 152ezernél.
Szóval rohadtul nem értem, mitől függ melyik lengőker gömbfej mennyit bír és milyen tényezőktől függ az élettartama. Teljesen logikátlan számomra a dolog.
Na mindegy, most nem TRW-t vettem, mert mára horror lett az ára, (oldalanként 70ezer plusz) hanem Meyle HD-t kapott mindkét oldalon, ez oldalanként 58ezer volt.
És persze ki lett cserélve a lengőkar szilent is.
A művelet (klímacső és csere, klímatöltés, két alsó lengőkar és csere, no meg a szilent és cseréje) 213 000 Ft-ba fájt.
Még hétfőn lesz egy futóműbeállítás.
Hab a tortán, hogy elkezdett szivárogni az olaj az első lengéscsillapítókból...nyár végén cserés lesz :(
Ma felkerültek újra a 19"-os nyári kerekek az imádott Uniroyal Rainsport 3 gumikkal.
Ma felkerültek a téli Hankook Winter Icept 225/55 R17" DOT3813, DOT1106 kerekek.
A nyári Uniroyal Rainsport 3 235/40 R19" 96Y XL DOT0818 DOT5017 lefutották az első szezonjukat, ez alatt összesen 6 819 km-ert tettek meg.
Rendkívül meg voltam velük elégedve!
Persze a nyári szett szokásos elrakás előtti takarítása sem maradhatott el a szép napos időben.
Eljött az ideje lecserélni a vezérlést és az összes fékbetétet.
A vezérlés 2012-ben volt cserélve és 105ezret futott.
A hátsó fékbetétek még a gyáriak voltak (227 371 km), az elsők 2014-ben voltak cserélve a tárcsákkal együtt, azok 74 745 km-ert futottak.
A kocsi kapott egy INA vezérlésszettet és Ferodo betéteket.
A story-nak még nincs vége, úgyhogy egyelőre csak egy rövid slot:
- 2018.06.26: klíma nem hűtött eléggé, rendszer fel lett töltve, kb. 50%-a a gáznak hiányzott
- 2018.07.09: a kocsi egy hetet állt a garázsban előző héten, mert Németországban voltam céges autóval. Mikor hétfőn reggel indultam dolgozni, a klímakompresszor be sem kapcsolt. Pár nap múlva Csabinál (a szerelőm) megállapítottuk, hogy zéró mennyiségű gáz van benne. Szivárgásvizsgálat (N2-vel) kimutatta a hibát egy csatlakozónál, amit javítottunk. Ezután fel lett töltve.
2018.07.23: megint nem kapcsol a kompresszor! Megint Csabinál. Zéró gáz a rendszerben! A hiba oka a feltöltőszelep, ami eresztett rendesen (két héttel korábban még nem). Csere után feltölt, működik.
2018.07.30: indulunk nyaralásból haza - odaúton nem volt gond, a klíma tette a dolgát - kompresszor be sem kapcsol! Ma Csabinál újra...az eddig megjavított helyeken nem ereszt, valami új hibaforrással állunk szemben.
Sajnos vasárnap elmegy nyaralni és csak augusztus 27-től dolgozik újra. Addig pedig már teli van vállalással, márpedig ehhez szét kell szedni a kocsit (lökös le, motorvédő le, szélvédő előtti levegőrács ki és még ki tudja mit kell leszedni).
Szóval kb. 3 hét izzadás vár rám :(
Költség eddig: 25 000 Ft
folyt.köv.
UPDATE 2018. november
Vettem Mareknál klímacsövet. Mondanom sem kell, hogy a megbeszélt időpontban Marek sehol, az alkalmazottja nem tud semmiről...mindegy, nagynehezen találtunk csövet.
Elhoztem, de beszerélskor nem passzolt. Az egyik ív kisebb volt és a végén az átmérő sem stimmelt.
Kiderült, hogy ez a különbség a 16v és 8v között...bár nem értem miért tér el a klymarendszere a két motorváltozatnak.
A csövet Marek visszavette, mert ugye a megbeszélt időpontban ő megint nem volt sehol és a telefont sem vette fel. Az alkalmazottjának kiírta egy cetlire, hogy 12 000 Ft jár vissza, holott 17 000 Ft-ért vettem. Még jó hogy megvolt az üzenetváltásunk az árról a Messenger-ben, így bizonyítani tudtam az árat, amit vissza is kaptam végül.
MAREKhez többé nem megyek!
Most keresek máshol csövet.
Ma felkerültek az újonnan vásárolt nyári gumik:
Uniroyal Rainsport 3
235/40 R19" 96Y XL
DOT0818 (2 elülső)
DOT5017 (2 hátsó)
Hát a tavaly lekerült Bridgestone Potenza már nagyon a végét járta. Jól látszik a kontraszt a 9. fotón.
Az új Uniroyal profilmélysége 8,5 mm és érzésre lágyabb keverék, mint a Bridgestone volt. Kíváncsi leszek hány ezret futnak majd az Arkangyal alatt. A Bridgestone 35 ezret bírt.
A téli gumikat 214 749 km-nél tettem fel, levétel 220 693 km-nél, 5944 km-ert futottak az idei télen.
Még egy szezon bennük van.
Ezzel a lendülettel el is lettek takarítva a téli kerekek. Idén már volt segítségem is :)
Tegnapelőtt még a 147 volt nagyszervízen, ma meg az ARKANGYAL kisszervízen, amit megspékeltünk némi extrával.
- Motorolaj csere (SELENIA SAE WR PE 5W-30 ACEA C2 FIAT 9.55535-S1
- Olajszűrő csere
- Pollenszűrő csere
- Fékolaj csere (TUTELA TOP 4 F001.A93 FIAT 9.55597)
- Hátsó rugók cseréje (cikkszám 50515190) - LESJÖFORS (svéd) rugókat kapott
- Tompított izzók cseréje H7 emeltfényűre (GE megalight ultra)
- Hátsó ablaktörlő gumi cseréje
Ellenőrzésre került a futómű és fékek állapota is, a bal elölről néha hallok valamit halk nyekkenést.
Mivel a bal első felső lengőkar még nem volt cserélve arra gyanakodtam. De nem! Az alsó porvédője van meghasadva, de a belső oldalon, szóval ráér nyárig. De basszus, hogy pont az alsó, ami egyrészt jóval drágább is, másrészt az tavaly áprilisban volt cserélve!!!
Ja, a fékek: nyáron csereéretek a lesznek a fékbetétek, hátul biztosan, elöl...nos majd még meglátjuk.
Szervóolaj (TUTELA GI/R F428.H04 FIAT 9.55550-AG3) cserére nem került sor, mert patyolat tiszta volt.
És basszus, a levegőszűrő kimaradt! Elfelejtettem felírni a szerelőmnek a listára :(
Na majd lehet hozatok vele és kicserélem magam valamelyik hétvégén
Végre megérkezett a ebay-ről kemény 11e Ft-ért rendelt felniközép a téli speedline felnimbe. Sajna ami a nyári 19”-os felniben van nem tudtam felhasználni, mert lötyögött benne. Ezért is adta nekem Shadin anno, mert ő is beszívta a gyári felniben.
Ez, amit rendeltem nagyon patent. Kíváncsi leszek mikor kopik majd le az alfa logo.
Amúgy jó a dobozon a felirat:
“Ricambi Original”
“Made in China”
😁😁😁😁😁
WTF: RPM sensor?
Ma 20 km gondtalan autózás után megálltam a SPAR parkolójában kb. 500 m-re otthontól és 250 m-re a szerelőm műhelyétől.
10 perc bevásárlás után, visszaülve a kocsiba indítottam...de nem indult. Forgatta, forgatta, forgatta, de nem rántotta be :(
2-3 próbálkozás után sem :(
Hívtam a szerelőm, de vidéken volt, úgyhogy jött a telefonos help: hallgassak rá megy-e a szivattyú. Géptető fel, gyújtás ráad...valami halkan zúgott, de nem esküdtem meg arra, hogy a szivattyút hallom.
Ezután benyomtam a sofőr ülés előtt alul az üzemanyag vészleállító gombot, majd levettem az akkusarut és 10 mp után visszaraktam.
Ezután pöccre indult, de dobott hibakódot.
Hazaérve direkt nem állítottam le a kocsit, hanem rögtön kiolvastam: P0335 RPM sensor
Kisvártatva leállítottam majd percekkel később indítottam és indult rendesen.
Ez a főtengely jeladó lenne? Cseréljem most, vagy várjak előjön-e újra a hiba?
Mivel a hiba a következő két hétben újfent előjött, jallamzően akkor, mikor bemelegedett a rendszer, és mindig kb 5-10 perc hülés után gond nélkül indult, immár biztos voltam benne, hogy a főtengely jeladó lesz
Főtengely jeladó cserélve: Gyári Bosch-t kapott.
Le sem kellett venni a motorvédőt, kb 5 perces művelet volt.