Mutasd

>> Esemény2021-12-16

Miközben más autókat nézegetve - és alfás blogokat olvasva - úgy tűnik, hogy úton útfélen hozzád vágják a B-típusú rendszámot, ez nem minden esetben ilyen egyszerű. Íme az én kálváriám röviden.

Elöljáróban néhány alapvetés:
- az importőr a Giulia 2016-os típusbizonyítványába csak az A-típusú rendszámot jegyeztette be.

- a Giulia elején szinte lehetetlen küldetés úgy felszerelni a rendszámot, hogy ne zavarja a parkolóradar érzékelőit, legjobb esetben max tiszta időben nem csipog be, de amint esik, a rendszámról úgy csöpög le a víz, hogy a piros lámpánál állva folyamatosan csipog a radar.

- konzol nélkül lehetetlen szépen felrakni a rendszámot, rá kell hajlítani a lökösre (ami állítólag szintén nem szabályos!).

- a matricarendszám még opció, de aki azt fel tudja úgy rakni, hogy sehol se csavarodjon, és pár hónap alatt ne kezdje ki így az alá kerülő víz és kosz, az jelentkezzen a strand bejáratánál a fagyiért.
- B-típusú rendszám akkor rakható fel, ha a normál méretű nem fér el vagy akadályozva van a jármű kialakításából adódóan.

Az az utóbbi hónapokban egyértelműen kiderült, hogy csak a lakcím szerinti NKH vizsgaközpontnál lehet szemlére jelentkezni. Azaz én nem mehetek például Szolnokra (ahol azt mesélik, hogy akár még hátra is felajánlják a B-típusú rendszámot), de a Mozaik utca sem jöhet szóba, ahol ha jó a dumád (ugye, Csabi?), szintén megkaphatod előre a B-rendszámot.

Én az autómmal a Pest megyei NKH vizsgaállomásai közül választhattam, a Szigetszentmiklósi volt a legközelebb.

Első forduló, augusztus 30.:
Már az is meglepő, hogy míg pl a Mozaik utcába jelentkezhetsz a kormányablakon keresztül, addig ide nem, csak emailben, és el kell küldened egy netről levadászott jelentkezőlapot, csatolva a forgalmi másolatával. Egy sima szemlére jelentkeztem.
Vittem magammal egy igazolást arról hogy az én autómon az alapmodelltől eltérő lökhárító van. (Az alapmodellen ugye nincsenek patkolószenzorok, se esőérzékelő).

Nyitásra, 7 órára érkeztem, hogy gyorsan végezzek. Ez valóban gyors volt, mert miután megérkeztem, közölték, hogy a B-típusú rendszámhoz ez nem elég, kérnem kell egy átalakítási engedélyt a Komócsy utcában.

Második forduló, augusztus 31.:
Komócsy utca, a Pest Megyei Kormányhivatal Járműműszaki Osztálya. Ide is ugyanazokkal a doksikkal érkeztem, az ügyintézőnek elmeséltem, miért szeretnék B-típusú rendszámot. Kicsit értetlenkedett, visszatelefonált Szigetszentmiklósra (!), ahol mondták, hogy igen, ők küldtek. Beadhattam a kérelmemet az átalakításra. Kb. Két héttel később megérkezett az engedélyem, amelyben az szerepelt, hogy “az átalakítást követően engedélyezett rendszámtáblák: Elöl: B, Hátul: A”

Viszont ezt csak időszaki műszaki vizsgán lehet “véglegesíteni”. (Ezt sem értem, de mindegy).

Megjegyzés: a kormányhivatalban nem lehet bankkártyával fizetni 2021-ben.

Harmadik forduló, november 3.:
Ez rövid volt, mert nem volt nálam egy céges irat, amit amúgy simán lekérhettek volna az interneten, ezért elhajtottak.

Negyedik forduló, december 10.:
Újra ott, kora reggel 7 óra előtt, kezemben minden papírral, engedéllyel. 7.30 körül közölték, hogy várnom kell a főnökre, aki majd 8-kor érkezik, mert “vannak fenntartásaink az üggyel kapcsolatban”.

Főnök 8.30 után jött, kihívott beszélgetni, akinek újra el kellett magyarázni, hogy miért is szeretnék B-típusú rendszámot. Fényképeket mutogattam, rendszámot tettem az autó elejére, hogy lássa, nem jó sehogy sem, majd mondta, hogy ez így akkor sem jó. Mondtam neki, hogy de hiszen ez a vizsgaállomás küldött a Komócsy utcába. Közölte, igen, ő volt, de így akkor sem jó, de ha már itt vagyok, és megvannak ezek a papírok, akkor megcsinálják, de több autót ide ne vigyünk ilyen problémával….

Már csak a vizsga volt hátra, kb 10 óra után beállhattam újra a sor legvégére…

Az autómnak csak 2022 szeptemberében kellett volna vizsgáznia, de most így előre lett hozva és ezért 3 évre kaptam meg a műszaki vizsgát.

Ja, és az is milyen, hogy egy ilyen helyen, ahol autónként otthagynak 15-25 ezer forintot, nem lehet bankkártyával fizetni.

Most már csak a rendszám legyártatása van hátra.

Költségeim:
Átalakítási engedély: 11.800 forint
Vizsgadíj: 16.290 forint
Átalakítási szemle díja: 4.600 forint
B-típusú rendszám gyártása: 12.300 forint
Műszaki változás bejelentése: 6000 forint
ELjárási illetek: 2300 forint
Ügyintézés díja: 5000 forint

Mindösszesen: 58.290 forint

Vajon megérte? Nyilván van olyan, aki ennyit nem lenne képes utánajárni és azt mondja, hogy nem ér ennyit az egész. Én úgy voltam vele, hogy dafkéból is megcsinálom, ha másnak lehet, akkor olyan nem létezik, hogy nekem nem.

Ugyanakkor viszont nem értem, miért ilyen bonyolult ez, és hogy lehet az, hogy az NKH különböző viszgaállomásain eltérően állnak a B-típusú rendszám kérdéséhez.

Miért nem lehet az, hogy mondjuk 50 ezer forint felárért bármilyen autó esetén választhatok, hogy az A helyett B vagy matricarendszámot rakok fel? Miért ekkora mumus a B-rendszám? Miközben rengeteg autón látni, úgy is, hogy azt semmi sem indokolja.

Miért kell ezen ennyit vacakolni? Mindenki jól járna, az államnak is lenne belőle plusz bevétele (ahogy az egyedi rendszámokból is van nem kevés), és az ügyfél is elégedett lenne, mert a szabályt is betartja, és olyan rendszáma van, amilyet szeretne.

 
>> Esemény2021-11-30

Nem hagyott nyutodni, hogy a téli szettem nem az igazi...
Piszkálta a fantáziámat, hogy a kedvenc Sport felnimből bizony létezik szélesebb változat is. Így addig matekoztunk Misi barátommal, hogy ő is és én is lecserélte a kerekeit. Az oda vezető út nem lényeg, mutatom az eredményt :) Sokkal vagányabb így, hogy hátul kijjebb van.

Felnik: elöl 8,0JX18, hátul 9,0JX18, matt grafit gyári Giulia "Sport"
Gumik:
Elöl: 225/45R18 - Continental ContiWinterContact TS 860S 95 V
Hátul: 255/40R18 - Continental ContiWinterContact TS 860S 99 V
(Defekttűrő abroncsok)

Misi, nagyon köszi a szerelést is! :)

>> Szerviz2021-09-10

Most nem jött össze, hogy pont 10 ezer km legyen két olajcsere között, 12.154 km után cseréltettem.

Ismét ellenőrizték a szíjat, még nem kell cserélni. (legközelebb szerintem mindenképp cseréltetem).

Garanciában cserélték a központi kijelzőt is (elkezdett repedezni alul...)

>> Esemény2021-09-01

Mindkét útvonalon jártam már korábban, a Transzalpinán a Giuliámmal (még tesztautó korában), a Stelvión pedig egy Stelvio tesztautóval, Rákóczi Ferivel.
Ezekről készültek jó kis videók is, ha nem láttad volna őket, ide kigyűjtöttem:

AlfaFest + Transalpina videó (2019 június)
Stelvio goes to Stelvio - 1. rész , 2. rész, 3. rész (2017 június)

Ezeket az élményeket ismételtük meg idén a Giuliával, és hát ismét meg kellett állapítanom: ha jót akarsz autózni, a Transzalpinára mész.

A Transzalpinát júniusban sikerült meglátogatni, épp azon a héten, amikor a hágót megnyitották, így szinte alig voltak. Kevés motoros, és néhány autós járt azon a hétvégén a hágón, gyakorlatilag akadály nélkül tudtunk megjárni többször oda-vissza az útvonalat. Az aszfalt szinte végig tökéletes (egy-egy úthiba a tetején és az alsó szakaszokon is akad), ezen nem kell aggódni. Sok facebookos kommentben olvasom, hogy szarok az utak Romániában és Erdélyben, ezt szeretném megcáfolni, sajnos sokkal jobbak, mint összességében itthon. Nyugodtan el lehet indulni peres gumival is.

A Transzalpináról írtam már cikket is, így csak a lényeget foglalom össze: 2145 méter magasra vezet fel egy rendkívül jól autózható út, amely olyan, mintha egybefűzték volna a világ összes versenypályájának a kanyarjait. Csak itt néha jönnek szembe is... :) Ennek ellenére simán lehet tempósat autózni felfelé és lefelé is, nem áll minden sarkon rendőr és szinte nulla a forgalom.

Nem úgy, mint a Stelvión. Augusztusban Gyopival tettünk egy északolasz túrát, Velence, Milánó-Arese (Alfa múzeum) Comói-tó, Stelvio, Garda-tó, Verona és Trieszt érintésével. A Stelviót mindenképpen meg akartam mutatni Gyopinak, de összességében most csalódás volt. Ugyanis sikerült pont egy olyan napot kifogni (pedig csütörtök volt), amikor szinte megtelt a hágó. Rengeteg motoros, kerékpáros, és ugyanannyi autós kereste fel ezt a népszerű útvonalat. Szépnek szép volt, de nem jelentett autós élvezetet, max annyit, hogy elmondhattuk: felautóztunk a Stelvióra. Odalépni nem nagyon lehetett, mert csúcsforgalom volt. Szóval felmentünk (2757 méter), csináltunk pár fotót (útközben is), aztán menekültünk...

A Garda-tó felé utunk a Gavia-hágón át vezetett, amely viszont kárpótolt mindenért. Szépséges hegyek között vezet ez is, és a forgalom is minimális volt. Itt már lehetett egy jobbat autózni, de az itt vezető út sokkal keskenyebb, így azért ez sem egy száguldozós útvonal.

Aztán következett a Tonale-hágó, amely a Val di Sole völgyben vezet 1884 méter magasságban. A Garda-tó felöli része sok helyen több sávos, tempósat lehet autózni, de mivel sok síközpont és üdülőhely mellett vezet el, a forgalom sem kicsi.

A felsorolt útvonalak mindegyike gyönyörű és kihagyhatatlan, ha szeretsz autózni, keresd fel a Transzalpinát és a Stelviót is. Előbbin tényleg hatalmasat fogsz vezetni és élvezkedni, de a Stelvio is kihagyhatatlan, mert óriási élmény végigmenni a szerpentinen a gyönyörű tájat nézve. De ez a legtöbb esetben egy sétaautózás lesz. Amely ugyancsak élmény. Hiszen ezért szeretünk vezetni. Hogy eljussunk gyönyörű helyekre.

Kis statisztika. Az Erdély-Transzalpina túránk 2248 km-es volt, és 9,6-os átlagfogyasztással jártuk meg. Ebben azért voltak hatalmas örömautózások :)

Az olasz túránk 2393 km volt, és 8,2 literes átlagfogyasztást produkált az autó. Ebből is látszik, hogy errefelé kevesebb volt a padlógáz...

>> Tuning és extra2021-08-10

Végre! Pont egy éve terveztem már, hogy a dupla kipufogó helyére bekerüljön a Supersprint rendszer (hátsó dob + középcső + szűkítő).

Most végre megvalósult.

A "Sport" fantázianevűt választottam, amely több barátom autóján biztonyított már - Bazsi, G-MANN, VeloceTB. Igaz ezek Velocék, de a Superspint ugyanazt a dobot adja a 200 lovas Giuliához is.

Végre olyan a hangja az autónak, amilyennek gyárilag kellett volna lennie. Ezt már többször elmondtam a Giulia tesztvideóimban, hogy a motorhangot tökéletesre hangolták, de egy kicsit több hangélmény kellett volna a kipufogók felől is. Most már megvan! :)

A Supersprint oldalán itt találod ezt a modellt. Vigyázz, mert a későbbi (részecskeszűrős) Superekhez már másfajta kell.

A kipufogót a Premium Car Design-tól rendeltem, pár nap alatt meg is volt, és még AlfaCity előtt bekerült. Azóta eltelt párszáz kilométer és tovább mélyült a hangja is. Imádom! :)

Ezúton is köszönöm Tibinek, hogy az elmúlt egy évre kölcsönadta nekem a dupla kipufogóját :)

>> Szerviz2021-07-01

60 ezres olajcsere/gyertyacsere a 5 Star Crew hétvége előtt.
Szíjat ellenőrizték, nem kell még cserélni.
Aztán jól meghajtottuk a Giuliákat a Káli-medencében és a Bakonyban :)

>> Szerviz2021-06-23

37.635 km-nél cserélték az első és a hátsó fékbetéteket. Még lett volna bennük 5000 körül, de egy Transalpina túrára készültünk épp, így nem akartam úgy járni, hogy pont ott kopjanak vasig.. Úgyhogy előrehoztam kicsit a cserét. Nem bántam meg, de a túráról majd a következő blogpostban mesélek :)

 
>> Esemény2021-04-09

Felkerültek a nyári papucsok végre.

Vadonatúj Performance Dark felnik, monokróm felniközéppel.
Elöl 225/40 R19, hátul 255/35 R19 méretű, defekttűrő, Pirelli P Zero Luxury gumiabroncsokkal.

Bevallom, hogy Michelin Pilot Sport 4 volt a terv, de sajnos még heteket kellett volna rájuk várni, úgyhogy a Pirelli mellett döntöttem. Legközelebb majd kipróbálom a Michelint :)

A téli gumik/felnik első szezonjukban 7184 kilométert tettek meg.
Lemosva, tisztítva pihennek a garázsban.

 
>> Tuning és extra2021-01-11

Mivel az autóm korábban már megkapta a B-tech verzió fényes fekete pajzsát és tükörházait, egyre furábban mutatott rajta az ablakok krómkerete. Mivel gyárilag kicserélni a kereteket ajtónként nagyságrendileg 50 ezer forint lett volna (+munkadíj), így a fóliázást választottam.
A fóliázást a tatabányai Zámbó fóliánál csináltattam. Innen is üdv, Tibi! Köszönöm a munkát!

>> Szerviz2020-12-07

Én nem tudom, hova autóztam el idén ennyit, de már a második olajcserét tolom idén :)
40.000 után most 50.197-nél ejtettem meg, kicsit túlléptem a 10 ezret. Pollenszűrőt is cseréltettem, illetve ellenőriztettem a folyadékok szintjét és a hűtő állapotát, mert a hátsó kiegyenlítő tartályban nálam is minimum felett volt a szint. Egyébként a hűtő rendben van.

Kis extraként pirosra cseréltettem az indítógombot, ez volt a karácsonyi extra ajándékom a Giuliának :)