Blog >> tempomat
Valamikor kb egy evvel ezelott vettem szinten attol a cartarstol egy tempomat kart, mert nem votl az autoban. A kormny alatt meg volt a csatalkozo igy azt gondoltam gyerekjatek csak bekotom es annyi. Hat nem annyi volt. Osszecsataqlkoztattam de nem ment mert kellett aktivalni, viszon tnem volt dignosztikai cuccom igy csak huzodott a story. marciusban megelegeltem es kerestem valait aki tudja aktivalni. el is mentem hozza de neki sem sikerult, mert kiderult hogy a kedves olasz testverek csak a kesztyutarto alatt levo csatalkozoig huztak be a kabel, de mostmar elhataroztam megcsinalom. Bekotottem az ECU-ba 4 jel szalat es egy szal megy a pozitivra egy biztositekon keresztul. Be is kotottem. A kabelt a jobb oldali gumidugot megfurva vezettem at a tuzfalon. Sokat segitett mizoo leirasa. Az ECU-hoz a csatalkozokat ugyan attol a cartarstol kaptam akitol a pompat is vettem. En kertem 5 csatalkozot erre fel kaptam egy egesz kabelkoteget. Hat nagy pacsi neki ismet. A kabelkotegbol bontottam aztan pin-eket. Bekotes utan elsore nem ment a tempomat de elindultam az autoval es probalgattam majd egyszercsak elindult. Azota hibatlanul muklodik. Szupeer.
KM:137004
Ar: 150 kar es a kormany alatti burkolat
50 aktivalas
Egy ilyen autóban talán nem ez a sarkalatos pont, de első számú közlekedési eszközként helyt kell állnia olyan szituációkban is, ami nem nevezhető élményvezetésnek. Dugóban araszolás, hosszú pályázások unalmas tájakon, vagy csak egyszerű krúzolás, amikor épp nem az agilis viselkedés érdekel, hanem csak az utazás élménye. Itt bizony előtérbe kerülnek az efféle vezetéstámogató rendszerek. A világ nem csak 20 perces szerpentinezésekből áll, még ha utólag csak azokra emlékszünk is. :)
Az adaptív tempomatok színvonala széles skálán mozog. Az egyik véglet, amit már sokat használtam, az a Ford viszonylag korai megvalósítása 2012-ből, ezt nem igazán szerettem. Megbízhatóan működött ugyan, de egy kicsit "darabosan", valahogy soha sem akkor fékezett, amikor az nekem tetszett volna, és a sávváltásokat sem szépen reagálta le. Az ellenpont a Lexus jelenlegi rendszere, ami nagyon finoman működik, ráadásul automatával használtam, amivel van stop&go is, ami azt jelenti, hogy állóra tudja fékezni az autót, majd induláskor csak rá kell pöccinteni a gázpedálra, és folytatja az utat. Hosszú autópályás dugókban nagyságrendekkel javítja a sofőr életminőségét, de szinte bárhol egész jól használható, néha kisebb településeken is simán keresztülmentem vele. Ha megálltak előttem, megállt, ha gyorsítottak, gyorsított, stb., persze körforgalmaknál jelzett, hogy nem vállalkozik további működésre, meg nyilván elsőbbséget sem tud adni, szóval azért egy magasabb szintű önvezetéstől nagyon messze van, de a hétköznapokban kényelmes. Hosszú lett a bevezető. :)
Az Alfa megvalósítása a fentiek fényében kb. 8 pontos. A stop&go itt is működik, ráadásul indulni lehet RES gombbal is, viszont kis tempónál nem követi túl szépen az elöl haladót. Ha az megáll, akkor viszonylag korán lefékez, és csak lassan csorog be mögé, amikor pedig elindul, akkor nagyon óvatosan kezdi csak követni, jól le is marad, ami után persze elkezd intenzíven gyorsítani, hogy beérje. Sokszor úgy érezni, hogy alacsonyabb tempónál bénázik, és túl távolról követ, nagyobbnál pedig ehhez képest eléggé ráhúzódik az előtte haladóra, mintha valóban a távolságot tartaná, és nem a követési időt, persze ez azért nincs teljesen így, de ilyen érzetet kelt. A gombjával ezt szépen tudom befolyásolni, de itt ugye az lenne az elvárás, hogy beállítsak egy épp komfortos értéket, és utána egy darabig ne kelljen hozzányúlnom. Összességében azért ezzel együtt is elég jól működik, nagyobb tempónál pedig, ahol kevésbé jellemzőek a hirtelen sebességváltozások, szépen ki is simul. Ami még hiányzik, az egy cancel gomb, amivel úgy lehet deaktiválni, hogy nem felejti el a beállított sebességet, így ez most csak fékre pöccintéssel érhető el. UPDATE: Az on/off gomb egyben a cancel is, kikapcsoláskor először csak suspend állapotba megy, és második gombnyomásra kapcsol ki teljesen. Ez így teljesen jó, nem tudom, hogy hogy nem tűnt fel. :) Cserébe viszont a sebességállító gomb 5 állású, lehet léptetni egyesével, vagy a 10-zel osztható számok között ugrálni.
Végülis tudjuk, hogy cruising vs driving témában az Alfánál hol van a hangsúly. :) Ezen a rendszeren bőven lehetne még csiszolgatni, de másodjára is megrendelném, habár az árazása tippre elég szép margót tartalmazhat, hiszen a szenzorok és a szoftverből fékezés képessége alapból adott, tehát közel 400e Ft-os listaárért csak minimális extra vasat adnak, persze a fejlesztés sincs ingyen.
Először is had mondjak köszönetet egy távoli alfás ismerősnek KRISTYON sokat segített mikor felhívott és felvilágosított hogy mit és hogyan kell megcsinálni.Így azért könnyebb volt .Az új autó megvétele után az első az hogy vezérlés csere .Ez a héten lezajlik majd arról is lesz egy kis blog .Utána igyekszik a kis hibákat az ember kijavítani itthon amit tud ezek a következők : Hátsó ablaktörlő motor kerreg nagyon lassan jár vagy már szinte nem is jár(csere) 10.000 Bontott Alfás Marektől.Ugyan innen infócenter mert az is túl melegszik egyből kb ahogy megyünk az autóval 5 percet és már nem látunk belőle semmit hogy mit ír idegesített nagyon tehát vettem egyet 20.000 ért bontott az új az 36500 és az csak kijelzőt kapunk annyiért én házzal együtt vettem. Hál istennek a tempomatnak nem volt nagy baja csak a kuplung pedál feletti kapcsolót kellet kihúzni mert valaki annó felnyomta és be is ragadt amióta kihúztam a kapcsolónak a fejét azóta működik a tempomat ilyen egyszerű volt, ez nem került semmibe csak egy kis fekvésbe meg pár liter izzadságba :D Mert ugye olyan remek helyen van hogy épp eszű ember oda be nem fér kell egy akarat erő hogy azt azért elérjük a kuplung pedál felett egy kis helyen a sötétben :) nem lehetetlen de meg lehet oldani kicsit meg kell feszegetni aztán már egy csőrös fogóval ha meg tudod fogni a végét akkor húzhatod és egy pici kattogó hangot fogunk hallani mikor húzzuk nem fog eltörni kijön vagy 2-2.5 cm-t. Hátra van még az AIR BAG csatlakozónak a hibája mert kontaktos az ülésem alatt azt is majd valahogy megoldom meg olyan van még hogy a bal első oldali ajtómnak a belső nyitókája nem húzz vissza valószínűleg rúgó kiesett eltört nem tudom majd az is meg lesz nézve . Meg a bal hátsó ablak nem megy le se föl már motor meg van csak be kell majd szerelni ezt az autóval együtt kaptam. Bal első ajtó határoló kattog az is idegesít majd azt is ki kell cserélni .Meg hátula spoilerben nem megy a fék lámpa azt is meg kell majd nézni miért nem ott is valami hiba van .Sok kicsi apróság de így elsőre tempomat pipa hátsó ablaktörlő motor pipa infocenter mükszik pipa . A tempomat nagyon kényelmes decsak hosszú távon jó mert sok a hülye aki össze vissza megy szóval nem lehet fain tampósan haladni ,de jó érzés nagyon hogy ezeket a dolgokat meg bírtam itthon csinálgatni .Feltettem pár képet az info centerekről amik vannak amilyen lett és hogy milyen volt előtte. egy hasznos oldal ezt érdemes megnézni ha infocentert cserél az ember 156 ban. http://myweb.tiscali.co.uk/wrinx/Personal/Alfa_Romeo_156_GTA/01_InfoScreen.htm
Már egy ideje gondolkoztam rajta, meg hiányoltam is a tempomatot. Hosszas utánnajárás, kutakodás után egyre jobban biztos voltam benne, hogy megoldható. Sajnos nem volt bevezetékezve, így azt is nekem kellett megoldanom.
Ami feltétele az utólagos tempomatnak:
1. ECU típusa: ME 7.3.1
2. elektromos gázpedál
3. 4 pólusú fékpedál kapcsoló a hozzá tartozó vezetékezéssel
Én egy külföldi alfás fórumban leírtak alapján dolgoztam.
Már a fotók mindent elárulnak...amire figyelni kell, hogy nálam pl az ecu széles csatijában fordítva voltak beszámozva a pólusok, ez okozott némi idegeskedést és vakaródzást, de végül több helyről azt a választ kaptam, hogy az ecu tüskéinek számozása a mérvadó!!
A csatiba való sarukat egy bontott csatiból bányásztam ki, a vezeték pedig egyszerű LAN kábel (nem röhög, jó lesz). 12V-ot a motortérben a tolatólámpa kapcsolójának vezetékéről csíptem le, mivel gyárilag egy 7,5amperos biztosítékot használnak.
Motortérben szépen elrejtettem, becsöveztem, lebandázsoltam a vezetékeket, ugyanúgy a beltérben is.
Ami maradt az a kormányburkolat alsó része...sajnáltam kivágni a helyet a karnak, így amíg nem futok rá gyárira, anélkül közlekedünk.
Fotókat nem én készítettem...
Mindenki saját felelősségére fogjon hozzá, előbb szánjon időt és energiát a tanulmányozásra, utánnaolvasásra. Kérdezni szabad, ha tudok segítek is :)
km állás: 136970
Mivel gyárilag az autómban nem volt tempomat, de szerencsére az előkészítés benne volt, így pár lépésből be is tudtam szerelni.
1. Szerezni egy tempomat kart és egy tempomatos alsó kormányburkolatot (bontóból 20000 Ft)
2. Levenni az alsó kormányburkolatot a kart felhelyezni, összedugni és rögzíteni. Az új kormányburkolatot visszarakni.
3. FES-ben engedélyeztettem.
Láss csodát, működik. :)
A tempomatom nem működött a kuplung felső munkahengeréek cseréje óta. A pumpálásnál felcsapódott a pedál, és beküldte a kapcsolón lévő gombot a ház belsejébe. Emiatt úgy érzékelte,mintha folyamatosan ki lenne nyomva a kuplung. Bontódott bele egy kapcsoló és kész.
Most nagy téma a 156 fórumon a tempomat, engem is lázba hozott, még mielőtt megvettem volna az autót. Nem is vártam sokat, pár nappal a vétel után megnéztem, hogy ott lóg-e az a bizonyos csatlakozó a kormány alatt, és szerencsémre ott volt. Egyes források szerintem a dízel vezérlők mind támogatják a dolog, de sokkal macerásabb, ha az ECU-tól nekem kellene elhozni a kábelt, és betenni a csatlakozóba a hiányzó lábakat. Az eLearn alapján csináltam is egy kis nyákot 3 nyomógombbal és egy kapcsolóval ideiglenes megoldásnak, amíg be nem sikerül szerezni a megfelelő gyári kart. Ez első próba kudrc volt, nem akart működni, gondoltam valamit nem jól dugtam össze, vagy valami még hiányzik. Aztán olvastam még egy kicsit az eLearn-ban a működéséről, és kiderült, hogy nem mentem elég gyorsan, legalább 30-as tempó kell hozzá :) Második próbálkozásra kimentem messzebbre, ahol hosszabb egyenes volt, és láss csodát, gond nélkül működött ! :) Fel is rögzítettem az index karra, ami most így nem szép, de hasznos :)
Ma, főúton, km óra szerinti 100 km/h-nál, 70 km-t megtéve, produkáltam egy comp szerinti: 5,6 l/100 km-es átlagfogyasztást!
Hálás dolog ez a tempomat!
Update 2012.03.04:
Hazafele: 5,5 l/100km.
Ma elkezdtem megkeresni, hogy miért nem működik a tempomat, mielőtt elhoztam a kereskedésből, főfékmunkahengert cseréltek, ezért ennek a környékén keresgéltem, és hamar meg is lett, a kuplung pedál felett van egy kapcsoló , az volt tökig benyomva, bár nem tudom hogyan sikerült, mert ha a pedált meghúztam visszafelé akkor sem tudtam annyira benyomni a kapcsolót. Ki is próbáltam nagyon szuper :)))
Szigetelő anyagot a sofőr oldalon eltávolítottam a pedálok felett mert amilyen ramaty állapotban van, szerintem rettentőre balesetveszélyes. Az anyós oldalon pedig megigazítottam, és rendesen rögzítettem, hogy ne lógjon.
Jobb hátsó sárvédőn volt egy ronda kékes fehéres folt, ezt polírgép segítségével távolítottam el. Jól sikerült. :)))