Volt időm az első tavaszi napsütéses hétvégén autóba ülni egy laptoppal.
Kinyertem pár adatot a motorvezérlő elektronikából (ECU). Akit érdekelnek az adatok, azokból következtetést képes levonni, az örömmel olvassa tovább.Aki nem hisz a száraz tényeknek, idő előtt lapozzon!
12 év és 130 000 Km után beszéljenek a számok!
Km óra számlap szerint megtett Km: 131316. FIAT ECUscan által kiolvasott érték: 130331 Km. HOgy miből adódik az eltérés, őszintén megmondom, hogy nem tudom! Van olyan OFF-os autó a családban, amin két kijelzőn más más megtett hosszt mér, akkor is, ha egyszerre lettek nullázva ...
A Selespeed nagynyomású szivattyúja (/actuator) 33 736 alkalommal kapcsolt be, hogy feltornássza a nyomást a kívánt szintre, továbbá eddigi élete során 44 188 percig volt szolgálatban.
Sebességi fokozatok kihasználtsága:
― N (üres) : 43 300 alkalommal kapcsolva, megtett távolság ~ 4 Km
― 1 (első) : 32 037 kapcsolás, ~ 46 Km
― 2 (kettes) : 25 746 kapcsolás, ~ 3 312 Km
― 3 (hármas): 21 107 kapcsolás, ~ 8 377 Km
― 4 (négyes) : 20 565 kapcsolás, ~ 14 340 Km
― 5 (ötödik) : 27 741 kapcsolás, ~ 62 906 Km
― R (rückv.) : 28 440 váltás, és 0 megtett Km
Ebből vagy az látszik tisztán, hogy az autó sokat pályázott, vagy az, hogy elég gyorsan közlekedek ahhoz, hogy sokat legyen 5.-ben. Sajnos, ez még csak ötsebességes, MK I Selesped váltós Alfa 156-os, a hatodik fokozatról ezért nincs infóm.
Köszönöm, hogy végig olvastad ezt a blogbejegyzést!
Egyszer már szét lett szedve, és hirtelen kéznél levő szénkefével orvosolva volt a Selespeed nagynyomású szivattyúja, de az csak ideiglenes megoldás volt eleve, mostanra megérett az idő rezes szénkefe cserére, mert volt oylan, hogy nem lehetett váltani fokozatot, amikor kellett volna. Az pedig szívás.
Na szóval, a szivattyúhoz a takaró műanyag eltávolítása után viszonylag kényelmesen el lehet jutni (1. kép). Mielőtt lebontjuk az egészet, egy fogóval érdemes elszorítani a tartály csövét, mert így nem kell újra tölteni, légteleníteni a rendszert! (2.)
Egy fékkulcsra szükség lesz, anélkül elképzelhetetlen, hogy a szivattyúról leszereljük a fém csöveket.
Ha ezeket leoldottuk, utána a kerékdob műanyag lemezének elhajlítása után a kerék felől le lehet oldani a szivattyút (3.). Figyelni kell, mert egy csavar a teste mögött található, elsőre talán nem is látszik. Hosszú dugókulcs elkel a művelethez. (3.)
A szivattyúnál figyelni kell, hogy a szivattyúsházat nehogy megbontsuk! (5.) Egyébként is felesleges, de utána az életben nem fog jól működni! Elég lebontani a villany motor körmöcskéit (4.), de nagyon óvatosan, hiszen ezekre szükségünk lesz még.
A szénkefék cseréjekor forrasztani kell (7.), annál a fázisnál a rézvezeték elhelyezkedését kell figyelni. A szénport mindenképp érdemes kitakarítani a házból (6.), különben olyan tüneteket produkálhat, hogy nem forog a villanymotor, aminek következtében nem vált a Selespeed, de nem gyullad ki a hibajelző lámpa.
Ha a szénkefe csere és a pucolás is megvolt, kalapáccsal vissza lehet ütni a körmöcskéket, a szivattyút a kerék felől vissza helyezni, becsavarni mindent a helyére, összekötni a csöveket és ellenőrizni a TUTELA CS Selespeed folyadék szintjét.
Ismét rendben működik, remélhetőleg még sok évig! :)
Az egyik hátsó macskaszem (fényvisszaverő prizma) repedt volt, nem tetszett, ezért vásároltam 2 újat.
A törött felet könnyű volt kibányászni, de az éppel meggyűlt a bajom! A lökös hátulja felől nem lehet hozzáférni. Kénytelen voltam egy késsel megfeszíteni, aminek eredménye az lett, hogy a kés eltört,de a prizma maradt! Kénytelen voltam egy erős ütéssel kettőbe törni az ép darabot is.
Most szépen csillognak, az előző már eléggé bemattult. Ezzel az összes lámpatest, villogó, fényvisszaverő újra lett cserélve az autón. :)
Március 18-án nem csak a 2012-es Forma 1-es idény kezdődött el, de a téli kerekeket felváltották a 17"-os GTA görgők. Hihetetlen, mennyire más karaktert kap mind külsőleg, mind vezetésileg tőle az autó!
Vége a téli komfortos rugózásnak, elérkezett a kátyúfigyelés-miatti-csiga tempó időszaka. :D
Hétvégén Visegrádon jártam az Alfával, ami kapott egy kis arc-pakolást (új króm lécek), meg egy darab új gumit (lásd előző bejegyzést). Gondoltam, hogy a fellegvárhoz vezető szerpentinen autózással jutalmazom hosszú évek hűségét. Sajnos, csalódnom kellett, az az út tankpályának is életveszélyes, nem hogy autózásra / motorozásra használjuk! Magyarország szégyene, ezt látják, tapasztalják meg a külföldiek. Csak tudnám megmondani, a sok idegenforgalmi adóból miért nem futja új útburkolatra? Esztergom, Visegrád, Szentendre kirakat városok: még inkább oda kellene figyelni az ilyenre! Mivel tölti ott az idejét a város vezetés?
Egyébként szuper hely a Hotel Silvanus, ott töltöttük időnk jelentős részét, ami kárpótolt minden kellemetlenségért, csak ajánlani tudom!
Tentacle cartárs segítségével rendeltünk egy OBD-II USB (VAG-COM KKL) kábelt Kínából, ami az izlandi vulkán miatt kicsit késve, de megérkezett
OBD-II kábelre lecsapok!
Alfadiag programmal sikerült rácsatlakoznom a Selespeed robotváltó elektronikájára, és próbaképp bekapcsoltam notiról a nagynyomású elektromos pumpát, sikerrel. ezután a motorvezérlőhöz is tudtam, csatlakozni, ami BOSCH ME3.1. Hibakódot nem olvasott, ki, azt mondta, minden OK. Viszont a hűtőventillátort próbából bekapcsoltam alacsony fordulatszámon - nagyon érdekes, még sosem halottam leállított motor mellett :D
Otthon folytatom a 'beszélgetést' az autómmal! :)
Már egy ideje csak ... megvannak, de sosem került rá megfelelő alkalom! Majdnem felnőtté váltak a tappancsok. Kellett már róluk, velük pár fotó. Olyan Depeche style képek ;-)
- 215/45 R17 Hankook Evo V12 (Made in Hungary) thx 2 kalizsoli
- Originale GTA (Made In Italy) thx 2 Nyirkos
ui: az áruházlánc nem szponzorált, véletlen maradt a háttérben :P
Volt némi szabad időm, így 16 kerekeket megmozgatva (Alfa + családi OFFos) téliesítettem a gépjárműparkot. Többet ért mint egy fogyi show :)
Közben kicseréltem a pótféklámpában egy parázs-izzót is. Tényleg olyan egyszerű, ahogy azt egy márkatárs már vázolta. Egy nagy műanyag fejű csavar fogja fel, aztán pár apróbb a burkolatot. Visszatenni ugyanilyen ultra könnyű volt.
Pénteken 9x annyi idő alatt értem haza a melóból, mint máskor! Összességében ez azt jelenti, hogy a 3,5 Km távot 45 perc alatt sikerült teljesítenem. Kicsit dugó volt :( Otthon úgy döntöttem, benne hagyom gyújtáson a kulcsot, hadd forogjon a ventillátor (van olyan márka, ami kulcs nélkül is el tudja játsszani ezt magától).
Hát persze, hogy egész éjjel benne felejtettem! Le is szivattyúzta az akksit. Érdekes dolgokat tapasztaltam ezután : amikor kivettem a kulcsot, akkor jelentek meg a feliratok a kijelzőn. Amikor pedig bedugtam, akkor meg eltűntek. Pont fordítva, mint működni szokott! Ezen felül két furcsa felirat is megjelent : "ICE" és "SPORT".
Feltöltés után helyreállt minden működés, leszámítva a napi Km számláló adatát, az nullázódott.
Sajnos az autómon jelentkezett az a probléma, hogy a Selespeed visszajelző ikonja kigyulladt a műszerfalon,és csak I. II illetve N és R fokozatokat engedte a vezérlőegység -biztonsági megfontolásból- kapcsolni.
Hamar kiderült, hogy mint megannyiszor, most is az elektronika felelős. Még jó, hogy apósom autóelektromos szaki, így nem kellett az 'olcsó' munkadíjairól híres szakszervízbe vinnem, ahol ki tudja mit állapítottak volna meg, hanem kiderítette, hogy az egyik relé haldoklik, ami a nagynyomású szivattyú motorjának működtetéséért felel. Emellett az elektromos AC reléje sem volt az igazi (én ezekben a Bitronokban már nem bízok), ezért vettem bele mindkettőből. kedvezméynesen 2500 forintból megúsztam a cserét.
Az illusztráción még az eredeti olasz relék láthatók. A jobb alsó piros az AC-é, a felette levő a Selespeed szivattyúé.